مشاغل خانگیاشتغالزایی

پرورش اردک و نگهداری از آن در خانه و سودآوری از آن

پرورش اردک یکی از فعالیت های پرسود محسوب می شود. درآمد حاصل از پرورش آن به تعداد و نژاد آنها بستگی دارد. اردک, پرنده ای زیبا و با نمک است که در نزدیک آب و در شالیزارها زیاد دیده می شود. اردک، حیوانی کم توقع است و در برابر انواع بیماری ها مقاوم است. به همین دلیل پرورش اردک، کاری کم ریسک و پر سود است. در مقایسه با دیگر حیوانات اهلی، سرعت رشد اردک زیاد است.

تاریخچه پرورش اردک

پرورش اردک ابتدا در شهرهای شمالی ایران شروع شد. شالی کارها بعد از اتمام برداشت برنج اردک ها را داخل شالیزار رها می کنند. اردگ ها آفات زمین را می خورند و با حرکت خود داخل شالیزار، نوعی شخم کشی انجام می دهند. بعد از اینکه اردک به اندازه کافی بزرگ شد، آن را می کشند و از گوشت آن برای پختن غذا استفاده می کنند. شاید شما هم تا به حال خورشت فسنجان تهیه شده با گوشت این پرنده خورده باشید؛ در این صورت می دانید که این غذا چه طعم خوبی دارد و گوشت آن تا چه اندازه در خوشمزه تر کردن فسنجان تاثیرگذار است.

گوشت اردک چه خواصی دارد؟

در طب سنتی، اعتقاد بر این است که گوشت آن،‌ گرم‌ترین گوشت در میان گوشت طیور اهلی است و ارزش غذایی آن بالاست. البته گوشت آن، اندکی دیرهضم است. بال آن برای افراد لاغر خاصیت چاق‌کنندگی دارد. مصرف این نوع گوشت، تقویت کلیه‌ها و افزایش قوای جنسی را به دنبال دارد. اگر سیستم گوارشی بدن‌ قدرت هضم بالا و خوبی داشته باشد، ‌این گوشت جزو بهترین‌ خوراکی ها برای تقویت قوای جنسی است.

خون ساز

جگر، بال و بازوهای اردک، خون ساز هستند و باعث کاهش تنگی‌نفس و تپش‌قلب می‌شود. خوردن پیه اردگ برای تقویت کلیه‌ها،‌ درمان سرفه، خشکی سینه،‌ سوزش معده و خشونت صدا بسیار مفید است.

مصرف تخم‌ این پرنده هم برای رفع لاغری و تنگی سینه یا برای افرادی که به هر دلیلی دچار خونریزی هستند، توصیه می‌شود. خوب است که تخم آن را با پیه خود آن سرخ و مصرف شود چون فایده بیشتری خواهد داشت. سرکه،‌ زنجبیل، سکنجبین، کرفس،‌ گشنیز،‌ دارچین و آویشن جزو مصلح‌های گوشت آن محسوب می‌شوند. پر کردن شکم آن با ادویه‌ها و سبزی‌هایی که نام بردیم و پختن آن با روغن زیتون، بسیار خوب است و عوارض ناشی از مصرف آن را به حداقل ممکن می‌رساند.

پرورش اردک و نگهداری از آن در خانه

هم اکنون پرورش اردگ، تنها به شهرهای شمالی ایران محدود نمی شود. مزرعه پرورش این روزها در بیشتر مناطق ایران وجود دارد. برای پرورش آن، باید ابتدا یک مکان مسقف در نظر بگیرید و مقداری پول برای خرید تجهیزات لازم کنار بگذارید. به علت پرطرفدار شدن گوشت اردک و تقاضای بیشتر بازار، در تمام طول سال می توانید به پرورش و فروش آنها بپردازید.

شما میتوانید تعداد کوچکی از جوجه های گوشتی را که از یک روز، دو روز، یک هفته یا حتی دو هفته شروع می شوند، خریداری کنید و برای ساخت و توسعه آنها در خانه (روی سطوح و یا اتاق های ) به روش های سنتی (ارزان) اردک هایی که به حدود ۶۰ روز یا بیشتر می رسند (به راحتی و بدون دردسر) در بازار و به مردم در قیمت ها تا دو برابر قیمت خرید و به همین ترتیب درآمد خوب به دست می آورید. البته اگر این افراد خرید اردک بیشتر و پرورش آنها، سود بیشتر و این ایده پروژه ما امروز، که ما خیلی توضیح خواهیم داد.

چه جوجه اردک هایی بخریم؟

همواره برای خرید جوجه اردک (miskovi یا bokini یا bagel) به سراغ مزرعه ها بروید و دقت کنید که جوجه اردگ های را بخرید که؛ سرحال، گوش به زنگ، دارای چشمانی براق، پف کرده، تمیز و دارای توانایی زیادی در فرار کردن و دویدن باشند. پرورش اردگ، شغلی پر سود است. درآمد حاصل از پرورش به تعداد اردک ها و نژاد آنها بستگی دارد. درآمد پرورش آن در خانه بسیار مناسب است.

محل پرورش جوجه اردک ها

شما می توانید از یکی از اتاق های سطح برای پرورش استفاده کنید یا می توانید اتاق زیر خانه را آماده کنید و در نظر بگیرید که تهویه مناسب این اتاق وجود داشته باشد یا حتی میتوانید آغل نیز بسازید و همچنان فرایند تمیز کردن را به طور مداوم انجام می دهد تا بیماری ها و تولید را گسترش ندهد و همچنین بوهای ناخوشایند را از بین ببرد.

جوجه اردگ ها تا حدود 2 ماهگی نباید آزادانه برای خود در اطراف پرسه بزنند تا زمانی که به سن پختگی برسند. تا آن زمان آنها باید در محیطی مانند طویله یا آغل یا محیطی پوشیده از شاخ و برگ درختان زندگی کنند و محیط زندگی شان باید کاملا تمیز باشد که در آنجا با هم بازی کنند و از یک لامپ برای استفاده از نور و گرما استفاده کنند. آنها باید همواره به آب تازه و غذای اردک تازه دسترسی داشته باشند.

در مدت روز می توانید برای چند ساعتی این حصار ها را کنار بزنید و به جوجه اردک ها اجازه دهید به بیرون از آغل بپرند و از محیط آزاد استفاده کنند و سپس مجددا آنها را به داخل آغل بفرستید. در زمستان اردگ ها باید در محل روشنایی قرار گیرند تا جوجه های کوچک تحت تاثیر حشرات و جوندگان قرار نگیرند.

دمای مناسب

دمای مناسب برای جوجه اردگها 22 تا 28 درجه و در مورد اردک های بالغ دمای 0 تا 30 درجه و حتی در بیشتر موارد دماهای زیر صفر هم قابل تحمل است.

تجهیزات و موارد مورد نیاز

همچنین ممکن است لوازم جانبی پلاستیکی یا سرامیک برای تهیه غذا بخرید. این محصولات در بازارهای عمومی موجود هستند و همچنین در مغازه های فروش پرنده ها و پرورش حیوانات موجود می باشد. شما می توانید آنها را از محل مورد نظر خریداری کنید. زمستان نیز باید در محل روشنایی قرار گیرد تا جوجه های کوچک تحت تاثیر حشرات و جوندگان قرار نگیرند.

تغذیه اردک

غذا را می توان در ابتدا کار تهیه نماید .در طول زمان اردگ ها می توانند بر روی برنج ( مواد نرم تولید شده هنگامی که برنج سفید می شود ) تغذیه می شود. البته این غذاها در مناطق روستایی ارزان قیمت و به طور گسترده ای در دسترس هستند و در مناطق کم جمعیت و مناطقی که کشاورزی کم است، استفاده می شود.

پرورش اردک در شالیزارهای روستا

بسیاری از کسانی که مزارع برنج دارند، به این فکر می افتند که در شالیزار خود به پرورش اردک بپردازند. اردگ ها، پرنده ساقه خوار و دیگر آفات مزارع برنج مانند کرم سبز برگ خوار برنج را شکار می کنند و با این کار سهم به سزایی در کاهش مصرف کود شیمیایی دارند. غذای اصلی اردگ های شالیزار، سبوس برنج و علف های هرز مزرعه است. زمانی که برنج ها داخل شالیزار کاشته می شوند یا در زمان برداشت برنج از زمین، باید اردگ ها به فضای دیگری مانند انبار یا حیاطی بزرگ منتقل شوند و بعد از اتمام کار برداشت برنج، دوباره به شالیزار برگردند.

در فاصله بین برداشت برنج و کاشت دوباره آن می توان از آب شالیزار و فضای سبز اطراف آن برای پرورش و تکثیر آن هاا استفاده کرد. پرورش دهنده اردگ، می تواند آن ها را برای مصارف غذایی بفروشد و از این راه هم کسب درآمد کند.

چگونه با اردک می توان کسب درآمد کرد ؟

راه های مختلفی برای ایجاد یک منبع درآمد از طریق پرورش آن وجود دارد. یکی از این راه ها ، پرورش اردک جهت بهره گیری از گوشت آن است. آن ها ها باید ۵۰ الی ۶۰ روزه باشند تا به حد کافی رشد کرده و پروار شوند سپس در بازار به فروش برسند.

از دیگر راه های کسب درآمد از طریق پرورش اردک ، پرورش دادن آن ها به مدت ۲۰ روز است . شالی کاران خریدار این اردگ ها هستند و به صورت گروهی و گله ای جوجه اردگ ها را خریداری می کنند. آن ها بعد از آن که شالی های برنج کشت و جمع آوری  شدند در شالیزار ها رها می شوند تا با حرکت کردنشان باعث شخم شدن زمین شوند و  از آفات تغذیه کنند. به علاوه اردگ ها باعث تولید کود نیز می شوند. امر بدیهی این است که بعد از استفاده در شالیزار ها اردگ ها پرورده می شوند و بعد از تغذیه کافی و گذشت اندکی زمان به عنوان محصول گوشتی لذیذ مورد استفاده قرار می گیرند.

پرورش اردکهای مولد

پرورش اردگهای مولد روشی دیگر برای کسب درآمد از آن است. برای پرورش اردگ های مولد ابتدا باید آن ها را تعیین جنسیت کنیم و نر و ماده را مشخص کنیم ؛ چون اگر تعداد ماده ها و نر ها متناسب با هم نباشد ممکن است آن ها  همدیگر را مورد هجوم قرار داده و بکشند. برای پرورش اردک مولد باید حدوداً ۵ ماه از مدت پرورش آن بگذرد و به تغذیه آن توجه شود.

بعد از این مدت به دوره تخم کشی می رسند. هر اردک مولد تا روزی تخم ها شکسته شود حدوداً ۳۰ هزار تومان هزینه دارد.

تاثیر سایه در پرورش اردک

در اقلیم های گرم، سایه بودن مداوم محوطه بتونی از جذب نور خورشید جلوگیری کرده و امکان استراحت پرندگان بر سطح خنک و سرد و به دور از نور خورشید را فراهم می‌کند. در اقلیم های مدیترانه ای و معتدل آلونک های متحرک در طول تابستان برای پرندگان سایه ایجاد کرده و در فصول سرد سال نیز از تابش و حرارت خورشید استفاده می کنند.

فروش و سودآوری

شما از دو روش می‌توانید از پرورش اردک درآمد کسب کنید اولی پرورش اردک‌های ۲۰ روزه می باشد ، خریداران آن ها شالی‌کاران هستند که به‌صورت فله‌ای جوجه اردگ‌ها را خریداری می‌کنند و پس‌ از اینکه شالی‌ های برنج جمع شد، این اردگ‌ها را در شالیزارها رها می‌کنند و علاوه بر شخم کشی و خوردن آفات زمین مشغول می شوند ، روش دوم کسانی هستند که در منزل خود بدون امکانات خاص با استفاده از ” دستگاه جوجه کشی ” فقط جوجه خارج شده از دستگاه را با قیمت مناسبی با سود خیلی عالی از طریق سایت آگهی مانند دیوار و یا بازار طیور به فروش برسانید.

راهنمایی های مهم برای موفقیت در پرورش جوجه های اردک در خانه

  • هنگام خرید از بازارها یا مزارع باید از سالم بودن آنها مطمئن شوید و هیچ اختلال یا بیماری را نداشته باشند.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل ناگهانی یا غیر معمول باید با متخصصان مجرب در مورد پرورش مشورت کنید.
  • آخرین داروها و ویتامین ها که به آن برای مبارزه با بیماری ها و رشد سریع تر آن ها را تهیه نمایید.
  • لازم است که غذا را در دسترس همیشه پرندگان قرار دهید و به طور مداوم سیستم گرمایش ، سیستم تهویه را تمیز کنید.

سرمایه لازم برای پرورش اردک در خانه

در پرورش اردک در خانه با توجه به بزرگی محیط و مقداری پولی که دارید. هر تعداد اردک که میخواهید بخرید.
نگهداری از اردگ های هم سرگرم کننده است و هم می تواند منبع درآمدی برای کمک هزینه زندگی باشد.
شما رفته رفته می توانید تعداد اردگ های بیشتری را خریداری کرده و کار خود را گسترش دهید.

اگر اعضای یک خانواده با تامین حداقل 10 یا 20 میلیون سرمایه کار پرورش اردک در خانه را آغاز کنند، به شرط اینکه خودشان عرق بریزند و کارگر نگیرند، همه هزینه های زندگی شان تامین می شود و صاحب شغل می شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا