طرح توجیهی و فرصت های سرمایه گذاریاشتغالزایی

آموزش راه اندازی تولیدی لباس و پوشاک (راهنمای جامع)

این مقاله به عنوان راهنمایی برای تولید پوشاک و ایجاد تولیدی لباس محسوب می‌شود. از راه‌اندازی و اصول تولیدی لباس تا مدیریت، توسعه و بازار با شما خواهیم بود و منابع مفیدی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. تولیدکنندگان پوشاک معمولا از فروشندگی شروع می‌کنند و کم‌کم مغازه دار می‌شوند و بعد از آن به کار تولید می‌رسند.

مراحلی که ابتدا باید به آنها توجه کنین

اولین حرکت در ابتدا این است که با خود تکلیفتان را روشن کنید: چرا می‌خواهید تولیدی لباس ، پوشاک و .. راه بیاندازید؟ برای موفقیت در کار تولید پوشاک نباید ملاک اولتان درآمدزایی باشد، زیرا در این صورت، شاید نتوانید چنانکه باید و شاید در این مسیر موفق شوید و پیشرفت کنید. تولید پوشاک دارای فراز و نشیب‌های فراوان و لازمه‌ی آن صبر و بردباری است و پیش از هر چیزی به علاقه و حوصله نیاز دارد. پیشنهاد می‌کنیم در اول کار حتی به فکر زیان نیز باشید و خود را برای مقابله با مشکلات آماده کنید.

قبل از شروع کار برنامه ریزی و تحقیق برای تولیدی لباس

قبل از اینکه اقدام عملی برای راه اندازی تولیدی لباس انجام شود ، باید به صورت تئوری مورد بررسی قرار گیرد. از جمله مواردی که مورد بررسی قرار میگیرد:

  • تعیین اهداف: آیا می خواهید این تولیدی پوشاک به چه صورت فعالیت داشته باشد؟ سفارش دوخت بگیرید یا با برندی خاص تولید کرده و عرضه کنید؟ یا اینکه هر دو

– تعیین نوع لباس تولید: قصد تولید چه نوع یا انواعی از لباس را دارید. آن را روی یک برگه یادداشت کنید.

  • مقدار بودجه، شرایط فردی، مهارت ها و مشخصه های دیگر را نیز بنویسید.

– طبق نوشته های خود یک پلن برای تولیدی پوشاکتان رسم کرده و مشکلات آینده را پیش بینی کنید.
یک نام یا برند، لوگو و موارد مربوط به برند را برای فعالیت خود انتخاب کنید. سعی کنید بر طبق اصول روانشناسی و با کمک یک متخصص باشد.

  • در مورد لباسی که قصد تولید آن را دارید تحقیق کنید . بازار و شرایط آن را بشناسید. برای این کار می توانید از تولیدی ها پرس وجو کرده یا در اینترنت جستجو کنید.

– در صورتی که مهارت خاصی در خیاطی یا تولید مورد نظرتان ندارید پیشنهاد می شود کمی بیشتر به یادگیری بپردازید.

  • اگر دارای مهارت نسبی هستید به آن اکتفا نکرده و به یادگیری ادامه دهید.

کار تولیدی لباس و فراز و نشیب ها

اگر می‌خواهید وارد کار تولیدی شوید، بدانید با سختی‌های زیادی روبه‌رو خواهید بود. پیدا کردن خیاطان حرفه‌ای، تهیه کردن سرمایه اولیه، یافتن بازار برای فروش، توان رقابت در بازار و خلاقیت و بسیاری عوامل دیگر از دشواری‌های این حرفه محسوب می‌شوند.

نکات مهم در رابطه با تولید لباس:

  • بهتر است تولیدکننده با طراحی و مد آشنا باشد.
  • بازار را خوب بشناسد و مورد بررسی قرار دهد و راه‌های فروش یا سفارش را بیابید.
  • درباره نوع و قیمت پارچه هم آشنایی کامل داشته باشد.
  • ارتباطات خود را در این زمینه افزایش دهد و با افراد بیشتری آشنا شود.
  • به حساب و کتاب در همان ابتدای مسیر اهمیت دهید تا با مشکلات عدیده مواجه نگردید.
  • خط تولید را به گونه‌ای بچینید که در وظایف نیرو ها تداخل ایجاد نگردد.

اغلب این موارد هم فقط و فقط به صورت تجربی ممکن است و اگر کسی بخواهد وارد کار تولید شود، حداقل باید ۶-۷ سال را به فروشندگی و شاگردی بپردازد.
بقیه مهارت ها هم میتوانید با تحصیل در دانشگاه، مطالعه، کلاسهای فنی و حرفه ای، مشاوره و پرسش و پاسخ آموخت.

مراحل ابتدایی برای شروع تولیدی لباس

تهیه مکان، دستگاه و لوازم مناسب: اولین کاری که برای راه‌اندازی کارگاهی کوچک باید انجام دهید، تهیه‌ی جایی مناسب و مواد و وسایل اولیه برای تولید است. اجاره یک مکان مناسب و خرید دستگاه های دوخت و تولید پوشاک قسمت زیادی از بودجه را به خود اختصاص می دهد. اگر فضا و بودجه کافی در اختیار دارید لوازم خیاطی و چرخ های دوزندگی بیشتری تهیه کنید در غیر این صورت باید به حداقل راضی باشید.

  • اخذ جواز کسب از اتحادیه: با تکمیل فرم های مربوط و ارسال مدارک لازم، منتظر مجوز باشید.
  • تهیه‌ی مواد اولیه: با تامین کنندگان پارچه و متریال، خرازی های صنعتی و فروشندگان عمده لوازم خیاطی ارتباط برقرار کنید.
  • الگو، برش و نمونه‌گیری: الگوی لباس و طرح های مورد نظر را تهیه کنید. (میتوانید از اینترنت کمک بگیرید)
  • جذب نیرو: فرآیند استخدام، نیروگیری و نمونه دوزی در ادامه فعالیت های تولیدی تاثیرگذار است.
  • تولید لباس و سپس بازاریابی و فروش برای فروش تولیدات خود و سوددهی
  • بازاریابی

عملکرد تولیدی های لباس ، پوشاک به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. تولید سفارشی (مزدی‌دوزی): بازاریابی آن معمولا قبل از جذب نیرو و کلید موفقیت آن در گسترش ارتباطات است.
  2. تولید و فروش مستقل: نیاز به سرمایه‌گذاری، شناخت بازار و ارتباط با عمده‌فروشان دارد.

الگو و برش از موارد مهم تولیدیلباس و  پوشاک و … است و تاثیر بسیاری در فروش دارد. الگوها می‌توانند توسط برشکاران پرتجربه از روی یک نمونه لباس کپی شوند، همچنین می توان از الگوهای آماده یا طراحان الگو بهره گرفت.

مجوزهای لازم

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، اخذ مجوز اهمیت بالایی دارد. برای این امر می‌توانید به اتحادیه‌های مربوطه‌ی شهر خود مراجعه و با ارایه‌ی مدارک، جواز کسب دریافت کنید. جواز کسب، اجازه‌نامه‌ای است که طبق مقررات قانون نظام صنفی از طرف اتحادیه‌ی صنوف تولیدی و خدمات فنی، به فرد صنفی برای اداره‌ی محل کسب شخصی داده می‌شود. در شرکت‌هایی که به ثبت رسیده‌ است، پروانه به نام شرکت صادر می‌شود.

مکان مناسب

اولین کاری که برای راه‌اندازی کارگاه تولیدی لباس و پوشاک و … کوچک باید انجام دهید، تهیه‌ی جایی مناسب برای تولید است. نقطه ضعف راه‌اندازی این نوع کارگاه دوخت این است که مکان تولید جهت تکمیل فرآیند تولید و دوخت باید به اماکن خدماتی تولید پوشاک (که در مرحله بعدی ذکر شده) دسترسی داشته باشد. این نوع تولیدی لباس به مکان بسیار وسیعی نیاز ندارد و اندازه‌ی آن در حدی باشد که در آن ۴ چرخ خیاطی، یک میز برش و جایی برای دپو و وسط کاری قرار گیرد.

موارد و لوازم مورد نیاز کارگاه کوچک ( تولیدی لباس ، پوشاک )

برای یک تولیدی لباس کوچک به ۳ الی ۴ چرخ خیاطی احتیاج دارید که شامل انواع زیر می‌شود: میز برش، راسته‌دوز، میان‌دوز، زیگزال. برای تکمیل فرایند تولید کارگاه‌های خیاطی کوچک، اماکن خدمات تولید زیادی وجود دارد که می‌توانند عملیاتی همچون دکمه مادگی، گلدوزی، بخار، بسته‌بندی و غیره را انجام دهند.

سرمایه لازم برای تولیدی لباس

سرمایه اولیه بستگی زیادی به گستردگی کار تولیدی لباس و پوشاک و … دارد. گاهی یک تولیدکننده کار را با پنج نفر شروع می‌کند و به تعداد ۱۰۰ الی ۲۰۰ عدد تولیدی در هفته بسنده می‌کند؛ اما یک تولیدکننده دیگر تصمیم می‌گیرد وسیع‌تر آغاز به کار کند؛ سرمایه این دو نفر با هم متفاوت است؛ اما به طور میانگین اگر کسی بخواهد یک تولیدی مانتوی با ۲۵ تا ۳۰ کارگر راه بیندازد، به طور میانگین باید حداقل ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه داشته باشد.

مواردی که باید برای تولید لباس و پوشاک در نظر داشته باشید

1- دوخت:
اولین مرحله از دوخت لباس تهیه پارچه است. پارچه اصلی ترین جزء در تولیدی پوشاک به حساب میاد.

2- الگو:
اصلی ترین ابزار در تولیدی لباس هست. الگوی لباس بچه گانه، الگوی دامن، الگوی مانتو، الگوی کت و شلوار، الگوی پیراهن و هر لباسی که در تولیدی تهیه میشه باید دارای الگو باشد.

3- برش:
برش لباس یک کار تخصصی در تولیدی های پوشاک هست. مهم ترین قسمت برش، مربوط به استفاده صحیح از الگو روی پارچه هست

4- وسط کاری:
در این مرحله تکه های برش خورده پارچه بین چرخ کارهای وسط کار، پخش میشود. چرخکارهای وسط کار نقش مهمی در فرایند دوخت لباس دارند.

5- دوخت اولیه و نهایی:
دوخت اولیه، برای دوخت اولیه، خیاط ها قسمت های برش خورده را طبق نقشه اصلی آماده می کنند. عملیاتی مثل گلدوزی، چاپ، لبه دوزی و هر تغییری در این مرحله انجام میشود.
دوخت نهایی، در این مرحله همه قسمت های برش خورده و دوخت های پایه، به هم دوخته میشوند و دوخت های اصلی روی لباس انجام میشود. در دوخت نهایی، هیچ قسمتی ناقص باقی نمی مونه و لباس به طور کامل دوخته میشود. بعد از دوخت نهایی و آماده شدن لباس برای وسط کاران ارسال میشود تا با چرخ های مخصوص روی درزها رو چرخکاری و تمیز کاری انجام بدهند.

6- اتوکشی لباس:
با توجه به جنس پارچه، دمای مناسب انتخاب شده و چروک های لباس صاف میشود. درزها و همه خطوط دوخت هم باید به طور کامل اتوکشی شوند تا لباس تن خور مناسبی داشته باشد. در تولیدی لباس از چندین نوع اتو برای این کار استفاده میشود. اتوی پرسی، اتوی بخار، اتو روی مانکن نمونه هایی از اتوکشی در تولیدی ها هستند که هر کدام برای کار خاصی استفاده میشود.

7- تکمیل کار:
در این زمان در تولیدی لباس ، لباس آماده شده و باید برای فروش ارسال شود. قبل از ارسال لباس های دوخته شده، بسته بندی شده و آویزهای مارک، بروشور و کارت فروشگاه در بسته جاسازی میشود. حالا لباس های آماده و بسته بندی شده برای ارسال به مراکز فروش آماده هستند و کار دوخت لباس به پایان رسیده.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا