اشتغالزاییطرح توجیهی و فرصت های سرمایه گذاری

چگونه یک واحد تولیدی با بودجه محدود را راه‌اندازی کنیم؟

همانطور که میدانید، صنعت تولید گرداننده اصلی اقتصاد در اکثر مناطق جهان به حساب می آید. راه اندازی واحد تولیدی نه تنها یک سرمایه گذاری سودآور محسوب می شود، بلکه فرصت های شغلی بیشماری را نیز ایجاد می کند.

با این وجود فعالیت های تولیدی حتی در ابعاد راه اندازی کارخانه کوچک، به هیچ وجه کار آسانی نیست. در واقع این کار همانقدر که نتیجه ای بزرگ و باارزش در پی دارد، مسیر چالش برانگیزی نیز در پیش رو دارد.

اگر قصد راه اندازی واحد تولیدی یا کارخانه ای کوچک را دارید، در ابتدا باید یک محصول بی رقیب برای تولید انتخاب کرده و پس از آن بازار بکر و غیر رقابتی آن را نیز در دست بگیرید.

واحد تولیدی 1

راه اندازی واحد تولیدی با بودجه کم!!

برای شروع هر کسب و کاری باید یک سری مراحل را طی کنیم ولی کیفیت این مراحل از کمیت آنها مهمتر هستند. برای راه اندازی یک واحد تولیدی هم مسیر مشابهی وجود دارد و با توجه به برخی از نکات ساده و اساسی می توان سرمایه گذاری مطمئنی در کسب و کار انجام داد.

با کمبود سرمایه مواجه هستید؟! منصرف نشوید!!

به احتمال زیاد در اولین مرحله از راه اندازی واحد تولیدی، به جیب خود نگاه می کنید و در صورت نداشتن سرمایه کافی، از پا گذاشتن در این مسیر منصرف می شوید.
باید بدانید که شما تنها نیستید! در واقع نداشتن سرمایه یکی از مهم ترین دلایلی است که خیلی از علاقمندان به فعالیت های تولیدی، به خودشان اجازه نمی دهند حتی شانسشان را در این صنعت امتحان کنند.

خبر خوب اینکه ما در این مقاله به شما ترفندهایی را آموزش می دهیم که با یاد گرفتن آنها، می توانید حتی بدون داشتن سرمایه اقدام به راه اندازی کارخانه کوچک خود کنید:

نوشته های مشابه

بازارسنجی پیش از تولید

پیش از آنکه شما تبدیل به یک تولید کننده خوب و راه اندازی یک واحد تولیدی شوید باید ابتدا یک تاجر و یک بازاریاب خوب باشید ، یعنی قبل اینکه تولید یک محصول را شروع کنید ، اول باید تا مدتی بازاریابی محصول دیگران را انجام داده باشید تا بازار را به صورت کامل ارزیابی کرده و در امر فروش خبره شده باشید ، سپس به تولید آزمایشی و محدود آن محصول اقدام نمایید . برای مثال تولید کود ورمی ، باید بازار مناسبی در میان گل فروشی های منطقه هدف بازاریابی یافته باشید و بعد از ارزیابی بازار محصولات خودتان را جایگزین کنید.

محصول تولیدی شما باید از لحاظ کیفیت بهتر و یا حداقل در سطح محصول قبلی که بازاریابی می کردید  باشد . قیمت هم نباید تفاوت چندانی با محصول قبلی داشته باشد . بعد از شناسایی کامل بازار هدف و بازارسنجی محصول اکنون نوبت به تولید میرسد.

برای شروع یک واحد تولیدی ، ابتدا باید تولید آزمایشی انجام شود ، یعنی تولید در سطح پایین و با هزینه کم جهت گرفتن بازخورد و اصلاح مسائل فنی و فروش ، برای نیل به نتیجه مطلوب . قرارگیری تیم فنی قوی در کنار گروه بازاریابی مناسب میتواند ترکیب خوبی را جهت تولید تشکیل دهد . بعد از گرفتن بازخورد باید نواقص و مشکلاتی که احیانا در روند فروش و یا مسائل فنی وجود دارد هر چه سریعتر اصلاح شده و کار تولید از سرگرفته شود . یک تولید کننده خوب باید هر چند وقت یک بار این بازخورد را از بازار دریافت کرده و نتایج آن را بررسی کند و روند تولید را با توجه به این نتایج ادامه دهد .

حتما تحقیق انتقادی انجام دهید، اولین قدم راه اندازی واحد تولیدی

تحقیق و جمع آوری اطلاعات، نقش مهمی را در موفقیت هر کسب و کاری ایفا می کنند. شما به عنوان یک کارآفرین، ملزم به انجام بررسی هایی گسترده و دقیق در دو حوزه محصول و بازار هدف هستید. این کار به شما کمک می کند،که از پرداخت هر گونه هزینه برای اشتباهات احتمالی جلوگیری کنید.

شما حتی می توانید با تحقیقات انتقادی نقص و ایراداتی که محصولات رقبای شما دارند را، شناسایی کرده و از آنها به نفع کسب و کار خود استفاده کنید. در واقع شما با آگاهی از کم و کاستی های محصولات تولیدی رقبایتان می توانید محصول کامل و بدون ایرادی تولید کرده و مشتریان زیادی را از این طریق به دست بیاورید.

فراموش نکنید که اگر می خواهید در این راه دچار مشکل نشوید، باید محصولی با کیفیت و منحصر به فرد تولید کنید.

ایجاد خط تولیدی برای واحد تولیدی خود

راه اندازی یک خط تولیدی کوچک برای واحد تولیدی خود نیاز به هزینه بالا ندارید و گاهی با دو سه دستگاه بسته بندی میتوان یک خط تولیدی راه اندازی نمود . برای مثال ، ورمی کمپوست که در بالا در مورد تولید آن صحبت شد ، یک خط تولیدی کاملا ارزان نیاز دارد که شامل کیسه پرکن و سردوز کیسه میباشد ( به جز مراحل مربوط به بخش تولید ارگانیک محصول) .

جهت گرفتن وام از بانک های عامل ، نیاز به یک طرح توجیهی خوب و مناسب دارید که گویا و جامع باشد . خرید ماشین آلات هم امروزه بسیار آسان شده و با یک سرچ در اینترنت می توانید از انواع ماشین آلاتی که در بازار هست اطلاع پیدا نمایید و قیمت و توان تولیدی هر دستگاه را بررسی نموده و سپس اقدام به خرید و نصب دستگاه نمایید . اگر هم قصد تولید یک محصول خاص و جدید دارید میتوانید به شرکت هایی که در این زمینه فعال هستند سفارش ساخت بدهید .

خرید دستگاه برای واحد تولید

مولفه هایی که در رابطه با خرید یک دستگاه صنعتی باید لحاظ شود علاوه بر قیمت ، میزان تولید روزانه ، دقت تولید محصول، به روز بودن و استفاده از تکنولوژی روز ، ظرفیت و توان تولیدی ، نوع برق مصرفی ، میزان برق مصرفی ، اتوماتیک بودن یا نیمه اتوماتیک بودن بسته به کارایی و هزینه های که می خواهید در این زمینه صرف نمایید دارد .

پیشنهاد ما این است که ترجیحا از شرکت های تولیدی داخلی خرید نمایید چرا که چند سالی است کشور ما در زمینه تولید ماشین آلات صنعتی به پیشرفت خوبی دست یافته است و با هزینه پایین تر نسبت به مشابه خارجی میتوانید دستگاهی با کیفیت خرید نمایید . نصب و راه اندازی دستگاه توسط متخصصین شرکت ماشین سازی انجام میگیرد .

پس از انجام مراحل فوق شما یک بنگاه تولیدی راه اندازی نموده اید . توجه داشته باشید که حضور در بازار صبر و تلاش و پشتکار زیادی نیاز دارد .

از شراکت با دیگر واحدهای تولیدی نهایت استفاده را ببرید!

ایجاد همکاری های تجاری که برای هر دو طرف سود داشته باشد، در راه اندازی واحد تولیدی ضروری است. از آنجاییکه راه اندازی واحد تولیدی کار آسانی نیست و نیاز به زیرساخت های مالی و غیر مالی فراوانی دارد، شما می توانید با کمپانی های معتبر، همکاری کرده و از منابع آنها به نفع خود استفاده کنید.

شما حتی می توانید تجهیزاتی که برای تولید محصولات خود نیاز دارید را، توسط این کمپانی های شریک تأمین کنید.

دقت کنید که علاوه بر واحدهای تولیدی، کمپانی های برندینگ و بازاریابی نیز می توانند در زمینه تولید، بازاریابی و فروش محصولاتتان با شما همکاری کنند.

بهترین راه برای قبول درخواست شما در جهت همکاری توسط کمپانی های معتبر، کار کردن به روش پورسانتی است. در این روش شما در ازای دریافت منابع مالی تجهیزات تولید و فروش محصولاتتان، درصدی از سود فروش را به کمپانی همکار اختصاص می دهید.

برای مثال اگر شما به تولید کفش علاقه دارید، می توانید کفش مورد نظر خود را طراحی کرده و آن را به نام خود ثبت کنید. پس از آن باید نشان تجاری خود را بر روی کفش ها درج کنید و با یک کمپانی تولید کفش معتبر در زمینه تولید و فروش آن همکاری کنید.

در واقع در این همکاری شما بدون صرف کوچکترین هزینه ای محصول خود را در یک کمپانی معتبر تولید کرده و به فروش می رسانید. کمپانی مورد نظر نیز به ازای فروش هر جفت کفش، درصدی از سود فروش را برای خود برمی دارد و یک معامله دو سر سود در اینجا صورت می گیرد.

جذب سرمایه گذار برای راه اندازی کارخانه کوچک

جذب سرمایه گذار یکی دیگر از روش های راه اندازی واحد تولیدی بدون صرف هزینه است. به این صورت شما با اعطاء بخشی از سهام واحد تولیدی خود به کمپانی یا شخص سرمایه گذار، می توانید بدون صرف هزینه کارخانه کوچک خود را راه بیندازید.

البته با بخشیدن بخشی از سهام کارخانه خود به سرمایه گذاران، قسمتی از تصمیم گیری ها و مسئولیت های مدیریتی و اجرایی را نیز با توافق دو طرفه به آنها محول می کنید.

برنامه کاری برای راه اندازی کارخانه کوچک خود داشته باشید

به جای اینکه بدون فکر اقدام به راه اندازی واحد تولیدی کنید، با صرف زمان کافی یک استراتژی برای کسب و کار خود طراحی کنید.

داشتن یک برنامه مشخص و حساب شده از شما در مقابل تعداد زیادی از چالش های هزینه بردار حفاظت می کند.

یک طرح کاری خوب، بهترین سرمایه گذاران را جذب ایده و پتانسیل های شما کرده و جدیت کارتان را به آنان ثابت می کند.

از شبکه های اجتماعی و ارتباط برقرار کردن با صاحبان کسب و کار و فعالان عرصه تولید، غافل نشوید

شما در شبکه های اجتماعی می توانید به منبع انسانی بزرگی دست پیدا کنید، که ممکن است اهداف، علایق و فعالیت های مشترکی با شما داشته باشند. این فضا پتانسیل زیادی در جذب سرمایه گذار، شریک کاری، نیروی کار متخصص، روابط کاری دارد و فرصت های فراوانی را در اختیار شما قرار می دهد.

تولید صنعتی و انبوه در واحد تولیدی خود

پس از طی مراحل فوق و انجام تولید آزمایشی نوبت به تولید صنعتی و انبوه محصول میرسد . بعد از آنکه بازارهای هدف شناخته شد و برند سازی انجام گرفت و فروش محصول یک روند شناخته شده و ثابتی به خود گرفت نوبت به مرحله پایانی کار یعنی تولید انبوه محصول میرسد .

چندین پیشنهاد برای راه اندازی واحد تولیدی شما

در ابتدا علاقه خود را مدنظر بگیرید و سپس بازار را عرض یابی کرده و پس از بازار سنجی و پیدا کردن بازار مناسب وارد بحث فنی شده و واحد تولیدی مورد نظر خود را ایجاد نمایید .

واحد تولیدی 2

بسته بندی گیاهان دارویی:

یک پیشنهاد برای تولید که بازار مناسبی در داخل و کشورهای همسایه دارد ، خط بسته بندی گیاهان دارویی می باشد.

✓ تولید غذاهای آماده و نیمه آماده:

بخش صنعت غذایی همیشه بازار مناسبی برای سرمایه گذاری است و در سالهای اخیر با توجه به وضعیتی که در مناسبات سیاسی منطقه به وجود آماده است و بازارهای جدید خارجی نظیر روسیه و قطر ایجاد گردیده است ، این صنعت گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است . همچنین در داخل کشور با یافتن غذاهای خارجی که مناسب با ذائقه مردم ایران است می توانید به تولید آن بپردازید و بازار مناسبی در داخل کشور ایجاد نمایید ؛ برخی از غذاهای عربی ، هندی و… می تواند گزینه های مناسبی برای تولید باشد .

تولید تنقلات و غذاهای سالم و ارگانیک:

محصولاتی مانند چیپس میوه ،اسنک بادام و مغزها ، بسته بندی آجیل در بسته بندی های مناسب ، انواع نوشابه ها و نوشیدنی های سالم و ارگانیک نظیر نوشابه چای سبز و نوشابه آلوئه ورا و … در واحد تولیدی خود انجام دهید.

صنایع نوشیدنی :

صنایع نوشیدنی طیف بسیار وسیعی از صنایع را در بر می گیرد ، از تولید دوغ و فراورده های لبنی گرفته ، تا انواع نوشابه های گازدار و بدون گاز ، پالپ دار و…. . خوبی این نوع از تولیدات این است که فضای رقابتی بسیار مناسبی وجود دارد و می توان با کار بر روی فرمولاسیون های جدید و تحقیقات در زمینه ساخت نوشیدنی های جدید با ذائقه های مختلف ، بازار مناسبی برای محصولات تولید شده فراهم آورد.

خط تولید صنایع شیر و لبنیات :

صنایع لبنی و فرآورده های مشتق شده از شیر ، بسیار متنوع است و فرمولاسیون های بسیاری دارد ، سرمایه گذاری در این صنعت دارای ریسک پایین و مزیت های اقتصادی بالایی است . واحد تولیدی

خط تولید آب معدنی و آب آشامیدنی :

با توجه به کمبود آب در کشور و منطقه ، سرمایه گذاری در صنعت آب ، یکی از مطمئن ترین سرمایه گذاری ها می باشد که ریسک پایینی دارد .

خط واحد تولیدی داروهای گیاهی و قرص و کپسول گیاهی :

با توجه به رشد روزافزون استفاده مردم از داروها گیاهی و قرص و کپسول های گیاهی و جایگزین شده داروهای گیاهی به جای انواع صنعتی و شیمیایی آن ، استفاده از این فرآورده رشد زیادی نموده و بازار فروش خوبی دارد .

خط تولید رب ، سس ، کنسانتره گوجه :

رب گوجه و انواع سس ، از دیگر صنایع غذایی می باشد که بازار فروش مناسبی داشته و دارای توجیح مناسبی است .

خط واحد تولیدی آبمیوه :

آبمیوه و نوشیدنی های برپایه میوه اگر با فرمولاسیون های جدید و کیفیت مناسب ارائه شود ، بازار مناسبی خواهد داشت .

خط تولید کنسانتره میوه :

کنسانتره میوه یک صنعت بالا دستی در صنایع نوشیدنی محسوب شده و می تواند به عنوان ماده اولیه به فروش رسد .

خط تولید شربت و شربت گیاهی :

تولید شربت در واحد تولیدی با فرمولاسیون و طعم های جدید و متنوع ، از دیگر پیشنهادات ما جهت تولید می باشد .

خط تولید کرم آرایشی و کرم دست و صورت :

صنایع آرایشی و بهداشتی ، همواره از صنایع سود آور و پرفروش دنیا بوده ، اگر کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار باشد .

نوشیدنی آلوئه ورا :

آلوئه ورا گیاهی است که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و در صنایع مختلف از جمله نوشیدنی مورد استفاده قرار گرفته است . این نوشیدنی محبوبیت خوبی بین مصرف کنندگان پیدا کرده است .

خط تولید مربا :

مربا از دیگر محصولاتی است که جهت تولید توصیه می شود که روند تولید ساده و فروش مناسبی دارد .

خط تولید ترشی جات و چاشنی های غذا :

ترشی و چاشنی های غذایی از دیگر محصولاتی است که برای تولید پیشنهاد می گردد .

آخرین چیزی که برای واحد تولیدی باید بدانید!

برای شروع فعالیت خود در جهت راه اندازی کارخانه کوچک و یا هر گونه واحد تولیدی عجله نداشته باشید و از قدم های کوچک و مطمئن شروع کنید.

برای راه اندازی کارگاه تولیدی و واحد تولیدی پیش از هر اقدامی برای تهیه محل مناسب، مواد اولیه یا استخدام نیروی کار، به زمانی برای تحقیق و بررسی و تنظیم استراتژی کسب و کار نیاز دارید. در این مطلب چند مورد از مهمترین نکات برای شروع کار و راه اندازی یک کارگاه را معرفی کردیم که نه تنها ریسک کسب و کار را کاهش می‌دهند بلکه در دراز مدت باعث افزایش بهره وری و بازدهی کسب و کارتان می‌شوند. شما نیز میتوانید تجربه‌های مفیدتان در زمینه راه اندازی کارگاه تولیدی را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. اگر کسی به دانش فنی تولید یک نوع ماده اولیه شیمیایی با سود دهی بالا نیاز داره به آدرس sondarii در یاهو پیام بده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا