اشتغالزاییشغل آزاد

انواع کار برای خانم ها با سرمایه کم ولی پر درآمد

فهرست مطالب

ایجاد شغل پردرآمد با سرمایه کم برای خانمها به علت شرایط اقتصادی جامعه امروز است که ایجاب میکند خانمها نیز برای تامین هزینه های زندگی ناچار به کار کردن پا به پای مردان باشند. این نوشتار سعی کرده است با معرفی چند شغل پردرآمد با سرمایه کم برای خانمها، آنها را در این زمینه یاری نماید. مخاطبان عزیز میتوانند با مطالعه این نوشتار اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایند.

هر وقت که صاحب سرمایه ای در حدود ۴ یا ۵ میلیون تومان می شویم، این فکر به ذهن مان خطور می کند که به وسیله آن کسب و کار

جدیدی راه بیاندازیم. خیلی وقت ها هم این سرمایه ۱۰ یا حتی ۱۰۰ برابر این عدد است. ولی لطفاً تا این مقاله را نخوانده اید تصمیم عجولانه نگیرید.

در ادامه چند راه حل ارائه می کنم که می تواند مفید واقع شود:

  • در شروع کار، کسب و کارتان را خلاصه کنید.
  • کسب و کار کم هزینه تری راه اندازی کنید.

چند نمونه از کسب و کارهای کم هزینه

1- کار های هنری آشپزخانه ای

پخت مربا ، تهیه پیاز داغ ، سیر داغ و بادمجان سرخ کرده : زنان کارمند پس از پایان ساعت کاری و به منظور درآمد زایی، می توانند به پخت مربا بپردازند و آن را بفروشند .
پاک کردن سبزی ، شستن و سرخ کردن آن : این کار هم مانند پیشنهاد قبلی ، شغلیست که با حضور خانم در منزل انجام می شود .
پخت کیک ، بیسکوییت ، شیرینی ، کاپ کیک و … : این شغل دوم جدای از جذابیت های رنگی که دارد ، فرزندان شما را سر شوق می‎ آورد و آنان را همراهتان می کند و از این شغل دوم شما بسیار خرسند خواهند بود .
تهیه غذای خانگی : پخت غذای خانگی برای پخش به عنوان ناهار افرادی که تمایلی به فست فود ها ندارند و امکان داشتن غذای خانگی در محل کارشان فراهم نیست، گزینه مناسبی است .
تهیه انواع ترشی و شور : این پیشنهاد هم پیشنهاد خوشمزه بعدی ما بهعنوان شغل دوم برای خانمهای کارمند است.

2- کار های هنری دستی

نقاشی ، طراحی و خطاطی : این هنر پرهیجان و رنگی ، مایه آرامش روان انسان است . در کنار آرامب خشی آن میت وان به سه صورت از آن درآمد زایی کنید :
آموزش آن به متقاضیان در منزل خودتان
فروش تابلو های هنری تان
انجام کار سفارشی

3-هدایای توریستی

اگر در شهرهای تاریخی زندگی می کنید، موقعیت خیلی خوبی را از دست می دهید اگر به بازار توریستی این شهرها توجه نکنید. یکی از اقوام ما به شهر پاریس رفته بود و وقتی به ایران بازگشت، تندیس کوچکی از برج ایفل را خریده بود که نورپردازی زیبایی داشت. وقتی کلیدش روشن می شد، رقص نور زیبایی به کار می افتاد. حدس می زنید که قیمت این آهن پاره چند؟ ۲۷ یورو ناقابل!
خوب وقتی من هم برای گردش به پاریس بروم دوست دارم نمادی از اون شهر رو با خودم به ایران بیاورم. تا حال چند جای ایران دیدید که نماد شهر تاریخی را به عنوان هدایای توریستی بفروشند؟
پس دست به کار بشوید.

4-بقالی محلی

اگر در مجتمع های مسکونی زندگی می کنید یا در محله ای هستید که بقالی نزدیک ندارد. هم فردا دست به کار شوید. خانم های خانه دار عاشق سوپرمارکت های نزدیک منزل با امکان ارسال سریع کالا هستند. معطل نکنید.

5- نمد دوزی

یکی از کار های هنری که به زنان کارمند پیشنهاد می شود دوخت نمد است . نمد ها برای مصارف گوناگون عرضه می شوند .

تزیین و اکسسوری اتاق کودک ، آشپزخانه ، اتاقخواب ، گل سر و دیگر محصولاتی که به علت قیمت مناسب و تنوع رنگ گزینه های خوبی برای خریداران است، افراد زیادی را بر آن داشته تا بدین هنر زیبا روی آورند .

6- آرایشگری

خانم های کارمندی که هنر آرایشگری را بلدند

می توانند در منزل خود اتاقی را بدین کار اختصاص داده و ساعاتی که پس از ساعات اداری در منزل هستند را درآمد کسب کنند .

ایراد این کار آن است که فقط مشتری های صبح را از دست میدهند

اما حسنش به این است که اگر کارتان خوب باشد مشتری زمانش را با شما تنظیم خواهد کرد. این کار درآمد بسیار خوبی دارد.

ویژگی های متصدی شغل:

طی کردن دوره آموزشی شغل به مدت ۳ ماه و داشتن علاقه، صبر و خلاقیت در این کار هنری.

سرفصل های آموزشی مربوطه:

  1. آشنایی مقدماتی با وسایل کار به صورت شفاهی به مدت ۲ ساعت،
  2. آشنایی با نوع پوست و مو به صورت شفاهی به مدت ۸ ساعت،
  3. آموزش چیدن انواع مدل های مو به صورت عملی به مدت ۴۰ ساعت،
  4. آموزش میزامپلی به صورت عملی به مدت ۳۵ ساعت،
  5. آموزش رنگ کردن، فر کردن و مش کردن به صورت عملی به مدت ۲۵ ساعت،
  6. آرایش عروس به مدت ۳۰ ساعت.

بررسی قابلیت افزایش ظرفیت شغلی (در مورد مشاغل موجود):

آرایشگری یکی از مشاغلی است که در هر زمان و مکانی بازار خوبی داشته و همه زنان و مردان به طور متوسط ماهی یک بار به این مکان ها مراجعه می کنند. لذا پیش بینی می شود که تعداد ۵۰ آرایشگاه با حدود ۲۰۰ نفر ظرفیت در نظر گرفته شود (هر آرایشگاه ۴ نفر).

برآورد تعداد فرصت های شغلی جدید:

هنر آرایشگری از جمله هنرهایی است که تابع مد می باشد و دائم مدل های جدیدی در زمینه چیدن مو، میزامپلی، رنگ، فر، مش، تاتو، اصلاح و…. روی کار می آید. به همین دلیل شغل و هنر آرایشگری از جمله کارهایی است که روز به روز وسیعتر، متنوع تر و پیچیده تر می شود.

برآورد مدت زمان راه اندازی شغل:

طی کردن دوره آموزشی به مدت ۳ ماه و تهیه ابزار و وسائل مورد نیاز حداکثر به مدت ۲ روز.

7-خشکشویی

سرمایه بیشتری می خواهد ولی کسب و کار تضمین شده ایست.

مثال هایی که ذکر شد تنها منابع مطمئن درآمدزایی نیستند و اما منظور من از بیان آن ها این بود که در هنگام نیاز به یک کسب و کار جدید از شرایط جغرافیایی محل زندگی خودتان بیشترین استفاده را ببرید. تعجب می کنید اگر به شما بگویم شهریها هستند که با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت تنها ۲ خشکشویی دارند و اصلا تعمیرگاه یا تعویض روغن یا تنظیم باد خودرو ندارند تعجب نمی کنید؟ اگر داشتند، در زمان های مسافرت مثل عید میلیاردر می شدند.

8-در کسب و کار دیگران شریک شوید

بانک: نمونه قدیمی این مساله بانک ها هستند که با افتتاح حساب سرمایه گذاری سودی را از بانک دریافت می نمایید. اوراق مشارکت هم بد نیستند.

بورس: بورس تنها جایی است که یه سرمایه گذار با پنج میلیون تومان می تواند تراکتور تولید کند. البته با مشارکت با کلی سهام دار دیگر. البته اگر با اصول بورس آشنایی ندارید و از اوضاع بورس ایران مطلع نیستید ریسک نکنید و این گزینه را برای کاربلدها بگذارید.

سرمایه گذاری: در میان آشنایان و افراد مورد اعتماد شما کسی هست که بتوانید پولتان را در کسب و کار وی سرمایه گذاری نمایید؟ البته حتما کسب و کار وی را بررسی و حساب های بانکی اش را چک کنید.

پذیرش سرمایه گذار (نمونه سرمایه گذاری)

راه اندازی فروشگاه اینترنتی کارت شارژ (نمونه راه اندازی یک کسب و کار کوچک)

9-خدمات مراقبتی کودک

در دنیای امروز با افزایش تحصیلات، افزایش تورم و … ورود زنان به بازار کار افزایش یافته است؛ اما از آنجا که یکی از مشغله های فکری زنان نگهداری از فرزندان می باشد، بنابراین ضروری است مراقبت از کودکان خود را به مهدکودک و یا پرستار بچه در منزل بسپارند.

شرح شغل:

فعالیت هایی که در این شغل صورت می گیرد بستگی به سن کودک دارد. (مانند زیر ۲ سال، ۲ سال تا ۵ سال، ۵ تا ۱۱ سال).

– شخصی که مراقبت از کودک زیر ۲ سال را بر عهده دارد به فعالیت هایی همچون حمام (شستشو و نظافت کودک)، تعویض لباس، تغذیه به موقع، دادن دارو در مواقع بیماری، بردن کودک به درمانگاه و زدن واکسن، تشخیص بیماری های ابتدایی مانند تب، سرخک و … را انجام دهد.

– شخصی که مراقبت از کودک ۲ تا ۵ سال را بر عهده دارد به فعالیت هایی همچون: حمام (شستشو و نظافت کودک) کمک به کودک در تعویض لباس، یادآوری تغذیه به موقع، مراجعه به پزشک و دادن داروی به موقع در زمان بیماری، سرگرم کردن کودک از طریق بازی های مختلف، خواندن کتاب های شعر و داستان جهت سرگرمی، آموزش زبان خارجه در سطح مقدماتی، شعر، نقاشی، پازل، شمارش و نوشتن اعداد از یک تا بیست، تفریحات سالم مانند بردن به سینما، پارک، باغ وحش، آشنایی با انواع حیوانات، گیاهان و درختان، گل ها، میوه ها به صورت واقعی و یا از طریق عکس، تربیت کودک مانند صحبت کردن، آداب اجتماعی، ایجاد استقلال و افزایش اعتماد به نفس و … را انجام می دهد.

– شخصی که مراقبت از کودک ۵ تا ۱۱ سال را بر عهده دارد به فعالیت هایی همچون تغذیه به موقع، مراجعه به پزشک و یادآوری در مصرف داروی به موقع، کمک در آموزش دروس دبستان، آموزش زبان خارجه، تفریحات سالم مانند بردن به سینما، پارک، آموزش کامپیوتر، بردن به کلاس های ورزشی، هنری و … را انجام می دهد.

الزامات یا مقدمات مورد نیاز برای احراز و یا راه اندازی شغل:

فارغ التحصیل رشته کودکیاری، پیش دبستانی، علوم تربیتی و … تجربه کافی، همچنین تهیه وسایلی مانند نوارهای آموزشی ویدئویی،کتاب و سی دی های آموزشی زبان خارجه. لازم به ذکر است قراردادهایی که با خانواده های کودک انعقاد می شود می تواند روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه باشد.

ویژگی های متصدی شغل:

گذراندن دوره کودکیاری، پیش دبستانی، علوم تربیتی به مدت ۲ سال (۱۰۰۰ ساعت) و داشتن علاقه به کودک، تجربه و حوصله.

نیازمندی های آموزشی شغل:

۱- آشنایی مقدماتی بابیماری هایی همچون سرخک، مخملک سرماخوردگی به صورت شفاهی و به مدت ۵۰ ساعت،
۲- آشنایی با زبان خارجه (درحد متوسط) جهت آموزش به کودک در حد مقدماتی به صورت عملی به مدت۵۰ ساعت،
۳-آشنایی با کامپیوتر (در حد متوسط) جهت آموزش به کودک در حد مقدماتی به صورت عملی به مدت ۵۰ ساعت،
۴- آشنایی با انواع غذاهای لازم در سنین مختلف و همچنین کالری آنها به صورت شفاهی و به مدت ۲۰۰ ساعت،
۵- آشنایی با نقاشی (در حد متوسط) و آموزش به کودک در حد مقدماتی به صورت عملی و به مدت ۵۰ ساعت،
۶- آشنایی با بازی های کامپیوتری جهت آموزش به کودک به صورت عملی و به مدت ۵۰ ساعت،
۷- آموزش ارتباط برقرار کردن با کودک به صورت شفاهی و عملی به مدت ۵۰ ساعت،
۸- آشنایی با روانشناسی کودک و شناسایی روحیات وی به صورت تئوری به مدت ۵۰۰ ساعت.

بررسی قابلیت افزایش ظرفیت شغلی:

به دلیل افزایش فعالیت های اقتصادی زنان در خارج از منزل و نگرانی های آنان در خصوص پرستاری از فرزندانشان، به نظر می رسد ظرفیت این شغل روز بروز افزایش یابد. بنابراین پیش بینی می شود تعداد ۲۰ مؤسسه با ظرفیت حداقل ۱۰۰ نفر راه اندازی شود (هر مؤسسه ۵ نفر).

برآورد تعداد فرصت های شغلی جدید:

پرستاری از کودک می تواند در زمینه ای خاص صورت گیرد مانند آموزش ورزش های مختلف، نقاشی، مجسمه سازی، کامپیوتر، و زبان. پرستاری از کودک می تواند از نظر زمانی به ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه، سالانه تقسیم شود. پرستاری از کودک می تواند فقط جنبه نگهداری و حفاظت را شامل شود. (و وظائف آموزش و غیره به عهده پرستاران و مربیان دیگر گذاشته شود).

امکانات مورد نیاز:

  1. نوارهای آموزشی ، ویدئویی ، CD ، کاستهای آموزشی زبان خارجی ، بازیها
  2. میز ، صندلی ، تلفن
  3. اجاره ساختمان به مساحت ۲۴ متر

برآورد زمان مورد نیاز برای راه اندازی شغل:

بعد از طی کردن دوره آموزشی به مدت حداقل ۲ سال و گرفتن مجوز رسمی جهت تأسیس شرکت و تهیه فضا و امکانات مورد نیاز (حداکثر به مدت ۶ ماه) می توان این شغل را راه اندازی کرد.

نتایج حاصل از راه اندازی شغل:

نتایج اقتصادی (شامل بهبود وضع اقتصادی خانواده و محل ایجاد درآمد و کاهش بیکاری) و آرامش روحی، روانی خانواده در خصوص تربیت و نگهداری کودک خود.

• مراجع ذیربط در رابطه با راه اندازی شغل و نقش هر یک:

  1. دانشگاه ها جهت آموزش و ارائه مدرک،
  2. صدا و سیما و نشریات خبری جهت تبلیغ،
  3. مراکز تجاری جهت وسایل مورد نیاز.

10-قلاب بافی

یکی دیگر از کارهایی که خانم های کارمند زمان حضور در منزل به عنوان شغل دوم می توانند انجام دهند، قلاب بافی است.

چندی پیش قلاب بافیها برای رومیزی بسیار مد بود اما امروزه قلاب بافیهای روی لباس و بافت های گوناگون مد شده است.

11-خیاطی

خانم کارمند با آموزش هنر خیاطی، میتواند ساعات حضور در منزل را بدان اختصاص دهد و از درآمد بالای آن بهعنوان شغل دوم لذت ببرد.

دغدغه بیشتر زنان شاغل (خصوصاً اگر همسر و مادر هم باشند) با آقایان شاغل تفاوتهایی دارد

خودشان ، خانواده و اجتماع برای آنان محدودیتهایی قائل میباشند .

هنر دیگری که به خانم کارمند پیشنهاد می دهیم انجام هنر انواع دوخت های زیبا روی لباس است ؛

مانند مروارید دوزی، گلدوزی ، دوختهای با کامو ا، نگین دوزی ، پولک و منجوقدوزی و … . اگر هنر خیاطی را به عنوان شغل دوم انتخاب کرده باشید

12-تایپ

کار پیشنهادی بعدی ما برای خانمهای کارمند ، انجام امور تایپ است .

مهارت انجام تایپ را معمولاً در مدارس آموزش می دهند و اگر آن را بلد نیستید به راحتی از طریق اینترنت می توانید بیاموزید .

برای انجام آن هم می توان به محل کار بعدی رفت و هم انجام سفارش ها را به منزل آورد .

اگر در منزل قصد انجام آن را داری د، داشتن کامپیوتر یا لپ تاپ کفایت میکند .

13-ترجمه

انجام ترجمه متن های مختلف برای دانشجویان یا افرادی که قصد عزیمت به خارج از کشور را دارند و … درآمد خوبی برایتان دارد .

هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم می توانید انواع سفارش ها را قبول نمایید .

14-مشغول شدن در کارگاه های شیرینی پزی

شغل دوم و خوشمزه بعدی برای خانم های کارمند گروه دوم، پختن شیرینی در کارگاه های آن است .

در این کارگاه ها با هر تخصص از آماده سازی برای پخت تا بسته بندی و عرضه محصول می توانید مشغول به کار شده و کسب درآمد داشته باشید .

15-کارگاه های قالی بافی

بسیاری از افرادی که سرمایه گذار یا کارآفرین هستند روی این هنر اصیل ایرانی سرمایه گذاری می کنند .

و فضا و امکانات را فراهم آورده و متقاضیان آن کار را جذب می کنند .

اگر تمایل به انجام این کار در منزل خود ندارید به این کارگاهها سری بزنید .

16-گلسازی (گل بلندر)

فعالیت هایی که در این شغل صورت می گیرد عبارتست از تهیه گل های شاخه ای، رومیزی، دیواری، سبد گل، تابلوی گل و… آنچه در این شغل از اهمیت بسیاری برخوردار است انجام دادن کار با ظرافت و دقت کامل می باشد.

مراحل انجام این کار عبارتست از

ابتدا الگوی گل مورد نظر را تهیه کرده و بر روی کاغذ بلندر در رنگ های مختلف انداخته و چیده می شود. در مرحله بعد بوسیله اتو باید برگ ها چین داده و حالت داده شوند و سپس گلبرگ ها را از کوچک به بزرگ به سیم وصل نموده و بوسیله چسب حرارتی به یکدیگر چسبانده شوند.

الزامات یا مقدمات مورد نیاز جهت احراز و یا راه اندازی این شغل:

طی کردن دوره آموزشی به مدت ۱۴ جلسه در آموزشگاه ها و تهیه وسایل مورد نیاز (مانند: ورقه های ابر بلندر در رنگ های مختلف، رنگ های روغنی، تربانتین، اسفنج، پودر بچه، سیم روکش دار شماره ۵ ، سیم مسوار، کاغذ گاتارین، چسب لاتکس، پرچم صدفی در رنگ های مختلف، سیم ساقه آفتابگردان، سمبه چسب حرارتی.

ویژگی های متصدی شغل:

گذراندن دوره آموزشی به مدت ۱۴ جلسه (۱۰۰ ساعت) و داشتن علاقه، خلاقیت و حوصله در این رشته هنری.

نیازمندی های آموزشی شغل:

  1. آشنایی با وسایل گلسازی (گل بلندر) به صورت شفاهی به مدت ۲ ساعت،
  2. نحوه قرار دادن الگوهای اولیه بر روی کاغذ بلندر و چیدن آنها به صورت عملی و به مدت ۱۵ ساعت،
  3. نحوه رنگ کردن کاغذ بلندر به صورت عملی و به مدت ۸ ساعت،
  4. نحوه اتو کردن گلبرگ ها و چین دادن آنها به صورت عملی و به مدت ۱۰ ساعت،
  5. نحوه قرار دادن گلبرگ ها کنار یکدیگر (از کوچک به بزرگ) به صورت عملی و به مدت ۵۰ ساعت،
  6. مونتاژ نهایی (قرار دادن در تابلو) به صورت عملی و به مدت ۱۵ ساعت.

بررسی قابلیت های افزایش ظرفیت شغلی (در مورد مشاغل موجود):

ساختن گل های مصنوعی یکی از هنرهای جدید محسوب می شود؛ بنابراین در تزئین اتاق ها، دفاتر اداری، سفره های عقد و هفت سین و … بکار می رود؛ لذا پیش بینی می شود ۲۰ کارگاه با ظرفیت ۱۰۰ نفر راه اندازی شود (هر کارگاه ۵ نفر).

برآورد تعداد فرصت های شغلی جدید:

گلسازی از جمله هنرهایی است که می توان با استفاده از خلاقیت و امکانات موجود،گل هایی با جنس های مختلف تهیه نمود مانند: گل چینی، چرمی، بلندر، فرورژه، پفکی، فانتزی و …

امکانات مورد نیاز:

  1. قیچی ، کتاب ، سمبه ، دستگاه چسب حرارتی
  2. ورقه ابر بلندر ، رنگهای روغنی ، پودر بچه ، سیم مسوار ، سیم
  3. کارگاهی به مساحت ۱۲ متر

برآورد مدت زمان لازم جهت راه اندازی شغل:

بعد از طی کردن دوره آموزشی به مدت ۱۴ جلسه (جداکثر ۳ هفته) و تهیه وسایل مورد نیاز (حداکثر دو روز) می توان این کار را راه اندازی کرد.

نتایج حاصل از راه اندازی شغل:

نتایج اقتصادی شامل بهبود وضع اقتصادی خانواده، محل ایجاد درآمد و کاهش بیکاری.

• مراجع ذیربط در رابطه با راه اندازی شغل و نقش هر یک:

  1. آموزشگاه های خصوصی جهت آموزش،
  2. سازمان فنی و حرفه ای جهت ارائه مدرک،
  3. مراکز تجاری جهت فروش وسایل اولیه به هنرجویان و خرید محصولات ساخته شده از آنها،
  4. وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی جهت برپایی نمایشگاه ها و آموزشگاه ها.

17-گلسازی (گل چرمی)

علاقه به گل، در سال های اخیر گسترش بسیار یافته است. گیاهان و گل های مصنوعی و طبیعی، معاشرین همه روزه ما شده اند و نه تنها در آپارتمان ها بلکه در دفتر کار، ورودی فروشگاه ها، سرسرای هتل ها و کلیه مؤسساتی که برای مراجعان خود در صدد ایجاد محیطی آرام و راحت هستند با ما زندگی می کنند. در قرن کنونی که با گسترش سریع شهرها، تکنولوژی، ماشین آلات، و… مواجه هستیم این گیاهانند که با لطف و زیبایی خود، شمه ای از طبیعتی را که زندگی مدرن هر روز از ما دورتر می سازد به محیط مأنوس ما می آورند.

شرح شغل:

گلسازی (گل چرمی) عبارتست از تهیه گل های متنوع و رنگارنگ به وسیله مواد لاتکس. در این کار ظرافت و دقت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل، هر چه تجربه افزایش یابد محصولات ساخته شده طبیعی تر به نظر می رسد.

فعالیت های انجام شده در این کار عبارتند از: ابتدا باید الگوی مورد نظر انتخاب شده و بر روی کاغذ چرمی گذاشته و چیده شود. سپس سیم متناسب با سایز گل را چیده و داخل چسب گذاشته و به دور آن، کاغذ پیچانده شود. در مرحله بعد باید رنگ های پودری را در آب جوش حل نموده و با قلم مو گل ها را رنگ آمیزی نمود. بعد از خشک شدن باید گل ها را در مواد لاتکس قرار داد. سپس بعد از خشک شدن مجدد، باید پودر بچه به گل ها زده شود تا از چسبندگی آنها جلوگیری شود. بعد از مرحله فوق باید سر سیم ها روی حرارت گاز داغ شده و در مواد پفکی قرار داده تا مواد پفکی پف کند. به دنبال آن پرچم ها را دور سیم ها پیچانده و گلبرگ ها را از کوچک به بزرگ اطراف پرچم ها قرار داده و با نخ وصل شود. در مرحله آخر گاتارین را از بالا به پایین پیچانده و برگ ها بین سیم ها و گاتارین قرار داده شود.

الزامات یا مقدمات مورد نیاز جهت احراز و یا راه اندازی شغل:

طی کردن دوره آموزشی به مدت ۲ ماه (۸۰ ساعت) و تهیه وسایل مورد نیاز مانند کاغذ گل چرمی، سیم مسواک، مواد لاتکس، رنگ پودری، اسفنج، پودر بچه، پرچم، مواد پفکی، گاتارین، قیچی، قلم مو و چسب آبی.

ویژگی های متصدی شغل:

گذراندن دوره آموزشی (به مدت ۲ ماه) و داشتن علاقه و حوصله و خلاقیت.

نیازمندی های آموزشی شغل (سرفصل های آموزشی مربوطه):

  1. آشنایی با وسایل کار و مواد اولیه گلسازی (گل چرمی) به صورت شفاهی به مدت ۲ ساعت،
  2. نحوه مخلوط کردن رنگ پودری در آب جوش و تهیه رنگ آبی به صورت عملی به مدت ۸ ساعت،
  3. نحوه تهیه کردن گل چرمی به وسیله مواد لاتکس به صورت عملی به مدت ۲۰ ساعت،
  4. نحوه رنگ کردن گل ها به صورت عملی به مدت ۱۰ ساعت،
  5. نحوه پیچیدن گل ها و گلبرگ ها و مونتاژ کردن آنها به صورت عملی به مدت ۴۰ ساعت.

بررسی قابلیت افزایش ظرفیت شغلی (در مورد مشاغل موجود)

از آنجا که ساختن گل های مصنوعی با استفاده از مواد و ابزار گوناگون تابع شرایط زمانی (مد) می باشد بنابراین مردم همیشه، به تهیه انواع گل ها جهت تزئین منازل خود علاقه مند می باشند؛ لذا پیش بینی می شود که تعداد ۲۰ کارگاه با حدود ۱۰۰ نفر ظرفیت در نظر گرفته شود (هر کارگاه ۵ نفر)

برآورد تعداد فرصت های شغلی جدید:

گلسازی یکی از رشته های هنری است که دامنه وسیعی داشته و با انواع و اقسام ابزار آلات می توان گل های مصنوعی تهیه نمود؛ از طرفی دیگر، ساختن گل های مصنوعی تابع شرایط زمانی می باشد مانند گل چینی، گل بلندر، گل پفکی، گل فروژه و …

برآورد مدت زمان مورد نیاز جهت راه اندازی شغل:

طی کردن دوره آموزشی به مدت ۲ ماه و تهیه وسایل مورد نیاز به مدت یک روز.

امکانات مورد نیاز

  1. قیچی ، قلم مو ، کتاب ، دفتر
  2. اغذ گل چرمی ، سیم مسوار ، مواد لاتکس ، رنگ پودری ، پودر بچه

نتایج حاصل از راه اندازی شغل:

نتایج اقتصادی شامل بهبود وضع اقتصادی خانواده و محل ایجاد درآمد، و کاهش بیکاری.

• مراجع ذیربط در رابطه با راه اندازی شغل و نقش هر یک:

  1. آموزشگاه های خصوصی جهت آموزش،
  2. سازمان فنی و حرفه ای جهت آموزش و ارائه مدرک،
  3. وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی جهت برپایی نمایشگاه ها،
  4. مراکز تجاری جهت تهیه وسایل مورد نیاز.

18-مجسمه سازی شغل پردرآمد با سرمایه کم برای خانمها

مهارت در مجسمه سازی، تندیسگری و یا پیکر تراشی که به منظور بیان اندیشه از طریق حالت دادن به متریالهای مختلف به کار میرود، استفاده از این مهارت در خانه و فروش آنها میتواند منبع درآمد خوبی برای خانمها باشد.

ساخت تراریوم

خانمهایی که به پرورش گل و گیاه علاقهمند هستند میتوانند ساخت تراریوم را به عنوان شغلی برای خود انتخاب کنند. ساخت تراریوم به سرمایه اولیه در حدود صد هزار تومان نیاز دارد که مبلغ قابل توجهی نیست و به راحتی قابل تهیه و دسترسی است. ایدههای بسیاری هم در مورد ساخت تراریوم در اینترنت وجود دارد که با یک جست و جوی ساده قابل دسترسی است. با این اوصاف میتوان گفت ساخت تراریوم هم میتواند در زمره شغل پردرآمد با سرمایه کم برای خانمها قرار بگیرد و به عنوان منبعی برای کسب درآمد مطرح شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا