طرح توجیهی و فرصت های سرمایه گذاریاشتغالزایی

طرح توجیهی احداث گلخانه توت فرنگی (هیدروپونیک)

طرح احداث گلخانه توت فرنگی

توت فرنگی : جمعیت جهان ‌همواره رو به افزایش است و مسئله امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران اقتصادی هر کشوری است. امروزه این مسئله که آیا مواد غذایی که مصرف می‌کنیم ارگانیک و سالم است یا نه ذهن همه را به خود مشغول کرده است. از سویی وجود محدودیت‌های منابع آب‌وخاک باعث شده است که بشر به‌تدریج به سمت شیوه‌های نوین کشاورزی روی بیاورد. شیوه کشت در گلخانه هیدروپونیک یکی از روش‌هایی است که با کنترل عوامل طبیعی و بالا بردن میزان بهره‌وری، چند سالی است که موردتوجه قرارگرفته است.

تاریخچه توت فرنگی

توت فرنگی میوه ای نسبتا جدید است که تا ۲۵۰-۳۰۰ سال قبل به این شکل امروزی وجود نداشت و بیشتر موارد استفاده دارویی داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگی های وحشی از جنگل به زمین زراعتی منتقل شد و از آن به عنوان یک گیاه اهلی استفاده گردید. در جنگلهای شمال ایران توت فرنگی وحشی بطور فراوان یافت می شود. بنظر می رسد که اولین رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ایران آمد و به نام اتابکی خوانده شد.
مشخصات گیاه شناسی و ارقام موجود توت فرنگی: توت فرنگی از جنس فراگاریا (Fragaria) و گونه رژا (Resea) بوده که امروزه از گونه های شیلنسیس (Chilensis) و ویرجینیا (Virginia) و هیبرید بین ایندو یعنی اناناس (ananassae) استفاده زراعی می گردد.

عموما گیاهانی علفی با ساقه های رونده یا استولون هستند.برگها مشتمل بر سه برگچه خشن و کرک دار برنگ سبز تیره بوده که در برخی از ارقام شفاف می باشند. ساختمان گل شامل ۵ گلبرگ سفید که در قسمت تحتانی خود به یک زائده کوچک متصل است، کاسه گل شامل ۵ کاسبرگ سبز رنگ بوده که در قسمت تحتانی تقریبا به یکدیگر جوش خورده می باشند. تعداد کاسبرگها در برخی از ارقام زراعتی ممکن است بیش از ۵ عدد باشد. پرچمها به تعداد ۲۰ عدد یا کمی بیشتر یا کمتر است. مادگی به تعداد زیاد و بصورت مارپیچی بر روی نهنج قرار گرفته است و در مجموع و همراه با نهنج فرم نسبتا کشیده ای را تشکیل می دهد. مادگی از فندقه های جدا از یکدیگر که هر کدام دارای تخمدان با شکل راست و کوتاه می باشد تشکیل شده است. در هر تخمدان یک تخمک وجود دارد و در واقع بذر به تعداد فندقه ها تولید می شود. گل در واقع دو چنسه و پس از تلقیح گلبرگها ریزش کرده و نهنج بتدریج رشد و گوشتی شکل می گیرد و میوه بمرور زمان آبدار شده و از حالت اسیدی به قندی تبدیل می شود. اگر لقاح ناقص باشد تعداد فندقه ها محدود و چه بسا تقارن میوه حفظ نمی شود.
ارقام توت فرنگی به گروه ارقام بهاره یعنی بوته هایی که در سال یکبار میوه می دهند و ارقام چهار فصله که در سال بیش از یکبار میوه می دهند، تقسیم می گردند. مهمترین ارقام بهاره عبارتند از گورلا، آلیسو، تیوگو، رد گانتلت، اسیتا، کاتس کیل، فرسنا

ارقام چهار فصله

این ارقام بسیار قوی الرشد و خزنده بوده و از اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان و گاهی اوایل پاییز میوه می دهند. میوه ها ریز و به تعداد زیادتری در هر بوته تولید می شوند. ارقام چهار فصله مانند: استرا، هومی جنتو می باشد.

پیش رس کردن توت فرنگی در گلخانه

مطمئن‌ترین وسیله برای پیش رس کردن استفاده از گلخانه است. مشکل استفاده از گلخانه در درجه اول هزینه سنگین احداث گلخانه و نیاز به تخصص و تجربه کافی برای کشت توت فرنگی در گلخانه است. برای این منظور می‌توان نشاء توت فرنگی را ابتدا اواسط تیرماه تا اوایل شهریور در خزانه انتظار کشت کرد و 7 – 5 کیلوگرم در هر صد متر مربع از کودهای کامل ازت ، فسفر و پتاس به نسبت 17 – 12 – 12 به عنوان کود پایه به زمین خزانه دارد. پس از تولید ریشه‌های قوی در نشا بوته‌ها شروع به ایجاد ساقه‌های رونده می‌نمایند. با سرد شدن هوا بوته‌ها تحت تاثیر نور و درجه حرارت پائین قرار گرفته و گل در آنها تشکیل می‌شود. در آبان و آذر بوته‌ها را به گلخانه حمل کرده و در بستر کاشت به فاصله 30 تا 25 سانتیمتر کشت می‌نمایند.

در گلخانه نیز مقدار 5 – 3 کیلوگرم کود کامل شیمیایی در 100 متر مربع به بستر داده می‌شود. درجه حرارت گلخانه را ابتدا روی 12 – 8 درجه سانتیگراد تنظیم کرده و با افزایش شدت نور درجه حرارت را نیز زیاد می‌کنند و به 20 – 15 درجه سانتیگراد می‌رسانند. البته می‌توان درجه حرارت را به 8 درجه سانتیگراد کاهش داد. بلافاصله پس از کاشت بایستی به اندازه کافی آبیاری نمود. در آبیاری توت فرنگی گلخانه‌ای باید دقت شود که زمین بطور یکنواخت مرطوب گردد.

به منظور جلوگیری از خطر پوسیدگی میوه در اثر رطوبت زیاد باید گلخانه را به موقع تهویه کرد و بوسیله حرارت خشک رطوبت زیادی را کاهش داد. برای انجام عمل گرده افشانی و تلقیح بهتر گلهای توت فرنگی در گلخانه می‌توان برای هر 1000 متر مربع سطح زیر کشت یک کندوی زنبور عسل در گلخانه قرار داد.

زمان کاشت مناسب

مناسب ترین زمان برای کاشت توت فرنگی اواخر پاییز است که در حال نیمه خواب است تا اوایل بهار زمانی که قبل از بیدار شدن گیاه از خواب است و مکان گیاه را تغییر داد و گیاه را در محل دیگری کاشت.
در صورتی که کاشت پاییزه باشد محصول تابستان سال آینده به دست می آید و اگر گیاه در بهارو قبل از بیدار شدن از خواب زمستانه کاشته شود گل هایی که چند هفته بعد از کاشت روی بوته ظا هر می شود , بهتر است چیده شوند تا گیاه قویی شود .

این بوته ها در بهار سال بعد داده و در تابستان میتوان از آنها محصول برداشت نمود. جوانه های گل در فصل پاییز به کوتاه شدن طول روز به وجود می آیند ولی به علت سرمای زمستانه گل ها تا فصل بهار ظاهر نمی شود .

مزیت های احداث گلخانه توت فرنگی

احداث گلخانه توت فرنگی مزیت های زیادی دارد که در اینجا به چند مورد آن اشاره می کنم تا بیشتر با این کار آشنا شود:

  1. بازدهی مناسب
  2. کوتاه بودن دوره تولید نسبت به کشت در فضای باز
  3. پر طرفدار بودن این میوه و بازار فروش خوب

( توت‌فرنگی از میوه‌های پرطرفدار در بازار است و بازار فروش مناسبی دارد یعنی به نوعی خیالتان از بازار فروش و مشتریان راحت است. در این روش تا 5/1 برابر کشت معمولی محصول برداشت می‌شود.)

در حال حاضر شرایط مناسبی بر بازار محصولات گلخانه‌ای حاکم است البته مدنظر قرار دادن زمان مناسب کشت و تولید هر محصول می‌تواند نقش بسزایی در موفقیت افراد داشته باشد. محصولات باید در فصلی به بازار عرضه شوند که تولیدات فضای باز به‌عنوان رقیب جدی از بازار خارج شده باشند.

کشت هیدروپونیک یا آب‌کشت

کشت هیدروپونیک یعنی کشت بدون خاک که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیداکرده است. در این روش بذر گیاه در یک بستر غیرخاکی قرار می‌گیرد و مواد غذایی مورد نیاز گیاه از طریق مواد محلول در آب و با آبیاری به گیاه منتقل می‌شود. در گلخانه هیدروپونیک میزان آلودگی‌ها و آفات به‌خصوص در مورد هیدروپونیک که حساسیت بالایی به بیماری‌ها نشان می‌دهد، بهتر کنترل می‌شود.

هزینه احداث گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی

علی‌رغم اینکه احداث گلخانه هیدروپونیک با توجه به تجهیزات خاصی که نیاز دارد هزینه بیشتری نسبت به کشت در گلخانه‌های معمولی نیاز دارد، اما خسارات و ضایعات کمتر و میزان بازدهی بیشتر دارد و در بلندمدت صرفه اقتصادی آن نسبت به گلخانه‌های معمولی بسیار بیشتر است.
اگر شما هم قصد راه‌اندازی یک گلخانه هیدروپونیک رادارید توجه داشته باشید که گلخانه با وسعت کمتر از 3000 متر توجیه اقتصادی ندارد؛ بنابراین با فضای لازم برای گلخانه شما به‌طورکلی 5000 متر زمین نیاز دارید و تأمین زمین موردنیاز، اولین مسئله پیش روی شماست.
بسته به اینکه تصمیم دارید گلخانه را در کجا احداث کنید، نرخ زمین در مناطق مختلف متفاوت است. غیر از در نظر گرفتن هزینه زمین؛ توجه داشته باشید که گلخانه خاکی به ازای هر مترمربع 120 تا 130 هزار تومان برای شما هزینه دارد ولی هزینه احداث یک گلخانه هیدروپونیک به ازای هر متر 300 هزارتومن می شود .یعنی برای راه‌اندازی گلخانه هیدروپونیک 900 میلیون تنها برای ساخت گلخانه  هیدروپونیک و شروع به کار لازم است.

درآمد گلخانه هیدروپونیک

پس از تکمیل ساخت گلخانه هیدروپونیک و راه‌اندازی آن، مرحله بعدی کاشت بذر یا نشاء گیاه هیدروپونیک است که می‌خواهید پرورش دهید. جالب‌توجه است که بدانید بذر هر نوع گیاهی که بخواهید پرورش دهید خارجی است و از کشورهای ترکیه، مجارستان و هلند به کشور وارد می‌شود.
فرآیند محاسبه میزان تولید و سود شما با توجه به گیاهی که کشت می‌کنید متفاوت است.
به‌عنوان نمونه در مورد خیار و گوجه‌فرنگی قیمت بذر و تعداد آن، دوره تولید و درنهایت سود و درآمد حاصل با توجه به تولید نوع محصول متفاوت خواهد بود؛ اما کاشت گیاه هیدروپونیک با نشاء انجام می‌شود.
به ازای هر مترمربع 16 تا 18 بوته هیدروپونیک نیاز است. برای تکمیل یک گلخانه 5000 مترمربعی تقریباً 80 هزار نشاء هیدروپونیک لازم است که بالغ‌بر 10 میلیون هزینه دارد. از هر بوته هیدروپونیک حدود 400 گرم برداشت می‌شود که به عبارتی از کل گلخانه 25 تن هیدروپونیک برداشت می‌کنید. پس از گذشت 3 تا 5 سال تقریباً تمام سرمایه شما بازمی‌گردد.
آنچه درنهایت عاید شما می‌شود به‌طور میانگین سودی حدود 40 درصد هست. پس از مدت 2 سال باید روی جوانه سازی بوته‌ها تمرکز کنید. در طی این فرآیند از کنار بوته‌های هیدروپونیک نشاهای جدید را جدا می‌کنید و با کشت این بوته‌های جوان محصول پربارتری خواهید داشت.

میزان برداشت توت فرنگی در گلخانه

هیدروپونیک به دلیل اینکه بافت ظریف و حساسی دارد، عمر پس از برداشت آن کوتاه است. بهتر است که برداشت محصول از گلخانه هیدروپونیک زمانی انجام شود که هوا خنک‌تر است و میوه‌های آن باید در کوتاه‌ترین زمان به محل خنک منتقل و نگه‌داری شود. به دلیل آسیب‌پذیری بالای هیدروپونیک می‌بایست هنگام برداشت، میوه همراه اندکی از دم چیده شود تا هیدروپونیک ها دچار آسیب نشوند.
میوه هیدروپونیک حالت فسادپذیری بالایی دارد و این به دلیل فعالیت‌های متابولیکی خیلی زیاد در بافت‌های این میوه است؛ بنابراین حتی بدون مواد فاسد کننده هم ممکن است از بین برود. این میوه لایه پوششی بسیار نازکی دارد که به‌راحتی از بین می‌رود به همین دلیل باید در جعبه‌های کم‌عمق نگهداری شود تا ضربه و فشار به آن وارد نشود.
صادرات هیدروپونیک در ایران با مشکلاتی مواجه است. وجود سموم کشاورزی در میوه و هم‌چنین پوسیدگی‌های ناشی از بسته‌بندی نادرست محصول مانع صادرات آن شده است. با توسعه گلخانه هیدروپونیک و استفاده صحیح از سموم بیولوژیک این مشکل رفع خواهد شد. همچنین استفاده از روش‌های مناسب برای برداشت محصول می‌تواند زمینه را برای صادرات آن به کشورهای حوزه خلیج‌فارس فراهم کند.

چرا گلخانه هیدروپونیک؟

کشت هیدروپونیک یعنی به‌جای کشت میوه در زمین‌های زراعی یا گلخانه‌های معمولی، آن را در گلخانه هیدروپونیک عمل بیاوریم. ایجاد گلخانه هیدروپونیک مزایای فراوانی دارد، مهم‌ترین مزیت این است که در مناطقی که خاک مناسبی برای کشاورزی ندارند یا خاک دچار بیماری است می‌توان از این شیوه کشت استفاده کرد چراکه این‌یک نوع کشت بدون خاک انجام می‌شود.
 – کشت هیدروپونیک معضلاتی مانند مبارزه با آفات، شخم، آبیاری و هرس کردن علف‌های هرز را ندارد و به‌طورکلی عملیات کشاورزی در این روش خیلی ساده‌تر است.
– این روش در مناطقی که زمین گران است و می‌خواهید بیشترین محصول را با تراکم بالا به دست بیاورید بسیار مناسب است.
– در شیوه گلخانه هیدروپونیک دیگر با آلودگی‌های مختلف خاک درگیر نیستید و آلودگی آب هم کمتر دیده می‌شود. شما خیلی راحت‌تر می‌توانید شرایط محیطی مانند ترکیب هوای گلخانه، رطوبت، نور و دما را کنترل کنید.
– در گلخانه هیدروپونیک یک بستر جایگزین برای خاک در نظر گرفته می‌شود که از دو جنبه اهمیت دارد؛ از طرفی آلودگی‌های محیطی کمتر می‌شود و از طرف دیگر میزان تولید بالاتری نسبت به کشت خاکی دارد.
– باید این را هم بگوییم که کیفیت محصول در این روش نسبت به کشت فضای باز بالاتر است و تداوم بیشتری هم دارد.
آغاز کشت هیدروپونیک از ابتدای مهرماه است و پس از گذشت 60 تا 70 روز هم قابل‌برداشت است؛ دوره برداشت هیدروپونیک 4 تا 5 ماه ادامه خواهد داشت.

فرصت‌ها و تهدیدها در احداث گلخانه توت فرنگی

مانند همه کارهای تولیدی این کار هم با فرصت‌ها و تهدید‌هایی مواجه است؛ بازدهی مناسب، کوتاه بودن دوره تولید نسبت به کشت در فضای باز و عدم استفاده از خاک در فرآیند تولید (در جاهایی که محدودیت منابع خاک داریم) از قابلیت‌ها و مزایای این روش تولید به حساب می‌آید، علاوه بر اینها توت‌فرنگی از میوه‌های پرطرفدار در بازار است و بازار فروش مناسبی دارد یعنی به نوعی خیالتان از بازار فروش و مشتریان راحت است. در این روش تا ۵/۱ برابر کشت معمولی محصول برداشت می‌شود.
در حال حاضر شرایط مناسبی بر بازار محصولات گلخانه‌ای حاکم است البته مدنظر قرار دادن زمان مناسب کشت و تولید هر محصول می‌تواند نقش بسزایی در موفقیت افراد داشته باشد. محصولات باید در فصلی به بازار عرضه شوند که تولیدات فضای باز به‌عنوان رقیب جدی از بازار خارج شده باشند. وی در ادامه درباره تهدید‌های این کار افزود: بیماری‌ها، محصولات وارداتی و عدم دقت در تعیین زمان کشت مناسب از تهدید‌های بازار است که می‌تواند در زمان برداشت محصول شما را دچار مشکل کند. درحال حاضر استان کردستان از مراکز اصلی پرورش توت‌فرنگی در کشور است.

توصیه فعالان بازار درباره احداث گلخانه توت فرنگی

مدیریت مناسب، اطلاعات کافی درباره کشت گلخانه‌ای و دانش فنی مناسب از جمله عوامل موفقیت در کار است. داشتن تجربه در این کار مهم‌تر از دانش آکادمیک است، همچنین کسانی که می‌خواهند وارد فرآیند تولید گلخانه‌ای شوند باید به اندازه کافی درباره محصولات مختلف بدانند و بهترین محصول را در بهترین زمان با توجه به شرایط بازار انتخاب کنند و البته افراد می‌توانند نیم‌نگاهی هم به صادرات محصولات خود داشته باشند. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، عراق و ترکیه می‌تواند بازار مناسبی برای تولید‌کنندگان باشد.

راهنمایی درباره کشت گلخانه ای توت فرنگی

توت فرنگی گیاهی علفی چند ساله , متعلق به خانواده گل سرخیان و بومی جنگلهای اروپاست که گونه وحشی آن دارای گل و برگ های کوچک میباشد و از قرن چهاردهم به سبب خواص دارویی آن معرفی شده است .
رقم های موجود از تلاقی بین گونه های مختلف به دست آمده اند .
در صورت کاشت صحیح, اجرای مراقبت های لازم و انتخاب رقم های مناسب میتوان تا بیست تن در هکتار محصول برداشت کرد . نشاء را باید از موسسات مورد اطمینان تهیه و دقت نمود که آلوده به بیماری های گیاهی به ویژه بیماری های ویروسی نباشد .

موقعیت و آب و هوا

به علت زود بار ور شدن گل های توت فرنگی در بهار باید بوته ها در جایی کاشته شوند که سر مایی دیر رس بهاره به آنها صدمه نزند.
زمین مورد استفاده برای کاشت باید رو به جنوب باشد چون زودتر گرم می شود .
این گیاه به آب فراوان احتیاج دارد مخصوصا در دوره رسیدن میوه , در غیر این صورت میوه ها کوچک باقی میمانند .

مشخصات بوته

گیاهی که برای کاشت انتخاب می شود باید عاری از هر نوع مرض ودارایی ریشه های قویی و سالم باشد و ( رنگ ریشه ها روشن باش . )
ریشه توت فرنگی افشان , ظریف و سطحی است و بیشتر در عمق ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر خاک فعالیت می کند .

نوع خاک

خاک های سبک شنی با مواد غذایی فراوان و زهکشی خوب مناسب کاشت توت فرنگی است.

طریقه کاشت

در موقع کاشت خاک باید مرطوب باشد و بلافاصله بعد از کاشت , مزرغه را آبیاری کردو کاشت بوت ها در خاک خشک سبب از بین رفتن تعدادی از آنها می شود . هنگام کاشت باید تمام برگ های پیر بوته های توت فرنگی را قطع کرد و ریشه ها را از هم جدا نمود , سپس اقدام به کاشت کرد . اگر گیاهی زیاد عمق کم کاشه شود بوته به علت خشکی زیاد صدمه می بیند.
معمولا بوته ها را به فاصله ۴۰ سانتی متر از یکدیگر در روی پشته ها می کارند و به طور تقریبی تراکم بوته در هکتار طبق روش بالا حدود ۳۱۲۵۰ بوته برآورده می شود .

مراقبت های لازم بعد از کاشت

  1. پوشاندن خاک به وسیله کاه یا خاک اره موموجب می شود که میوه با خاک به طور مستقیم تماس نداشته باشد و رطوبت خاک نیز به خوبی حفظ شود .
  2. آبیاری حداقل هفته ای یک بار و به طریق جوی پشته ای صورت گیرد .
  3. کنترل به موقع بیماری ها آفات و علف های هرز
  4. قطع ساقه های رونده در زمان فصل رشت برای جلوگیری از ظریف شدن بوته های مادری .

برداشت و بسته بندی توت فرنگی

برداشت میوه بهتر است در مواقعی از روز که هوا خنک تر است صورت گیرد و میوه های چیده شده را باید بلافاصله در سیه و درجای خنکی قراردارد .
بهتر است میوه را همراه با کمی از دم برداشت کرده تا موقع برداشت به میوه فشاری وارد نیایید . به علت آسیب پذیری شدید میوه , باید آن را در جهبه های کم عمق بسته بندی نمود و در حین حمل و نقل کاملا مراقب آنها بود

ازدیاد توت فرنگی

ازدیاد بطریق جنسی و غیر جنسی صورت می گیرد.

  • الف) ازدیاد جنسی: ازدیاد توت فرنگی بوسیله بذر مخصوص ارقامی است که طبیعتا تولید ساقه رونده نمی کنند و یا ارقامی که ساقه های رونده کمی دارند و همچنین جهت تولید ارقام جدید از روش ازدیاد بذری استفاده می شود.
  • ب) ازدیاد غیر جنسی: در ازدیاد غیر جنسی که تقسیم بوته خوانده می شود بوته هایی را که خوب رشد کرده و قوی هستند پس از خارج کردن از زمین به چند بوته کوچکتر که هر کدام دارای مقداری ریشه می باشند تقسیم کرده و سپس آنها را در محل اصلی نشاء می کنند. در این روش باید از بوته های سالم پایه های مادری استفاده گردد. روش ازدیاد از طریق ساقه های رونده بدین صورت می باشند که پس از ریشه دار شدن ساقه های رونده در تابستان از بوته مادری جدا و در محل سایه نشاء کرده و سپس در فصل پاییز بوته های انتخابی را به زمین اصلی انتقال می دهند.

شرایط خاک و شرایط محیطی رشد توت فرنگی

توت فرنگی گیاهی است که در خاکهای مختلف تقریبا سازگار است با این وجود خاکهای عمیق نرم با بافت شنی رسی را ترجیح می دهد. بهترین PH مناسب برای توت فرنگی ۵/۵ تا ۵/۶ می باشد. اگر میزان آهک خاک از حد مجاز بیشتر باشد عارضه کلروز یا زرد شدن برگها بروز خواهد کرد. از لحاظ آب و هوا در شرایط مرطوب و شرایط نسبتا گرم محصول دهی مناسب خواهد داشت. در شرایط گرم و مرطوب باید آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد و همچنین ارقام مقاوم به گرما انتخاب گردد. در ارتفاع ۴۰۰ تا ۸۰۰ متری از سطح دریا می تواند رشد مناسبی داشته باشد. نیمه مقاوم به سرما بدون پوشش کاه و کلش می تواند تا ۵- درجه سانتی گراد را تحمل نماید ولی با پوشش ویژه تا -۱۸ درجه سانتی گراد را متحمل است. از نظر نیاز سرمایی جزء گیاهان کم نیاز به سرما تقسیم بندی می شود بطوریکه در ۲۰۰ تا ۴۰۰ ساعت دمای کمتر از ۷ درجه سانتی گراد نیاز سرمایی و ناچیز آن منتفی می گردد.
سطحی بودن ریشه ها که معمولا تا عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متری خاک توزیع می گردد گیاه را حساس به کم آبی می کند. جهت تولید محصول بهاره باید از ارقامی استفاده گردد که طالب روزهای کوتاه و نیاز دمایی پائین تری باشند تا گل انگیزی و محصول دهی آنها بخوبی انجام گیرد.

در ارقام ۴ فصله روز کوتاهی یا روز بلندی و همچنین پائین بودن و بالا بودن درجه حرارت زیاد مطرح نیست و این گروه از توت فرنگیها معمولا در شرایط مختلف براحتی گل می دهند.
پیش رس کردن توت فرنگی: توت فرنگی طبیعتا از میوه های نوبرانه و از اولین میوه های است که در بهار به بازار عرضه می شود. در حالت معمولی و در مناطق معتدل زمان برداشت میوه در اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل تیر است ولی امروزه با فن آوری های خاصی می توان زمان رسیدن میوه را به جلو انداخت. به عبارت دیگر می توان با استفاده از وسائل و امکانات امروزی اقدام به پیش رس کردن و تولید توت فرنگی خارج از فصل نمود و عرضه توت فرنگی را مدت طولانی تری ادامه داد . البته هزینه های اضافی که برای پیش رس کردن ایجاد می شود به علت قیمت بیشتری که محصول نوبرانه دارد جبران خواهد شد.

پیش رس کردن توت فرنگی در گلخانه: مطمئن ترین وسیله برای پیش رس کردن استفاده از گلخانه است. مشکل استفاده از گلخانه در درجه اول هزینه سنگین احداث گلخانه و نیاز به تخصص و تجربه کافی برای کشت توت فرنگی در گلخانه است.

برای این منظور می توان نشاء توت فرنگی را ابتدا اواسط تیرماه تا اوایل شهریور در خزانه انتظار کشت کرد و ۵-۷ کیلوگرم در هر صدمتر مربع از کودهای کامل ازت – فسفر – پتاس به نسبت ۱۷ – ۱۲ – ۱۲ به عنوان کود پایه به زمین خزانه دارد. پس از تولید ریشه های قوی در نشا بوته ها شروع به ایجاد ساقه های رونده می نمایند. با سرد شدن هوا بوته ها تحت تاثیر نور و درجه حرارت پائین قرار گرفته و گل در آنها تشکیل می شود. در آبان و آذر بوته ها را به گلخانه حمل کرده و در بستر کاشت به فاصله ۳۰ تا ۲۵ سانتی متر کشت می نمایند.

در گلخانه نیز مقدار ۵-۳ کیلوگرم کود کامل شیمیایی در ۱۰۰ متر مربع به بستر داده می شود. درجه حرارت گلخانه را ابتدا روی ۸ – ۱۲ درجه سانتی گراد تنظیم کرده و با افزایش شدت نور درجه حرارت را نیز زیاد می کنند و به ۱۵ – ۲۰ درجه سانتی گراد می رسانند. البته می توان درجه حرارت را به ۸ درجه سانتی گراد کاهش داد. بلافاصله پس از کاشت بایستی به اندازه کافی آبیاری نمود. در آبیاری توت فرنگی گلخانه ای باید دقت شود که زمین بطور یکنواخت مرطوب گردد. به منظور جلوگیری از خطر پوسیدگی میوه در اثر رطوبت زیاد باید گلخانه را به موقع تهویه کرد و بوسیله حرارت خشک رطوبت زیادی را کاهش داد. برای انجام عمل گرده افشانی و تلقیح بهتر گلهای توت فرنگی در گلخانه می توان برای هر۱۰۰۰ متر مربع سطح زیر کشت یک کندوی زنبور عسل در گلخانه قرار داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا