مشاغل خانگیاشتغالزایی

پرورش جلبک در خانه کسب و کاری با سود بالا و سرمایه کم

پرورش جلبک در خانه: در خانه با کمترین امکانات جلبک پرورش دهید و درآمد خوبی هم داشته باشید.

بیشتر از 40 سال است که دنیا از انواع جلبک ها به طرق مختلف استفاده می کنند و برخی کشورها مانند چین، کره جنوبى، مالزي، اندونزي و هند حدود 150 هزار تن از این محصول را تولید، مصرف و بخشى از آن را هم صادر می کنند. خواص متعدد جلبکها موجب شده تا حدود 40 تا 50 نوع محصول با کاربردهای مختلف در زمینه تولید مواد غذایی، آرايشي بهداشتي، داروئي و كشاورزي، تصفیه آب، تامین علوفه و مکمل غذایی دام و شیلات و. . . به کار برده شود.

ایران هم به عنوان یکى از کشورهاى مصرف کننده این ماده چندکاره، سال هاست که به طور میانگین ده ها تن از این ماده را وارد کشور میکند و به مصرف مىرساند.

از طرفي برخى مطالعات و تحقیقات کارشناسان نشان مىدهد که سواحل هرمزگان یکى از مناسبترین مکانها براى تولید و پرورش جلبک دریایی است و هرگونه سرمایه گذاری در این زمینه می تواند موجب اشتغالزایی و درآمدزایی به شکل ارزی برای کشور باشد.

این در حالی است که از این ظرفیت تاکنون استفاد هاى نشده و نبود اعتبار و مهمتر از آن دانش فنى لازم و عدم حمایت دولت، مهمترین عامل فرصت سوزي در این زمینه عنوان مىشود، همین عدم پیش قدم شدن از سوى دولت موجب شده تا بخش خصوصى هم حاضر به پذیرش ریسک هاى سرمایه گذارى براى اینچنین صنعت نوپایی نشود.

در هر وان 1000 ليتری طي 14 روز، حدود 1 تا 2 كيلوگرم جلبک توليد مي‌شود؛ در واقع هر‌ماه در بهترين شرايط مي‌توان از هر وان با اين ظرفيت، ۴ كيلوگرم جلبک برداشت كرد.

پرورش جلبک در خانه

برای شروع تولید و پرورش جلبک در خانه به 20 میلیون تومان سرمایه اولیه و می توان در هر مکان غیر قابل استفاده ای، شروع کنید. درآمد ماهانه تولید جلبک، برای شروع با 20 میلیون سرمایه، یک و نیم میلیون تا سه میلیون تومان در ماه می باشد. فضای مورد نیاز برای راه اندازی پرورش جلبک تنها 20 الی 30 متر کافی است. برای این کار به تعدادی وان نیاز دارید و مقداری مواد شیمیایی به عنوان مواد غذایی جلبک ها و وسایل جمع آوری.

وسایل مورد نیاز

وسایل مورد نیاز: اکسیژن متر، شوری سنج، ph متر، ترازو با دقت یک گرم، دما سنج، جمع آوری جلبک استوک از دریا یا خرید آن

مراحل پرورش جلبک در خانه

  1. برای شروع کشت شما نیاز به خرید اولیه جلبک دارید. گونه و نوع جلبک خود را از فروشگاههای مطمئن بخرید. ( جلبک های اسپیرولینا رایجترین و بهترین نوع جلبک برای پرورش در خانه هستند. )
  2. مخزن مورد نظر خود را در یک مکان گرم و پر نور از خانه قرار دهید.
  3. مخزن خود را با آب تصفیه شده پر کنید و مخلوط مواد غذایی را با توجه به دستورالعمل بسته اضافه کنید. توجه داشته باشد اگر آب دارای کلر است اجازه دهید تا چند ساعتی بماند تا کلر آن از بین رود یا از فروشگاههای آکواریوم محلول ضد کلر تهیه کنید.
  4. دمای محیط را بررسی کنید. در حالت مطلوب، دمای مخزن شما باید حدود 35 درجه سانتیگراد باشد. جلبک می تواند دمای پایین را بدون مرگ، تحمل کند اما در محیط های گرم بسیار بهتر عمل می کند.
  5. اگر مخزن شما خیلی سرد باشد، می توانید آن را با یک بخاری آکواریوم گرم کنید.
  6. استارتر جلبک را اضافه کنید.
  7. برای تامین اکسیژن میتوانید از پمپ آکواریوم استفاده کنید و یا اگر مخزنتان کوچک است آن را چند بار در روز هم بزنید.
  8. پس از حدود 3-6 هفته، جلبکها آماده برداشت است. آنها را بر روی پارچه قرار دهید و به آرامی آب اضافی را فشار دهید. ( یا از وسایل جمع آوری جلبک استفاده کنید. )
  9. این خمیر سبز، جلبک تولید شده شما است که میتوانید آن را به صورت خام یا فرآوری شده به فروش برسانید.

محیط و شرایط پرورش جلبک

جلبک ها در محیط های سطحی و جایی که نور خورشید وجود دارد رشد می کنند. که در آبهای سرد، معتدل برداشت می شوند. جلبک در محیط طبیعی مثل دریا و مزارع برنج که مکان بسیار مناسبی برای رشد جلبک ها هستند و علاوه بر محیط های طبیعی شما می توانید در استخر های خاکی پرورش دهید.

حتی یکی از شهروندان کره ای نایلون هایی را به طناب رخت خانه اش آویزان کرده و با ریختن آب دریا در آنها جلبک اسپیرونا پرورش داده و کیلویی صد دلار به سازمان جهانی می فروشد. تنها از طناب خانه اش ماهانه 5 الی 6 هزار دلار درآمد ایجاد می کند. پس نتیجه میگیریم که این کار راحت است.

شما هم می توانید استخرها و یا وان های کوچکی را به عنوان پرورش جلبک با تامین شرایط رشد جلبک فرآهم کنید. مزیت استخرهای خاکی برای پرورش جلبک در سهولت آبگیری، تعویض آب، کنترل فاکتورهای فیزیولوژی، مصرف کمتر کودهای شیمیایی، همچنین استفاده بهینه از وسایل و ابزارهای مورد نیاز می باشد.

  • طرح توجیهی پرورش جلبک: شما می توانید تولید و پرورش جلبک را گسترش و آن را به یک مزرعه ی هکتاری و یک کارخانه ی تولید جلبک تبدیل کرده و درآمد سالانه چند میلیون دلاری را از آن خود کنید.

يک كارگاه توليد جلبک با حدود 6 تا 7 وان 1000 ليتري مي‌تواند ماهانه 1 ميليون و 500 هزار تومان تا 3 ميليون تومان درآمد كسب كند.

پارامترهای لازم برای پرورش جلبک در خانه

آب، دی اکسید کربن، نور و مواد غذایی مصرفی پارامترهای مهمی است که برای پرورش جلبک در خانه لازم است. البته ذکر این نکته ضروری است که جلبك هاي متفاوت نيازهاي متفاوتي نیز خواهند داشت.

نور: جلبکها نیز مانند گیاهان برای رشد و فتوسنتز نیاز به نور دارند با این تفاوت که نیاز نوری آنها کمتر است و یک دهم نور خوشید برای رشد جلبکها کافی است. در اكثر سيستمهاي پرورش جلبك در خانه، نور تنها به بالاي آب در حدود 7 تا 10 سانتیمتری نفوذ مي كند با این وجود هنگامی که جلبكها شروع به رشد مي كنند، سطح آب متراكم مي گردد و جلوي نفوذ نور را به داخل آب مي گيرد. بنابراین قرار دادن منبع نور در سیستم و بین مخازن لازم است.

دما: هنگامی که نور کافی برای جلبک تامین گردد، گام بعدی این است که مطمئن شوید که دمای مناسب برای رشد جلبکها وجود دارد. به طور کلی جلبکها در محدوده وسیعی از دما رشد می کنند، اما هر نوع جلبک در دمای خاصی به حداکثر تولید میرسد.

هوادهی: لازم است یک پمپ هوای کوچک داشته باشید تا نیاز به اکسیژن و دی اکسید کربن مورد نیاز جلبکها را بتوانید تامین کنید.

مواد غذایی: در دسترس بودن مواد غذایی به رشد جلبک کمک خواهد کرد. شما می توانید مواد مصرف لازم برای جلبک را از فروشگاههای آبزیان و یا محصولات کشاورزی تهیه کنید. مواد مورد نیاز شامل بیکربنات سدیم، سولفات منیزیم، نیترات پتاسیم، اسید سیتریک، نمک، اوره، کلرید کلسیم، سولفات آهن و سولفات آمونیوم میشود.

به علاقه مندان پرورش جلبک توصیه میکنیم که ابتدا این کار را در مخازن کوچک انجام دهند و پس از یافتن رموز و اطلاعات مورد نیاز برای گسترش این کار اقدام کنند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا