بورس و فارکسمقالات آموزشی

تاریخچه بورس در جهان

تاریخچه بورس

تاریخچه بورس : فلسفه کلیدی شکل‌گیری بازار بورس در جهان، تجمیع سرمایه و تأمین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های آن‌ها در قالب یک سیستم بازار منسجم، قانونمند، پیوسته و شفاف است. مبنای اساسی تشکیل این بازارها همان مفهوم اولیه و ساده شراکت، تقسیم سود و زیان احتمالی میان شرکا است. بورس با تجمیع سرمایه‌های جزئی و پراکنده، سرمایه‌گذاری‌های مهم و کلان را میسر می‌سازد و تاثیرات بسزایی بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه و پیشرفت صنایع و آبادانی کشور می‌گذارد و درعین‌حال سود و منافع برای سهامداران ایجاد می‌کند.

تاریخچه پیدایش واژه بورس به قرن پانزدهم میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان، بازرگانان و کسبه‌ شهری در شمال غربی بلژیک، در مقابل خانه‌ بزرگ‌زاده‌ای به نام «واندِر بورس» جمع می‌شدند و به خرید و فروش کالاهای خود براساس حراج و مبادله پول های خود می‌پرداختند

پیشینه‌ تاریخی واژه بورس

به اعتقاد اغلب کارشناسان، تاریخچه پیدایش واژه بورس هم به قرن پانزدهم میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان، بازرگانان و کسبه‌ شهری به نام بورُوژ (Bruges) در شمال غربی بلژیک، در میدانی به نام تِربورس (Ter Beurze) در مقابل خانه‌ بزرگ‌زاده‌ای به نام «واندِر بورس» جمع می‌شدند و به خرید و فروش کالاهای خود بر اساس حراج می‌پرداختند. از آن تاریخ به بعد مکان‌هایی که مردم در آنجا به حراج کالا مبادرت می‌کردند و به‌تدریج شکل توسعه‌یافته‌تر و مسقف به خود گرفت، به بورس می‌گفتند.

در آن زمان، این مکان‌ها از نظم و انضباط خاصی برخوردار نبود و هر کسی می‌توانست در آنجا به فعالیت‌ بپردازد، اما به‌مرورزمان و رفته‌رفته، نظم و انضباط خاصی در این مکان‌ها حاکم شد؛ به‌نحوی‌که پس از مدتی، فقط بازرگانان، صرافان و دلالان بودند که اجازه داشتند در این مکان‌ها خریدوفروش کنند. درگذر زمان، تالارهای مسقف بورس شکل گرفت و بازرگانان که تا پیش از آن، در هوای آزاد خریدوفروش می‌کردند، برای خریدوفروش به این تالارها می‌رفتند. در بسیاری از منابع علمی و تاریخی، زمان آغاز به کار تالارهای مسقف بورس را به‌عنوان تاریخ رسمی تأسیس بورس در دنیا معرفی می‌کنند، اگرچه همان‌طور که گفتیم، پیشینه آن به قبل‌ از آن تاریخ و به قرن پانزدهم میلادی در بلژیک برمی‌گردد.

شرکت سهامی چیست و تاثیر آن در تاریخچه بورس

در زمان‌هاي گذشته، بازرگانان همواره به دنبال آن بودند تا ضرر و زيان‌هاي احتمالي ناشي از تجارت خود را کاهش دهند. شراکت، راهي بود که مي‌توانست ريسک کسب و کار آنها را کاهش دهد؛ چون با شريک‌شدن چندين فرد در يک کسب و کار، سود و زیان‌هاي احتمالي آن کسب و کار بين شرکا تقسيم مي‌شد. اين تجربه، به تدريج به تشكيل شرکت‌هاي سهامي منجر شد. در اين شرکت‌ها، هر يک از شرکا به نسبت سهمي که در شرکت داشت، در منافع و يا ضررهاي احتمالي شرکت سهيم مي‌شد.

اولين شركت سهامي در بورس

اولين شركت سهامي با نام «ماسکُوِي» (Muscovy) در سال 1553 ميلادي، با مشارکت عده‌اي از تجار در روسيـه ايجـاد شد. گسترش مبادلات تجاري در جهان، نياز به سرمايه‌هاي بيشتـر و شرکاي بيشتري را آشکار کرد. پيدا کردن شرکاي متعدد براي سرمايه‌گذاري در يک کسب و کار، به مراکزي نياز داشت که بتواند در واقع بين دارندگان سرمايه و متقاضيان سرمايه، ارتباط برقرار کند. اين مراکز، به نام «بورس» معروف شدند. شرکت‌ها با فروش سهام خود در بورس، در واقع سرمايه‌گذاران و شرکاي بيشتري را براي مشارکت در کسب و کار خود، پيدا مي‌کردند.

اولين بورس اوراق بهادار

اولين بورس اوراق بهادار جهان در اوايل قرن هفدهم ميلادي در شهر «آمستردام» هلند تشکيل شد و كمپاني هند شرقي، اولين شرکتي بود که سهام خود را در آن عرضه کرد. فعاليت‌هاي مرتبط با بورس در شهر لندن از اوايل قرن هجدهم ميلادي و در قهوه‌خانه‌ها شروع شد. اين فعاليت‌ها در سال 1773 ميلادي و با خريد ساختمان مستقل توسط معامله‌گران وارد فصل جديدي شد. در نهايت در سوم مارس سال 1801 ميلادي، بورس لندن فعاليت رسمي خود را آغاز کرد.

بورس معتبر نيويورک فعاليت خود را چگونه آغاز کرد؟

تاریخچه بورس نیویورک، لندن

مقر اصلی تعدادی از مهمترین بورس‌های جهان به خصوص بورس نیویورک در خیابان وال استریت (wall street) در محله منهتن نیویورک است. دلیل نام‌گذاری وال استریت در واقع ساخت دیوار توسط استعمارگران هلندی برای جلوگیری از حملات سرخ‌پوستان و دزدان دریایی در این منطقه بود. ۲۶ کارگزار بازار سهام در خیابان وال استریت نیویورک در ۱۷ می سال ۱۷۹۲ میلادی زیر یک درخت چنار دور هم جمع شده و توافق نامه‌ای را امضا کردند که بعدها به توافق‌نامه ” Button Wood” معروف شد. سپس در ۸ مارس سال ۱۸۱۷ اساسنامه‌ای تنظیم شد که آغاز به کار بورس نیویورک را رسمیت بخشید.

این بازار در ساختمانی اجاره‌ای واقع در پلاک ۴۰ وال استریت شروع به کار کرد. در حال حاضر معتبرترین بورس جهان، بورس نیویورک با نماد (NYSE (New York Stock Exchange است. شاخص اصلی این بورس داوجونز Dow Jones نام داشته و معاملات آن به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد. بورس نیویورک از نظر حجم سرمایه‌گذاری و معاملات بزرگترین بورس دنیا است. بازار بورس نزدک (NASDAQ) نیز به عنوان بزرگترین بازار معاملات خرد سهام آمریکا توسط انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار بورس نیویورک در سال ۱۹۷۱ آغاز به کار کرد.

بورس‌ لندن، بورس توکیو (TYO)، بورس فرانکفورت و بورس پاریس از دیگر بورس‌های معتبر و مهم دنیا هستند که نقش بزرگی در اقتصاد جهان ایفا می‌کنند.

چکیده مطلب از تاریخچه بورس

طی قرن‌های اخیر سیر تحول و پیشرفت بشر در گسترش بورس‌های جهان کاملا قابل مشاهده است، به طوری که در عصر حاضر، تصور جهان بدون این رکن اقتصادی کاملا غیر ممکن به نظر می‌رسد. کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته نیز با توجه به همین موضوع همواره سعی در تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاری مردم و شرکت‌ها در بورس داشته‌اند. بورس‌های نیویورک، نزدک، لندن، پاریس، فرانکفورت، توکیو و … نیز تنها چند مثال از بورس‌های موفق دنیا هستند. به طور میانگین بیش از نیمی از مردم کشورهای توسعه یافته در بورس این کشورها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به نظر شما بهتر نیست ما نیز از خودمان شروع کنیم؟!؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا