اتحادیه اروپا علیرغم خطرات، مزایای سلامتی را برای کودکان در متاورس تبلیغ می کند
اندیشکدههای داخلی اتحادیه اروپا میگویند متاورس میتواند به کودکان در بهبود بیماریها کمک کند.
سرویس تحقیقات پارلمانی اروپا (EPRS)، یک اندیشکده دولتی برای اتحادیه اروپا، اخیراً نامهای منتشر کرده است که در آن درباره فرصتها و چالشهای کودکان در متاورس بحث میکند.
به گفته نویسنده این پست، تحلیلگر سیاست EPRS ماریا نیستات، متاورس می تواند “خلاقیت و انگیزه کودکان را برای یادگیری و حتی کمک به بهبودی آنها از بیماری ها تقویت کند” و تجارب فرهنگی و اجتماعی را که در غیر این صورت نمی توانند تجربه کنند را امکان پذیر می کند.
با این حال، طبق EPRS، اتحادیه اروپا باید با چالشهای متعددی روبرو شود ، از جمله محافظت از کودکان در برابر پیامدهای نامطلوب ذهنی و جسمی مربوط به استفاده از هدستهای واقعیت مجازی، افزوده و/یا ترکیبی و همچنین مسائل امنیتی و حریم خصوصی.
فرصت های متاورس
بر اساس این نامه، متاورس مملو از فرصت هایی برای کودکان است. در حالی که این اندیشکده از ارائه یک تایید کامل برای استفاده کودکان از هدست های واقعیت مجازی و مختلط کوتاه می آید، اما این اتاق فکر ادعاهای متعددی را برای استفاده مثبت از آنها ارائه می کند.
طبق EPRS:
فن آوری های دنیای مجازی را می توان برای تشخیص و درمان انواع اختلالات سلامت روانی و جسمی کودکان (مانند اوتیسم، اختلال نقص توجه/بیش فعالی) مورد استفاده قرار داد. همچنین می توان از آنها برای ارتقای سلامت جسمانی از طریق تمرینات تناسب اندام همه جانبه، برای کمک به آماده سازی کودکان برای مشکلات روانی (مانند ترس از ارتفاع) یا کمک به توانبخشی فیزیکی استفاده کرد.
فرصتهای دیگر شامل استفادههای آموزشی مانند غوطهوری مجازی در درسهایی با اهمیت تاریخی و فرهنگی و پتانسیل تعامل اجتماعی مثبت است.
چالش های متاورس
به گفته EPRS، در حالی که به ظاهر فرصتها فراوان است، اتاق فکر چالشهای بیشماری را نیز میبیند که باید برای محافظت از کودکان اتحادیه اروپا در برابر آسیبها و خطرات احتمالی ناشی از فناوری متاورس، مورد توجه قرار گیرد.
به نظر می رسد که عوامل نگران کننده اولیه اثرات منفی بالقوه ای است که قرار گرفتن در معرض دنیای دیجیتال و سخت افزار همراه آن می تواند بر سلامت ذهنی و جسمی کودکان داشته باشد. اینها شامل انزوای اجتماعی و دنیای واقعی، قرار گرفتن در معرض آزار و اذیت و ارتباطات نامناسب، و همچنین حالت تهوع، اضطراب و ترس است.
یکی از چالش های قانونی مرتبط با اجازه دادن به کودکان برای فعالیت در متاورس، شماره گیری در سن مناسب است. طبق دستورالعمل EPRS، این در حال حاضر به تولیدکنندگان بخش خصوصی واگذار شده است:
علاوه بر این، سازندگان هدست واقعیت مجازی معمولا حداقل سن را برای استفاده از این دستگاه ها تعیین می کنند. با این حال، تمایل به کاهش این حداقل سن وجود دارد. به عنوان مثال، متا در سال 2013 حداقل سن هدست های Quest خود را از 13 به 10 سال کاهش داد.
به طور کلی، به نظر میرسد که وضعیت متاورس در اتحادیه اروپا بسیار متغیر است زیرا تنظیمکنندهها استراتژیهای آینده را بررسی میکنند و در عین حال به بخش خصوصی برای خود تنظیمی بر اساس قوانین موجود و دستورالعملهای داخلی شرکت تکیه میکنند.