ارز دیجیتال و کریپتومقالات آموزشی

زی کش Zcash چیست؟ (ZEC)

زی کش یا زدکش Zcash چیست? (ZEC)زی کش یا زدکش Zcash چیست? (ZEC)

زی‌کش یک شبکه پرداخت غیرمتمرکز همتا به همتا و یک ارز دیجیتال با واحد اختصاری ZEC است. این ارز دیجیتال انشعاب یا فورکی از بیت کوین بوده و تعداد واحدهای آن هم مانند بیت کوین محدود به 21 میلیون واحد است. در واقع برای ساخت زی‌کش از کدهای بیت کوین استفاده شده است.

زی کش Zcash، یک ارز رمزنگاری مجازی غیر متمرکز و open source است که در نیمه دوم سال 2016 راه اندازی شده است، این ارز برای کاربران امیدوار کننده به نظر می رسد.

زی کش یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین است اما ویژگی های متفاوتی دارد.

زی‌کش مانند بیت کوین، بلاک چین مخصوص خودش را دارد و مبتنی بر استخراج (ماینینگ) است. قابلیتی که زی‌کش را از بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیگر متمایز می‌کند امکان انجام تراکنش‌های خصوصی است.

زی‌کش ضمن حفظ حریم خصوصی کاربر، شفافیت تراکنش‌ها را نیز تا حدی در نظر گرفته است. بنابراین، Zcash ادعا می کند مانند https است در حالی که بیت کوین مانند http، زد کش ادعا می‌کند که امنیت بیشتری را در تراکنش‌ها داشته و حریم خصوصی کاربر را بهتر حفظ می‌کند. در واقع با وجود اینکه همه تراکنش‌ها بر روی بلاک چیین ذخیره می‌شود، داده‌هایی نظیر اطلاعات فرستنده،‌ گیرنده و نیز میزان پول انتقال یافته محرمانه می‌ماند.

برای افرادی که دوست ندارند جرئیات تراکنش آن‌ها فاش شود، زی‌کش می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

تاریخچه پیدایش زی کش

زی‌کش در 28 اکتبر سال 2016، به عنوان یک فورک بیت کوین کار خودش را آغاز کرد. دانشمندان، مشاوران و مهندسان ZECC پروتکل Zcash را توسعه دادند و راه اندازی کردند. این شامل همه نویسندگان پروتکل Zerocash، بسیاری از سازندگان پروتکل Zerocoin و محققان اصلی zk-SNARK هستند. خالق اصلی زی‌کش برنامه نویسی به نام زوکو ویلکاس (Zooko Wilcox) است. او ابتدا کار خودش را با کار بر روی بیت کوین شروع کرد اما به دلیل شفافیت تراکنش‌های بیت کوین، به فکر راهی رسید تا تراکنش‌های مخفی را برای کاربران شبکه به ارمغان بیاورد. او با تغییرات گسترده در کدهای بیت کوین، زی‌کش را خلق کرد. برای زی‌کش هیچگونه جمع سپاری یا ICO ای برگزار نشد بلکه سرمایه اولیه توسط سرمایه‌گذاران خصوصی جذب شد. افرادی مانند راجر ور و فرد ارسام، بنیانگذار کوین بیس روی این پروژه سرمایه‌گذاری سنگینی انجام دادند.

چگونه زی کش تهیه کنیم؟

زی کش را مانند همه ارز های دیجیتال دیگر می توانید از صرافی های داخلی خریداری کنید و یا از طریق استخراج آنرا تهیه کنید.
همیشه ساده ترین راه بدست آوردن کریپتو ها، خرید آن ها بوده است.

استخراج Zcash

نحوه ماینینگ زدکش نیز مانند بیت‌کوین است ولی الگوریتم استخراج زدکش با بیت کوین تفاوت دارد. زدکش از الگوریتم Equihash استفاده می‌کند که یک الگوریتم گواه اثبات کار (pow) نامتقارن و متکی بر حافظه رم است که تعمیم یافته مسئله تاریخ تولد است.

زی کش از Equihash به عنوان یک الگوریتم هش بهره می برد. این الگوریتم نیاز به RAM بالا جهت رمزگشایی دارد.
استخراج این ارز رمزنگاری شده توسط هر دو سخت افزار CPU و GPU انجام می شود.

نرم افزار Minergate روی سیستم عامل های مک، لینوکس و ویندوز قابل اجراست و تعداد زیادی از ارز های رمز پایه را برای استخراج پشتیبانی می کند که از جمله آن امکان استخراج زی کش است.
میتوانید نرم افزار را از این سایت دانلود کنید. ⇐ minergate.com

از معرفی نرم افزار ماینر گیت، نوبت به نرم افزای هایی برای استخراج زی کش با CPU و GPU بر روی سیستم عامل ویندوز به طور جداگانه می رسد. نرم افزار Nicehash برای CPU و نرم افزار claymore برای استخراج زی‌کش با GPU است.

شما به یک استخر استخراج هم نیز نیاز دارید تا قدرت هش کردن خودتان را هدایت کنید

کیف پول های زی کش

کیف پول سخت افزاری Zcash

یکی از بهترین کیف پول های سخت افزاری Ledger Nano S است که به علت امنیت بالا در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. این کیف پول درست مثل یک دستگاه USB است که می تواند به رایانه متصل شود و دارای صفحه نمایش OLED است که جهت بررسی و تایید معاملات ارزهای دیجیتال مفید است. شما می توانید زی کش خود را در این کیف پول نگهداری کنید. یک کیف پول سخت افزاری دیگر TREZOR است.

کیف پول نرم افزاری Zcash

کیف پول Jaxx یکی از بهترین گزینه ها جهت ذخیره سازی ارز های رمزنگاری شده به شمار می رود. این کیف پول چند پلت فرم نامیده می شود؛ زیرا تقریباً تمام سیستم عامل ها را پشتیبانی می کند. این کیف پول در صورت بروز هر مشکلی، 24 ساعته و 7 روز هفته پشتیبانی می شود.

کیف پول اینترنتی Zcash

این نوع کیف پول ها را می توان یکی از سریع ترین انواع کیف پول ها دانست. برخی از این سایت هایی که معرفی کرده ایم دارای نسخه های تلفن همراه نیز هستند و بنابراین شما به راحتی می توانید همه جا کیف پول خود را استفاده کنید.

jaxx.io — cryptonator.com — coinbr.net — freewallet.org — bitpie.com — coinomi.com — holytransaction.com — waterhole.io

کلام آخر

زی کش شبکه ای در حال توسعه است و از ابتدا یک نوآوری اینترنتی بوده و روی مستقل بودن از حاکمیت ها و دولت ها تاکید داشته و دارد. زد کش به دارندگانش این امکان را می دهد که بدون واسطه و در هر لحظه پولشان را انتقال دهند و نگران قوانین و مشکلاتی نباشند که در بانک ها برای انتقال وجه ممکن است به وجود آید. سرمایه گذاری بر روی زی کش در کشورهای جهان سوم می تواند ریسک از دست رفتن و یا کاهش ارزش پول ملی سرمایه گذار به دلیل تورم و یا مشکلات دیگر را کاهش دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا