حسابداری و امورمالی

موفقیت در مصاحبه استخدامی حسابداری – سوال هایی که پرسیده میشود

موفقیت در مصاحبه استخدامی حسابداری چگونه است؟

یکی از شغل‌هایی که همیشه در بازار کار متقاضی دارد شغل حسابداری است چرا که همه‌ی شرکت‌ها و سازمان‌ها به یک حسابدار برای تنظیم امور مالی‌شان نیاز دارند. بنابراین روش‌های مصاحبه در این شغل براساس شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف متنوع است. اگر شما هم رشته دانشگاهی‌تان حسابداری است پس باید بدانید که مطمئنا در جلسات مصاحبه استخدامی حسابداری زیادی شرکت خواهید کرد، زیرا چنانچه بازار کار خوبی برای این رشته وجود دارد به تبع فارغ التحصیلان زیادی هم دارد. پس شما باید با کسب اطلاعات کافی در مورد مصاحبه شغلی حسابداری خود را آماده کنید.

اطلاعات مورد نیاز برای مصاحبه استخدامی حسابداری

حسابدار هر شرکتی باید آدم مطمئن، قابل اعتماد، دارای شخصیتی متعادل، دارای تجربه و تخصص و همچنین مهارت‌های کافی برای حل چالش‌ها و مشکلات شرکت باشد.  بنابراین انتخاب شخصی که دارای این خصوصیات باشد کار زیاد راحتی نیست. چرا که همه‌ی حساب‌های مالی شرکت در دست حسابدار است و اگر شخص حسابدار آدم امین و امانت‌داری نباشد می‌تواند لطمه‌های زیادی به شرکت و سازمان وارد کند. به همین خاطر شرکت‌ها حساسیت بیشتری برای استخدام حسابدار برای شرکت خود دارند.

اولین چیزی که یک حسابدار باید قبل از مصاحبه استخدامی حسابداری بداند آگاهی از تکنیک‌های حسابداری است. تسلط به اصول حسابداری، تسلط بر کلیه استانداردها و قوانین حسابداری ، اطلاع از قوانین مالیاتی ، مهارت بالا در استفاده از نرم افزارهای مالی و حسابداری همه از مواردی است که در زمان مصاحبه استخدامی برای افراد موثر خواهد بود.

مباحثی که یک حسابدار باید از آن‌ها اطلاع کافی داشته باشد انواع دفاتر ، اسناد و اعتبارات ، تنظیم صورت و گزارش‌های مالی ، مباحث مربوط به بیمه ، انواع مالیات و شیوه‌های مصاحبه آن همگی از موارد مهم در حسابداری هستند که باید یک حسابدار حرفه‌ای آن‌ها را بلد باشد و هنگام سوال بتواند بدون استرس جواب دهد.

همه‌ی افرادی که در مصاحبه استخدامی حسابداری شرکت می‌کنند سواد حسابداری دارند ولی کسانی پیروز این میدان هستند که از توانایی‌ها، مهارت‌ها و تجربیات‌شان بهترین بهره را برای پاسخ دادن به سوال مصاحبه کننده استفاده کنند.

در مصاحبه استخدامی حسابداری علاوه بر سوالات نظری، سوالات عملی نیز از داوطلب پرسیده می‌شود اینجاست که تجربه‌های کاری به شما کمک می‌کند تا بتوانید به سوالات جواب درستی بدهید. اگر هم تجربه کار در شرکتی را ندارید می‌توانید از چند حسابدار برای یادگیری تکنیک‌های عملی حسابداری کمک بگیرید.

نمونه‌ای از سوالات تخصصی مصاحبه استخدامی حسابداری :

دلیل شما برای دنبال کردن یک حرفه در تخصص حسابداری چیست؟
آیا تجربه قبلی در مورد مدیریت اختلافات فاکتور دارید؟
آیا می‌توانید برایم تأثیر نقدینگی خالص تعهدی بر سرمایه در گردش را توضیح دهید؟
آیا می‌توانید نمونه‌ای از موارد قبلی را که در آن فاکتوری را خراب کردید به یاد بیاورید؟ اگر چنین است، چگونه با آن شرایط کنار آمدید؟
تا چه حدی با قوانین و سیاست‌های جدید حسابداری آشنایی دارید؟
می‌توانید به من بگویید که چگونه یک اظهارنامه جریان نقدی را آماده می‌کنید؟
با نرم افزارهای حسابداری آشنایی کامل داری؟

چگونه با شرایطی که در آن از شما خواسته می‌شود از ارزش‌های شخصی خود به خاطر شرکت چشم پوشی کنید کنار می‌آیید؟زمانی که در محل کار سابق خود در حال فایل بندی کارهای سه ماهه آخرتان بودید، آیا متوجه هر گونه اختلاف حسابی شده‌اید؟
تاثیر این اختلاف حساب‌ها روی شرکتی که زمانی در آن کار می‌کردید چه بود؟ آیا این اختلافات به شرکت آسیب رساند و یا به نفع آن‌ها بود؟
می‌توانی توضیح بدهی pe مخفف چیست؟ یا lifo  و fifo مخفف چی هستند؟

این سوالات نمونه‌ای از خروار است و شما باید اطلاعات زیادی در مورد حسابداری داشته باشید تا بتوانید از مصاحبه موفق بیرون بیایید.

برای مصاحبه استخدامی حسابداری چگونه باید آماده شویم؟

بهترین راه برای موفقیت در مصاحبه تخصصی استخدامی حسابداری، کسب اطلاع از سوالات مصاحبه و یافتن پاسخ‌های صحیح برای آن‌هاست. پاسخ غلط شما ممکن است باعث عقب افتادن از رقبا شود. موفقیت در مصاحبه استخدامی در گرو پاسخ‌های مناسب به سوالات مصاحبه کننده است پس سعی کنید با آمادگی کامل و داشتن اطلاعات کافی خود را برای مصاحبه‌ای موفق آماده کنید. سعی کنید حتما از تجربیات افراد دیگر در مصاحبه استفاده کنید.

توجه کرده‌اید که اکثر حسابداران شرکت‌ها لباس‌های رسمی می‌پوشند؟ زیرا این شغل یک شغل رسمی است و شما باید برای جلسه مصاحبه حتما لباس رسمی بپوشید که کت و شلوار برای آقایان یک لباس رسمی محسوب می‌شود. سعی کنید برای انتخاب رنگ از رنگ‌های خنثی استفاده کنید همچنین می‌توانید از عطری خیلی ملایم برای جلسه استفاده کنید. بهترین توصیه این است که از زیورآلات برای جلسه استفاده نشود.

اگر فکر می‌کنید آدم استرسی هستید می‌توانید قبل از جلسه مصاحبه استخدامی حسابداری با کمک دوست‌تان یک جلسه شبیه سازی شده برای آمادگی بیشتر داشته باشید. زیرا باعث می‌شود ترس‌تان بریزد و با اعتماد به نفس وارد جلسه مصاحبه بشوید.

برای معرفی خود در جلسه مصاحبه استخدامی حسابداری حتما با صدایی رسا و چهره‌ای گشاده شروع به صحبت کنید. شما می‌توانید از کارفرما سوالاتی در مورد محیط کار، برنامه‌های کاربردی نرم افزار و خیلی چیزهای مثبت دیگر بپرسید. سعی کنید تا به روشی به او نزدیک شوید به طریقی که در آن شما باید در هر جلسه با یک انسان دیگر نزدیک شوید، خوب باشید، لبخند بزنید، دوستانه باشید، به آن‌ها گوش دهید.

اگر یک شانس وجود دارد، از تعریف مصاحبه گر دریغ نکنید. شما باید به سادگی سعی کنید تا یک رابطه خوب با این شخص ایجاد کنید. فراموش نکنید که به ویژه امروزه، ترجیحات شخصی موضوع مهمی هستند، زمانی که افراد همکاران جدید خود را انتخاب می‌کنند.

آیا سوالات در شرکت های مختلف متفاوت است؟

بدیهی است، فرآیندهای مصاحبه در شرکت های مختلف متفاوت است، حداقل کمی. با این حال، اگر آنها برای جذب یک حسابدار شرکت تلاش می کنند، آنها از او سوالات مصاحبه برای مدیران و یا برای تحویلداران بانک را نمی پرسند…

منطقی است که پایه مصاحبه همیشه مشابه است و استراتژی های مناسب را می توان با موفقیت در هر شرکت استفاده کرد.
تفاوت های جزئی: شرکت های بزرگ ممکن است آزمون هوش، روان سنجی و مسائل مشابه در مصاحبه های خود را شامل کنند ، در حالی که شرکت های کوچک به ندرت از این ابزار استفاده می کنند. ترجیحات شخصی اغلب نقش مهمی در شرکت های کوچک بازی می کنند.

علاوه بر این، شما احتمالا باید اول مصاحبه استخدامی حسابداری  غربالگری در شرکت های بزرگ داشته را بگذرانید. آنها از شما تنها چند سوال شخصی در این مرحله می پرسند، مانند:

  • چرا حسابدار؟
  • چرا شرکت ما ؟
  • انگیزه شما ؟
  • نقاط قوت و ضعف شما؟
  • انتظارات حقوق و دستمزد شما؟

از این سوالات نترسید. شما باید آشکارا و با شور و شوق صحبت کنید. شما باید اهداف روشن برای کار برای آنها را نشان دهید. آن همه چیزی است که شما باید در دور اول این مصاحبه انجام دهید. پس از آن جنگ واقعی شروع می شود

نتایج مصاحبه استخدامی حسابداری

اگر نتیجه مصاحبه استخدامی حسابداری بلافاصله به شما اعلام نشود، احتمالا تاریخ مشخصی برای تصمیم‌گیری اعلام می‌شود تا کارفرما همه کارجویان را مقایسه کند و بهترین گزینه را انتخاب کند. تا آن موقع از تجربه این مصاحبه یاد بگیرید و برای مصاحبه بعدی آماده شوید.

کلام آخر

معمولا کارفرمایان دنبال افرادی هستند که کار را درک کنند، کار را از خود بداند و حتی در فرآیند تصمیم‌گیری کمک کند. سوالاتی مثل چه مسائلی دارید تا بتوانم کمک کنم مثل یک بمب عمل می‌کند. البته که باید نگرش شما هم حل مسئله‌های کارفر باشد!

سوالات مصاحبه استخدامی حسابداری روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود برای اینکه رقابت زیاد است و هدف کارفرما پیدا کردن بهترین کاندیدای جستجوی شغل حسابداری است. درنتیجه فقط یک فرصت کوتاه دارید تا شخصیت و مهارت خود را به مصاحبه‌کننده و مدیر آینده‌تان ثابت کنید و درعین‌حال بهترین کارفرما را برای حرفه‌تان انتخاب کنید پس باید آمادگی قبل از مصاحبه داشته باشید، اطلاعات کافی در مورد سوالهای مصاحبه حسابداری جمع‌آوری کنید، با ادبیات ساده اما حرفه‌ای صحبت کنید و مطمئن باشید که موفق می‌شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا