ارز دیجیتال و کریپتوبورس و فارکسمقالات آموزشی

معامله در بازار ارزهای دیجیتال با معامله در بورس چه تفاوت‌هایی دارد؟

اگر تجربه معامله در هر دو بازار ارزهای دیجیتال و بازار بورس را داشته‌ باشید، پس به این موضوع واقف خواهید بود که تفاوت‌های بزرگی بین این دو وجود دارد. در واقع بسیاری از معامله‌گران ارز دیجیتال، بیشترِ تجربه خودشان را از معامله دارایی‌هایی مانند سهام به دست آورده‌اند اما بدون تشخیص تفاوت‌های کلیدی بین این دو موفق به انجام این کار نمی‌شدند.

از موارد ابتدایی، مانند زمان انجام شدن مبادلات گرفته تا میزان نوسانات هر دارایی، معامله در هر کدام از این بازارها نیازمند دانستن استراتژی‌های کاملا متفاوتی است. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهند، تعداد معامله‌گران ارزهای دیجیتال که به حال تجربه‌ای در بورس نداشته‌اند از معامله‌گران با تجربه بیشتر است. چه یک تریدر حرفه‌ای باشید و چه یک تازه‌کار در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال، لازم است تفاوت‌های کلیدی معامله در این دو بازار را بشناسید.

این مقاله پیشنهاد سرمایه‌گذاری نیست بلکه در آن فقط به بررسی تفاوت‌های معامله در بازار ارزهای دیجیتال و بورس می‌پردازیم.

در این مقاله خواهید خواند:

  1. بازار ارزهای دیجیتال هرگز نمی‌خوابد
  2. سهام‌ با ثبات (تر) است
  3. تفاوت در استراتژی‌های معاملاتی و ارزش‌گذاری

بازار ارزهای دیجیتال هرگز نمی‌خوابد

وقتی بحث بر سر بازار بورس و ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، واضح‌ترین تفاوت آن‌ها در این است که معاملات ارزهای دیجیتال شب و روز و تعطیل و غیرتعطیل نمی‌شناسد و هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود. محض اطلاع شما، ارز های دیجیتال دارایی‌های همتا به همتا هستند. این یعنی معاملات آن‌ها در هر ساعتی از شبانه روز انجام می‌شود. بله درست است شما می‌توانید در ۳۶۵ روز سال و در ۲۴ ساعت شبانه روز، به معامله ارز های دیجیتال بپردازید.

هر چند ممکن است این موضوع به معنای آسان شدن کار معامله‌گران ارزهای دیجیتال باشد ولی باید بدانید که در این صورت چه اتفاقی برای نوسانات قیمت خواهد افتاد. به استثنای وقفه‌‌هایی برای تعمیرات در صرافی‌ها، معاملات ارزهای دیجیتال در تمام طول روز انجام شده و قیمت‌ها در هر ثانیه بالا و پایین می‌شوند. ولی بازار بورس اینگونه نیست. معاملات بورس تهران و دیگر نقاط جهان معمولا از ساعت ۹:۳۰ صبح آغاز می‌شود و نهایتا تا ساعت 4 ادامه می‌یابد. در این ساعات، معامله‌گران می‌توانند روی استراتژ‌ی‌های علمی و پیچیده‌ کار کنند تا در روز آینده از آن‌ها بهره ببرند. از سوی دیگر، در بازار ارز دیجیتال معامله‌گران باید در هر ثانیه از قیمت ارزها مطلع باشند که این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در تصمیم‌گیری آنها در معاملاتشان داشته باشد. از طرف دیگر معامله کنندگان سهام میتوانند با برنامه های معاملاتی خودشان پیش بروند و کم‌تر نسبت به نوسانات قیمت احتیاط به خرج بدهند.

خلاصه:

بازار ارز های دیجیتال، ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته فعال است در حالی که بازار بورس ساعت ۹:۳۰ باز و ساعت 4 تعطیل خواهد شد. بورس در آخر هفته و تعطیلات رسمی هم تعطیل است. زمانی که بازار بورس بسته شود دیگر قیمت‌ها تکان نخواهند خورد، اما قیمت ارزهای دیجیتال هر ثانیه تغییر می‌کند. به این ترتیب نوسانات قیمت در بازار ارز های دیجیتال بیش تر از بازار بورس است.

سهام باثبات‌(تر) است

اگرچه زمانی که بحث بر سر سرمایه‌گذاری به میان می‌آید معامله در بورس گزینه پایدارتر و امن‌تری به‌ نظر می‌رسد ولی با این حال کاملا بی‌خطر هم نیست. به خاطر داشته باشید هر سرمایه‌گذاری که انجام می دهید به صورت بالقوه با ریسک همراه است. هر چند اگر بخواهیم منصفانه حرف بزنیم سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال به علت نوسانات قیمت در تمام طول روز، با ریسک بیشتری همراه است. بازار ارز های دیجیتال هرگز نمی‌خوابد. بنابراین ممکن است وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید ثروتمند یا ورشکسته شده باشید. از این سو، نوسانات بالا در سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال زمینه را برای بحث بر سر تفاوت های اصلی در استراتژی‌های معاملاتی فراهم می‌کند.

گراف‌ها و نمودارهای بازار ارز دیجیتال همیشه در حال نشان دادن بالا و پایین شدن قیمت‌ها هستند. و با این که در بازار بورس سهام‌های پرنوسان زیادی وجود دارد، نوسانات در بازار ارز های دیجیتال به شدت بیشتر است. در بازار ارز های دیجیتال باید استراتژی‌های معاملاتی خودتان را بر اساس روز تنظیم کرده و انطباق دهید ولی در بازار بورس نوسانات کمتری اتفاق می‌افتد . هرچند هر سرمایه‌گذار خبره‌ای بر این موضوع واقف است که نوسانات بازار بخشی از این تجارت است و راه‌های خاصی وجود دارد که می‌شود به کمک آنها قبل از بالا رفتن قیمت خرید کرد یا قبل از افت قیمت دست به خرید نزد.

مشکل بازار ارز های دیجیتالی این است که به خاطر انجام معامله در تمام طول روز، افت و خیز و تغییرات قیمت به قدری سریع رخ می‌دهد که حتی برخی از با تجربه‌ترین سرمایه‌گذاران نیز نمی‌توانند آن را پیش‌بینی کنند. علاوه بر این هر معامله‌گر جدیدی که هنوز یک تازه کار است می‌تواند به راحتی در دام FOMO (ترس از جا ماندن) گرفتار شده و در لحضه‌ای تمام سرمایه اولیه خود را از دست بدهد. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که یک معامله‌گر تازه کار می‌تواند انجام دهد این است که از یک استراتژی ثابت در هر دو بازار استفاده کند. باید دو رویکرد کاملا متفاوت نسبت به هر دو بازار داشته باشید.

خلاصه:

بازار ارز های دیجیتال ذاتا پرنوسان‌تر از بازار سنتی بورس است. ارز های دیجیتال همیشه در حال معامله شدن هستند و قیمت آنها همیشه در حال نوسان است در حالی که نوسانات قیمت بازار سهام بسیار آهسته‌تر است.

تفاوت در استراتژی‌های معاملاتی و ارزش‌گذاری

همانطور که در بالا اشاره کردیم، سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و بازار بورس نیازمند به‌کارگیری دو استراتژی سرمایه‌گذاری کاملا متفاوت است چراکه به خاطر عوامل زیادی، نحوه ارزش‌گذاری روی سکه‌ها و سهام دو پدیده کاملا مستقل در نظر گرفته می‌شوند. وقتی در مورد بورس صحبت می‌کنیم شما روی سهم‌های یک شرکت واقعی سرمایه‌گذاری می‌کنید که در آمد سه ماهه ، بازده و سودش را به عنوان شاخص‌های رشد شرکت گزارش می‌دهد. این می‌تواند برای یک سرمایه‌گذار شاخص خوبی از این باشد که افزایش قیمت در آینده مستلزم چه چیزهایی است و وضعیت در آینده چگونه خواهد بود. از طرف دیگر وقتی شما روی یک ارز دیجیتال جدید سرمایه‌گذاری می‌کنید به این امید خواهید بود که شرکت در همان سطحی که شما انتظار داشتید یا به شما وعده داده شده عمل خواهد کرد و این یادآور ICO‌هایی است که در چند سال گذشته به موضوع نسبتا بحث بر انگیزی تبدیل شده است که تعداد زیادی از استارتاپ‌های بلاک چینی جدید شکست خوردند و امید سرمایه‌گذاران را نا امید کردند.

اساسا، تفاوت‌های اصلی بین سهام‌های بورس و ارزهای دیجیتال این است که به نظر می‌رسد ارزش ارزهای دیجیتال بر اساس احساسات بازار جا به جا می‌شود در صورتی که ارزش سهام بورس بر اساس اطلاعات قابل لمسی از قبیل ترازنامه شرکت، سود ، هیئت مدیره و … تغییر می‌کند. در استراتژی های معاملاتی مناسب برای بازار سهام، هنگام ارزش‌گذاری روی سهام ها، فاکتورهای زیادی را در نظر می‌گیرند که در ارزهای دیجیتال از آن‌ها خبری نیست. اکثریت استراتژی های معاملاتی و ارزش‌گذاری برای ارزهای دیجیتالی به فاکتور های احساسی بازار بستگی دارند.

خلاصه:

استراتژی‌های معاملاتی و نحوه تشخیص ارزش واقعی ارزهای دیجیتال و سهام‌های بورس کاملا متفاوت است. تحلیل فاندامنتال (بررسی گزارش درآمد، عملکرد شرکت، هیئت مدیره و …) در بازار بورس از اهمیت بالایی برخوردار بوده اما برای معامله (مخصوصا کوتاه مدت) در بازار ارزهای دیجیتال باید به احساسات بازار توجه ویژه‌ای داشت.

تحلیل بازار ارزهای دیجیتال به مراتب سخت‌تر

اگر در بازار ارزهای دیجیتال یک تحلیل‌گر خوب و حرفه‌ای باشید، تحلیل بازار سهام (مخصوصا تکنیکال) برای شما کار بسیار آسانی خواهد بود. براساس قاعده ریسک و پاداش، هر چه ریسک بیشتری در یک معامله باشد، سود آن بیشتر خواهد بود و ارزهای دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نیستند. ریسک در بازار ارزهای دیجیتال بالاتر است اما سود یک روز آن می‌تواند برابر با سود یک سال بازار بورس باشد. در بازار بورس کمتر شاهد رشدهای روزانه بیش از 20 درصدی هستیم، چیزی که در بازار ارزهای دیجیتال یک ویژگی بدیهی است.

همانطور که در بالا گفتیم، بخش بزرگی از تحلیل بازار بورس بر اساس اخبار و وقایع است و تحلیل تکنیکال بخش کوچکی را به خود اختصاص می‌دهد. از سوی دیگر، نقش تحلیل تکنیکال در معامله بازار ارزهای دیجیتال دو چندان می‌شود. در واقع نقش ویژه تحلیل تکنیکال از وقتی مشخص شد که در بازارهای جهانی ارز دیجیتال کاربرد پیدا کرد. بازار کریپتو مبتنی بر احساسات است و تنها ابزار شناسایی احساسات بازار نمودارها و الگوها هستند. بارها تحلیل‌گران بزرگ بورس بر مشکل بودن تحلیل بازار ارزهای دیجیتال اذعان داشته‌اند زیرا در این بازار با هیچ شرکت یا نهاد خاصی در ارتباط نیستیم تا به ما در حدس وقایع یاری برساند.

خلاصه:

تحلیل کردن بازار ارز های دیجیتال مشکل‌تر از تحلیل بازار بورس است. در بازار کریپتو باید هر لحظه احتیاط کرد و شرایط را سنجید. وقتی که شما خواب هستید، هزاران نفر در حال معامله ارزهای دیجیتال هستند و این کار تحلیل حتی یک ساعت بعد را سخت می‌کند. با این حال همانطور که تحلیل بازار ارزهای دیجیتال سخت است، سود بدست آمده از تحلیل درست هم بالاتر از بازار بورس خواهد بود. نوسانات بازار ارزهای دیجیتال همانقدر که می‌تواند خطرناک باشد همانقدر هم می‌تواند باعث سودآوری شود.

نتیجه گیری

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که معامله در بازار ارز های دیجیتال مانند معامله در بازار سنتی بورس است. این یک تصور غلط قدیمی است و این اشتباه زمانی درک خواهد شد که بسیاری از طرفداران معاملات بورس، تمام استراتژی‌های بازار بورس را در بازار ارزهای دیجیتال وارد کنند.بد بیاری‌های آنها از این نقطه شروع می شود. قطعا تفاوت‌های اصلی زیادی بین این دو بازار وجود دارد و هر فردی که مدعی متخصص بودن در این زمینه باشد، به آن‌ها واقف است و باید آن ها را بداند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا