مشاغل خانگیاشتغالزایی

چگونه به پرورش بلدرچین در خانه بپردازیم

پرورش بلدرچین از جمله منابع پروتئینی است که آرام آرام جای خود را در سفره های ایرانی باز می کند و تولید آن در کشور روز به روز افزایش می یابد. ویژگی های استثنایی بلدرچین و سودآوری تولید آن موجب جلب توجه پرورش دهندگان طیور شده است.

پرورش بلدرچین از جمله حوزههای جدید در صنعت کشاورزی است که در سالهای اخیر توجه خوبی به آن شده است.

نها با یک مکان کوچک در خانه (انباری اتاق زیر زمین) به مساحت 3*4 (12 متر مربع) در خانه خودتان کافیست
بدون اینکه روزانه وقت زیادی از شما بگیرد. (در حد 40 دقیقه در روز)
در کنار شغل اصلی خود با صرف هزینه بسیار اندک وقت بسیار کم درآمد بالایی داشته باشید.
شما می توانید در یک مکان کوچک پرنده کوچک بلدرچین را چه به صورت گوشتی و چه به صورت تخمگذار نگه داری کنید و از سود اقتصادی خوب آن بهره مند شوید.
ما به شما راه را نشان میدهیم

چگونه به پرورش بلدرچین در خانه بپردازیم

بلدرچین ها نژاد های مختلفی دارند و پرورش برخی از نژاد ها از سایر نژاد های بلدرچین آسانتر است این تا جایی پیش می رود که برخی مواقع حتی فراتر از تعداد مورد انتظار شما در برخی نژاد ها تخم گذاری صورت میگیرد و بلدرچین تازه به دنیا می آید. در این مسیر آماده شدن و دانستن این که چه کاری قرار است انجام دهید بسیار خوب است.این آموزش به صورت کامل به موضوع پرورش بلدرچین در خانه و در محیط های کوچک می پردازد و مخصوص پرورش بلدرچین به صورت صنعتی نیست.اگر علاقه مند به پرورش بلدرچین در یک محیط کوچک هستید این اموزش مخصوص شماست در ادامه با ما همراه باشید.

چه زمانی برای پرورش بلدرچین در خانه اقدام کنیم؟

بهترین زمان برای خرید بلدرچین های بالغ فصل بهار است چون بلدرچین ها در فصل بهار و تابستان تخم گذاری می کنند. ولی اگر می خواهید جوجه بلدرچین خریداری نمایید، بهتر است آنها را در اسفند ماه خریداری نمایید تا زمان رسیدن بهار کاملا بالغ شده و شروع به جفت گیری و تخم گذاری نمایند. هم چنین می توانید با خرید تعدادی تخم نطفه دار و ساخت یا اجاره یک دستگاه جوجه کشی، خودتان مستقیما از آنها جوجه کشی کنید، دوره جوجه کشی بلدرچین ها ۱۷ روز می باشد و ۴۵ روز طول می کشد تا کاملا بالغ شده و شروع به تخم گذاری نمایند، بنابراین بهترین زمان برای خرید تخم نطفه دار و خرید دستگاه جوجه کشی اسفند ماه می باشد.

شرح آموزش پرورش بلدرچین

• از تعداد کم شروع کنید!

اگر قصد پرورش بلدرچین در پشت بام و یا حیاط خانه را دارید، باید برای آنها قفس تهیه نمایید چون بلدرچین ها قادر به پرواز و فرار هستند. هم چنین در قفس آنها باید دانخوری و آبخوری وجود داشته باشد. شب ها برای اینکه خواب راحتی داشته باشند می توانید بر روی قفس انها پرده بکشید. لطفا توجه فرمایید که بلدرچین ها پرندگانی حساس هستند و با صدا های دلخراش و ترسناک دچار استرس شده و سرعت رشد و تخم گذاری آنها را کاهش خواهد داد.

اگر در نزدیکی محل شما صدای سگ شب ها زیاد است و یا اینکه خانه تان نزدیک خیابان است و صدای ناهنجار بوق ماشین ها دائما به گوش می رسد. بهتر است آنها را در مکانی سر بسته مانند زیر زمین خانه یا انباری بلا استفاده پرورش دهید چون با این کار از میزان صدا کاسته خواهد شد و در برابر سرما و گرما نیز تا حد زیادی محفوظ خواهند ماند.

در زمان پرورش بلدرچین در خانه معمولا به ازای هر بلدرچین یک متر مربع فضا در نظر گرفته می شود. و به ازای هر ۲۰ بلدرچین یک آبخوری و یک دانخوری قرار داده می شود. هم چنین برای جلوگیری از انواع بیماری ها بهتر است فضولات بلدرچین ها را هر دو الی سه روز تمیز کنید، مرتبا آب و غذای تازه در اختیار آنها قرار دهید و دانخوری و آبخوری آنها را روزانه بشورید.

دمای مناسب برای محیط زندگی بلدرچین ها بین ۲۲ الی ۲۶ درجه می باشد، برای جلوگیری از بیماری ها بهتر است این دما رعایت شود. هم چنین جوجه بلدرچین ها تا یک هفته پس از تولد باید در دمای ۳۷ درجه و نور ۲۴ ساعته قرار گیرد، بهتر است بدین منظور از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید و آنها را تا سن دو هفتگی در یک مکان جداگانه قرار دهید چون تغذیه، دما و نورسانی آنها با بلدرچین های بالغ متفاوت است

هنگام پرورش بلدرچین در خانه برای راحتی بلدرچین ها و کمک به آرامش آنها بهتر است مقداری یونجه یا کاه در کف قفس بریزید تا هنگام تخم گذاری، خستگی و یا نیاز به خواب بر روی آن بخوابند.

مطمئن شوید که فضای کافی برای پرورش بلدرچین در خانه دارید

اگرچه بلدرچین ها جای زیادی را نمی گیرند اما آنها تعداد زیادی جوجه از تخم بیرون می آورند و دقت داشته باشید بلدرچین های نر نمی توانند در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته باشند. اگر می خواهید به عنوان یک فرد با مهارت به تولید و پرورش بلدرچین در خانه بپردازید ، حداقل سه عدد قفس برای پشت باغ یا باغچه شما لازم است همچنین کلبه یا پارکینگ ( گاراژ ) جای مناسبی برای شروع است.

هر بلدرچین حداقل ۳۰ سانتی متر مربع فضا لازم دارد. اگر این فضا موجود نباشد بلدرچین های شما به دلیل استرس حاصل از تخم گذاری قادر به تخم گذاری نخواهد بود.

در پرورش بلدرچین چراغ ها را از بالای قفس ها اویزان کنید

نور به مدت ۱۳ تا ۱۶ ساعت روز باید تأمین شود. این عمل باعث افزایش تولید مثل بلدرچین ها می شود. هرگز چراغ ها را در تمام شب و روز روشن نگه ندارید ، این کار باعث خستگی بلدرچین های شما می شود ، آنها هم به خواب نیاز دارند.

بلدرچین ها باید به لانه سازی قبل از جوجه گیری یا تخم گذاری بپردازند. به آنها زمان بدهید ، بلدرچین ها تا ۵ تخم می توانند بگذارند.
بعضی وقت ها بلدرچین ها به جای تخم گذاری داخل لانه ، تخم های خود را در مکان های خاص یا در اطراف لانه هایشان می گذارند. انها حدوداً ۵ تا ۷ تخم می گذارند و بعد انها را جمع می کنند و به لانه هایشان می برند و روی انها می نشینند. بلدرچین های مذکر و مؤنث به نوبت یا هر دو روی تخم ها می نشینند.
جعبه برای لانه بلدرچین ها اضافه کنید. شما می توانید جعبه برای لانه را از پلاستیک ، گلدان ها یا مقوای نازک تهیه کنید. جعبه بلدرچین باید اندکی از خود بلدرچین بزرگ باشد و بلدرچین نیز باید بتواند از سوراخ ورودی عبور کند.

بلدرچین تخم گذار را نگه دارید

با یک انباری 12 متری (3*4) شروع می کنیم.
تعداد 8 قفس درآن جای میگیرد 2 تا سری 4 طبقه ای
در هر قفس 100 بلدرچین می باشد که جمعا 800 بلدرچین خواهید داشت. توجه داشته باشید اگر به راهنمایی های ما و مشاوره کارشناس دامپزشکی مربوطه توجه داشته باشید بالای 90 درصد بلدرچینها تخم گذاری میکنند. یعنی بالاتر از 750 تخم بلدرچین در روز.

شما با بسته بندی های شکیل تخم بلدرچین و داشتن لیبل می توانید هر بسته 12 تایی تخم بلدرچین را به قیمت 1000 تومان به مرغ و تخم مرغ فروشی ها و سوپر مارکتها بفروشید. البته قیمت برای مصرف کننده 1200 تومان است.
از هر 1000 تومان که شما به فروش می رسانید 100 تومان خرج بسته بندی می شود و 900 تومان برای شمامی ماند.برای هر تخم بلدرچین 15 تومان هزینه دانه را کم کنید و سود خالص خودتان را با دست کم 750 تخم بلدرچین در روز حساب کنید.
و این نسبتا در آمد خوبی برای یکی از مشاغل خانگی می باشد.

بلدرچین های سالم را برای تخم گذاری انتخاب کنید

فرقی ندارد که شما بلدرچین ها را از دسته خود یا از سایر پرورش دهندگان بلدرچین انتخاب می کنید ، سالم ترین بلدرچینی که می بینید یا پیدا می کنید را انتخاب کنید. بلدرچینی سالم خواهد بود که خصوصیات زیر را داشته باشد :

  • سرزنده ، بازی گوش ، کمی کنجکاو و محتاط باشد.
  • رفتار های مانند خوردن ، نوک زدن به غذا و حشرات موجود در اطراف را داشته باشد.
  • آب نوشیدن ، نباید همیشه اب بنوشد ولی باید گاهی اب نوشیدن آن ها را ببینید.
  • در فضای باز ، بلدرچین های که اصولاً در گوشه ها جمع می شوند اغلب یا مریض هستند یا سردشان است.

مطمئن شوید که بلدرچین ها حداقل شش هفته سن دارند.اگر از این جوانتر باشند ، جوجه محسوب می شوند و تا مدتی قادر به تخم گذاری نخواهند بود.

نرخ نگهداری بلدرچین نر به ماده

یک بلدرچین مذکر را با ۲ تا حداکثر ۵ بلدرچین مؤنث نگه دارید. پنج بلدرچین مؤنث حداکثر تعدای است که باید با یک بلدرچین مذکر نگهداری شود. ولی شما باید حداقل یک بلدرچین مذکر را در هر قفس نگه دارید تا تخم ها را بارور کنند.
در فضاهای کوچک پرورش بلدرچین در قفس های کوچک بیش از یک بلدرچین مذکر را در یک لانه ( قفس ) نگه ندارید. انها بخاطره بلدرچین های مؤنث با هم درگیر خواهند شد و همدیگر را خواهند کشت. بلدرچین های مرد را از هم جدا کنید تا با هم دعوا نکنند.

قفسه هایی که باید بدین منظور استفاده کرد

سیستم این قفسها طوری طراحی شده است که به دلیل چند طبقه بودن جای خیلی کمی میگیرد. فضای 12 متر برای 8 قفس،
دانخوری ها بیرون قفس تعبیه شده است و حدودا 20 دقیقه زمان در هر وعده برای دانه دادن به بلدرچین ها کافی می باشد.(2 وعده در روز)
سیستم آبخوری قفسها مجهز به نیپل فنجان دار است که به طور اتوماتیک پر از آب می شود. در این سیستم نهایت بهداشت رعایت شده است. و از شیوع بیماری جلوگیری می کند. شما با این سیستم آبخوری پیشرفته جلوی 50 % از بیماری هایی که از طریق ظرف آب کثیف و مانده منتقل می شود را می گیرید. از مزایای دیگر این سیستم آبخوری این است که هیچگاه زمانی صرف آب دادن به بلدرچینها نمی کنید به طور اتوماتیک با مصرف هر قطره آب دوباره فنجان پر میشود.

در طراحی این قفسها شیبی لحاظ شده است که به محض اینکه بلدرچین تخم می گذارد تخمها قل می زند و به داخل جا تخمی مخصوص می آید و شما نیز مجبور نیستید در  قفس را باز کرده و تخمها را از درون قفس جمع کنید.

کف قفسها طوری خاصی وجود دارد که چلغوز بلدرچین از داخل سوراخهای آن بیرون می آید و در سینی که زیر هر قفس وجود دارد می ریزد. با این حساب هیچگاه زیر پاهای بلدرچین کثیف و آلوده به میکروب نمی باشد و همیشه تمیز است و جلوی یکی از عوامل مهم بیماری زا در طیور که تجمع میکروب زیر پاهای آنان است را می گیرد.

فقط کافی است روی سینی روزنامه پهن کنید و هفته ای یک بار روزنامه را عوض کنید. با این حال باور کنید که اگرآن انباری کنار اتاق خود شما نیز باشد هیچگاه بویی از بلدرچین شما را آزار نمی دهد.

طراحی این قفسها به گونه ای است که برای یک کسب و کار خانگی ساخته شده است و تمیز بی بو و بدون صرف وقت برای باز کردن درب قفس و آب و دانه گذاشتن درون قفس و جمع کردن تخمها از داخل قفس زیر پاهای بلدرچین می باشد.
شما حتی یک بار نیز نیاز ندارید که درب قفس را باز کرده و آب و دانه بدهید یا تخم ها را جع کنید.

پرورش بلدرچین گوشتی

بلدرچین از پرندگان بسیار مقاوم است که در مقایسه با مرغ و دیگر پرندگان بسیار مرگ و میر پائینی دارد و بزرگ کردن یک جوجه یک روزه ی بلدرچین بسیار راحت تر از جوجه مرغ است. با توجه به اینگه حجم بسیار کوچکی دارد فضای بزرگی به مانند مرغ برای پروار شدن احتیاج ندارد.به عنوان مثال در 10 روز اول که جوجه باید مراقبت ویژه داشته باشد حدودا 3000 جوجه در یک اتاق 3*4 جا می گیرد و بعد از آن می توان در قفسهای چند طبقه آنها را نگه داشت البته قفسه هایی که برای تخمگذار ظرفیت 100 بلدرچین دارد برای گوشتی تا ظرفیت 200 بلدرچین را نیز خواهد داشت بلدرچین گوشتی بهتر است متراکم باشد تا فعالیت زیادی نداشته باشد و گوشت بهتری بیاورد.

از مزایای مهم پرورش گوشتی بلدرچین این است که در زمان35 الی 45 روزگی سر بریده می شود یعنی نقطه سر به سر بازگشت سرمایه شما حدودا 40 روزگی می باشد.

تفاوت این زمان در سلیقه شماست که می خواهید بلدرچین ریز یا درشت به بازار عرضه کنید. بلدرچین 45 روزه مشتری پسند تر و گرانتر است اما بلدرچین 35 روزه صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

قیمت خرید جوجه یک روزه بلدرچین X می باشد. در یک دوره خرید 10000 (ده هزار تایی ) جوجه یک روزه 10000X تومان باید هزینه کنید. با خرید جوجه و هزینه دانه و دارو و ویتامین پس از سر بریدن بلدرچینها شما 100 درصد سود خالص نسبت به سرمایه داشته اید با فرض 15 الی 20% تلفات
( برای کم شدن تلفا ت به لینک دامپزشکی بلدرچین سایت مراجعه کنید)

یعنی اگر 5 میلیون تومان هزینه کنید 10 میلیون تومان فروش گوشت بلدرچین خواهید داشت که 5 میلیون سود خالص پس از 40 روز می باشد. اما شما می توانید این سود را بیشتر نیز بکنید. با صرفه جویی در خرید جوجه یک روزه و فاکتور گرفتن تلفات 7% ناشی از جابه جایی جوجه یک روزه در مسیر که اجتناب ناپذیر است.

همه ی تولیدکنندگان بزرگ برای تامین جوجه یک روزه از دستگاه جوجه کشی استفاده می کنند زیرا:

1- تفاوت بسیار چشمگیر در پائین آوردن هزینه

(شما برای خرید 10000 جوجه یک روزه در یک دوره باید مبلغ 10000x جوجه خریداری کنید در صورتی قیمت یک دستگاه جوجه کشی 20000 تایی ازخرید یک دوره جوجه یک روزه کمتر است و هر 18 روز می توانید از دستگاه جوجه بکشید.حتی با تغییر سبدها می توانید جوجه کپک مرغ بوقلمون و شتر مرغ هم بکشید )

2- سالم بودن جوجه ها پائین آوردن درصد تلفات

(دلیل عمده تلفا ت جوجه یک روزه در چند روز بعد از تولد به خاطر غیر استاندارد بودن دستگاه جوجه کشی و بیمار بودن تخم نطفه دار داخل دستگا ه می باشد که از آن موارد به عفونت زرده و مشکلات گوارشی روده ای و سختی تنفس ناشی از مشکلات دما و چرخش ناگهانی و غیر استاندارد دستگاه می توان ذکر کرد و انتقال بیماری های عفونی از مادر به تخم و سپس به جوجه بسیار شایع است )رورش بلدرچین رورش بلدرچین رورش بلدرچین رورش بلدرچین رورش بلدرچین رورش بلدرچین رورش بلدرچین رورش بلدرچین رورش بلدرچین رورش بلدرچین رورش بلدرچین رورش بلدرچین رورش بلدرچین رورش بلدرچین رورش بلدرچین

3- پایین آوردن تلفات حمل و نقل

جوجه یک روزه بسیار به حمل و نقل فشار و ضربات ناشی از حرکت در اتوموبیل حساس است و این جابه جایی و تغییر دما و ایجاد استرس در تلفات و روند رشد جوجه بسیار تاثیر می گذارد.رورش بلدرچین رورش بلدرچین رورش بلدرچین رورش بلدرچین
البته شما می توانید با مشاوره گرفتن از کارشناسان ما به راحتی یک دستگاه جوجه کشی خانگی با ظرفیت 500 به بالا برای خودتان درست کنید.

بلدرچین های والد را نظارت کنید

ببینید که آیا از جوجه ها به خوبی مراقبت می کنند و به طور طبیعی والدین خوبی هستند. اگر والدین جوجه ها را رها کنند ، به انها نوک بزنند ، انها را لگدمال کنند ، یا پرخاشگرانه با انها رفتار کنند ، شاید والدین خوبی نباشند. ولی اگر انها به جوجه ها غذا دهند، انها را صدا زنند و هنگام خواب روی انها بخوابند ، والدین خوبی هستند.

بیماری بلدرچین ها

در صورتی که قصد دارید جوجه بلدرچین خریداری نمایند بهتر است از افراد مطمئن خریداری نمایید تا جوجه هایی سالم تحویل شما دهد. یک جوجه سالم دائما در حال جست و خیزکردن، نوک زدن، خوردن و آشامیدن می باشد در صورتی که جوجه شما در گوشه ای آرام نشسته است باید بدانید که جوجه بلدرچین شما یا سردش است یا اینکه بیمار شده است.

انواع بیماری های بلدرچین ها عبارتند از:

-بیماری مارک: این بیماری عصبی می باشد و باعث فلج شدن گردن و بال ها و پا می شود که واکسن آن در سن ۲۰ روزگی از ناحیه گردن به آنها تزریق می شود

-بیماری نیوکاسل: این بیماری موجب آبریزش بینی، نفس نفس زدن، تنفس با منقار باز، بی اشتهایی و … می شود، واکسن این بیماری همزمان با واکسن مارک به صورت قطره چشمی انجام می شود و پس از آن با فاصله زمانی سه ماهه به صورت اسپری در چشم پرنده پاشیده می شود.

-بیماری آنفولانزا: این بیماری مجاری تنفسی پرنده را درگیر می کند و در برخی موارد شدید بینی پرنده پر از مواد پنیری می شود، آبریزش از چشم ها و کبودی سر و صورت از دیگر علایم این بیماری می باشد.

– آبله: از علایم این بیماری بروز تاول هایی بر روی پلک، تاج و سایر نقاط بدون پر پرنده می باشد. ورم پرده چشم، تجمع مواد پنیری در پلک چشم از دیگر علایم بیماری می باشد. واکسن این بیماری در سن ۶ الی ۸ هفتگی مصرف می شود.

سایر بیماری هایی که ممکن است هنگام پرورش بلدرچین در خانه پرنده را درگیر خود نماید شامل: کوکسیدیوز، کانیبالیسم، سالمونا، برونشیت و … می باشد.

بازاریابی برای فروش

  • با قرار دادن پوستر ها و تبلیغات در مغازه ها به مشتری انگیزه خرید بدهد.
  • گذاشتن کالا برگهایی در داخل بسته تخم بلدرچین که خواص کامل تخم و گوشت بلدرچین را به مشتری معرفی کند و هر مشتری خود برای شما یک تبلیغ کننده محسوب خواهد شد. (نگران نباشید قیمت این کالا برگها که 1/8 برگه A4 می باشد حدودا 5 الی 6 تومان میشود ) ولی در عوض فروش شما را بی نهایت بالا می برد.
  • مهمترین نکته فرهنگ سازی شما در جامعه در خصوص استفاده از این ماده غذایی ارزشمند می باشد.

بازار فروش بلدرچین

قیمت فروش هر کیلو گوشت بلدرچین نسبت به مرغ 3 الی 3.5 برابر است و همیشه در بازار متقاضی دارد به دلیل خواص دارویی و خوشمزگی این گوشت لذیذ.
گوشت بلدرچین نسبت به تخم آن از بازار فروش بسیار بهتری برخوردار است در صورتیکه سود آن از فروش تخم بلدرچین کمتر است. در صورتی که شما مطمئن از فرهنگ استفاده مردم از تخم بلدرچین هستید بهتر است روی تخم گذار آن سرمایه گذاری کنید چون هم سود خوبی نسبت به زمان و وقت گذاشتن شما دارد هم دردسر بسیار کمتر.

اما اگر نگران بازار فروش هستید بهتر است پرورش گوشتی داشته باشید چون همیشه مشتریان زیادی برای گوشت گرم و منجمد بلدرچین در بازار هست و با انجماد آن در سرد خانه نیز می توانید آن را تا مدتها نگهداری کرده و به هر شهری که متقاضی زیادی دارد بفرستید. در کل هیچ مشکلی برای فروش گوشت بلدرچین وجود ندارد و همیشه مشتریان آماده به خرید نقد هستند

اما بزرگترین مشکل در امر پرورش بلدرچین مقابله با نشیب و فراز بازار است که در گوشتی این مقابلهه بسیار کم است ولی ریسک بازار در تخمگذار زیاد است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا