ارز دیجیتال و کریپتومقالات آموزشی

ارز دیجیتال پولکادات Polkadot چیست؟ رمز ارز DOT چیست

شبکه Polkadot که ارز دیجیتال اصلی آن DOT نام دارد، هدف خود را ایجاد بستری برای تبادل اطلاعات میان شبکه‌های مختلف بلاکچین بیان کرده است. این پروتکل به دنبال ایجاد یک اینترنت کاملا غیرمتمرکز است. یکی از سه بنیانگذار این پلتفرم در گذشته جزو بنیانگذاران شبکه اتریوم بوده است. اخیرا این رمز ارز از مکانیزمی مشابه افزایش سرمایه در بازار سهام استفاده کرده که در پی آن توکن جدید خود را منتشر کرده است. به نظر می‌رسد لیست شدن این ارز دیجیتال در صرافی بایننس از دلایل رشد قیمت آن باشد.

ارز دیجیتال (Polkadot (DOT

dot یک پلتفرم با چارچوبی چند زنجیره ای در حال رشد است. این پلتفرم برای تسهیل همکاری بین زنجیره های بلوکی که می توانند به آن متصل شوند استفاده می شود. این ارز انقلابی در حوزه بلاکچین و فناوری همتا به همتا است. در واقع پولکادات Polkadot به ساختار های اطلاعاتی جدا اجازه می دهد تا به ساختار بلاکچین متصل شوند. یعنی به عنوان یک نیمه زنجیر. پولکا یک چارچوب چند زنجیره ای ناهمگن است. که در آن پارا چین ها توسط یک ساختار با حداقل اعتماد کار می کنند.

شبکه های بلاکچین همواره با مقیاس پذیری مشکل داشته اند. سیستم هایی مانند DOT سعی می کنند با گسترش مفاهیم ساختار بلاکچین و استاندارد سازی انتقال داده ها، تبدیل به نسل آینده این شبکه ها بشوند.

طراحی و ساختار پوکادات Polkadot

سه اصطلاحی که اکثرا در لایت پیپر (Light Paper) پولکادات مورد استفاده قرار گرفته‌اند، عبارت‌اند از:

  • ریلِی چین (Relay Chain): شبکه اصلی پولکادات است که تمام بلاک چین های جداگانه به آن متصل می‌شوند.
  • پاراچین (Parachain): که مخفف عبارت “زنجیره‌های موازی” (Parallelized Chains) است، بلاک چین‌های تک زنجیره‌ای را به صورت موازی و از طریق شبکه Polkadot اجرا می‌کند.
  • بریج چین (Bridge Chain): این زنجیره، برای اتصال زنجیرهایی طراحی شده است که از پروتکل‌های گاورننس (Governance یا همان نظردهی پولکادات استفاده نمی‌کنند.

شناسایی توسط پولکادات در مشکلی که در سیستم های بلاک چین وجود دارد

پولکادات به صراحت سه مشکلی که سیستم های بلاک چین با آنها درگیری دارند را شناسایی می کند.

  1. قابلیت همکاری
  2. مقیاس پذیری
  3. امنیت مشترک

DOT از یک زنجیر ذخیره استفاده می کند. که از طریق ان پارا چین ها به اجتماع زنجیر ها متصل می شوند. همچنین این زنجیر ذخیره اطلاعات و پیام ها را میان نیمه زنجیر ها منتقل می کند. بلاکچین های عمومی و مجاز می توانند به این شبکه متصل شوند. زنجیره های مجاز این توانایی را دارند که خود را از سیستم جدا کنند. در حالی که توانایی انتقال اطلاعات به بقیه زنجیره ها در شبکه را داشته باشند و از امنیت آن نیز برخوردار باشند. پارا چین می توانند بلاکچین یا دیگر ساختار های اطلاعاتی باشند که به زنجیر ذخیره متصل می شوند. این اتصال برای استفاده از امنیت بلاک چین و همکاری با بقیه زنجیره ها است.

هرچند آنها باید با یک سری از شرایط سازگار باشند تا بتوانند به شبکه پولکادات متصل شوند. پارا چین ها معاملات خود را انجام می دهند. که به شبکه این امکان را می دهد تا به صورت مستقل بر اساس این معاملات مقیاس بندی شود که توسط یک شبکه گسترده تر امنیت آن تامین می شود. طراحی پولکادات از Tendrement و Honey Badger BFT الهام گرفته است.

این شبکه می تواند پل های ارتباطی با دیگر شبکه ها مانند اتریوم بسازد. لایه های زیری شبکه DOT پروتکلی به نام Polkadot Runtime Environment دارند که در تمام پاراچین های شبکه نیز مشترک است. این لایه ها حاوی مفسر، اجماع و شبکه هستند. لایه های بالایی برای هر پاراچین منحصر به فرد هستند. پاراچین ها با استفاده از PRE نوشته می شوند که بر پایه فناوری WB3 ساخته شده است. نحوه عملکرد DOT بسیار پیچیده است.

امنیت شبکه پولکادات Polkadot

امنیت شبکه Polkadot، تمام زنجیره‌های متصل به این شبکه را نیز شامل می‌شود. این امر باعث می‌شود تا بلاک چین‌های مختلف متصل به پولکادات، از امنیت این شبکه بهره ببرند.

بلاک چین‌های مختلف دارای معماری متفاوتی هستند. این ویژگی سبب شده اکنون شاهد پروژه‌های بلاک چینی مختلف با کاربردهای متنوعی باشیم. برای مثال، یک Blockchain ممکن است صرفا برای مدیریت هویت و  بلاک چین دیگری، فقط به منظور ذخیره‌سازی فایل توسعه داده شده باشد. در پولکادات، هر بلاک چین می‌تواند به منظور یک کاربرد خاص بهینه شده باشد. این کار سبب می‌شود تا کاربردها و کدهای غیرضروری حذف شوند و شاهد زنجیره‌های بهینه‌تری باشیم. تیم‌ها می‌توانند با استفاده از چارچوب سابستریت – Substrate، بلاک چین خود را سریعتر و مؤثرتر از همیشه توسعه داده و سفارشی کنند.

نقش های اصلی دات Dot

ارز دیجیتال دات، سه هدف اصلی را در شبکه پولکادات ارائه می‌دهد:

حاکمیت دات DOT

هولدرهای ارز دیجیتال دات کنترل کاملی بر این پروتکل خواهند داشت. امتیازاتی که معمولا در پلتفرم‌های دیگر به ماینرها داده می‌شود از جمله تعیین ساختار کارمزد، تغییرات پروتکل و عملیات اضافه‌سازی یا حذف پاراچین در این پروتکل، به دارندگان توکن DOT اختصاص می‌یابد. با اینکه این امتیازات به طور رسمی به دارندگان واگذار نمی‌شود، اما به خاطر هولد کردن توکن‌ها، در فرایند تصمیم گیری مشارکت خواهند داشت.

عملیات DOT

دارندگان توکن‌های دات، مکانیسم اجماع شبکه Polkadot را تسهیل می‌کنند. هولدرای ارز دیجیتال DOT برای تضعیف حملات احتمالی باید ضمن حفظ یکپارچگی و اجماع، مشارکت فعالی داشته باشند

پرداخت

شبکه به دارندگان توکن دات و افرادی که در شبکه فعالیت بالایی داشته باشند، پاداش‌هایی در قالب ارز دیجیتال DOT اعطا می‌کند. علاوه بر این، برای اضافه کردن پاراچین‌های جدید نیاز است که توکن دات الحاق شود.

بوجود آورنده و پشتیبان Polkadot

Polkadot توسط گوین وود (Gavin Wood)، بنیانگذار و مدیر ارشد فنی سابق اتریوم، تأسیس شد. او همچنین بنیانگذار، مدیر ارشد فنی و رئیس شرکت پریتی تکنولوجیز – Parity Technologies Ltd است، که وظیفه توسعه و پشتیبانی پوکادات را بر عهده دارد.علاوه بر این، گوین وود بنیانگذار و رئیس سازمان Web3 بوده که هدف آن پرورش فناوری‌هایی است که از اکوسیستم پیش‌بینی شده وب‌3 و اینترنت کاملا غیرمتمرکز آن بهره می‌برند.

برنامه هایی که پولکادات Polkadot دارد

DOT هیچ فرضیاتی در مورد پاراچین های خود منتشر نمی کند و مجبور است انعطاف پذیری بالایی برای توسعه دهندگان در حوزه بلاک چین داشته باشد. مخصوصا برای برنامه هایی که در راستای حفظ حریم شخصی فعالیت می کنند. همچنین شرکت هایی که در حوزه DAPP فعالیت دارند. یکی از اهداف طراحی DOT افزایش راندمان چرخه های نوآوری است.

پاراچین ها علاوه بر رمز ها نوآوری های جدید را نیز می توانند منتقل کنند و در کل زنجیره به اشتراک بگذارند. پاراچین حتی می توانند به جای کار بر روی امنیت خود، برنامه های جدید بسازند. پولکادوت نگاهی امیدوار کننده در مورد شکل ظاهری بلاک چین های نسل آینده ارائه می دهد. DOT امکان دارد به محیطی جذاب برای جمع آوری بلاک چین های عمومی و مجاز تبدیل شود.

اکوسیستم پولکادات Polkadot

همانطور که تیم‌های سازنده این پلتفرم، مزایا و کارایی‌ اجرای پروژه خود را بیشتر درک می‌کنند، اکوسیستم پولکادات نیز روز به روز بزرگتر و مستحکم‌تر می‌شود. طراحی منحصر به فرد Polkadot، امکان بیشتری برای نوآوری منعطف‌تر نسبت به شبکه‌های قبلی فراهم می‌کند. با گردآوری چندین زنجیره تخصصی در یک شبکه مقیاس‌پذیر، فناوری بلاک چین می‌تواند به پتانسیل کامل خود برای موارد استفاده در جهان واقعی دست یابد، بازارهای جدیدی ایجاد کرده و راه را برای اقتصادهای غیرمتمرکز آینده باز کند.

لیست شدن DOT جدید در صرافی‌ بایننس

صرافی بایننس نیز بلافاصله ارز دیجیتال DOT new را در لیست ابزارهای معاملاتی خود وارد کرد و در حال حاضر امکان خرید و فروش و معامله این رمزارز در صرافی بایننس فراهم است. لیست شدن ارزهای دیجیتال در صرافی بایننس باعث ایجاد شوک قیمتی در بازار آن ارز دیجیتال شده و معمولا شاهد افزایش قیمت آنها در روزهای اول ورود به صرافی بایننس هستیم.

ارز دیجیتال DOT جدید نیز این این قاعده مستثنی نبوده و همزمان با انتشار خبر اضافه شدن آن به صرافی بایننس، قیمت آن درصد افزایش یافت.یکی از دلایل رشد قیمت این ارز دیجیتال را می‌توان قرار گرفتن آن در لیست معاملاتی صرافی بایینس عنوان کرد. صرافی بایننس بزرگترین صرافی متمرکز در بازار ارزهای دیجیتال بوده و لیست شدن یک ارز دیجیتال در این صرافی، باعث پامپ قیمتی آن خواهد شد.

جمع بندی

شبکه‌ها و برنامه‌های کاربردی در Polkadot می‌توانند اطلاعات و عملکردهایی همچون اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند را بدون نیاز به ارائه‌دهندگان خدمات متمرکز، با یکدیگر به اشتراک بگذارند. به صورت کلی، رونمایی شبکه پولکادات موفقیتی چشمگیر بوده و بسیاری از کارشناسان بلاک چین در حال حاضر به دنبال پروتکلی هستند که در گسترش کاربرد این صنعت نقش داشته باشد.

ساخت توکن Polkadot تنها یک سال گذشته است. دنیای معاملاتی آینده متعلق به این توکن ها و دیگر ارز های دیجیتال است. کمی صبر کنید تا این پروژه ها بازده و اعتبار خود را ابتدا ثابت کنند. پس از آن با مطالعه روز افزون سعی کنید خودتان را برای ورود به این نوع از بازار اماده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا