موفقیت و رهبریمقالات آموزشی

بزرگ ترین درس های زندگی که می توانید از میلیاردرها بیاموزید

بزرگ ترین درس های زندگی که می توانید از میلیاردرها بیاموزید

بیل گیتس، مارک زاکربرگ، استیو جابز، و سایر نوابغ تنها به دنبال سود میلیاردی نبودند. آن ها به چیز دیگری فکر می کردند که باعث شد به چنین موفقیتی برسند. اگر از تمرکز روی حساب بانکی خود دست بردارید، به موفقیت می رسید. بسیاری از میلیاردرهای معروف سرمایه خود را به ارث نبرده اند، بلکه آن را از طریق کار و استعداد خود به دست آورده اند. در این مطلب از بیگ اینکام به 10 درس بزرگ زندگی از افراد معروف و پولدار می پردازیم.

1- ریچارد برانسون: رویای چیزهای بزرگ

برنسون در بلاگ خود می نویسد: « رویا یکی از بزرگ ترین نعمات آدمیان است. رویا آرزوهای ما را شکل می دهد، نوآوری ما را تحریک می کند، ما را به تغییر تشویق می کند و عموما باعث پیشرفت جهان می شود. اگر نمی دانستیم چطور رویاپردازی کنیم، به هیچ چیز دست نمی یافتیم: روی ماه فرود نمی آمدیم، آثار هنری خلق نمی کردیم، حقوق زنان و آزادی های مدنی را به دست نمی آوردیم و زندگی ما بی روح و غم انگیز بود.» «منافع رویا بر خطرات مورد درک آن غلبه دارد، زیرا ارزش آن نه در نتیجه بلکه در آرزویی قرار دارد که همراه با حرکت به سمت هدف است.»

سِر ریچارد چارلز نیکولاس برانسون کارآفرین و سرمایه‌گذار بریتانیایی است او رئیس و بنیان‌گذار گروه شرکت‌های ویرجین است که عنوان بیش از ۴۰۰ شرکت در سراسر دنیا را از آن خود کرده‌است. نخستین سرمایه‌گذاری برانسون در ۱۶ سالگی در یک مجله به نام دانش آموز بود.

2- مارک زاکربرگ: آماده هزینه های بزرگ باشید

وقتی که در سال 2006 یک خط خبری روی فیس بوک راه اندازی شد، بسیاری از کاربران خواهان آن بودند که همه چیز مثل گذشته گردد، و اکنون زاکربرگ افتخار می کند که تیمش از سلیقه آن ها تبعیت نکرد.
او نوشته است: «من به تیم خود افتخار می کنم زیرا ما باور داریم می توانیم همیشه عملکرد بهتری داشته باشیم، و اگر باور داشته باشیم این در بلندمدت به جامعه کمک خواهد کرد، آماده هستیم با هزینه های سنگینی روبرو شویم.»

مارک الیوت زاکربرگ برنامه‌نویس رایانه و یکی از مؤسسان وبگاه شبکه اجتماعی آنلاین فیس‌بوک در آمریکا است. مجلهٔ تایم وی را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۰ انتخاب کرده‌است.

3- ریچارد برانسون: عاشق تغییر باش

وقتی برنسون در مورد کنار گذاشته شدن برند «ویرجین امریکن» می نوشت، به یاد می آورد که چقدر ساختن یک خط هوایی جالب و بی نظیر بوده است: «ویرجین امریکن سفر و عشق کل زندگی بود.»

ویرجین امریکا، (به انگلیسی: Virgin America) شرکت هواپیمایی آمریکایی است، که در سال ۲۰۰۴ توسط گروه ویرجین و مالک آن؛ ریچارد برانسون راه‌اندازی شد

4- استیو جابز: به موارد جزئی توجه داشته باش

جابز شهره است که رهبری سختگیر بوده است اما کارا سویشر، مدیر اجرایی ریکود می گوید علت این مسئله باریک بینی و وسواس او درخصوص بی نقص بودن نتیجه بوده است. او در پادکست «تیم فریس شو» گفت که نگاه متفاوتی نسبت به جابز دارد: «من فکر می کنم او بیش از حد نگران آرمان ها بود، متوجه می شوید؟ او بیش از حد نگران نتیجه بود و هرگونه انحرافی از حالت ایده آل برای او غیرقابل تحمل بود.»

استیون پال جابز کارآفرین، مخترع، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. در سال ۱۹۷۶، جابز ۲۱ ساله به‌همراه دوستش استیو وازنیک ۲۶ ساله، شرکت اپل را تأسیس کردند. اولین رایانهٔ شخصی‌ای که شرکت اپل به بازار معرفی کرد، اپل I نام داشت.

5- مارک زاکربرگ: متوجه اشتباه های خود باش

در ابتدای امسال، الگوریتم تعدیل فیس بوک، برخی محتوای حساس تولید شده توسط کاربران را پاک کرد و زاکربرگ علنا به خاطر این سوءتفاهم عذرخواهی کرد. زاکربرگ نوشت «طی این مباحث سیاسی، اشتباهات زیادی وجود داشت که هر دو طرف با آن ارتباط دارند – ما حساب هایی را پاک کردیم که باید به جا می ماندند، و برعکس با محتوایی که به خاطر تبلیغ نفرت باید حذف می شدند، برخورد عادی داشتیم. انتقادهای مرتبط با آن واقعا دردناک بود زیرا آن ها را منصفانه می دانستم.» کارشناسان رهبری بعدها اعلام کردند که عذرخواهی رئیس فیس بوک صرفا باعث افزایش اعتبار او شده است.

6- بیل گیتس: به دنبال راهکارهای ساده باشید

رئیس مایکروسافت در سال 2007، در زمان سخرانی هنگام اهدای دیپلم ها بیان داشت: «تغییر به واسطه فقدان تلاش ما مختل نمی شود بلکه به واسطه پیچیدگی بیش از حد تکلیف مختل می شود. برای این که خواهان انجام کاری باشیم، باید به مسئله، راه حل آن و میزان تلاش مورد نیاز توجه کنیم، اما پیچیدگی مانع از آن می شود.» او افزود «در صورتی که بخواهیم از تلاش های افراد با بیشترین تاثیر ممکن استفاده کنیم، باید به دنبال راهکار باشیم. اگر کسی از یک فرد یا سازمان بپرسد «چطور می توانم کمک کنم؟» و پاسخ روشنی دریافت کند، می تواند دست به اقدام بزند. این بدان معنا است که با چنین رویکردی، تلاش های افراد بسیاری بیهوده نخواهد بود. پیچیدگی باعث می شود ارائه کمک برای یک فرد آماده، دشوارتر شود.»

ویلیام هنری «بیل» گیتس سوم سرشناس به بیل گیتس کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌دار، نیکوکار و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است، که در سال ۱۹۷۵ با مشارکت پل آلن شرکت مایکروسافت را تأسیس نمود.

7- ریچارد برانسون: خودت باش

برنسون در بلاگ خود می گوید دارای چهار نوه است: «من در مورد معنای زندگی زیاد فکر کرده ام، و این که چه چیزی به آن ها بیاموزم که در زندگی به آن ها کمک کند.»
برنسون، موسس و رئیس هیئت مدیره ویرجین، می گوید او همیشه نقل قولی از کتاب کودکان «تولدت مبارک!» را از یک نویسنده آمریکایی معروف به نام دکتر سوس به یاد می آورد: «تو خودت تو هستی، و این یک حقیقت است. هیچ کس بیش از تو شبیه تو نیست» برنسون دچار بیماری دیسلکسی است و باید می آموخت که این ویژگی خود را بپذیرد نه این که از آن نفرت داشته باشد. «تو خود تو هستی، هیچ کس به اندازه تو، شبیه تو نیست.» برنسون می گوید این بهترین نصیحتی بوده که تاکنون دریافت کرده است.

8- جان پاول دجوریا: در مورد یک نیاز ثابت مشتریان به کسب و کار بپردازد

امروز، جان پال دجوریا، موسس پل میشل، شرکت محصولات مراقبت مو، و رئیس تکیلا، برند معروف الکل یکی از میلیاردرهای معروف است اما زمانی او بی خانمان بود و قوطی های نوشیدنی جمع آوری می کرد. بهترین توصیه او برای کارآفرینان این است: کسب و کاری را در صنعتی شکل دهید که پیوسته نیاز به متقاعد کردن خریداران برای هر خرید وجود نداشته باشد. به دنبال محصولات و خدماتی باشید که به بخشی از زندگی روزانه آن ها تبدیل می شوند. دجوریا می گوید «خودت را برای همیشه درگیر تلاش فروش نکن؛ سعی کن در موقعیتی قرار گیری که اگر محصولات و خدمات تو ارزش آن را داشته باشند، مردم خود آماده استفاده پیوسته آن ها باشند.»

جان پل دوجوریا یکی از بنیانگذاران مطرح شرکت جان پل میشل سیستمز است که امروزه یکی از مشهورترین شرکت های تولید محصولات بهداشتی و مراقبت از مو به حساب می آید و سالیانه چیزی حدود ۹۰۰ میلیون دلار درآمد دارد. همچنین در اختیار داشتن ۴ میلیارد دلار سرمایه خالص به آن ها این امکان را داده که فعالیت های دیگری را نیز انجام دهند.

9- بیل گیتس: با دیگران سهیم باش

گیتس در سخنرانی خود در هاروارد می گوید «مادرم که واقعا به پذیرش من در این جا افتخار می کرد، همیشه به من یادآوری می کرد فراموش نکردن افراد پیرامون خود چقدر مهم است. چند روز قبل از عروسی من، او تعطیلات کوچک جداگانه ای ترتیب داد و در آن در مقابل مخاطبان به خواندن نامه ازدواج خود پرداخت که برای همسر آینده من، میلندا نوشته بود. مادر من دچار یک سرطان بدخیم بود اما برای او مهم بود که افکارش را به ما عرضه کند. در پایان نامه نوشته شده بود «از کسانی که چیزهای زیادی در اختیار آن ها قرار گرفته، چیزهای زیادی انتظار می رود.» گیتس به سخنان مادر خود گوش داد. او یکی از موسسان کمپین «پیمان سخاوت» است که سعی در ترغیب افراد ثروتمند برای اهدای بیشتر ثروت خود به آرمان های انسان دوستانه دارد. علاوه براین، او و همسرش بنیاد بیل و ملیندا گیتس را تاسیس کرده اند که هدف آن ارتقای مراقبت های بهداشتی و کاهش فقر مطلق در ایالات متحده و بسط فرصت های آموزشی و دسترسی به تکنولوژی اطلاعات است.

10-سوز اورمان مشاور مالی

خانم “اورمان” به مردم پیشنهاد می دهد تا به جای محروم کردن خود، با رفتارهای اقتصادی درآمد خود را افزایش دهند. هنگامی که سوز حدود 35 ساله بود، او رفاه و زندگی راحت را دوست داشت. خیلی خوب زندگی می کرد اما همیشه مقروض بود. تا اینکه روزی متوجه شد در بدهی زیاد غرق شده است. اما او در همین شرایط تصمیم عجیبی گرفت، او نمی توانست دست از زندگی لوکس خود بردارد، بنابراین در صدد یافتن راه حل شد. مدتها از تنها راه حل موجود گریزان بود تا اینکه تسلیم شد.

او با خود عهد بست تا نه تنها از خوشگذرانی‌هایش کم نکند، بلکه بیشتر هم خرج کند و در عوض درآمدش را سریع افزایش دهد.

او هر کاری دوست داشت انجام می داد و همیشه به دنبال شکار فرصت‌های کسب ثروت بود و امروز به جایی رسیده است که برای سفر به دور دنیا با جت شخصی خود سالانه حدود 300 هزار دلار هزینه می کند.

بنابراین، بهتر است زمان خود را برای یافتن موقعیت‌های مالی جدید و طلایی صرف کنید نه روی قران روی قران گذاشتن اندک درآمد کارمندی. پس‌انداز یعنی برای فردا، می دانید بسیاری می‌میرند و این فردا به ورّاث می رسد. من با پس انداز مخالف نیستم اما پس‌انداز هدفمند، امروز تعریف دیگری یافته و آن سرمایه‌گذاری است. پول باید همیشه در گردش باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا