مشاغل خانگیاشتغالزایی

چاپ سیلک خانگی شغلی پردرآمد و پرطرفدار

یکی از کارهای خانگی پردرآمد و کم هزینه که برای خانم های خانه دار و بانوان و همچنین آقایان مناسب است چاپ سیلک خانگی است که چاپ روی ساک دستی و کیسه مشماع و نایلون و تیشرت و لباس و .. را شامل میشود.

یادگیری آن بسیار آسان بوده و نیاز به فضای بسیار اندکی دارد. برای راه اندازی این کار لازم است تنها یک دستگاه اتوماتیک یا دستی چاپ سیلک تهیه کنید.

چاپ سیلک اسکرین چیست؟

چاپ سیلک اسکرین Screen Printing یا «چاپ سیلک» روشی برای چاپ تصویر است.
چاپ سیلک به دو شکل دستی و ماشینی انجام می شود.
در این روش از پارچه با توری با سوراخهای بسیار ریز استفاده میشود. توری در قابی ثابت میشود. تصویر مورد نظر روی این توری نقش میشود. سپس بخشهایی از تصویر که نباید رنگ بخورد با مادهی مسدود کننده لاک حساس پوشیده میشود. این قاب توری را در این حالت شابلون یا کلیشه مینامند. سپس زیرکار را با فشار کاردک یا غلتک به سطح چاپ شونده منتقل میکنند. رنگ یا زیرکار فقط از بخشهایی که مسدود نشده یه کاغذ یا سطح چاپ شونده منتقل میشود و تصویر روی آن ظاهر میگردد.

با این روش میتوان بر روی مواد مختلف چاپهای تکرنگ یا چندرنگ صورت داد. با سیلکاسکرین میتوان روی انواع مواد مانند پارچه و چینی و سرامیک و فلز و غیره تصویر چاپ کرد. با چاپ سیلک میتوان روی اجسام با شکلهای مدور و غیر مسطح نیز چاپ نمود که از این نظر در بین روشهای چاپی منحصربهفرد است. این نوع چاپ برای چاپ تبلیغی بر روی اشیای گوناگون مثل تقویم و سررسید و لیوان و کاغذ بکار میرود.

این روش چاپ سابقهای چند هزار ساله دارد و گفته میشود که در ژاپن اختراع شدهاست.

انواع دستگاه چاپ سیلک خانگی

دستگاه های چاپ سیلک اسکرین را بر اساس طرز کار و نوع دستگاه چاپ به دو دسته دستگاه چاپ سیلک دستی و اتوماتیک تقسیم می کنند که دستگاه چاپ سیلک خانگی دستی همان دستگاه چاپ خانگی سیلک است و برای چاپ نایلون و چاپ مشماع و تیشرت و لباس و سطوح صاف در فضای کوچک و تعداد کم قابل استفاده می باشد

  • چاپ معمولی
  • چاپ با لاک حساس برجسته آبی
  • چاپ ترام
  • چاپ پلاستی زول
  • و…

هزینه راه اندازی شغل چاپ سیلک خانگی

دستگاه چاپ سیلک دستی برای راه اندازی به سرمایه کم , فضای کوچک و آموزش کوتاهی نیاز دارد دستگاه چاپ سیلک خانگی را می توان در منزل و برای شروع کار خانگی و شغل پردرآمد و زودبازده در نظر گرفت. با چاپ سیلک می توان روی کیسه نایلون فروشگاهی , پلاستیک تبلیغاتی , تی شرت , لباس , پارچه , شال , ساک دستی , جعبه و مقوا , پوشه دکمه دار , برد مدار چاپی و همه سطوح و اشیاء مسطح چاپ نمود.

لوازم مورد نیاز برای راه اندازی شغل چاپ سیلک

علاوه بر دستگاه چاپ خانگی برای شروع یک شغل کوچک پردرآمد به لوازم چاپ سیلک نیاز داریم

  • شابلون آماده چاپ
  • کلیشه چاپ سیلک
  • لاک حساس شابلون سازی
  • کاردک و
  • گیره مخصوص چاپ سیلک
  • بهمراه رنگ مخصوص چاپ سیلک

مزایای چاپ سیلک:

  • چاپ بر روی کلیه سطوح مسطح و مدور (گرد)
  • هزینه های چاپ و تیراژ پایین
  • تنوع و کار با رنگها
  • کیفیت چاپ و شفافیت در چاپ
  • اشغال کمترین فضای ممکن
  • و…

کاربردهای چاپ سیلک

دامنهٔ کاربرد این چاپ از سادهترین و ارزانترین وجه آن (که به عنوان چاپ صنعتی و در مورد کالاهای مصرفی بکار میرود) تا پیچیده ترین و پیشرفته ترین مرحله آن (که بکار خلق آثار هنری میآید) گستردهاست. با این روش میتوان روی اجسام با شکلهای مدور و غیر مسطح نیز چاپ نمود که از این نظر در بین روشهای چاپی منحصربهفرد است.

روش چاپ سابلیمیشن در صنعت چاپ پارچه

یکی از موثرترین و بروزترین این روشها در صنعت چاپ پارچه روش چاپ سابلیمیشن یا همان تصعیدی است که این روش چاپ با توجه به مزایای خاص خود توانسته، پیشرفتی چشمگیر در صنعت چاپ روی پارچه و البسه ایجاد کند.

سیستم چاپ سابلیمیشن یا همان تصعیدی در قیاس با دیگر روشهای چاپ همچون سیلک تامپو و حتی پرینترهای چاپ مستقیم از مزایای به مراتب بیشتر و کاربردیتری برخوردار است، قیمت دستگاه چاپ روی پارچه و همچنین امکانات فوق العاده در سهولت چاپ، ابعاد بسیار کوچک این دستگاهها و هزینه چاپ بسیار پائینتر موجب شده که این روش چاپی جایگاه ویژهای در این بازار پر مصرف و رنگارنگ باز کند.

کاربرد چاپ سیلک در صنعت

از دستگاه چاپ سیلک در صنایع خودرو سازی، پلاستیک، الکترونیک، کالاهای پزشکی، مواد غذایی و لبنی، لوازم ورزشی اسباب بازی، محصولات بهداشتی و آرایشی، مواد شوینده و پاک کننده، ظروف یکبار مصرف، هدایای تبلیغاتی، نایلون، نایلکس، تقویم، سررسید، جعبه، کارتن، پارچه، البسکو، چرم، جلد مدارک، پوشه دکمه دار، برچسب، پلاک، چاپ بادکنک، چاپ لیبل قطعات صنعتی، لنت خودرو، فیلتر روغن خودرو، فیلتر هوا خودرو، قطعات لوازم خانگی، جارو برقی، ماشین لباسشویی، بخاری، سطل روغن، سطل ماست، ظروف غذا، ظروف چینی، صنعت کاشی و… میتوان بهره برد. همچنین کاربرد بسیاری در صنعت و در بازار چاپ هدایای تبلیغاتی دارد.

با چاپ سیلک میتوان روی تمام سطوح صاف و مسطح چاپ نمود رنگ چاپ سیلک هم همان رنگ پی وی سی است که برای چاپ روی نایلون و تیشرت و پارچه و جعبه مناسب است

رنگ های کاربردی در چاپ سیلک خانگی اسکرین

رنگ در چاپ سیلک اسکرین که جزو ملزومات و خدمات چاپ سیلک محسوب میشود بستگی به نوع و جنس کالا دارد در اینجا چند نمونه از رنگها و کاربرد انها را توضیح میدهیم.

  • رنگ pvc : بیشتر برای قطعات صنعتی abs و پلی اتیلن و نایلون ، جعبه ، کارتن و جلد مدارک استفاده میشود (حلال ریتارد).
  • رنگ pp : برای قطعات صنعتی و ظروف یکبار مصرف و پوشه دکمه دار استفاده میشود (حلال ریتارد).
  • رنگ روغنی : برای نایلون و نایلکس و جعبه ولی دیر خشک میشود (حلال بنزین).
  • رنگ اورینت و بیگمنت ، پلاستیزول : برای چاپ پارچه و تیشرت بصورت برجسته انجام میشود (حلال روغن گشایش).

در انتخاب رنگ باید دقت داشته باشید که رنگ مورد نظر با جنس کالایی که میخواهید چاپ بزنید باید هم خانواده باشند.
در جدول رنگها 5 رنگ اصلی آبی ، قرمز ، زرد ، مشکی و سفید در صنعت چاپ کاربرد دارد ار ترکیب این رنگها به میتوان رنگهای دیگر را نیز بوجود آورد.

پاک کننده شابلون

یکی از خصوصیات و با ارزش این نوع از چاپ پاک کردن طرح از روی شابلون است که این امکان را میدهد که مجددا روی شابلون بتوانیم عکاسی کنیم.

این مزیت باعث میشود بار ها از یک شابلون بتوان استفاده کرد. البته نوع و جنس مرغوب توری در این امر نقش زیادی دارد در این مرحله از دو روش استفاده میشود.

  • وایتکس : توری شابلون را به مدت چند ساعت درون محلول وایتکس قرار میدهیم بعد با دستمال و آب شستشو میدهیم. این روش تقریبا قدیمی شده و باعث میشود توری پوسیده و زود از بین برود.
  • پودر پاک کننده شابلون : این روش پودر پاک کننده شابلون را با 8 لیتر آب مخلوط کرده و بصورت مایع در می آوریم سپس روی سطح شابلون اسپری میکنیم و بعد با حلال ریتارد و پنبه شابلون را پاک میکنیم. این روش آسیبی به جنس شابلون نمیرساند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا