ارز دیجیتال و کریپتومقالات آموزشی

ارز دیجیتال میکر (Maker) چیست؟ آنچه باید بدانید

توکن MKR یک نشانه اختصاصی برای توکن Maker است و به جای ارز فیات، توسط اتریوم پشتیبانی می شود.
میکر پروژه ارز دیجیتالی است که بر روی پلتفرم اتریوم پیاده شده است. توکن بومی این ارز دیجیتال، توکن ERC-20 استاندارد MKR است که قابلیت استخراج ندارد. سازمان میکر، سازنده ی استیبل کوین DAI است که هیچ نوسانی نداشته و قیمتش با دلار آمریکا تثبیت شده است.
این پلتفرم خاص مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است و به منظور تسهیل پرداخت‌های بین المللی در کنار انتقال‌های همتا به همتا (P2P) ایجاد شده است.

معرفی اولیه میکر (Maker)

رون کریستنسن (Rune Christensen) بنیانگذار میکردائو (MakerDAO) است. این پلتفرم با استفاده از توکن اختصاصی (proprietary token) MKR از روش‌های متنوعی برای تثبیت DAI استفاده می‌کند. این رویکرد هیجان انگیز، با الهام از سیستم بانکداری ذخیره‌ کسری (fractional reserve banking)، به این معنی که بانک باید فقط کسری از کل بدهی‌های سپرده (deposit liabilities) خود را نگاه دارد.

میکر کوین (MKR)

DAI دارایی محافظت شده از یکی ارزهای قرن 21، و اولین استیبل بلاک غیرمتمرکز در بلاک چین اتریوم است. با استفاده از مکانیزم های بازارهای بیرونی و مشوق های اقتصادی، پلتفرم میکر هزینه یک DAI را بر روی 1 دلار آمریکا تثبیت کرده است، در حالی که کنترل کامل فرآیندها در بلاک چین اتریوم، نیاز به اعتماد به سازمان های متمرکز و نگرانی از ممیزان خارجی را حذف می کند.

همانطور که گفتیم، میکر یک توکن ERC-20 و بر اساس پلتفرم اتریوم است. میکردر مورد توسعه بلاک چین خود شفاف است، زیرا کارمندان میکر فایل صوتی ضبط شده ای را پس از هر جلسه بر روی صفحه SoundCloud خود منتشر می کنند.

MakerDAO کوین های DAI را چگونه تولید می کند؟

MakerDAO کوین های DAI را با استفاده از قراردادهای هوشمند CDP تولید می کند. این نوع از قراردادهای هوشمند، موقعیت وثیقه بدهی نامیده می شود. در نتیجه با ارز دیجیتال اتریوم سروکار داشته و توکنهای ETH تمام دارایی ها را پوشش می دهد. این قراردادهای هوشمند شامل اتریوم هستند و اگر هر اتفاقی بیفتد، میکرکوین تمام ضررها را پوش می دهد. بیش از 2.1 میلیون اتریوم در قرارداد وشمند CDP میکر قفل شده است.

برنامه انتشار DAI را می توان با پول با پشتوانه طلا مقایسه کرد. تنها تفاوت در این است که بجای طلا، از اتریوم استفاده می شود. یک کاربر مقدار مشخصی اتریوم به قرارداد هوشمندی که توکن را عرضه می کند، ارسال می کند.

MakerDAO با چه شرکت هایی همکاری میکند؟

MakerDAO با شرکت های Digix، Request network، CargoX و OmiseGO شراکت دارد. این استیبل کوین با افزایش تعداد همکاری ها و شرکا، دوام بیشتری خواهد یافت. میکر بر خلاف بیت کوین و اتریوم، توسط هیچ سرمایه مرکزی اداره نمی شود. بلکه گروهی از علاقه مندان و توسعه دهندگان میکر هستند که بهترین هایشان تبدیل به چهره هایی شناخته شده در جامعه و رهبران میکر شده اند، افرادی مانند کِنی روو که اغلب اوقات خود را به توسعه و بازاریابی سیستم میکر اختصاص داده است.

نوشته های مشابه

نقشه مسیر

مشکل اصلی که تیم توسعه میکر با آن مواجه است، انتشار MCD بر روی شبکه اصلی است. این هدف با تکمیل 3 قدم زیر به دست خواهد آمد:

  • فراهم سازی ممیزی قراردادهای هوشمند برای امن تر کردن سیستم
  • انتشار مستندات جدید درباره قراردادهای هوشمند CDP
  • ارتقای تجربه کاربری: بازبینی در طراحی، کاربرپسندتر کردن سیستم پرداخت

مزایای توکن میکر چیست؟

  1. میکردائو پروژه‌ای بلندپروازانه است و روی ایجاد آینده‌ای غیرمتمرکز برای کوین‌های رمزنگاری شده تمرکز دارد. این پلتفرم دارای چندین ویژگی است
  2. برخلاف سایر سیستم‌های رمزنگاری شده، میکریک سیاست دوتوکنه (two-token) دارد که شامل DAI و MKR می‌شود. هر دو توکن مبتنی بر ERC20 هستند.
  3. میکر شهرت خود را به استفاده از قراردادهای هوشمند CDP و توکن MKR مدیون است که قیمت توکن DAI را در یک دلار آمریکا ثابت نگاه می‌دارند.
  4. میکر یک پلتفرم غیرمتمرکز با تمرکز بر صرافی‌های غیرمتمرکز است. این پلتفرم توسط بسیاری از صرافی‌های مشهور در سرتاسر جهان پشتیبانی می‌شود.
  5. دارندگان MKR در پلتفرم میکر حق رای دارند. با دارندگان MKR به عنوان خریداران توکن DAI برخورد می‌شود. دارندگان MKR برای اجرای این پلتفرم تشویق می‌شوند.
  6. میکر یکی از اولین دائوهایی است که تا به حال ساخته شده. (DAO مخفف عبارت انگلیسی decentralized autonomous organization به معنای سازمان غیر متمرکز مستقل است)
  7. توکن DAI دارای یکی از بهترین کاربردها در کل بازار رمزارزهاست. این توکن ابزاری ضروری در همکاری و پیوند دادن پروژه‌های مختلف با یکدیگر و همچنین افزایش سود و منفعت مشتریان محسوب می‌شود.
  8. میکر یکی از نادرترین پلتفرم‌های غیرمتمرکز است که سیستمی دوتوکنه دارد. MKR و DAI این دو توکن هستند که در پلتفرم میکر، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چگونه می‌توان MKR خرید؟

کوین میکر در برخی صرافی‌های برتر قابل دسترسی است، شما باید ابتدا به دنبال صرافی مناسبی باشید که بتوانید از آن طریق کوین میکر خریداری کنید. یکی از صرافی‌های پیشرو رمزارز که می‌توانید از آن کوین میکر خریداری کنید سایت kucoin است.

کیف پولهای میکر

از آنجا که میکر، توکن اتریوم ERC-20 است، می توانید از هر کیف پول اتریومی برای ذخیره آن استفاده کنید:

  • لجر نانو اس
  • Trezor
  • Keep Key
  • Metamask
  • Mist Wallet
  • Exodus
  • MyEtherWallet
  • TrustWallet

نتیجه نهایی

تمام سیستم میکر، بر انتظار اینکه این ارز در آینده به موفقیت های فراوانی خواهد رسید بنا نهاده شده است. میکر کوین یکی از بهترین مفاهیم ارزهای دیجیتال بوده که باعث وجود استیبل کوین هایی قابل اطمینان مانند DAI شده است. آینده این ارز هنوز معلوم نیست، ولی با چنین محصول قدرتمند و تیم و حامیان توانمندی، به احتمال فراوان آینده میگر کوین بسیار روشن است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا