مشاغل خانگیاشتغالزایی

کسب درآمد با خیاطی در منزل ، تعمیرات و دوخت و دوز

کسب درآمد با هنر خیاطی در منزل ، هم میتوانید به کار دوخت و دوز بپردازید و هم تعمیرات لباس و پارچه های کهنه

در صورتی که علاقه مند به ساخت لباسهای مورد علاقه خود هستید یا طرح های زیبایی برای فروش به ذهنتان میرسد همین حالا در صدد خیاطی در منزل و ایجاد تولیدی خانگی باشید و برای آن اقدام لازم به عمل بیاورید.

خیاط کیست؟

خَیّاط (در گذشته: دَرزی) کسی است که به‌وسیله پارچه یا چرم می‌تواند پوششی برای انسان پدید آورد که انواع لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه توسط شغل خیاطی تولید و به بازار عرضه می‌گردد.

کار خیاط آمیخته با هنر، خلاقیت و مهارت است. خیاط باید انواع پارچه را شناخته و در دوخت‌و‌دوز مهارت داشته باشد. همچنین داشتن خلاقیت و مهارت در طراحی برای این شغل لازم است. در کنار همه این‌ها شاید بتوان داشتن تجربه را مهم‌ترین عامل موفقیت در شغل خیاطی دانست. هرچه خیاط تجربه بیشتری داشته باشد، در کارش موفق‌تر خواهد بود.

انواع خدمات خیاطی از تعمیر تا دوخت و دوز

خیاطی یکی از بهترین هنرهای دست انسانی هست و قدمتی به اندازه تاریخ انسان داره. در واقع، از همون زمانی که انسان‌ها بر روی این زمین بزرگ و زیبا پا گذاشتن و خودشون رو شناختن، متوجه شدن که نیاز به لباس دارن و به روش‌های مختلفی، این نیاز رو برآورده کردن. اما امروزه که صنعت مد و پوشاک رشد چشمگیری داشته، روی در و دیوار شهرها، کمتر تابلوهای خیاطی می‌بینیم و اینکار بیشتر حالت تولیدی و کارخانه‌ای پیدا کرده.
شاید شما هم از اون دسته افرادی باشید که خیاطی و دوخت و دوز لباس‌هایی ویژه برایشان بسیار مهم هست؛ یا دنبال خیاط ماهری هستید که کارهای مختلف تعمیرات لباس شما رو انجام بدن. تمامی این خدمات به کمک بخش خیاطی آچاره و به کمک خیاط‌های ماهر و توانا قابل انجام هست.

شغل خیاطی

شغل خیاطی بیشتر از آنکه یک صنعت قلمداد شود یک هنر ارزشمند و دیرینه است. خیاط‌ها به عنوان هنرمندان صنعتی براساس سفارش‌های مشتریان انواع لباس، پرده و … می‌دوزند. با اینکه تاریخچه پیدایش خیاطی به سال‌های بسیار دور باز می‌گردد اما بد نیست بدانید چرخ خیاطی پس از انقلاب صنعتی وارد شغل خیاطی شد.

اگر به پارچه و مد و لباس علاقه زیادی داشته و فرد منظم و دقیقی هستید، این شغل مناسب شماست.

هنر خیاطی در بسیاری موارد با هنرهای دیگر مانند بافتني، رودوزي، تكه دوزي، قلاب بافي، سنگ دوزي، مرواريد دوزي و… در ارتباط است و خیاط در دوخت سفارشات خود از آنها استفاده می کند.

دوخت و دوز

خیاطی و دوخت و دوز یک حرفه ایده آل برای کسانی هست که دنبال کارهای متنوع هستن. پوشاک جزء جدا نشدنی زندگی همه انسان های دنیاس. دوخت لباس های مختلف برای سلیقه های متفاوت یک راه درآمدزایی سنتی هست که این روزها دچار تحول بزرگی شده. لباس ها متنوع تر شدن و دوخت لباس هم بسیار ساده تر از گذشته شده. در گذشته همه کسانی که به کار خیاطی علاقه داشتن، قبل از هر کاری باید یک دوره کامل طراحی الگو رو می گذروندن. امروزه به راحتی میشه الگوی لباس آماده رو تهیه کرد و الگو رو روی پارچه انداخت و برش زد. به همین سادگی میشه لباس های رنگارنگ و زیبایی دوخت. این روزها نداشتن دانش رسم الگو نمی تونه مانع از انجام خیاطی بشه.

کسب درآمد از خیاطی در منزل هم به اقتصاد خانوده کمک می کنه و هم اوقات فراغت خانم ها رو به بهترین شکلی پر می کنه. چه تفریحی جالب تر از اینکه توی خونه خودت بشینی و توی کارگاه خودت پول به دست بیاری. حتی اگر دوست داشته باشی می تونی لباس خودت و بچه ها رو هم بدوزی که باز هم صرفه جویی در مخارج خانوار میشه. البته دوخت و دوز تنها مربوط به خیاطی و دوخت لباس نیست. راه های زیادی برای کسب درآمد از خیاطی در منزل وجود داره و تنوع در این زمینه خیلی زیاده.

مزایای خیاطی در منزل

  • خانم هایی که فرزندانی در منزل دارن می تونن به راحتی در کنار کارهای دوخت و دوز از فرزندانشون هم مراقبت کنن این یک امتیاز بزرگ هست . در ضمن هزینه مهد کودک هم صرفه جویی میشه.
  • اغلب افراد زمان زیادی رو برای رفتن به سر کار در ترافیک و شلوغی از دست میدن . خیاطی در منزل در وقت صرفه جویی می کنه و حتی می تونه یک شغل نیمه وقت هم محسوب بشه. در واقع ساعت کاری دست خودتونه و هر کس با توجه به نوع زندگی، زمانی رو به این کار اختصاص میده.
  • در مقایسه با کارهای بیرون از منزل، این کار هیچ هزینه اضافی برای شما نداره. در نظر داشته باشید که نیازی به خرید کفش و مانتوی اضافی برای محیط کار ندارین. هزینه های رفت و آمد هم که در این کار اصلا وجود نداره.
  • خیاطی در منزل یک کار منعطف هست که مدیرش خود شمایید. تعطیلات خانوادگی، سفرهای تفریحی، بازی با فرزندان همگی در کنار این کار می تونه انجام بشه. زمان کار دست خود شماست و می تونین برنامه ریزی کاری مشخصی داشته باشین. برخی از حرفه های جانبی هم وجود دارن که ارتباط به خیاطی پیدا می کنن.

ابزار و وسایل کار خیاطی در منزل

  1. پارچه
  2. قیچی کاغذ و پارچه در انواع مختلف
  3. مداد و پاکن و تراش
  4. خط کش، اشل خیاطی، پیستوله برای رسم منحنی ها
  5. نخ و سوزن، نخ کوک
  6. بشکاف و نخ چین
  7. کاربن مخصوص پارچه
  8. کاغذ الگوی سفید غیر روغنی
  9. سوزن ته گرد یا مرواریدی
  10. چسب کاغذ و نواری
  11. صابون یا مل خیاطی
  12. رولت خیاطی
  13. چرخ خیاطی
  14. متر خیاطی
  15. لایی چسب

مهارت و دانش مورد نیاز خیاطی در منزل

  1. مهارت برش الگو
  2. شناخت انواع پارچه و ویژگی‌های آن
  3. مهارت دوزندگی
  4. علاقه به طراحی، دوخت و مد
  5. آگاهی از جدیدترین متدهای خیاطی و اصول مد و فشن
  6. آشنایی با انواع رنگ و اصوا رنگ شناسی
  7. توجه به علایق و گرایش مشتریان
  8. خلاقیت و قدرت تجسم طرح‌ها
  9. مهارت ارتباطی مناسب در زمان برخورد با مشتری
  10. دقت و توجه زیاد به جزئیات
  11. توانایی حفظ تمرکز در ساعات کار طولانی
  12. داشتن ظاهری خوب و پسندیده
  13. داشتن پشتکار و تجریه
  14. داشتن نظم و مدیریت زمان برای تحویل به موقع سفارشات
  15. داشتن و حفظ سلامت جسمی

سرمایه لازم برای شروع خیاطی در منزل

چون قرار است در خانه شروع به کار کنید هزینه چندان زیادی لازم نیست و فقط باید وسایل و ابزار کار مثل: چرخ خیاطی، نخ و پارچه بخرید به اضافه هزینه های انرژی. اگر توان خرید چرخ خیاطی نو را ندارید! چرخ خیاطی دسته دوم تهیه کنید.

نحوه ورود به شغل خیاطی

برای آموزش حرفه ای در این شغل می توانید پس از گذراندن سال اول دبیرستان وارد رشته خیاطی شاخه کار و دانش (گرایش های لباس زنانه، لباس شب و عروس، دوخت های تزئینی، وسایل منزل، ضخیم دوزی، ظریف دوزی، لباس مردانه)  یا فنی و حرفه ای (رشته های طراحی و دوخت) شوید. افراد علاقه مند نیز می توانند در این رشته ها تا مقاطع بالاتر در دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند.

افراد علاقه مند با هر سن و تحصیلاتی می توانند به آموزشگاه های خیاطی زیرنظر سازمان فنی و حرفه ای مراجعه و با گذراندن دوره های خیاطی مدرک معتبر دریافت کنند. بیشتر این دوره های آموزشی برای خانم ها برگزار می شود.

در کنار همه این موارد، روش استاد و شاگردی نیز برای یادگیری این شغل امکان پذیر است. علاقه مندان می توانند در کنار یک خیاط ماهر به شکل تجربی کار خیاطی را یاد بگیرند.

درآمد حاصل از خیاطی در منزل

قیمت‌گذاری برای دوخت و تعمیرات وجود ندارد و دستمزد خیاطی توافقی و بسته به میزان هنری است که خیاط برای دوخت لباس به‌کار می‌برد. چراکه خیاطی یک هنر است و نباید به‌عنوان یک صنعت به آن نگاه شود.

درآمد اصلی خیاطی در ارائه کارهای خدماتی است که بسیار متنوع می‌باشند.

درآمد خیاط به عوامل مختلفی بستگی دارد و لذا مقدار آن بسیار متفاوت است. میزان تجربه، مهارت و نوع کار خیاط و منطقه‌ای که در آن به کار خیاطی مشغول است از مهمترین عوامل در تعیین میزان درآمد او محسوب می‌شود. هر چه فرد توانمندتر و ماهرتر باشد، سفارشات بیشتری گرفته و درآمد بهتری خواهند داشت.

تعمیرات انواع لباس‌ها نیز از دیگر منابع درامدی یک خیاط است که دستمزد آن هم متغیر است و به نوع کار بستگی دارد

شما میتوانید به صورت اینترنتی، درج آگهی در شهر و محله، شبکه های اجتماعی و… برای خود مشتری جذب کنید و یا حتی میتوانید به آموزش بپردازید به شرطی که سابقه طولانی داشته و حرفه ای باشید.

طراحی لباس در منزل

خیاطی و دوخت و دوز ارتباط مستقیمی با طراحی لباس داره. اگر به این حرفه علاقه مند باشین می تونین لباس ها رو طراحی کنید. اینکار نیاز به تخصص داره و با طی یک دوره آموزشی امکان پذیره. ایده پردازی و خلاقیت نقش مهمی در طراحی لباس داره. افراد بسیاری با طراحی لباس در منزل و فروش طرح ها به مزون های خیاطی ، به یک درآمد دائمی و مناسب رسیدن. خیلی از خیاط ها هم طرح های اختصاصی خودشون رو در منزل دوخته و به فروش می رسونن. همیشه مشتری برای کار خوب هست.

تغییر در دکوراسیون منزل

دوخت پرده، روبالشی، ملحفه، رو تختی، رومیزی، روکش وسایل برقی و موارد مشابه جزء سری دوزی و کارهای همیشگی هست که مشتری های دائمی داره. فروشگاه های زیادی حاضرن برای محصولات با کیفیت پول پرداخت کنند. کمی سلیقه داشته باشین می تونید درآمد خوبی از این راه کسب کنین.

دوخت لباس های سفارشی

برای این کار باید کمی تجربه و مهارت داشته باشین. البته استفاده از الگوهای آماده هم شرایط کار رو راحت تر می کنه. برای ابتدای کار از لباس راحتی منزل شروع کنین و طرح های ساده تر رو انتخاب کنین. دوخت لباس مجلسی زنانه یا کت و شلوار مردانه کار بسیار دشواریه و برای شروع پیشنهاد نمیشه. شلوارهای راحتی زنانه، پیژامه های مردانه، بلوزهای ساده و نخی همیشه به فروش می رسن.

همیشه در حال یادگیری باشید

متکی بودن به داشته‌های کهنه یعنی شکست و پول دادن به آموزش یعنی سرمایه‌گذاری با تضمین موفقیت.

مرتباً کتب آموزشی و نشریات مرتبط با کسب‌وکارتان را تهیه و مطالعه کنید. در اینترنت؛ وب‌سایت‌ها و شبکه های اجتماعی آموزشی خیاطی ایرانی و غیر ایرانی را دنبال کنید. ترجیحاً در دوره‌ها کارگاه‌های حضوری شرکت کنید. چراکه علاوه بر یادگیری متد روز، فرصت شبکه‌سازی و تبادل اطلاعات بین شما و دیگر شرکت‌کنندگان نیز فراهم می‌شود.

شغل خیاطی می‌تواند از یک کسب و کار خانگی با درآمد محدود تا کارگاه‌های بزرگ و مزون‌های معتبر و پولساز را در بر گیرد. آنچه برای شما در این شغل تمایز ایجاد می‌کند، این است که به روز باشید یا خودتان طرح‌های روز را پیگیری کنید یا از طراحان بنام در کسب و کار خیاطی خود استفاده کنید. شما هر روز باید در حال یادگیری و آموزش دیدن باشید تا بتوانید یک کسب و کار خیاطی معتبر و بزرگ را مدیریت کنید.

در انتها میتوانید برای خود یک تولیدی لباس و پوشاک راه اندازی کنید و یک کارآفرین باشید.

تنظیم ساختار قیمت

از قبل برای خدمات و کارهایی که میخواهید انجام دهید یک ساختار قیمتی مشخص کنید. این کار باعث میشود جلوی مشتری حرفه ای تر نشان داده شوید.

از قیمت سایر خیاط ها مطلع شوید تا حدود قیمت ها دستتان بیاید.

قیمت ها را بر اساس تجربه و محل استقرار خود تنظیم کنید. مثلا هزینه خیاطی در تهران با شهرهای کوچک تفاوت زیادی دارد.

سیستم حسابرسی

در همان ابتدای کار یک سیستم حسابرسی برای خود تهیه کنید. ساختار قیمتی را مشخص کنید و فاکتورها و دریافت وجه ها را با توجه به سیستم حسابرسی پیش ببرید.

برای حساب های کاری خود یک حساب جداگانه باز کنید.

ضمانت

هرگاه سفارشی را انجام دادید برای کیفیت محصولات و خدمات خود به مشتری ها ضمانت بدهید.

اگر از کیفیت کار خود مطمین باشید و بتوانید به مشتری ها ضمانت دهید، مشتری برای استفاده از خدمات شما راغب تر خواهد شد و برای انجام کارهای بعدی مجدد به سراغ شما خواهند آمد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا