شغل آزاداشتغالزایی

راه اندازی فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی و موفقیت در این کار

طبق آمارها ایران دومین کشور خاورمیانه برای مصرف لوازم آرایشی بهداشتی به شمار می‌آید. کارشناسان این حوزه که دیدگاه مثبتی نسبت به این مسئله دارند، عنوان می‌کنند اصلی‌ ترین دلیل این آمار، گرایش مردم به سمت زیبایی و پاکیزگی است و از طرفی برخی دیگر از کارشناسان با نگاه منفی‌تری این موضوع را ناشی از تهاجم فرهنگی و کمبود اعتماد به نفس در بین زنان و مردان ایرانی می‌دانند.

لوازم آرایشی بهداشتی

میزان بالای مصرف این لوازم در ایران، خود بهترین بهانه برای بررسی بازار این کالا به شمار می‌آید، فارغ از اینکه شاید این آمار از نظر فرهنگی و اجتماعی آمار خوشایندی نباشد اما با توجه به میزان گرایش مردم به لوازم آرایشی و بهداشتی می‌توان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه را بررسی کرد و دید آیا کسب‌ و‌ کار آرایشی بهداشتی آنگونه که بیان می‌شود برای صاحبان آن نان و آب دارد یا خیر؟!

مکان مناسب برای راه اندازی فروشگاه لوازم آرایشی

فروشگاهی که برای فروش لوازم آرایشی انتخاب می کنید باید در مسیر رفت و آمد افراد مختلف و به ویژه خانم ها باشد تا فروش بیشتری داشته باشید. ساعت کاری فروشگاه لوازم آرایشی خود را به گونه ای تنظیم کنید که در تمام طول روز یا شب بتوانید مشتری های بیشتری را جذب کنید.

درباره برند و محصولات مورد تقاضای مردم اطلاعات داشته باشید

برای اینکه کسب و کار موفقی در راه اندازی لوازم آرایشی بهداشتی داشته باشید لازم است اطلاعات لازم و کافی درباره محصولات مورد تقاضا در منطقه ای که فروشگاه خود را افتتاح کرده اید، داشته باشید. برای این منظور تنها کافیست به چند فروشگاه لوازم آرایشی در محدود خود مراجعه کنید و با محصولات و برنده های مورد استفاده در ان فروشگاه ها بیشتر آشنا شوید.

پیشنهاد کلی این است که ابتدا تمام برندها و محصولات آرایشی را به خوبی بشناسید و سپس یک لیست کامل از محصولاتی که قرار است در فروشگاه خود داشته باشید، تهیه کنید. لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که بسیاری از برندهای معروف و اصلی محصولات خود را تنها در اختیار نمایندگی های مجاز قرار می دهند و شاید شما نتوانید به سادگی از ان محصولات برای فروشگاه خود خریداری نمایید.

اگر می خواهید فروشگاه لوازم آرایشی موفقی داشته باشید بهتر است نمایندگی چند برند معروف و معتبر را نیز داشته باشید و از این طریق محصولات معروف و باکیفیتی را به مشتریان خود ارائه دهید.

دکوراسیون زیبا برای فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی ایجاد کنید

دکوراسیون و نحوه چیدمان محصولات و لوازم آرایشی نقش بسیار مهم و موثری در جذب مشتری دارد. بهتر است از متدهای جدید طراحی دکور برای فروشگاه خود استفاده کنید و با اضافه کردن جزییات هنری و زیبا، محیط جذابی را ایجاد نمایید و از این طریق حس خوبی را به مشتریان خود منتقل کنید. تمیز نگه داشتن محیط فروشگاه، در معرض دید بودن محصولات آرایشی، چیدمان شیک و … همگی در جذب مشتری بیشتر نقش خواهند داشت.

از افراد متخصص برای فروش محصولات آرایشی بهداشتی استفاده کنید

اگر قرار است یک فروشنده یا کارمند برای فروشگاه خود استخدام کنید بهتر است فردی را انتخاب کنید که اطلاعات و تخصص لازم در زمینه محصولات و لوازم آرایشی داشته باشد و بتواند راهنمایی های خوبی را به مشتریان ارائه دهد. هرچه اطلاعاتی که به مشتریان خود ارائه می دهید کامل تر و دقیق تر باشد، اعتماد و اعتبار بیشتری کسب خواهید کرد.

سرمایه در گردش متغیر است

متراژ فروشگاه و مبلغ سرمایه در گردش بستگی زیادی به حجم کار دارد، این دو فاکتور در این شغل بسیار متغیر است اما در کمترین میزان آن اگر بخواهید با اجناس برند شروع کنید و یک شروع مناسب داشته باشید یک فضای حداقل 12 متری با حدود 70 میلیون تومان سرمایه اولیه برای خرید اجناس نیاز دارید. وی می‌افزاید: این مبلغ به سه بخش لوازم آرایشی با حدود 50 درصد کالاها، لوازم بهداشتی حدود 20 درصد و عطر و ادکلن که حدود 30 درصد اجناس را تشکیل می‌دهد تقسیم می‌شود.

سود معقول، فروش بالا

سود اصلی این سرمایه‌گذاری در بخش لوازم آرایشی بهداشتی است و به طور میانگین حدود 20 تا 30 درصد سود برای فروش هر کالایی لحاظ می‌شود که با توجه به جایگاه مغازه و میزان تردد مشتری‌ها، متفاوت است. او می‌گوید: به عنوان مثال در منطقه‌ای که ما مشغول به کار هستیم روزانه بین 50 تا 60 نفر به فروشگاه مراجعه می‌کنند که 80 درصد آنها خانم هستند.

زمان برگشت سرمایه از راه اندازی لوازم ارایشی بهداشتی

زمان بازگشت سرمایه در این شغل حدود دو سال است و در طول این مدت فرد باید با ارائه اجناس باکیفیت و قیمت مناسب برای خود مشتریان ثابت پیدا کند. بخشی از کار به همین مشتریان ثابت و میزان وفاداری آنها به اجناس شما بازمی‌گردد، به این مفهوم که هر مشتری راضی می‌تواند چند مشتری دیگر را به سمت فروشگاه شما روانه کند پس باید تلاش کنید اعتماد مشتری را جلب کرده و از او برای خودتان یک مشتری وفادار بسازید. به علاوه باید با افرادی که به‌ صورت عمده خرید می‌کنند مانند آرایشگاه‌ها به خوبی تعامل برقرار کنید و تخفیفات حدود 15درصدی به آنها بدهید، چراکه آنها می‌توانند مشتریان زیادی برای شما بفرستند و کسب‌و‌کارتان را حسابی رونق ببخشند.

فروش آنلاین داشته باشید

بعد از راه اندازی فروشگاه و معتبر شدن بهتر است فروش آنلاین را نیز برای محصولات خود راه اندازی کنید. بسیاری از مشتریان بعد از اعتماد و اطمینان از محصولات و فروشگاه شما، با وجود فروش آنلاین، می توانند راحت تر و سریع تر خرید کنند و یا اینکه فروشگاه شما را به دیگران نیز معرفی کنند.

طراحی یک وب سایت زیبا و حرفه ای می تواند نقش موثری در افزایش فروش و جذب مشتری بیشتر داشته باشد. چنین وب سایتی باید تصویر واضح از محصولات آرایشی، جزییات و توصیف های مربوط به محصول، قیمت، اطلاعات تماس، نحوه سفارش و … را شامل باشد تا تمام کاربران بتوانند به ساده ترین شکل ممکن از فروشگاه شما خرید کنند.

برخی از محصولاتی که در مغازه لوازم آرایشی-بهداشتی ارائه می شود

  • لوازم آرایش صورت نظیر لوازم آرایش چشم/ لوازم آرایش لب/ لوازم آرایش ابرو/  لوازم آرایش ناخن
  • لوازم مراقبت از پوست نظیر انواع کرم روز/ انواع کرم شب/ انواع کرم لایه بردار/ انواع کرم ضد آفتاب/ انواع سرم/ انواع ماسک صورت و…
  • لوازم مراقبت مو نظیر انواع محصولات حالت دهنده/ انواع رنگ مو/ محصولات تقویت کننده مو/ انواع واکس مو و …
  • لوازم بهداشتی بدن نظیر انواع محصولات مراقبت از بدن/ شوینده های بدن/ دئودورانت و ضد تعریق/ محصولات اصلاح موهای زائد بدن/ محصولات بهداشت بانوان/ محصولات دهان و دندان و …
  • انواع محصولات مراقبت کودکان نظیر محصولات کودک/ روغن بدن کودک/ پودر بچه/کرم، بالم و لوسیون بدن کودک/ دستمال مرطوب کودک/ شوینده سر و بدن کودک/ ضد آفتاب کودک
  • خوشبو کننده بدن، عطر و ادکلن نظیر انواع عطر و ادوکلن/ عطر جیبی/ دئودورانت و خوشبو کننده/ بادی اسپلش و

حداقل سرمایه برای راه اندازی یک مغازه لوازم آرایشی چقدر است؟

مهم ترین هزینه ای که برای شروع کسب و کارتان باید بپردازید یکی هزینه خرید اجناس و دیگری هزینه اجاره یا رهن مغازه است. برای شروع سرمایه گذاری در فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی در کمترین حالت به یک فضای 12 متری نیاز دارید که به ازای هر متر مربع مساحت مغازه باید چیزی حدود 20 تا 25 میلیون تومان (سال 99) جنس بخرید. البته این مبلغ به شدت به استراتژی هایتان، حجم سرمایه گذاری، مساحت فروشگاه، هزینه اجاره یا رهن انبار، موقعیت و بازار فروشتان بستگی دارد.

برای رهن مغازه باید لااقل 70میلیون تومان سرمایه اولیه کنار بگذارید که این مبلغ مطمئنا در شهرهای بزرگ و بخصوص تهران به مراتب بالاتر می رود.

مراحل اخذ مجوز

برای شروع این کار ابتدا لازم است که مکان مورد نظر خود را در نظر گرفته و به اتحادیه مراجعه و درخواست جواز کسب کنید. آنها بازرس را به محل کسب می‌فرستند و با توجه به شرایط اولیه و همچنین اخذ مجوز از اماکن برای شما جواز کسب صادر می‌کنند. شرایط امروز نسبت به سال‌های گذشته مقداری سختگیرانه‌تر است، مثلا فروشگاه شما باید مجهز به دوربین مدار‌بسته باشد، همچنین نیاز است که یک فروشنده خانم در مغازه حضور داشته باشد. با وجود این شرایط مبلغی حدود دو میلیون تومان این پروسه هزینه برمی‌دارد که در نهایت ظرف یک تا سه ماه جواز صادر می‌شود و می‌توانید اجناس را خریداری کرده و کار را شروع کنید.

تحقیق درباره عرضه کنندگان لوازم آرایشی بهداشتی

عرضه کنندگان زیادی در بازار هستند که محصولات مختلفی را عرضه می کنند. قبل از اینکه با هر کدام از آن ها معامله کنید، تحقیقات وسیعی در مورد کالایی که برای فروش به شما عرضه می کنند انجام دهید. برای این کار می توانید به سایت هایی شبیه دیجی کالا سر بزنید و نظرات مشتریان را درباره ی تجربه استفاده شان از اجناس بپرسید. یادتان باشد که کیفیت اجناسی که دست مشتری می دهید می تواند موفقیت کارتان را تضمین کند.

تامین جنس های موجود در فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی

جنس‌های موجود در فروشگاه‌ها از دو بخش تامین می‌شود؛ اول از طریق بازار بزرگ ایران که اغلب اجناس فرعی و بدون برند با قیمت پایین‌تر در این بازارها موجود هستند و در بخش دوم از طریق شرکت‌هایی که نمایندگی برند های مطرح را در ایران دارند. روش دوم مزیت‌های بسیاری را به همراه دارد از جمله اینکه بازاریابان این شرکت خود برای پرزنت اجناس به مغازه می‌آیند و توضیحات لازم را در خصوص مزیت‌های جنس ارائه می‌دهند همچنین برخی از آنها به‌صورت اقساط با فروشگاه‌ها در تعامل هستند که می‌تواند کمک زیادی به صاحبان سرمایه باشد.

مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری برای فروشندگان لوازم آرایشی بهداشتی

  • امکان استفاده از بارکدخوان و فروش بارکدی کالا
  • امکان استفاده به عنوان صندوق فروش
  • صندوق مکانیزه فروشگاهی قابل معرفی به اداره دارایی
  • امکان ثبت تاریخ انقضاء کالاهای بهداشتی
  • اعمال طرح های تشویقی و اشانتیون در زمان فروش
  • ثبت سريع چند فاکتور بصورت همزمان
  • امکان اطلاع رسانی پیامکی محصولات جدید و جشنواره ها به مشتریان
  • فروش ساده و سريع کالا از طریـــق منـــــوی فروش
  • امکان کپی کردن کالا بین فاکتورها
  • ثبت سريع دریافتـــی به روش هــــای مختـــلف
  • امکان تعریف و کنترل کالاها با ویژگی و جزئیات مختلف کالا (کد رنگ، رنگ و دیگر جزئیات)
  • امکان اتصال به دستگاه کارتخوان
  • امکان دریافت مبالغ با ارزهای مختلف
  • ثبت سریع مشتری و ارائه شماره اشتراک
  • نمـــــایــش اطالاعـــــات تکمیلی مشتری
  • امکان استفاده از استندهای فروشگاهی و خرید توسط خود مشتری
  • امکان گروه بندی کالاها جهت انتخاب راحت تر
  • امکان دسته بندی کالاها بصورت درختی
  • امکان برچسب گذاری کالاها
  • یکپارچگی با نرم افزار حسابداری
  • امکان فروش آنلاین از طریق افزونه بازارا
    و بسیاری امکان دیگر

نتیجه گیری

با اینکه راه اندازی یک مغازه لوازم آرایشی بهداشتی با توجه به تمایل روزافزون به این اجناس به خصوص از سنین پایین می تواند منبع درآمد دومی برای شما به حساب بیاید ولی به هر حال موفقیت و یا شکست آن به توانایی و تلاشتان بستگی دارد.

و از آنجایی که شما خودتان نمی توانید در مغازه حضور داشته باشید باید یک یا چند نیروکار با روابط عمومی بالا استخدام نمایید تا هم به مشتریان مشاوره دهند و هم مشتریان بیشتری را جذب کنند. علاوه بر این میتوانید برای کارمندان، آرایشگاه‌ها و … شرایط ویژه خرید ایجاد کنید و کسب‌و‌کارتان را حسابی رونق ببخشند.

زمان بازگشت سرمایه در این شغل زمانی می باشد که فرد با ارائه اجناس باکیفیت و قیمت مناسب برای خود مشتریان ثابت پیدا کند که با جذب مشتریان ثابت هر مشتری می‌تواند چند مشتری دیگر را به سمت فروشگاه شما جذب کند پس باید تلاش کنید اعتماد مشتری را جلب کرده و از او برای خودتان یک مشتری وفادار بسازید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا