ارز دیجیتال و کریپتومقالات آموزشی

ارز دیجیتال ایاس EOS چیست؟ کاربردهای ایاس

این روزها بلاک چین ایاس (EOS) به منظور تبدیل شدن به یک سیستم عامل غیرمتمرکز برای پوشش انبوهی از برنامه‌های غیرمتمرکز، به شدت در حال توسعه است.

ایاس یا ای او اس EOS یک پلتفرم متمركز بر مبنای بلاك چین است كه برای پشتیبانی از كاربرد های غیرمتمرکز در مقیاس تجاری، با ارائه یكی از ویژگی های اصلی ضروری، به شركت ها اجازه می دهد تا برنامه های بلاک چین را به شیوه ای شبیه به برنامه های مبتنی بر وب، ایجاد كنند. ارتباطات EOS و پردازش موازی، مقیاس پذیری را ارائه می دهند، در حالی که مدل مالکیت آن هزینه های معامله را حذف می کند. این ویژگی ها EOS را به یک رقیب جدی Ethereum تبدیل می کند (هر چند ICO ای او اس واقعا از اتریوم پشتیبانی می کند).

در واقع  ایاس جزء یکی از پروژه های موفق در دنیای رمز ارزها می باشد که با یک هدف مشابه به اتریوم، مانند اجرای قرارداد های هوشمند و برنامه های غیر متمرکز( DApps ) ایجاد شده است.

تاریخچه ایاس EOS

ارز دیجیتال ایاس توسط شرکتی به نام Black.One تاسیس شد. این شرکت توسط براندن بلومر، که در ابتدا یک پروژه معمولی با هدف جذب فناوری بلاکچین بود ،شروع به کار کرد.توسعه دهندگان این پروژه افرادی به نام های لیمر استوی (موسس استیم( و دانیل لارمیر (بنیانگذار بیت شیرز) هستند.

عرضه اولیه (ICO) در سال 2017 توسط شرکت خصوصی Block.One شروع  و تا سال 2018 ادامه داشت. وایت پیپر این ارز نیز در سال 2017 منتشر شد. طبق مقاله ای که  در 1 ژوئن 2018 در مورد فروش اولیه سکه های ایاس در سایت خبرگذاری کوین تلگراف به انتشار رسیده، پروژه ایاس رکورد جذب سرمایه 4 میلیارد دلاری در مدت زمان یک سال را زده است.

توکن های ایاس ابتدا بر روی شبکه اتریوم قرار داشته اند و این توکن ها در کیف پول اتریوم نیز ذخیره می شدند و در سال 2018 این توکن ها بر روی شبکه اصلی خودشان انتقال داده شدند.

نسخه های آزمایشی این شبکه با عنوان Dawn 1.0 در سپتامبر 2017، نسخه 2.0 آن در 4 دسامبر 2017، نسخه 3.0 آن در 25 ژانویه 2018 و اخرین نسخه 4.0 در تاریخ 7 می 2018 منتشر شد.

دو ادعای بزرگی که ایاس مطرح کرده است

✓ آنها تصمیم بر این دارند که تمام کارمزدهای تراکنش ها را برای همیشه حذف کنند.

✓ خواهان آن هستند که پلتفرم آن ها توانایی انجام میلیون ها تراکنش در ثانیه را دارد.

ایاس در اصل نتیجه تلاش های شرکت Black.One است که  در ابتدا یک شرکت املاک بوده و سپس وارد فضای ارزهای دیجیتال شده است.

برطرف کردن ابهامات در مورد توکن های EOS

برخی از کاربران در حوزه ارزهای دیجیتال فکر میکنند EOS برنامه‌ای روی اتریوم است اما به هیچ عنوان اینگونه نیست. در واقع فقط توکن‌های EOS به طور موقت روی شبکه اتریوم قرار دارند. پلتفرم و بلاک چین اختصاصی EOS برای رقابت با اتریوم یا هر شبکه‌ی دیگری به زودی عرضه خواهد شد.

نحوه کارکرد ایاس چگونه است؟

یکی از اهداف ایاس ساختن یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین است تا بتوان هزاران تراکنش در ثانیه را حتی بدون هزینه های مربوط به تراکنش هایی که در زنجیره اصلی انجام می شوند ،تحقق بخشد.

همانند اتریوم که ماینرها بلوک تولید می کردند، در ایاس نیز تولید بلوک ها توسط ایجاد کنندگان بلوک انجام می شود. هنگامی که تولیدکنندگان بلوک، بلوکی را تولید می کنند، توسط بلاکچین ایاس این هزینه را به آنها پرداخت می شود و پرداخت کارمزد توسط کاربران نیز حذف می شود.

به ایاس ” قاتل اتریوم (Ethereum Killer)” نیز گفته می‌شود؛ به این معنی که ایاس می‌تواند تمامی فعالیت های اتریوم را به صورت بسیار آسان تر و بهینه تر انجام دهد.

تنها یکی از تولیدکنندگان بلوک می تواند در یک زمان مشخص بلوک تولید کند. در بلاکچین ایاس نیز در هر دو ثانیه یک بلوک تولید می شود. با هدف اطمینان از اینکه شبکه با یک نرخ خوب و به صرفه کار می کند، این است که یک تولید کننده بلوک که  در یک زمان مشخص و از قبل تعیین شده بلوکی تولید نکرده باشد، به طور موقت از شبکه حذف خواهد شد.

این پلتفرم توانایی انجام هزاران تراکنش در یک ثانیه را دارد. همین مزایا ها باعث می شود تا ایاس یکی از بهترین بلاکچین هایی باشد که تا کنون به بازار عرضه شده است. اتریوم نزدیک بلاکچین به ایاس می باشد که توانایی انجام 30 تراکنش در ثانیه را دارد. ترون نیز با کارکردی مشابه به ایاس و اتریوم می باشد که آینده ای روشن دارد.

تفاوت های اتریوم و ایاس چیست؟

در حالی که اتریوم به عنوان ارز مبتنی بر پروتکل برای ایجاد برنامه های غیر متمرکز، پردازش معاملات و تشکیل DAOS در شبکه استفاده می شود – EOS با هدف تبدیل شدن به یک نسخه سریع تر و کارآمدتر از آن است. ارز دیجیتال  EOS یک پلتفرم سری عتر برای Dapps است که توانایی پردازش معاملات را با بیش از 50000 بار در هر ثانیه دارد.

از ایاس (EOS) چه استفاده‌ای می‌شود؟

مانند اکثر بلاک چین های دیگر ایاس هم ارز رمزپایه انحصاری خودش را دارد که به آن EOS گفته‌ می‌شود. ساخت این کوین چندین هدف داشته است که در ادامه آنها را مطرح خواهیم نمود.

زمانی که از بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌کنید، باید برای انجام تراکنش‌ها کارمزد پرداخت کنید. به این کارمزد Gas گفته می‌شود. هرچه افراد بیشتری به شبکه اضافه شوند و از آن استفاده کنند، Gas نیز گران‌تر می‌شود. این امر باعث می‌شود که ارسال مقادیر کم اتریوم در شبکه به صرفه نباشد.

مثالی که قبلا در همین مطلب در مورد فیسبوک برای توضیح ارز دیجیتال ایاس زدیم را به یاد دارید؟ خب، اینگونه در نظر بگیرید که اگر برنامه غیرمتمرکز فیسبوک روی بلاک‌چین اتریوم اجرا شود هر بار که کسی دکمه لایک را می‌زند، باید کارمزدی بابت این کار پرداخت کند !

دلیل این اتفاق ساختار اتریوم است به این صورت که هر وقت افراد قصد استفاده از شبکه را داشته باشند، در واقع ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) را کرایه می‌کنند و برای آن باید کارمزد پرداخت کنند. این ساختار در ایاس کاملا متفاوت است و به جای اجاره قدرت کامپیوتری (ماشین مجازی) دارندگان کوین ایاس در مالکیت شبکه سهیم هستند.

  • به عنوان مثال اگر شما مالک یک درصد از کوین های EOS در شبکه باشید، به اندازه همان یک درصد در مالکیت شبکه EOS سهیم هستید. یعنی شما مالک 1 درصد از قدرت پردازشی کامپیوتری شبکه برای پردازش تراکنش هایتان هستید و همین امر باعث می‌شود تراکنش‌ها در این شبکه رایگان باشد.

کوین EOS مانند سایر ارزهای دیجیتال عمل می‌کند. با استفاده از این کوین می‌توانید وجوه را با استفاده از کیف پول های ارز دیجیتال مختلف ارسال، دیافت یا ذخیره سازی کنید. بنابراین ایاس سیستم پرداختی بسیار خوبی است که با آن می‌توانید پولتان را به هرجای دنیا که می‌خواهید بصورت کاملاً رایگان و در چند ثانیه ارسال کنید.

ایاس از الگوریتم اثبات سهام نیز پیروی می کند

در این الگوریتم ،کاربرانی که توکن های ایاس را نگه دارند از طریق سیستم را گیری که دائم برگزار می شود، می توانند تولید کنندگان بلوک ها را انتخاب کنند. افرادی که بخواهند در تولید بلوک شرکت کرده و یک فرصت برای تولید بلوک ها به او داده شود، نگهدارندگان توکن ها را می توانند قانع کنندتا به آنها رای دهند. نرم افزار Eos.IO که توسعه دهندگان ارز دیجیتال ایاس آن را ارائه می دهند، اجازه می دهد تا هر کس قادر به ساخت بلاکچین خودش بر روی آن باشد.

هر توسعه دهنده می تواند برای خودش توکن ساخته یا از توکن های Eos استفاده کند. این نرم افزار توانایی ایجاد بلوک در هر ۰.۵ ثانیه را دارد. در هر زمان از قبل مشخص شده تنها یک فرد مجاز است تا یک بلوک تولید کند.

در اثبات کار به عنوان یک فرایند مراحل زیر باید دنبال شود

استخراج کننده محاسبات رمز نگاری را انجام داده و پس از تایید یک دسته از تراکنش ها که بلاک می گویند، آنرا به بلاکچین می افزاید. این روش خواستار برق و سخت افزار زیادی می باشد. برای امنیت و پایداری ، این سیستم به شکلی طراحی شده تا محاسبات به مرور زمان سخت تر شوند.

بررسی درست بودن یک بلاک آسان بوده، اما طبق ان چیزی که برای سیستم تعریف شده است، برای حفظ شبکه از عمد محاسبات را سخت و پیچیده تر می کند.

حال اثبات سهام چیست؟

در اثبات سهام به دلیل حظور ماینر ها به جای دارندگان واحد های ارزی ،دیگر نیازی به سخت افزار یا مصرف برق بالا نیست.

روند این کار به ای شکل است که : دارندگان رمز ارزها ، قسمتی از ارزهای دیجیتال خود را به شبکه اختصاص می دهند. سپس اعتبار سنجی بلاک ها را شروع می کنند. هر کاربری که بیشترین رمز ارز را داشته باشد، تعداد بیشتری بلاک را تایید و سپس پاداش نیز دریافت می کند. در مکانیسم اثبات کار داشتن بیش از 50% از محاسبات شبکه می تواند شبکه را نابود کند.

همچنین در مکانیسم اثبات سهام تنها با داشتن 50% از واحد های ارزی موجود در یک شبکه ،می تواند شبکه را نابود کند.

تفاوت اثبات سهام نمایندگی شده با اثبات سهام در چیست؟

 همانطور که قبلا هم گفته شد؛ توسعه دهندگان ایاس، با ارائه نرم افزار غیرمتمرکز امکان این را می دهد تا هرفردی بلاکچین خودش را بر روی آن بسازد. هر توسعه دهنده نیز می تواند برای خودش توکن ساخته یا از توکن EOS استفاده کند

اگر بخواهیم ساده تر بگوییم ، در سیستم اثبات سهام نمایندگی شده ، کاربرانی که دارای توکن هستند می توانند به شکل خودکار به 20 نماینده رأی بدهند، بر خلاف آن در سیستم اثبات سهام همه  در انجام تأیید تراکنش نقش داشته و پاداش دریافت می کنند.

نمایندگان پول خوبی از ایجاد بلاک بدست می آورند. بنابراین برای نماینده شدن انگیزه خوبی است.

برای نماینده شدن باید دارای شرایطی مانند :قدرت پردازش Cpu ، تعداد زیادی توکن و…. باشید. بنابراین رقابتی برای بهتر بودن و همچنین جلب رضایت مشتری به وجود می اید.

حال اگر نماینده ای کار خود را خوب انجام ندهد، در رأی گیری حذف شده و نماینده دیگری جایگزین او می شود.با انجام این کار علاوه  بر بالا رفتن سرعت تراکنش ها کارمزد تراکنش ها نیز از بین می رود.

پشتیبانی درخواست های کاربران ایاس

ایجاد یک پلتفرم که قادر به پردازش کردن میلیون ها درخواست کاربران و تراکنش ها و معاملات روزانه باشد ، به دلیل استفاده گسترده از شبکه و همچنین تکنولوژی های مختلف، ضروری و مهم می باشد.

از آنجا که بسیاری از برنامه ها برای اینکه کار کنند باید به یک حد مشخصی کاربران داشته باشند ، بنابراین ایاس پلتفرمی طراحی کرده است که توانایی مدیریت تعداد زیادی از این کاربران را دارد.

حذف کارمزدهای تراکنش در ایاس!!

برای عملی کردن تمام نیاز های کاربران ، ایاس یک پلتفرم قابل اعتماد و کاملا رایگان برای اجرای تراکنش ها را ارائه می دهد، و در آن دیگر هیچ کدام از افراد شبکه مجبور به پرداخت کردن کارمزد برای خدماتی که ارائه می شود نیستند.

مزایا و معایب (EOS)

مزایا


  • سرعت پردازش بالا
  • رایگان بودن تراکنش ها
  • پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (dApps)
  • استفاده از الگوریتم گواهی اثبات سهم محول شده (DPoS)
  • کار با آن برای توسعه دهندگان بسیار راحت است و به راحتی توسعه دهندگان می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز را کنار یکدیگر قرار دهند.
  • براساس میزان توکنی که دارید، مالکیت شبکه ایاس را هم در اختیار دارید و به معادل همان مقدار دسترسی به پهنای باند شبکه خواهید داشت.

معایب


  • نگرانی ها در مورد تمرکز شبکه ایاس (EOS) ؛ مکانیزم حاکمیت ایاس چنان طراحی شده است كه در هر زمان معین تنها 21 تولیدكننده بلوك داشته باشد و عملکرد كلی شبکه به رأی سهامداران بستگی دارد.
  • رقبای متعدد ایاس (EOS) ؛ هنوز مشخص نیست که نتیجه رقابت اتریوم و ایاس چه خواهد بود. علاوه بر اتریوم، EOS باید با بلاک چین های دیگر از جمله Tron، Neo، Rchain رقابت کند و برای اینکه میدان را به رقبا نبازد، همواره باید در حال توسعه و بهبود پلتفرم خود باشد.
  • پروژه ایاس به این علت که بدون ارائه یک نمونه اولیه از شبکه اصلی EOS مبلغ یک میلیارد دلار از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) خود جمع آوری کرد، با انتقادات شدیدی مواجه شد.

کیف پول های EOS

توکن‌های EOS، فعلا مبتنی بر اتریوم هستند. برای ذخیره توکن‌های EOS، می‌توانید از کیف پول‌های رسمی اتریوم مانند مای‌اتر ولت و متامسک استفاده کنید. کیف پول‌های دیگری مانند اکسودوس، ایدو و صرافی‌ها هم از این توکن‌ها پشتیبانی می‌کنند، اما سایت رسمی ایاس توصیه می‌کند برای به روز‌رسانی های بعدی از کیف پول های رسمی اتریوم استفاده شود.

از کجا EOS بخریم؟

برای خرید توکن‌های EOS صرافی‌های زیادی قابل استفاده هستند.

به طور کلی برای کاربران دو راه برای خرید EOS وجود دارد :

  1. خرید مستقیم با ارزهای سنتی مانند ریال یا دلار
  2. تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به EOS

تبدیل ارزهای دیگر به EOS

رایج ترین روش خرید EOS و دیگر ارزهای دیجیتال مخصوصا برای کاربران ایرانی این است که: یک ارز دیجیتال دیگر مانند بیت کوین یا اتریوم را با استفاده از ریال خریده و سپس به صرافی های معتبر انتقال داده و آن را به EOS تبدیل کنند.

در ادامه به چند مورد از سایت هایی که کاربران ایرانی می توانند بیت کوین و اتریوم و … را به EOS  تبدیل کنند می پردازیم.

صرافی چنجلی برای تبدیل ارزهای دیجیتال به ایاس

این سایت Changelly در واقع یک صرافی نمی باشد. یک پلتفرم تبادل سریع برای ارزهای دیجیتال بوده که با بهترین کارمزد تبادل رمز ارزها را در بازار ارائه می دهد.

این ربات با پلتفرم هایی در زمینه ارزهای دیجیتال مانند پولونیکس و بیترکس هماهنگ می باشد. این ربات در کمترین زمان درخواست های خرید و فروش را در این پلتفرم ثبت و سپس بهترین قیمت حال حاظر که در صفحه اصلی به نمایش در آمده را انتخاب کرده و به کاربران نشان می دهد.

در چنجلی می توان چیزی حدود 35 رمز ارز را خیلی سریع تبادل کرد.

صرافی بایننس

صرافی چینی بایننس هم روش خوبی برای خرید EOS است. به دلیل واقع بودن صرافی در چین، احتمال تحریم و بلوکه شدن پول ها بسیار کم است. این سایت برای کاربران ایرانی قابل استفاده است. شما می توانید بیت کوین یا ارزهای دیگر را در این صرافی شارژ کنید و اقدام به خرید EOS یا ارزهای دیگر نمایید. همانظور که گفتیم این صرافی می تواند به عنوان کیف پول،‌سرمایه شما را ذخیره کند. پیشنهاد می‌کنیم که پس از خرید، ارزهای خود را به کیف پول های امن منتقل کنید.

کلام آخر

در حال حاضر EOS یکی از 10 ارز دیجیتال برتر دنیا است. ایاس توانایی بالقوه‌ای برای رقابت با اتریوم دارد و با توجه به امکاناتی که فراهم می‌کند، احتمالا در آینده نزدیک بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. نظر شما در رابطه با ایاس (EOS) چیست؟ آیا می‌تواند به رقیب جدی برای اتریوم تبدیل شود و یا حتی برنده این رقابت باشد؟ نظرات خود را با وب سایت سیگنال در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا