طرح توجیهی و فرصت های سرمایه گذاریاشتغالزایی

احداث و راه‌اندازی کارواش, فرصت کسب درآمد از شستشو

احداث کارواش ، راه‌اندازی کارواش، درآمد کارواش، وسایل و هزینه های موردنیاز کارواش، مجوز های لازم و…

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش شهرنشینی، استفاده از خودرو شخصی بطور قابل توجهی افزایش یافته است. مالکان این وسایل در کنار بررسی منظم قطعات و رسیدگی به آن، شستشو و تمیزی خودروی خود را مورد توجه قرار می دهند.

معرفی و راه اندازی کارواش

امروزه مراکز کارواش به جهت صرفه جویی در زمان افراد و کم زحمت بودن آن، نسبت به شستشوی دستی ترجیح داده می شوند. این مراکز شامل مراکز شستشوی دستی خودرو و کارواش اتوماتیک هستند.

• در مراکز دستی، نیروهای خدماتی از تجهیزات فشار قوی در کنار جاروبرقی، دستمال نظافت و اسپری ها و مواد شوینده استفاده می نمایند.

• در مراکز شستشوی خودرو اتوماتیک، یک سیستم مکانیزه شستشو متشکل از برس ها، نازل های پاشش آب و مواد شوینده، بدون دخالت دست و در کم تر از چند دقیقه فرآیند شستشو را انجام می دهند.

دریافت مشاوره

معمولاً برای راه اندازی هر کسب و کاری ابتدا باید با یک مشاور مالی یا فرد با تجربه، در خصوص نحوه ورود به آن کسب و کار و بازگشت سرمایه مشورت نمود. برای راه اندازی کارواش، گام اول بهره گیری از مشاوره متخصصین شرکت های معتبر ارائه دهنده تجهیزات شستشوی خودرو می باشد. صحبت کردن با مالکان مراکز شستشوی خودروی موجود در سطح شهر، تولید کنندگان تجهیزات و دستگاه های کارواش، دید خوبی به افراد می دهد. در این بخش، برآورد هزینه لازم برای خرید تجهیزات ، محل کارواش ، نصب لوله ها و … و همچنین نحوه تامین آن مورد توجه است.

نکاتی برای افزایش درآمد

چند نکته برای افزایش درآمدکارواش بعد از راه اندازی آن:

۱- مدیریت صحیح: شامل بازبینی منظم تجهیزات و بخش های مختلف جهت یافتن مشکلات، نظارت بر مصرف مواد شوینده، بررسی کیفیت شستشو توسط دستگاه یا نیروی خدماتی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم در شروع فصول سرد سال

۲- تجهیز مجموعه: بازبینی دقیق تجهیزات و تعمیر یا جایگزینی قطعات برای جلوگیری از آسیب های هزینه بر، تجهیز کارواش به امکانات خاص و جدید مانند سیستم ها زیرشویی، سیستم های خشک کن برای کارواش اتوماتیک، واکس جهت براق کردن خودرو و کاهش جذب آلودگی

۳- ترغیب مشتری به مراجعه مجدد: رعایت اصول مشتری مداری و جلب رضایت مشتری، ارائه بن تخفیف برای مراجعه مجدد، ارائه سرویس ویژه مثلا واکس زنی با تخفیف

ریسک هایی را که در کسب و کارتان وجود دارند شناسایی و بررسی کنید

اگر قبل از شروع به کار بدانید که چه مسائل و ریسک هایی در مسیر راه شما ممکن است وجود داشته باشند، در صورت بروز این مشکلات بهتر می توانید آنها را بر طرف کنید. آمادگی و داشتن برنامه قبلی همیشه در موفقیت بسیار تاثیر گذار است.

انواع کارواشها

بیشتر کارواش‌ها در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:
کارواش دستی که در آن خودرو توسط کارکنان کارواش شسته می‌شود.
کارواش تونلی که با استفاده از تسمه نقاله خودرو را از میان تعدادی دستگاه‌های شست‌وشوی ثابت عبور می‌دهد.[۲]کارواش شیمیایی یا کارواش بدون آب که از مواد شیمیایی برای شستن و پولیش کردن خودرو استفاده می‌کند.
کارواش بخار که با جت بخار و پارچه‌های میکروفایبر کار می‌کند.
کارواش سیار یا شستشو اتومبیل در محل

کارواش اتوماتیک یا دستی

یک کسب و کار شستشوی ماشین، می تواند بصورت دستی و یا اتوماتیک باشد. کارواش دستی ، به تجهیزات پاشش آب فشار قوی، مواد شوینده، سیستم لوله کشی و نیروی خدماتی جهت انجام دستی شستشو و خشک کردن خودرو نیاز دارد. نسل پیشرفته تر این مراکز، دستگاه کارواش اتوماتیک است که بدون دخالت دست و با استفاده از سیستم مکانیزه شستشو ، خودرو را تمیز می نماید و نیازمند تجهیزات پیشرفته تری است.

کارواش دستی

مراکز شستشوی ماشین دستی، تمرکز زیادی بر روی استفاده از نیروی خدماتی دارند. بنابراین بکارگیری تعدادی نیرو جهت شستشوی ماشین، خشک کردن آن و دیگر خدمات ضرورت دارد. چگونگی تأمین حقوق و مزایای این افراد و نحوه برخورد آن ها با مشتری از چالش های کارواش دستی می باشد. شستشوی خودرو با آب و فوم، خشک کردن دستی آن، نظافت داخل خودرو و واکس زدن بدنه از جمله خدمات قابل ارائه در این مراکز است. هزینه راه اندازی اولیه یک کارواش دستی شامل خرید تجهیزات پاشش آب پر فشار، استخدام نیروهای خدماتی و محل کسب و کار می شود که نسبت به مدل های اتوماتیک پایین تر است. همچنین لوله کشی، بخش های الکتریکی و فراهم سازی محیط برای شروع کار در یک مرکز شستشوی ماشین دستی، به سرمایه کم تری نیاز دارد. البته در این مراکز، زمان بیشتری از افراد گرفته شده و در یک مدت زمان مشخص، به تعداد خودروی کم تری سرویس دهی می شود.

کارواش اتوماتیک

دستگاه های کارواش اتوماتیک ، بصورت مکانیزه و بدون دخالت دست، از پس تمامی عملکرد های شستشو، برس زنی، خشک کردن و پاشش واکس بر می آیند. این دستگاه ها، برای راه اندازی به هزینه اولیه زیادی نیاز دارند اما در بلند مدت، می توانند بازگشت سرمایه داشته باشند. کارواش های اتوماتیک در مدل های تونلی و دروازه ای موجود هستند. در کارواش های تونلی، اجزاء مختلف دستگاه در طول مسیر مستقر بوده و خودرو با عبور از بخش های مختلف آبکشی، برس زنی، خشک کن و .. تمیز می شود. در مدل های دروازه ای، خودرو در محل ثابت و مشخصی قرار گرفته و دروازه دستگاه با حرکت بر روی ریل عملیات را انجام می دهد. دستگاه های شستشوی اتوماتیک، نیازی به نیروی خدماتی چندانی ندارند، بطوریکه بسته به حجم شستشو و مدل دستگاه، استخدام 1 تا 3 نفر با دستمزد نه چندان زیاد کفایت می کند.

برخلاف کارواش دستی که در تعداد عملیات شستشوی همزمان دارای محدودیت است، کارواش اتوماتیک بعلت انجام عملیات شستشو در چند دقیقه، در زمان های شلوغ، زمان چندانی از کاربر تلف نمی کند. در بعضی از کارواش های اتوماتیک تونلی تا 100 خودرو در ساعت نیز شستشو می شود. نتیجه ای که از فرآیند شستشو بوسیله کارواش اتوماتیک حاصل می شود، کاملا مورد رضایت مشتری است. این امر به دلیل کیفیت بالای برس ها، عدم آسیب دیدن بدنه ناشی از عملکرد هوشمند و کم نقص تجهیزات، کیفیت بالای شستشو و خشک شدن بدنه بعد از عملیات شستشو، می باشد.

کارواش خانگی

کارواش‌خانگی که این روزها در بیشتر سایت ها تبلیغات آنها را میبینیم به تازگی در کشور ما رواج پیدا کرده است. آب پاشی به صورت های متفاوت و زرق و برق نشان دادن آنها باعث جلب مشتری می شوند و به دلیل پایین بودن هزینه ی آن بسیاری از افراد از این نوع کارواشی برای خانه ی خود می خرند.

ولی آن چنانی که در مورد این نوع کارواشها تبلیغ می شود کارایی مورد نظر را ندارند و در واقع یک وسیله ی بی مصرف می باشد چون نه فشار آب آن مانند کارواش سنتی است و امکاناتی که کارواشی ها دارند را ندارد. این نوع کارواش هم مصرف آب بالایی دارد و شما نمی توانید روی آب برای شستشوی ماشین حساب باز کنید.

کارواش نانو بخار

کارواش‌نانوبخار که به تازگی وارد بازار شده است با کارایی بالا و قیمت مناسبی که دارد در حال جایگزین شدن برای کارواش سنتی می باشد. در کارواش‌بخار دیگر نیاز به مواد شوینده نخواهید داشت. مصرف آب در این نوع کارواش بخار بسیار پایین تر از کارواش سنتی است و شما با استفاده از فشار بخار ماشین شویی را انجام می دهید. سیستم کارکرد کارواش بخار ایستیلیک کاملا اتوماتیک بوده و شما همزمان می توانید با دستگاه بزرگ ۶ نازله همزمان ۶ ماشین را بشویید.

محل احداث

انتخاب محل احداث کارواش در سود دهی آن تأثیر بسزایی دارد. نمی توان موارد قطعی را برای انتخاب محل مناسب برای این کسب و کار تعیین نمود اما توجه به موارد زیر تا حد زیادی در انتخاب محل احداث مراکز شستشوی ماشین تاثیر گذار است.

  1. دسترسی آسان: سر جاده اصلی و خیابان به منظور دسترسی آسان از جهات مختلف
  2. علائم مناسب: استفاده از تابلو و علائم مناسب، زیبا و جذاب بطوریکه از فاصله دور به خوبی دیده شود و جلب توجه نماید.
  3. منطقه ای با جمعیت متوسط تا زیاد: یک منطقه مسکونی با جمعیت و ماشین های زیاد
  4. بررسی رقبا: بررسی وجود مراکز شستشوی خودرو در یک منطقه و خدمات قابل ارائه آن ها

فضای لازم برای راه اندازی کارواش

فضای مورد نیاز برای کارواش دستی ، محدودیت خاصی ندارد. بهتر است برای این مراکز، دو بخش جداگانه شامل محلی برای شستشوی خودرو به همراه تجهیزات پاشش آب و محلی برای خشک کردن و نظافت داخل در نظر گرفته شود. تعداد جایگاه ها برای ورود ماشین به هر یک از این بخش ها آزاد بوده و به سرمایه افراد و وسعت محل مورد نظر بستگی دارد. کارواش اتوماتیک تونلی ، بسته به مدل بین 12 تا حدود 32 متر طول دارد. عرض مورد نیاز برای نصب آن نیز حدود 5 متر است. همچنین باید فضایی برای صف بستن خودرو در نظر گرفته شود. برای راه اندازی کارواش دروازه ای، فضای کم تری مورد نیاز است، بطوریکه دروازه دستگاه و سیستم کنترلی در آن جای گیرد و خودرو به راحتی داخل و خارج شود. طول 10 و عرض 5 متر، ابعاد مورد نیاز جهت نصب این دستگاه های شستشوی ماشین می باشد.

نکات قابل توجه:
لوله کشی آب واترجت، با استفاده از لوله فلزی مانیسمان (لوله بدون درز) به قطر 0.5 میباشد.
در محل مورد استفاده از کلید دو حالته ضد آب جهت روشن و خاموش کردن پمپ قرار گیرد.
تابلو برق دستگاه ها در محلی مناسب (درون اتاقک تاسیسات) قرار گیرد و بایستی جهت نصب از متخصص برق استفاده شود. تا به نسبت میزان آمپر دستگاه ها ، تابلو برق مناسب در نظر گرفته شود.
اتاقی جهت استراحت کارکنان در نظر گرفته شود. ( از 10 الی 20 متر)
سرویس بهداشتی جهت کارکنان و مشتریان وجود داشته باشد.
محل استقرار مدیریت و یا کارکنان دفتری ایجاد شود.
اتاق جهت انتظار مشتری در حین شستشوی خودرو (البته میتوانید از محل اتاق مدیریت نیز استفاده نمایید)
محلی جهت رویت محصولات فروشی مانند اسپری های نظافتی، لوازم اسپرت و… در نظر گرفته شود (در صورت بزرگ بودن اتاق انتظار و یا مدیریت میتوان در قفسه ای این کار را انجام داد)
تانکر آب برای مکان هایی که دسترسی به لوله کشی شهری یا آب شهری با فشار کم مواجه هستند ضروری می باشد.

نقش کارواش سیار در کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری

این دستگاه ها در مقایسه با شیوه های سنتی نظافت مانند شستشو با شلنگ و فشار معمولی آب، حجم کمتری از آب را برای شستشو استفاده کرده و موجب صرفه جویی در مصرف آب می گردند. علاوه بر این فشار تولید شده توسط این دستگاه ها بدون نیاز به مواد شوینده توانایی لازم و کافی برای نظافت و از بین بردن آلودگی ها را دارا بوده و از این رو دستگاه هایی سازگار با محیط زیست می باشند. از سوی دیگر سرعت عملیات نظافت با دستگاه های شوینده فشار قوی بسیار بالاتر از شیوه های سنتی بوده و به تعداد نیروی خدماتی کمتری نیز نیاز دارد. کاهش در تعداد نیروی خدماتی از یک سو و کاهش در مصرف آب، مواد شوینده  و زمان لازم برای انجام نظافت از سوی دیگر، موجب کاهش چشم گیر هزینه ها و افزایش سود و بهره وری کسب و کار می گردد.

خرید تجهیزات کارواش

پمپ‌کارواش یا همان واتر جت صنعتی: اولین دستگاه موردنیاز در کارواش است.
جارو برقی صنعتی: هر جارو برقی عموما برای دو ایستگاه استفاده می شود.
کف ساز کارواش: برای تولید کف کاربرد دارد.
صندلی شوی: برای هر ایستگاه یک صندلی شوی کفایت دارد.
پمپ باد صنعتی: برای نظافت داخل خودرو، پاک کردن آب از روی موتور و…
مواد شوینده: این مواد اصولا به صورت لیتری خریداری می شود.
انواع اسپری ها: اسپری شستشوی  موتور و…
و…

تجهیزات رفاهی کارواشها:
جهت جمع آوری زباله های داخل خودرو میتوانید از سطل های زباله چرخدار صنعتی استفاده نمایید.
– دستگاه واکس کفش
– دستگاه خوشبو کننده هوا
– دست خشک کن
– صابون ریز اتوماتیک

به طور متوسط هر کارواش 2 تا 4 ایستگاه شستشو دارد که برای هر ایستگاه باید وسایل مورد نیاز ذکر شده را تهیه کرد.
متوسط قیمت تامین دستگاه های مورد نیاز بین 25 تا 300 میلیون است.

میزان درآمد کارواش

هزینه شستشوی داخلی و بیرونی یک خودرو معمولی در کارواش حداقل از 10 هزار تومان شروع می‌شود و بسته به مدل خودروها تعرفه شستشوی آن نیز تغییر می‌کند و تا 100 هزار تومان نیز می‌رسد.

با یک حساب سرانگشتی می توان گفت که سود  این کسب و کار به صورت ماهیانه بین 20 تا 25 میلیون تومان است

در هنگام شستشو اگر خسارتی هم به خودرو کسی وارد کنید باید خودتان هزینه‌اش را پرداخت کنید.

مجوزهای لازم برای احداث کارواش

راه اندازی یک کارواش، تمامی کسب و کارهای معمول نیاز به مجوزهایی  دارد که مهمترین آنها داشتن برگه پایان خدمت برای آقایان، داشتن عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد به مواد مخدر، داشتن حداقل مدرک پنجم ابتدایی، داشتن یک ملک با دو ایستگاه که هر ایستگاه به طور متوسط ابعاد 5 در 5 را نیاز دارد و…. است.

ایمنی برای مشتریان

بیشتر کارواش ها وقت خود را صرف آموزش برای کارکنان خود میکنند و تعداد کمی بعد از تاسیس کارواش تاکید بر آموزش ایمنی برای مشتریان کارواش راه اندازی کارواش موفق به همزمان اندازه که برای آموزش کارکنان وقت میگذارد باید برای آموزش ایمنی مشتریان نیز زمانی را در نظر بگیرد. برای تاسیس کارواش از خود سوالات زیر بپرسید تا بدانید آیا آموزش ایمنی برای مشتریان کارواش را رعایت کرده اید.

  • علائم ورودی و خروجی را در کارواش نصب کرده اید؟
  • آیا به تضمینی برای مشتریان خود درباره آسیب احتمالی در هنگام شستشو ارائه مدهید؟
  • آیا استانداردی در محل کارواش وجود دارد که توسط علامت های تبلیغاتی به مشتریان توصیه می شود که بعد از شستشو چه کاری های انجام دهند؟
  • آیا از علائم راهنمایی و رانندگی در اطراف زمین کارواش خود استفاده می کنید که به دلیل سطح بالای تردد عابر پیاده محتاط باشند؟
  • برای جلوگیری از پیاده روی مشتریان در مناطق خطرناک محل کارواش شما چه کاری انجام داده اید؟ به عنوان مثال: مخروط ها ، تصاویری از مسیر پا ، نوار ، موانع و غیره.
  • آیا شامپو و مواد شوینده ای که از ان استفاده می کنید در مکانی امن  و باتوجه به دستورالعمل مواد شوینده انبار شده است؟
  • آیا سطل زباله ای اطراف کارواش خود  دارید؟

تبلیغات کارواش

بازاریابی و تبلیغات برای معرفی و رونق بخشیدن به هر کسب و کاری از جمله مراکز کارواش ضرورت دارد. تهیه تراکت، تبلیغ بر روی بیلبورد ها و استفاده از سایت ها و شبکه های مجازی از جمله کارهایی است که می توان به منظور تبلیغ کسب و کار جدید انجام داد. ارائه بن های تخفیف نیز می تواند در ابتدای راه اندازی کارواش ، به جذب مشتری بیشتر منجر شود.

خلاصه طرح راه اندازی کارواش

سرمایه موردنیاز: با توجه به تجهیزات، مکان، موقعیت و نوع‌‎کارواش (دستی-اتومات-بخار) سرمایه لازم از 10 میلیون تومان تا پبش از 500 میلیون تومان نیاز است.

هزینه راه اندازی‌کارواش بخار نسبت به سایر کارواشها از جمله کارواش-اتوماتیک و کارواش-سنتی ، بسیار بسیار پایین بوده و سطح سود بیشتری دارد.

درآمد ماهانه حداقل 20 میلونی در کارواشهای مجهز

درآمد شما با توجه به هزینه ی که های که انجام میدهید مشخص میشود. هرجه بیشتر هزینه کنید سود شما هم بیشتر میشود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا