ارز دیجیتال و کریپتومقالات آموزشی

آیوتا IOTA چیست؟ آموزش جامع ارز دیجیتال آیوتا

تکنولوژی آیوتا (IOTA) یک نوع دفتر کل توزیع شده و منبع باز است که بر روی برقراری ارتباطات امن و اینترنت اشیا تمرکز دارد. این بدان معناست که این ارز رمزپایه امکان تبادل داده بین ماشین های مجهز به سنسورهای مختلف در بستر اینترنت اشیا را فراهم می‌کند. آیوتا ارز دیجیتال محلی این پلتفرم است که در حال حاضر بر اساس حجم بازار در جایگاه هجدهم در میان ارزهای رمزپایه قرار دارد.

با ارز دیجیتال آیوتا بیشتر (IOTA) آشنا شوید

آیوتا یک شبکه توزیع شده و ارز دیجیتال نسل سومی است. همانطور که گفته شد ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) برای تبادلات ارز دیجیتال بین سیستم‌های مجهز به تکنولوژی اینترنت اشیا به کار می‌رود. این ارز دیجیتال از فناوری بلاک چین که سایر ارزهای رمزنگاری شده از آن استفاده می‌کنند، استفاده نمی‌کند، در عوض یک پلتفرم جدید ارائه داده است به نام Tangle که از یک مفهوم مکانیکی به نام Directed Acyclic Graphs (DAG) استفاده می‌کند. در این تکنولوژی برای اینکه تراکنش‌های آیوتا (IOTA) مورد تائید واقع شود، هر گره در DAG Tangle باید دو تراکنش قبلی در گره‌ی دیگر را تائید کند.

تاریخچه IOTA

آیوتا در سال ۲۰۱۵ توسط Sonstebo، Ivancheglo ، Dominik Schiener و دکتر Serguei Popov به وجود آمد. ارز رمزنگاری‌شده آیوتا تحت نظارت بنیاد آیوتا است که بنیادی غیردولتی بوده و به منظور توسعه و نگهداری تکنولوژی ایجاد شده است و همه توسعه دهندگان می‌توانند بدون نیاز به لایسنس در آن فعالیت کنند. با کمک شرکت های Deutsche Telekom، مایکروسافت و فوجیتسو، این بنیاد یک بازار اطلاعات ایجاد کرده است. بنیاد آیوتا همچنین یکی از اعضای اتحادیه معتبر IOT (اینترنت اشیا) است که شامل شرکت‌های Bosch ،Consensys و USbank می‌باشد. تا دسامبر ۲۰۱۷، حجم بازار آن حدود ۱۳ میلیارد دلار بوده است که این امر آیوتا را در رتبه چهارمین ارز رمزنگاری شده در مارکت‌کپ قرار داده بود.

آیوتا (IOTA) چگونه عمل می‌کند؟

IOTA از طراحی سنتی بلاک چین که توسط اکثر ارزهای رمزنگاری شده استفاده می‌شود، بهره نمی‌برد. در عوض پلتفرم جدیدی به نام “Tangle” ایجاد نموده است که از یک مفهوم ریاضی معروف با عنوان گراف جهت دار غیرمدور (Directed Acyclic Graph) استفاده می کند. در این روش کاربر آیوتا برای ارسال یک تراکنش باید دو تراکنش دیگر را نیز به صورت تصادفی در شبکه تأیید کند.

حفظ اعتبار در معامله

برای اینکه اعتبار یک معامله خود حفظ شود، هر گره در گراف Tangle باید دو معامله قبلی را در یک گره دیگر تأیید کند. این روش دو نتیجه مثبت در پی خواهد داشت:

  1. در این روش استخراج کنندگان به عنوان اشخاص برای اعتبارسنجی معاملات حذف می‌شوند. در نتیجه هنگام افزایش سرعت و تعداد تراکنش ها مشکلات احتمالی شبکه حذف خواهند شد.
  2. میزان رشد و سرعت شبکه به طور مستقیم با تعداد کاربران آن متناسب می شود.

ابهام زدایی درباره واحدهای آیوتا IOTA

ارز دیجیتال شبکه آیوتا، Iota است که آن را با نماد (i) نمایش می‌دهند. تعداد واحد‌های ارزی آیوتا 2,779,530,283,277,761 است. تمام واحد‌های آن در اولین بلاک، از پیش تولید شده اند و دیگر به آن اضافه نخواهد شد.

به دلیل بزرگی رقم تعداد واحد‌های رسمی آیوتا و بحث‌های قیمتی، در صرافی‌ها و تجارتخانه‌های ارزهای دیجیتال، از واحد MegaIota یا به اختصار MIOTA استفاده می‌شود و آن را با mi نمایش می‌دهند. هر (mi) برابر با 1,000,000 (i) است. در واقع هنگام خرید آیوتا از صرافی‌، واحد غیررسمی MegaIota یا همان MIOTA در نظر گرفته می‌شود.

واحد ارزی IOTA

کوچکترین واحد ارزی در سیستم پرداخت آیوتا برابر با یک Iota (حرفی در الفبای یونانی) است. نام واحدهای بزرگتر با اضافه کردن پیشوند های متداول سیستم SI به کلمه یوتا ایجاد می شود. برای مثال هزار یوتا “KiloIota” نامیده می‌شود.

تکنولوژی تنگل Tangle

در آیوتا هیچ گونه استخراجی وجود ندارد. تنگل یک ساختار داده ای بر اساس حرکت جهت دار غیرمدور است. مانند بلاک چین، این شبکه‌ هم یک دفترکل توزیع شده است و همه در شبکه ایفای نقش می‌کنند.

در آیوتا فرایند این گونه است هر زمانی که یک کاربر قصد ارسال تراکنشی را داشته باشد، همزمان و به طور خودکار، کیف پول این کاربر دو تراکنش قبلی را تایید می‌کند و این فرایند ادامه می‌یابد. از این رو کارمزدهای شبکه به صفر می‌رسند و سرعت تایید تراکنش‌ها نسبت به شلوغی شبکه حرکت می‌کند.

ارز دیجیتال شبکه آیوتا، Iota است که آن را با نماد (i) نمایش می‌دهند. تعداد واحد‌های ارزی آیوتا ۲,۷۷۹,۵۳۰,۲۸۳,۲۷۷,۷۶۱ است. تمام واحد‌های آن در اولین بلاک، از پیش تولید شده اند و دیگر به آن اضافه نخواهد شد.

بنیاد IOTA

بنیاد IOTA در آلمان به عنوان یک شرکت غیردولتی تاسیس شد تا هماهنگی و تأمین بودجه سیستم آیوتا را به عهده داشته باشد. این بنیاد برای ایجاد یک سیستم پایدار برای آیوتا به منظور تسریع در توسعه و پذیرش تجاری سیستم به عنوان یک تکنولوژی کدباز ایجاد شد. از ماه نوامبر سال ۲۰۱۷، بنیاد ۱۰۰ میلیون دلار بودجه برای ترویج استفاده از آیوتا در اختیار دارد. این بودجه به صورت توکن در شرکت‌هایی که از تکنولوژی آیوتا استفاده می‌کنند، توزیع شده است.

اولین استفاده غیردولتی در آلمان

این بنیاد اولین استفاده غیردولتی در آلمان از ارزهای رمزنگاری‌شده است که از بالا شامل یک هیئت مدیره، هیئت نظارت و هیئت مشاوره می شود. در مراتب پایین‌تر، بنیاد به گروه های کاری تقسیم خواهد شد که به ترویج و فعال کردن استفاده از IOTA در هویت، مسائل اجتماعی، زنجیره تامین، سلامت الکترونیک، فن‌آوری‌های مالی، شهرهای هوشمند و زیرساخت آنها، تحقیق و توسعه، انرژی، صنعت و دیگر زمینه ها تاکید دارند.

چه کسانی در پروژه IOTA مشارکت دارند

سازمان‌های جهانی مانند تلکام، بوش، مایکروسافت، PricewaterhouseCoopers، ایرباس، سامسونگ، Orange S.A، فوجیتسو و گروه هوآوی چین در این ارز و تکنولوژی پایه آن مشارکت دارند و تعدادشان روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. این بازار به کاربران خود اجازه می‌دهد تا به طور ایمن خرید و فروش داشته باشند و انتقال اطلاعات دقیق و متنوع در سراسر جهان به هر خریدار به راحتی امکان پذیر باشد. طبق پروتکل آیوتا تمام تراکنشات بدون کارمزد صورت می‌گیرد.

کیف پول IOTA

در حال حاضر کیف پول‌های بسیار زیادی برای آیوتا توسعه داده شده اند اما سایت رسمی آیوتا، تاکنون فقط کیف پول رسمی این شبکه را به عنوان کیف پول امن و معتبر پذیرفته است. این کیف پول برای سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس قابل اجرا است.

دانلود کیف پول رسمی

چگونه آیوتا بخریم؟

  1. خرید مستقیم آیوتا با ریال از طریق سایت های صرافی ایرانی صورت می‌گیرد
  2. خرید مستقیم ارزهای دیجیتال با دلار یک روش متداول در سراسر جهان است اما نه برای کاربران ایرانی.

صرافی های IOTA

بیت فینکس – بایننس – CoinSpot – CoinFalcon – Bit520 – Exrates

تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به آیوتا

متداول ترین روش خرید آیوتا و یا سایر ارزهای دیگر، مخصوصا برای کاربران ایرانی این روش است. در این روش شما باید از سایت های ایرانی یا سایت معتبر ‌با استفاده از ریال اقدام به خرید بیت کوین یا اتریوم کنید و سپس این بیت کوین یا اتریوم را به صرافی های معتبر منتقل و آن را تبدیل به آیوتا کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا