طرح توجیهی و فرصت های سرمایه گذاریاشتغالزایی

تولید و پرورش گیاهان زینتی یک فرصت سرمایه گذاری

طرح توجیهی پرورش گل و گیاهان زینتی ، طرح کشاورزی سودآور و جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی
ورود به بازار و درآمدزایی از راه تولید گل و گیاه زینتی (گلخانه‌ای و فضای باز) مانند هر کسب و کار دیگری، مزیت ها، جذابیت‌ها و چالش‌های بسیاری به همراه دارد.

اجرای این طرح به عنوان یک فعالیت تولیدی، ضمن اینکه گامی به سوی افزایش توان تولید و صادرات کشور در بخش محصولات کشاورزی به شمار می رود، می تواند بسترساز اشتغال به کار نیروهای متخصص (خصوصاً در علوم کشاورزی) و فاقد تخصص گردد. ضمن اینکه بانوان کارآفرین نیز می توانند با پیاده سازی این طرح، گامی در جهت توسعه میهن بردارند.

طرح پرورش گل و گیاه

شاید قدیمی‌ترین گلخانه های موجود در ایران که ممکن است کم و بیش هم فعال باشد قدمتی در حدود 70 تا 75 سال دارد این یعنی  زمانی که بسیاری از کشورها نامی در زمینه پرورش گل و گیاه نداشته اند کشور ما با داشتن گلخانه های خوب و قابل قبول در زمان خود وضعیتی مناسب داشته است.

ایران به دلیل دارا بودن اقلیم چهار فصل یکی از 10 تولیدکننده بزرگ گل و گیاه در جهان به شمار می آید. گرچه ضعف های صادراتی باعث شده که درآمد فروش گل ایران به کشورهای خارجی تنها به اندازه یک پنجم توان واقعی مان باشد اما پتانسیل های تولید گل در کشور آنقدری بوده است که خارجی ها نتوانند از آن چشم پوشی کنند.

برای اینکه کار پرورش گل و گیاه آپارتمانی را یاد بگیرید باید به سازمان فنی و حرفه ای بروید و دوره های آموزش کاربردی طراحی فضای سبز را بگذرانید. مدت این دوره ها حدود 130 ساعت و شش ماهه است. هزینه‌ی این کلاس ها هم بستگی به موارد آموزش دارد.

امکان‌سنجی مناسب و انتخاب محصول بر اساس تقاضای بازار مهم‌ترین عامل موفقیت در این کار است. کاهش هزینه‌های تولید کشت در فضای باز به نسبت کشت گلخانه‌ای یکی از مزیت‌های فعالیت در این بخش است و تا حد زیادی امکان رقابت را فراهم می‌کند بنابراین تازه وارد‌ها باید تمرکز خود را بر مسئله برند‌سازی، تبلیغات و فروش قرار دهند.

احداث گلخانه گیاهان زینتی

صنعت گل و گیاه جهان یکی از پتانسیل هاي ایجاد اشتغال و حصول در آمدهاي ارزي می باشد که نظر به دورنماي امید بخش رشد سالانه درحجم مبادلات تجاري گل و گیاه جهانی و با توجه به شرایط بسیار مناسب کشور، جاي توجه بسیاري دارد.
کشاورزي ایران با تولید گل و گیاهان زینتی در کشور که توانمندي بسیار بالایی در ایجاد اشتغال دارد و می تواند بخشی از نیازهاي ارزي را تأمین نماید. گلها و گیاهان زینتی جزء کشت هاي متراکم محسوب شده و از توانمندي بالایی در بهره وري نهاده ها به ویژه آب برخوردار است. بخش وسیعی از خاك ایران در شمال، مرکز و جنوب غربی کشور مستعد پرورش انواع گلها و گیاهان زینتی است و در صورت توجه و گسترش حوزه تولید و عرضه این محصولات ،بازار بالقوه گسترده اي براي این تولیدات در کشورهاي حاشیه جنوبی خلیج فارس، همسایگان شمالی و حتی در بازارهاي دور در شرق آسیا و غرب اروپا وجود دارد.

هدف از اجرای طرح احداث گلخانه گیاهان زینتی

هدف از اجراي این طرح احداث مجتمع گلخانه اي کشت گیاهان زینتی در زمینی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع و سطح ۵۰۰۰ مترمربع سازه گلخانه می باشد. اشتغالزایی مستقیم طرح ۱۰ نفر بصورت مستقیم و برنامه ریزي عملیاتی آن براي ۱۲ ساعت در روز و ۳۶۵ روز در سال خواهد بود.

ويژگی ها و مزایای طرح احداث گلخانه گیاهان زینتی

صنعت گل و گیاه جهان با گردش مالی بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار در سال و ایران با پیشینه تاریخی کهن و توانمندي بالا یکی از پتانسیل هاي ایجاد اشتغال و حصول در آمدهاي ارزي می باشد که نظر به دورنماي امید بخش رشد سالانه در حجم مبادلات تجاري گل و گیاه جهانی و با توجه به شرایط بسیار مناسب کشور، جاي توجه بسیاری دارد.

در معادلات جدید اقتصادي جهان، جهانی شدن و پیوستن ایران به WTO گل نقش مهمی در حصول درآمدهاي ارزي، کشاورزي ایران به ویژه زیر بخش باغبانی (گلکاري) دارد. بررسی هاي راهبردي نشان می دهد که کشاورزي ایران برخلاف برخورداري از شرایط مناسب خدادادي به لحاظ سنتی بودن تولید، کوچك بودن سطح تولید، مصرف بالاي انرژي و … تا حدود زیادي غیر اقتصادي به نظر می رسد. در حالیکه با تولید گل و گیاهان زینتی در کشور که توانمندي بسیار بالایی در ایجاد اشتغال داشته و به دلیل بالا بودن مصرف این محصولات در بازار کشورهاي همسایه و توانایی رقابت محصولات تولیدي ایران، می تواند بخشی از نیازهاي ارزي را تأمین نماید. گلها و گیاهان زینتی جزء کشتهاي متراکم محسوب شده و از توانمندي بالایی در بهره وري نهاده ها به ویژه آب برخوردار است.

ایران کشوري چهارفصل و برخوردار از تنوع آب و هوایی است و استعداد بالقوه براي تولید انواع گل و گیاهان زینتی دارد. بخش وسیعی از خاك ایران در شمال، مرکز و جنوب غربی کشور مستعد پرورش انواع گلها و گیاهان زینتی است و در صورت توجه و گسترش حوزه تولید و عرضه این محصولات ، بازار بالقوه گسترده اي براي این تولیدات در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، همسایگان شمالی و حتی در بازارهاي دور در شرق آسیا و غرب اروپا وجود دارد.

انواع گل و گیاه زینتی

این محصولات شامل گل‌های گلدانی – آپارتمانی (شمعدانی، کاکتوس، حسن یوسف، کوکب، سنبل، سیکاس، ارکیده، دیفن باخیا، یوکا، آگلونما، فیلودندرون، پتوس، لیندا، اسپاتی فیلوم، دراسنا، سانسوریا)، گل‌های شاخه بریده (آنتوریوم، گلایل، میخک، داوودی، استرلیزیا یا پرنده بهشتی، نرگس بومی ایران، زنبق، شیپوری)، درختان و درختچه‌های زینتی (شمشاد، سرو، کاج، چنار، زبان گنجشک، پیچ‌های زینتی، اقاقیا، گل‌های کاغذی، چنار، زرشک زینتی، شیرخشت، برگ نو) و فصلی – نشائی (ابری، بنفشه، مریم گلی، همیشه بهار، جعفری، آهار، میمون و اطلسی) است.

روش تولید و تکنولوژی مورد نظر

الف-نوع گلخانه بصورت ثابت دوطرفه می باشد.
گلخانه هاي دو طرفه از دو جهت به طور کامل از نور آفتاب بهره مند است. این گلخانه براي کشت و پرورش بسیاري از محصولات، ایده آل و مناسب است. زیرا از جهت نور و درجه حرارت به طور کامل از نور خورشید بهره می برد.

ب-گلخانه از نظر تولید در دسته گلخانه هاي تولید گل و گیاهان زینتی براي تولید انواع گلخانه ي شاخه بریده و گلهای آپارتمانی می باشد.
ج-گلخانه از نظر نوع سازه شامل گلخانه مدرن و فلزي می باشد. پوشش داراي سیستم uv و اسکلت این گلخانه ها از فلز است. که معمولاً با پلاستیك هاي ضد اشعه ي ماورا بنفش گرمایشی و تهویه مناسب می باشد. ارتفاع این نوع گلخانه ها بیش از ۴.۵ متر است. اتصال قطعات در گلخانه هاي فلزي بوسیله پیچ و مهره(پرتابل) و یا استفاده از جوش می باشد.

د-نوع سیستم آبیاري بصورت آبیاري قطره اي می باشد. آب،کودهاي شیمیایی و سایر مواد مورد نیاز گیاه به صورت محلول توسط لوله هاي جانبی در اختیار گیاه قرار می گیرد..

چه گل و گیاهی پرورش دهیم؟

پرورش گل‌وگیاه تا حد زیادی به اقلیم محل زندگی شما بستگی دارد.

برای کاشتن گیاهان و گل های آپارتمانی باید با توجه به نیاز بازار اقدام کنید. در بسیاری از خانه ها و آپارتمان ها محل قرار گرفتن و موضع خورشید نسبت به خانه بسیار مهم است. برای همین در هر شهری که می خواهید این کار را شروع کنید باید ببینید که مردم چه نوع گلهایی را برای خانه هایشان می برند و آنها را پرورش بدهید.

برای مثال:
در شمال کشور مثل مازندران بیشتر انواع گل‌های زینتی را می‌توانید پرورش دهید؛ اما در مناطق دیگری مثل تهران انواع خاصی از گل را می‌توان پرورش داد یا در مازندران بیشتر گل‌های گلخانه‌ای و آپارتمانی می‌توان پرورش داد و شهرهایی مثل تبریز و کرج بیشتر برای پرورش کاکتوس مناسب هستند.

بستر کشت گیاهان زینتی

به محیطی گفته میشود که گیاه، ضمن استقرار، بتواند آب و مواد معدنی مورد نیاز آن را ذخیره و در موقع نیاز در اختیار گیاه قرارداده و زمینه رشد و نمو مناسب آن را فراهم نماید.

بازار‌های گل و گیاه زینتی

بازار‌های داخلی، شهرداری‌ها و بازارچه‌های گل و گیاه، مراکز خرید و فروش گل و…
ارسال راحت تر گل و گیاه به بازارهای خارجی و دیگر کشورها با بودن پایانه‌های صادراتی

علاوه بر تقاضای بازار داخلی برای انواع گل ها و گیاهان زینتی با در نظر داشتن حجم زیاد تقاضا در عرصه بین المللی و موقعیت جغرافیایی و اقلیمی مناسب ایران برای کشت انواع گیاهان ، پرورش و صادرات انواع گل و گیاهان زینتی می تواند سهم کشور را در بازار تجارت این محصولات ارتقا بخشیده و موجب عاید شدن درآمد ارزی مناسبی برای اقتصاد کشور گردد.

مجوزهای لازم برای پرورش گیاهان زینتی

متقاضیان پرورش گل و احداث گلخانه در منازل و خانه باغ‌ها برای دریافت مجوز باید به مدیریت جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها مراجعه کنند، داشتن زمین کافی و کارنامه مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای از شروط اعطای مجوز به این افراد است.

واحد‌های تولیدی مقیاس کوچک و واحد‌های بزرگ اقتصادی نیز برای شروع کار گلخانه‌ها و پرورش گل و گیاه در فضای باز باید از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان پروانه تأسیس بگیرند.

  • واحد‌های تولیدی کوچک مقیاس و واحد‌های بزرگ اقتصادی تولید گل و گیاه نیز با داشتن پروانه تأسیس و طرح توجیهی علاوه بر مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها، می‌توانند در سامانه کارا یا صندوق توسعه ملی ثبت نام و درخواست تسهیلات کنند.

میزان سرمایه مورد نیاز طرح احداث گلخانه گیاهان زینتی

بودجه: بین ۱ تا ۲ میلیارد تومان
تعداد اشتغال : ۱۰ نفر
مساحت زمین مورد نیاز: ۷۰۰۰ متر مربع
نرخ برابری دلار: ۱۰۰۰۰۰ ریال
طول دوره ساخت: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۱۴۲۵۰ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۳۴۷ میلیون ریال
سرمایه کل: ۱۴۵۹۷ میلیون ریال
خالص ارزش فعلي طرح: ۱۵۹۰۳ میلیون ریال
نرخ بازده داخلي: ۳۹ درصد
دوره بازگشت سرمايه: ۵.۲۴ سال

با ظرفیت 1 میلیون شاخه گل

پرورش گل و گیاه زینتی با ظرفیت 1 میلیون شاخه گل بریده و 50 هزار گلدان گیاه آپارتمانی
سرمایه گذاری کل: 120 میلیون تومان
دوره بازگشت سرمایه: حدود 2 سال
اشتغالزایی: 3 نفر
متراژ زمین: 20000 متر مربع

• گل و گیاهان زینتی از اهمیت بسیار زیادی در حوزه صادرات برخوردار است، بنابراین اگر سرمایه‌گذاری درست و حمایت‌های کافی در این عرصه صورت گیرد به یقین می‌توان به درآمد خوبی در حوزه گیاهان زینتی دست پیدا کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام ممنون از سایت خوبتون مقاله ای خیلی خوبی دارید اتفاقا من چند روز پیش گیاه سانسوریام رشد نمیکرد و با سایت جوانه بان آشنا شدم خوبی این سایت این بود مشاوره آنلاین داشت و من تونستم به راحتی و بی دردسر از مشاوران جوانه بان مشاوره بگیرم. الانم چند روز بعد مشاوره اون ها حال گیاهان سانسوریام خوب شده به شما هم پیشنهاد میکنم اگه شما هم در مورد بیماری گل و گیاهتون و زمینه نگهداری آن ها پرسشی دارید به سایت جوانه بان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا