ارز دیجیتال و کریپتومقالات آموزشی

بیت کوین Bitcoin چیست؟

بیت کوین (به انگلیسی: Bitcoin ؛نماد:BTC) یک رمز ارز و نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است، ولی از نظر حقوقی هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته‌است. از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز است. بیتکوین نخستین رمزارز نامتمرکز دنیا است، چراکه بدون هیچ نهاد مدیریتی و یا مسئول مرکزی کار میکند. این شبکه همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها در آن، مستقیماً و بدون هیچ واسطه‌ای بین کاربران انجام میشود. برای آنکه بهتر و بیشتر بدانید که دقیقاً بیتکوین چیست، لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیت کوین چیست؟ (bitcoin)

بیت کوین نخستین ارز مجازی است که هنوز هم در نوع خود جایگاه ویژه ای دارد. در اصل این نوع جدیدی از دارایی بوده و ترکیبی از رمز نگاری و هم گرایی شبکه است. بیت کوین (به انگلیسی: Bitcoin) با علامت BTC یک واحد پول مجازی است که تماما در اینترنت قرار دارد و از سیستم رمز نویسی خاصی استفاده می کند که باعث می شود بدون نیاز به نهاد مرکزی (مانند بانک مرکزی) و کاملا مستقل فعالیت کند.

با بیت کوین bitcoin بیشتر آشنا شوید

اگر بخواهیم خیلی خلاصه و مختصر بگوییم بیت کوین چیست، می‌توانیم آن را به عنوان نوعی پول در شکل دیجیتالی تعریف کنیم. این تعریف خیلی ساده است و بسیاری از جنبه‌های آن را نادیده می‌گیرد، اما برای شروع کار کافی به نظر می‌رسد. یک اتاق شیشه ای بزرگ را در نظر بگیرید. داخل اتاق یک سری صندوق های کوچک شیشه ای وجود دارد که می توان داخل آن ها را دید. این صندوق های شیشه ای حساب بیت کوین افراد مختلف است. هر صندوق یک عدد منحصر به فرد دارد که بتوان با استفاده از آن به هر کس که مایل باشید آدرس صندوق خاصی را در اتاق بدهید. هر صندوق علاوه بر این عدد منحصر به فرد، یک قفل و یک شکاف برای واریز پول به آن دارد (می توان از شکاف به داخل صندوق پول ریخت ولی نمی توان بدون داشتن کلید از صندوق پول برداشت کرد).

این سیستم چه مزیتی بر سیستم بانکی دارد؟

طرفداران بیت کوین مزایای گوناگونی را به این سیستم ربط می دهند. از آن جمله می توان به قابلیت استفاده از زنجیره ی بلوکی برای پیگیری امور مالی مربوط به تراکنش های هوشمند و اجرای خودکار آن در شرایط ویژه اشاره کرد. بزرگترین مزیتی که بیت کوین دارد این است که یک ارز غیر متمرکز می باشد که به هیچ نهاد مالی یا سیستم بانکی و به شدت در مقابل سانسور مقاوم است. روند پرداخت و تراکنش بیت کوین قابل رویت است اما نمی توان آن را متوقف نمود این امر با روش های بانک داری کاملا متفاوت است. سیستم بانک داری این توانایی را دارد که در روند انتقال مالی مداخله داشته باشد و به دلیل انجام مقررات و دریافت مالیات و ممانعت از انجام پول شویی حساب ها را مسدود نماید. در سیستم بیت کوین مبلغ هر حساب یا همان صندوق و همچنین هر تراکنش که انجام می شود برای همه قابل رویت است. تنها نکته ای که پنهان است آن است که هر صندوق مربوط به چه کسی است. چون بر خلاف سیستم بانکداری متداول که حساب ها به نام اشخاص ثبت می شوند در اینجا فقط کسی که کد مربوط به برداشت از صندوق (یا در مثال ما همان کلید) را دارد صاحب حساب است. این نکته باعث می شود که برخی از بیت کوین برای انجام تراکنش های غیر قانونی استفاده کنند.

بیت‌کوین (bitcoin) تحت کنترل چه کسی است؟

بیت کوین bitcoin بر خلاف پول‌های امروزی که عرضه و توزیع آن‌ها در اختیار دولت‌هاست، در کنترل هیچ فرد، گروه و یا سازمان خاصی نیست. افرادی که وارد شبکه بیت کوین می‌شوند، باید قوانین مربوط به شبکه را بپذیرند. این قوانین به صورت کدهای برنامه‌نویسی‌ است که در اینترنت توسط همه قابل مشاهده است.

بیت کوین توسط هیچ فرد یا گروه خاصی کنترل نمی‌شود

گروه‌های مختلفی در شبکه بیت کوین حضور دارند که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به استخراج‌کنندگان (همان افرادی که احتمالا عکس آن‌ها را با بیل و کلنگ دیده باشید که در اصل هیچ شباهتی هم به این عکس‌ها ندارند!)، توسعه‌دهندگان (برنامه‌نویسانی که مسئولیت بهبود نرم‌افزار بیت کوین را به صورت داوطلبانه بر عهده گرفته‌اند) و نودهای شبکه (دستگاه‌هایی که به شبکه متصل شده‌اند) اشاره کرد.
هر یک از این گروه‌ها وظیفه خاصی در شبکه بر عهده دارد؛ برای مثال استخراج‌کنندگان یا ماینرها کار تایید انتقال‌ بیت کوین‌ها که به آن تراکنش هم گفته می‌شود، را در شبکه انجام می‌دهند. یا توسعه‌دهندگان به صورت داوطلبانه مسئول ارتقای نرم افزار بیت کوین و قابلیت‌های آن هستند. نودها هم تاریخچه تراکنش‌هایی که در شبکه انجام می‌شوند را در هاردهای خود ذخیره و نگهداری می‌کنند.
بیت کوین در واقع تحت کنترل هیچ یک از این گروه‌ها، دولت‌ها یا افراد خاص دیگر نیست. نکته جالبی که بهتر است ناگفته نماند این است که همکاری و فعالیت گروه‌های مختلف حاضر در شبکه‌ بیت کوین، موجب تداوم حیات و رشد آن می‌شوند.

تاریخچه بیت کوین را می دانید؟

بیت کوین Bitcoin نخستین ارز دیجیتالی است و هیچ‌کس نمی‌داند که سازنده آن کیست. بیشتر ارزهای دیجیتالی در سکوت تولید می‌شوند. برای مثال، گفته می‌شود که سازنده بیت کوین، فردی به نام ساتوشی ناکوموتو(Satoshi Nakamoto) است. دقیقا مشخص نیست که ساتوشی ناکوموتو واقعا یک فرد است یا گروهی از افراد تحت این نام، اقدام به تولید Bitcoin کرده‌اند. بعد از اینکه رمزارز بیت کوین به دنیا پا نهاد، دیگر خبری از ساتوشی ناکوموتو نیست. بعد از این رمزارز، رمزارزهای متفاوت دیگری مانند لایت‌کوین، اتریوم و… هم به دنیا معرفی شده‌اند. یکی از مزایای اصلی Bitcoin این است که می‌توان آن را در حالت آفلاین هم در یک سخت‌افزار امن ذخیره کرد. به این حالت، ذخیره سرد گفته می‌شود. با وجود ذخیره سرد، امکان به سرقت رفتن Bitcoin و رمزارزها وجود نخواهد داشت. ذخیره سرد، در مقابل ذخیره گرم قرار دارد. ذخیره گرم، نوعی ذخیره‌سازی است که طی آن، داده‌ها روی سطح اینترنت ذخیره می‌شوند و در نتیجه، امکان به سرقت رفتن آن هم به وجود می‌آید.

بیت کوین چگونه فعالیت می‌کند؟

بیت کوین Bitcoin نوعی ارز دیجیتالی است که بدون نیاز به واسطه‌ها و بانک‌ها قابلیت تبادل و تراکنش دارد. با داشتن بیت کوین، انگار طلا در اختیار دارید. به این معنا که بیت کوین‌ها مانند طلا دارای ارزش هستند و قابلیت معامله دارند. بعضی از خرده‌فروشی‌ها و کسب و کارها، بیت کوین را به عنوان روشی برای پرداخت در نظر می‌گیرند. بیت کوین‌ها، بعد از تبادل در کیف پول‌های دیجیتالی قرار می‌گیرند. هر کیف پول دیجیتالی، یک پایگاه داده کوچک است که کاربران روی سیستم‌های رایانه، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های خود ذخیره می‌کنند. کاربران مختلف که در شبکه بلاک چین حاضر هستند، گره نامیده می‌شوند و هر تراکنشی که در شبکه بلاک چین صورت می‌گیرد باید به تایید تمام گره‌ها یا همان کاربران برسد. با توجه به این ویژگی، امکان اینکه تغییر در داده‌ها به وجود بیاید یا کسی تقلب و کلاه‌برداری کند بسیار اندک خواهد بود.

چگونه کسی میتواند بیتکوین بدست آورد؟

  • در صورت پرداخت وجه برای کالا یا خدمات
  • خرید آن از صرافی بیت کوین
  • مبادله بیت کوینها با کسی در نزدیکی خود
  • بدست آوردن بیت کوین از راه استخراج رقابتی

آدرس بیت کوین چیست؟

آدرس BTC بیت‌کوین زنجیره‌ای از 26 تا 35 حرف و عدد است که شناسه‌ی کیف پول بیت‌کوین است. آدرس‌های بیت‌کوین یا با 3 a یا a 1 شروع می‌شوند و به بزرگی و کوچکی حروف حساس هستند. وقتی می‌خواهید پولی دریافت کنید باید این اطلاعات را به فرد پرداخت‌کننده دهید. آدرس BTC شما آدرس کیف پول یا آدرس عمومی نام دارد.
این آدرس عمومی است چون برخلاف کلیدهای شخصیتان که کنترل کیف پولتان را دارد، افشا شدنش مشکلی ایجاد نمی‌کند. اکثر کیف پول‌ها سریعا به شما آدرس بیت‌کوینتان را خواهند داد. می‌توانید آن را به راحتی با زدن گزینه‌های RECEIVE یا RECEIVE BTC دریافت کنید. در بعضی کیف پول‌ها هم آن را در قسمت تنظیمات حساب کاربری قرارداده‌اند. در واقع هر فرد می‌تواند بیت کوین‌های خود را به یک آدرس بیت کوین دیگر ارسال یا اصطلاحاً واریز نماید. اکثر آدرس‌های بیت کوین بی‌معنی به نظر می‌رسند، اما امکان ایجاد آدرس‌های شخصی تر به وسیله نرم‌افزاری که به سرعت آدرس‌های بسیاری تولید می‌کند و آدرس‌هایی را که با الگوی مورد نظر همخوانی دارند، ذخیره می‌کند، وجود دارد.

بیتکوین چگونه ساخته می شود؟

شبکه همچنین وظیفه‌ تولید و ساختن بیتکوین را هم بر عهده دارد. بیت‌کوین به وسیله بانک مرکزی چاپ نمی‌شود، بلکه افرادی که از نرم‌افزار بیتکوین روی کامپیوتر خود استفاده می‌کنند، آن را تولید می‌کنند. به این فرآیند استخراج (Mining) می‌گویند. شبکه، قوانینی برای تولید بیت کوین دارد، که چه کسی و چه وقت یک بیت کوین را تولید کند.

بیت کوین ها کجا نگهداری می شوند؟

بیت کوین‌ها جسم فیزیکی ندارند و شما نمی‌توانید آن‌ها را در بانک پس‌انداز کنید. آن‌ها وجود دارند فقط به این دلیل که شبکه موافق وجود داشتن آن‌ها است و شما صاحب آن هستید، فقط به خاطر اینکه شبکه موافق این است که شما مالک آن باشید. سابقه‌ مالکیت در یک دفتر کل، به نام بلاک چبن (blockchain) ثبت می‌شود و توسط تمامی کامپیوترهای موجود در شبکه بیت کوین مشاهده و نگهداری می‌شود.
این دفتر کل سوابق کسانی که مالک بیتکوین هستند را نگهداری می‌کند؛ اما نه به صورت نام و حساب بانکی، بلکه از طریق آدرس‌های بیت کوینی این کار را انجام می‌دهد که از کاراکترهای تصادفی و طولانی ایجاد می‌شود. به سادگی نمی‌توان پی برد که صاحب این آدرس بیت کوینی چه کسی است و به این ترتیب اگر سیستم به صورت صحیح مورد استفاده قرار بگیرد، کاملا ناشناس باقی خواهد ماند.
وقتی کسی بیت کوینی را برای شخص دیگری ارسال می‌کند، به شبکه گفته می‌شود که دفتر کل را بروزرسانی کند و از آدرس بیت کوینی شخص فرستنده کم شده و به آدرس بیت کوینی شخص گیرنده اضافه می‌شود.

خب اگر بیتکوین دارای جسم فیزیکی و قابل لمس نیست، پس چطور از آن نگهداری کنیم؟ در واقع شما از بیتکوین نگهداری نمی‌کنید، بلکه در واقع شما از سوابق نقل و انتقال Bitcoin نگهداری می‌کنید. که آن هم از یک آدرس طولانی از عدد و حروف تشکیل شده است و به مثابه رمز عبور شما تلقی می‌شود. شما می‌توانید این آدرس را در نرم‌افزار کیف پول الکترونیکی نگهداری کنید یا حتی آن را روی کاغذ پرینت بگیرید. به خاطر داشته باشید که خود شبکه اطلاعات، اینکه کدام آدرس چه مقدار بیتکوین در اختیار دارد را در خود ثبت کرده است. شما تنها چیزی که نگهداری می‌کنید، همان آدرس یا رمز شخصی است که به شما اجازه می‌دهد به بیت کوین‌های خود دسترسی پیدا کنید و یا آن را به شخص دیگری منتقل کنید.

غیرمتمرکز بودن به چه معناست؟

شاید بهتر است برای درک ویژگی غیرمتمرکز بودن، ابتدا با متمرکز بودن آشنا شوید و تاثیرات وجود یک سیستم متمرکز در نظام پولی و مالی را بهتر بشناسید. متمرکز بودن به این معنی است که هنگام مراجعه شما به بانک، سیستم پرداختی می‌تواند از کار افتاده باشد (به درست یا غلط!) و شما برای انجام امور بانکی‌تان ساعت‌ها معطل شوید. سیستم متمرکز به معنی کنترلی است که دولت‌ها بر روی پول دارند و آثار زیان‌بار چنین کنترلی مانند تورم‌ها و بی‌ارزش شدن پول بر کسی پوشیده نیست. سیستم متمرکز یعنی بانک‌ها می‌توانند حساب شما را بدون اینکه خبردار شوید ببندند. و در نهایت متمرکز بودنِ نظام پولی یعنی اینکه یک کشور قدرت تحریم و خارج کردن کشور دیگری را از چرخه انتقالات مالی داشته باشد.
اما مهمترین مشخصه بیت کوین غیرمتمرکز بودن آن است. همانطور که گفته شد بیت کوین توسط هیچ فرد حقیقی، گروه، سازمان، بانک و یا هیچ دولتی کنترل نمی‌شود. ویژگی غیرمتمرکز بودن بیت کوین به این معنی است که قدرت در شبکه بین افراد توزیع شده است. این قدرت می‌تواند همان قدرت خلق و توزیع پول باشد که از دست بانک‌ها خارج شده و به مردم برگشته است. بر همین اساس اعتمادی که شما به طرف‌های سوم و واسطه‌هایی مانند بانک‌ها در انتقال پول داشتید هم بین تمامی افرادی که بر تراکنش‌ها نظارت می‌کنند توزیع می‌شود و به اصطلاح شما به یک سیستم اعتماد می‌کنید؛ سیستمی که قوانینش به صورت شفاف در کدهای برنامه‌نویسی‌شده‌ای نگاشته شده و به صورت داوطلبانه می‌توانید از آن استفاده کنید.
ویژگی غیرمتمرکز بودن بیت کوین باعث شد تا در ابتدا افرادی که ضعف سیستم‌های مالی را در فاجعه مالی سال ۲۰۰۸ درک کرده بودند، به سمت این فناوری گرایش پیدا کنند. قدرتی که بانک‌ها در کنترل و عرضه پول پیدا کرده بودند و تورمی که به سبب آن ایجاد شد، یکی از دلایل پیدایش بیت کوین بود.

بیت کوین چگونه کار می کند؟

تا به اینجای کار درباره اینکه بیت کوین چیست، برای چه هدفی ساخته شده و چه ویژگی‌هایی دارد صحبت کردیم. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که بیت کوین چگونه کار می‌کند و قابلیت‌های ویژه‌ای که گفته شد چگونه در این سیستم پیاده‌سازی شده‌اند.
داده‌های مربوط به تراکنش‌ یا همان انتقال بیت کوین، نوعی اطلاعات به حساب می‌آیند که تمامی افراد در شبکه آن‌ها را نگهداری می‌کنند. بهتر است به جای کلمه افراد مشارکت‌کننده در شبکه از واژه نود (node) یا گره که به معنی دستگاه‌های متصل به شبکه است، استفاده کنیم؛ چرا که هر فرد می‌تواند از چندین دستگاه برای اتصال به شبکه استفاده کند و هر یک از آن‌ها موجودیتی جداگانه از دید شبکه داشته باشند.

آیا تراکنش‌ها ناشناس است؟

در سیستم‌های پرداخت الکترونیکی و بانکی، مشتریان معمولا نیاز به ثبت نام یا افتتاح حساب با مشخصات شناسایی خود دارند. اما در بیت کوین قضیه متفاوت است و ساخت حساب یا بهتر است بگوییم آدرس کیف پول جدید، تنها در چند ثانیه می‌تواند انجام شود. در این شبکه از شما اطلاعات هویتی، کد ملی و مشخصاتی از این قبیل درخواست نمی‌شود اما این موضوع نباید شما را به اشتباه بیاندازد که بیت کوین یک سیستم ناشناس است و فعالیت شما پنهانی خواهد بود. با اینکه شما هر دقیقه می‌توانید تعداد بسیار زیادی آدرس بسازید و به آن‌ها بیت کوین بفرستید، اما باید بدانید که این تراکنش‌ها ناشناس نیستند. در واقع بهتر است بگوییم که تراکنش‌های بیت کوین نیمه ناشناس (چیزی مابین ناشناس و شناس) هستند.

تراکنش‌های بیت کوین شفاف هستند و هر تراکنشی که در شبکه انجام شده باشد، توسط همه قابل مشاهده‌ است. یعنی هرکس که بخواهد می‌تواند یک تراکنش را پیگیری کند، اما نه به این معنی که اطلاعات هویتی افراد مشخص شود و تنها می‌توان آدرس‌ها را به همراه دریافتی و ارسالی‌هایشان مشاهده کرد. با این حال صرافی‌های ارز دیجیتال که خرید و فروش بیت کوین عمدتا در آن‌ها انجام می‌شود، برای جلوگیری از فعالیت‌های مجرمانه و مسائلی مانند پولشویی اقدام به احراز هویت از کاربران خود می‌کنند تا در صورت بروز هرگونه جرم با سکه‌های خریداری یا فروخته شده، بتوان آن‌ را از طریق مراجع قانونی پیگیری کرد. برای همین هم، بیت کوین ابزار مناسبی برای فعالیت‌های مجرمانه نیست و تراکنش‌ها قابل پیگیری هستند.

راه و روش نگهداری و استفاده از بیت کوین چیست؟

برای خرج کردن بیتکوین کافی است که مقدار مشخصی از آن را از کیف پول (wallet) خودتان به کیف‌پول فردی دیگر انتقال دهید. کیف‌پول یک ابزار نگهداری دارایی دیجیتال شخصی است که بر روی رایانه یا گوشی هوشمند شما قرار می‌گیرد.
کیف‌پول میتواند انواع مختلف و متفاوتی داشته باشد. میتوان بیت‌کوین را به‌ شکل آفلاین و به‌صورت سخت‌افزاری ذخیره کرد. در این حالت دارایی شما از گزند هکرهای احتمالی حفظ خواهد شد که به این نوع از نگهداری اصطلاحاً ذخیره سرد (Cold Storage) گفته می‎شود.

کیف پول کامپیوتری: این نوع کیف پول به صورت نرم افزاری روی کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ نصب می شود. چنین کیف پولی تنها از طریق کامپیوتری که روی آن نصب شده است قابل دسترسی است. کیف پول های کامپیوتری یکی از امن ترین گزینه ها برای بیت کوین شما هستند، اما اگر کامپیوتر شما هک شود یا به ویروس آلوده شود، امکان اینکه دارایی شما در معرض خطر قرار بگیرد وجود دارد.

کیف پول آنلاین: این نوع والت روی سرویس های ابری کار می کند و از هر دستگاهی در هر مکانی قابل دسترسی می باشد. با وجود اینکه دسترسی به کیف پول های آنلاین راحت تر و سریع تر است، این کیف پول ها کلید خصوصی ارز شما را به صورت آنلاین ذخیره می کنند و توسط یک شخص ثالث کنترل می شوند. همین مسئله باعث می شود که این نوع از کیف پول ها نسبت به هک شدن و به سرقت رفتن آسیب پذیر تر باشند.

کیف پول موبایلی: این نوع کیف پول ارز دیجیتال به صورت یک اپلیکیشن روی تلفن همراه شما نصب می شود و از آنجایی که می تواند در هر جایی استفاده شود بسیار کاربردی است. کیف پول های موبایلی معمولا از کیف پول های کامپیوتری ساده تر هستند و این به دلیل فضای محدود گوشی های موبایل نسبت به کامپیوتر است.

کیف پول سخت افزاری: نوع سخت افزاری والت ها کلید خصوصی ارز را روی یک دستگاه سخت افزاری مانند یک USB ذخیره می کنند. با وجود اینکه در کیف پول های سخت افزاری تراکنش ها به صورت آنلاین انجام می شود، نگهداری ارز به صورت آفلاین انجام می شود که امنیت بیشتری را به ارمغان می آورد.

کیف پول کاغذی: استفاده از این نوع از کیف پول ها بسیار ساده است و در عین حال امنیت بسیار بالایی را برای کاربران فراهم می کنند. کیف پول کاغذی هم می تواند به نسخه ی پرینت شده ی کلید خصوصی و عمومی اشاره کند و هم به نرم افزاری که این کلید ها را برای چاپ تولید می کند. استفاده از کیف پول های کاغذی به هیچ وجه پیچیده نیست.

تفاوت بیت کوین با ارزهای سنتی چیست؟

همانگونه که پیشتر گفته بودیم بیت کوین یک شبکه و ارز پرداخت جدید است. تراکنش های این نوع از شبکه به شکل همتا به همتا و بدون آنکه واسطه ای در کار باشد انجام می شوند. این موضوع یعنی این که ما برای انجام تراکنش ها نیاز به نهاد های متمرکز مانند بانک یا موسسات دیگر نداریم.
اگر دو سمت یک معامله تمایل داشته باشند، بیت کوین می‌تواند برای خرید به صورت الکترونیکی استفاده شود. از این جهت، بیت کوین مشابه ارزهای سنتی و مرسومی مانند دلار، یورو یا ین است که آن‌ها نیز می‌توانند به صورت آنلاین مبادله شوند.
امّا بیت کوین از چند بسیار مهم با ارزهای رایج سنتی تفاوت دارد. این تفاوت ها همگی ویژگی‌های بیت کوین نیز محسوب می شوند:

1. تمرکز زدایی
مهم ترین ویژگی بیت کوین عدم تمرکز آن و گسترده بودن شبکه است. هیچ موسسه ای توان کنترل شبکه ی بیت کوین را ندارد. این شبکه توسط گره های مختلف چه به صورت انفرادی و چه به صورت جمعی از جای جای دنیا این شبکه اداره میشود. این نکته برای افرادی که مایل نیستند تا پول آن ها تحت کنترل و نظارت یک سیستم مرکزی باشد بسیار حائز اهمیت است.

2. عرضه محدود (limited supply)
ارزهای سنتی مانند دلار و یورو عرضه ی نامتناهی دارند. بانک های مرکزی میتوانند تا جایی که مایل باشند و با توجه به سیاستهای حاکم پول به بازار تزریق کرده و ارزش آن را از این طریق تحت کنترل در آورند و در نتیجه از این طریق شهروندان متحمل هزینه های ناشی از تصمیمات گاها اشتباه و سیاستگذاریهای دولت ها شوند.

با استفاده از یک الگوریتم مشخص عرضه بیتکوین محدود خواهد بود. تنها مقدار محدود و تقریبا مشخصی از بیتکوین هر ساعت کشف و عرضه خواهد شد تا در نهایت به تعداد 21 میلیون برسد. می توان پیشبینی کرد که با توجه به عرضهی محدود این ارز مجازی و افزایش تقاضا برای آن، ارزش این ارز بالاتر از آن چه که هماکنون می باشد برود.

3. ناشناس بودن (Pseudonymous)
با توجه به اینکه یک نهاد مرکزی برای تایید و تصدیق وجود ندارد طبیعتا عوامل شرکت کننده در این معاملات هم نیازی به تایید و شناسایی کامل ندارند. در واقع در شبکه ی بیت کوین سالم بودن فرستنده و گیرنده اولویت اول نیست و خود معامله باید مورد تایید قرار گیرد.
زمانی که یک معامله در شبکه صورت میپذیرد پروتکل حاضر تمام معاملات قبلی را چک میکند تا صحت و سلامت آن را تایید کند.
شبکه به صورت کاملا باز قابل نمایش برای تمام افراد است و هر لحظه میتوان تمام اطلاعات معاملات را چک کرد. این قضیه باعث میشود تا این روش انتقال پول آنچنان برای مجرمین جذاب نباشد.
هیچ کدام از تراکنش ها و حساب ها وابسته به هویت های دنیای واقعی نیستند. بیت کوینی که در یافت می کنید روی آدرس هایی است که به صورت رندوم روی زنجیره های حدودا 30 کاراکتری ثبت می شوند. در حالی که امکان آنالیز جرین تراکنش ها وجود دارد، لزوما نمی توان آن آدرس ها را به افراد حقیقی در دنیای واقعی نسبت داد.

4. تغییر ناپذیری
تبادلات بیت کوین مانند تبادلات کنونی قابل برگشت پذیری نیستند. این قضیه هم به دلیل عدم حضور یک نهاد رسمی و واحد برای تایید یا رد یا تغییر در تبادلات و معاملات است. اگر یک تبادل توسط شبکه تایید شود و معمولا اگر بیشتر از 1ساعت از آن بگذرد دیگر ابدا قابل تغییر نیست. شاید تا حدی این قضیه نگران کننده به نظر برسد اما در این صورت دیگر شبکه خراب و مبادلات دستکاری نخواهند شد.

5. بخش پذیر بودن (Divisibility)
کوچکترین بخش از بیتکوین ساتوشی نام دارد. این مقدار یک صد میلیونیم هر بیتکوین است. با قیمت حال حاضر هر ساتوشی یک صدم سنت میباشد. این قابلیت بخش پذیری و تقسیم پذیری فواید زیادی نسبت به ارزهای سنتی فراهم میکند. یکی از مثالهای بارز این سیستم پرداخت درون برنامهای برنامه های تلفن همراه میباشد.

استخراج بیت کوین چیست؟

نقش استخراج بیت کوین این است که تایید کند تراکنش هایی که در شبکه انجام می شوند، از قوانین پیروی می کنند. برای انجام این کار، واحدهای کامپیوتری پیچیده ای جهت بررسی تراکنش ها مورد استفاده قرار می گیرند که در سرتاسر جهان پراکنده هستند. اپراتورهای این سیستم های کامپیوتری، برای تلاش خود پاداش می گیرند. این پاداش شامل مجموع هزینه قرار گرفته برای انجام هر تراکنش و پاداش استخراج مربوط به خود شبکه است.
اگر بخواهیم به زبان ساده و در یکی دو خط پاسخ این سوال را بدهیم، باید گفت: استخراج بیت کوین یا همان ماینینگ بیت کوین، یک فعالیت داوطلبانه است که در آن افراد داوطلب به نام استخراج‌کننده (ماینر)، قدرت پردازش دستگاه‌های استخراج خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا تراکنش‌های شبکه تایید شود.
از آنجا که بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است و برای ادامه بقا نیاز به توزیع و تایید تراکنش ها به صورت غیرمتمرکز دارد. استخراج یک نوع فرایند رقابتی است که در پروتکل بیت کوین به منظور ایجاد انگیزه برای پایداری شبکه و تولید بیت کوین جدید طراحی شده است. در این عملیات برای ثبت یک بلاک در بلاک چین، کامپیوترهای ماینر باید طی فرایند ریاضی پیچیده، معادلات ریاضی را حل کنند و هر کس که زودتر به جواب برسد، بیت کوین تولید شده و به عنوان پاداش به او تعلق می‌گیرد. این کار نیازمند داشتن سیستم‌های سخت افزاری قدرتمند و برق است.
به منظور حفظ شبکه و تاخیر در تولید واحدهای جدید بیت کوین، استخراج بیت کوین به مرور زمان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و پاداش استخراج کم‌تر می‌شود. در حال حاضر هر ده دقیقه 12.5 بیت کوین تولید می‌شود. تاکنون بیش از 17 میلیون واحد بیت کوین استخراج شده است. پیش‌بینی می‌شود که استخراج تمام واحدهای بیت کوین تا سال 2140 طول بکشد.

آیا بیتکوین شامل مالیات می شود؟

درست است که سازمان مرکزی در ساز و Bitcoin وجود ندارد ولی بیت کوین ارز بدون پشتوانه ای نیست. به خودی خود Bitcoin شامل مالیات نمی شود ولی ممکن است کشور ها در قانون گذاری های خود برای آن قانون های مالیاتی در نظر بگیرند.

بیت کوین در ایران قانونی است؟

تاکنون دولت های زیادی از جمله ایران درباره بیت کوین موضع روشن و مشخصی اتخاذ نکرده‌اند اما این مسئله بدین معنا نیست که این پول دیجیتال غیرقانونی است و استفاده یا خریدوفروش آن جرم تلقی می‌شود. در چند کشور مانند ایالات متحده، کره جنوبی، ژاپن ، هنگ‌کنگ، مالت و مالزی صرافی‌ها به صورت قانونی و رسمی در حال فعالیت هستند. بیت کوین در ایران فعلا قانونی نیست اما استفاده از بیت کوین در کشور جرم هم نیست.

قوه قضاییه به عنوان عالی‌ترین نهاد قانونی کشور، پیگیری و نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارد. بنابر فرایند تایید قوانین و مصوبات در مجلس، قوه‌ قضاییه معمولا پس از اجرای یک قانون، بر اجرای آن نظارت می‌کند.

طبق ماده ۲ قانون مجازات عمومی، «هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تامینی یا تربیتی باشد جرم محسوب است و هیچ امری را نمی توان جرم دانست مگر آنکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تامینی یا تربیتی تعیین شده باشد جرم محسوب می شود.»

بنابراین به دلیل عدم وجود مجازات برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا نگهداری بیت کوین نمی‌توان این عمل را جرم دانست.

با این وجود، دیگر نهادهای زیرنظر این سازمان مانند نیروی انتظامی در قبال کلاهبرداری‌های این حوزه به عنوان یک فناوری مسئولیت و اختیاراتی دارند. جدای بحث چیستی ارزهای دیجیتال، به عنوان یک فناوری، قانون می‌تواند پیگیری های لازم را تا جایی که ممکن باشد، انجام دهد.

ممنوعیت خرید و فروش بیت کوین توسط بانک مرکزی

بانک مرکزی ایران در تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۶، طی اطلاعیه‌ای به کارگیری ابزار بیت کوین و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور را ممنوع اعلام کرد. اما این حکم به معنای ممنوعیت کامل بیت کوین و ارزهای دیجیتال نبود.
طبق این اطلاعیه هرگونه استفاده و خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در بانک‌ها، موسسات مالی و صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی رسما ممنوع اعلام شد. این ممنوعیت از گذشته نیز وجود داشت اما برای آن بخشنامه رسمی صادر نشده بود. در واقع تنها بانک‌ و صرافی‌های زیر نظر بانک مرکزی از خرید و فروش بیت کوین به صورت رسمی منع شدند.

پس از اعلام این حکم، ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت‌وگویی درباره اطلاعیه منتشر شده مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش ارزهای دیجیتال، اذعان داشت که اطلاعیه ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال در مراکز پولی و مالی از سوی شورای عالی مبارزه با پولشویی، سیاست نهایی بانک مرکزی در پول‌های دیجیتالی نیست. در واقع هیچ سیاستی در هیچ زمانی نهایی نیست و سیاست‌ها به صورت بازه زمانی در نظر گرفته می‌شود.
از طرف دیگر در بحث تحریم‌ها و ساخت ارز دیجیتال ملی، بانک مرکزی در جایگاه مجری اصلی کار قرار دارد. طبق اخبار و گزارشات به انتشار رسیده، بنا بر این بود که تا پایان ماه شهریور سال ۱۳۹ ، سیاست‌های کلی بانک مرکزی در قبال ارزهای دیجیتال اعلام شود اما در زمان تالیف این گزارش این اتفاق رخ نداده است و دلیل آن را می‌توان شک و تردید بالا نسبت به این فضای نوپا دانست.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در واکنش به این پرسش که آیا ایران واقعا بطور جدی در حال بررسی استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله محاسبات متقابل است؟ به این صورت پاسخ داد که هنوز نمی‌توان با قطعیت در مورد این فضا چیزی گفت.
بانک مرکزی همچنین به دلیل آنچه که پولشویی و کلاهبرداری عنوان می‌شد، دستور مسدودسازی گسترده سایت‌های خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال را صادر کرد. در حال حاضر هیچگونه مجوز رسمی برای تاسیس صرافی یا سایت خرید و فروش ارزهای دیجیتال توسط بانک مرکزی صادر نمی‌شود و تمامی سایت‌ها و مراکز فعلی به صورت غیررسمی فعالیت می‌کنند. بانک مرکزی همچنین در این خصوص اطلاعیه‌ای صادر کرد.
به طور کلی بانک مرکزی سیاست صبر را در پیش گرفته است اما در قبال خرید و فروش این ارزهای دیجیتال خوشبین نیست. با توجه به بدون مقررات ماندن این فضا و گسترش محبوبیت ارزهای دیجیتال در بین مردم، قطعا به‌زودی باید شاهد اعلام سیاست کلی از طرف بانک مرکزی باشیم.

وضعیت قانونی استخراج بیت کوین در ایران

استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری در ایران قانونی است اما باید برای انجام آن از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت شود. استخراج ارزهای دیجیتال در ایران بدون مجوز غیر مجاز اعلام شده است.
استخراج به‌‌صرفه‌ی بیت کوین از طریق دستگاه‌های استخراج به‌نام ای‌سیک (ASIC) انجام می‌شود. این دستگاه‌ها وارداتی هستند. تا پیش از تیر ماه 98، اداره گمرک ایران، واردات دستگاه‌های استخراج را ممنوع کرده بود و این دستگاه‌ها عمدتا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند. همین باعث شده که قانون، حق ضبط و توقیف این دستگاه‌ها را داشته باشد.
در 22 تیر 98، گمرک ایران اطلاعیه‌ به ستادهای نظارت و گمرکات اجرایی ابلاغ کرد که بر اساس آن دستگاه استخراج ارز دیجیتال با عنوان ماینر در ردیف گمرکی ۸۴۷۱۹۰۹۰ قرار می‌گیرند. در این ردیف گمرکی عمدتاً دستگاه‌های کارت‌خوان، پین‌پد یا رمزخوان‌ها و برخی دیگر از ابزارهای بانکی قرار می‌گیرند. با این حال در 31 تیر 98، معاون گمرک ایران گفت که گمرک فقط ردیف تعرفه دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال را تعیین کرده است و این به معنای آغاز ترخیص این دستگاه‌ها نیست. طبق گفته معاون گمرک، برای ترخیص دستگاه‌های استخراج هم اخذ مجوز از وزارت صنعت ضروری است.
بنابراین استخراج بیت کوین در ایران یک صنعت بوده و قانونی است اما باید مجوزهای لازم را از وزارت صنعت دریافت کرد، در غیر این صورت سازمان برق می‌تواند جلوی استفاده از برق برای این فعالیت را بگیرد و همچنین نیروی انتظامی حق ضبط دستگاه‌ها و حتی انجام اقدامات قضایی را دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا