ارز دیجیتال و کریپتومقالات آموزشی

فایل کوین Filecoin چیست؟ پیچیده ترین صنعت بلاک چین!

ارز دیجیتال فایل کوین Filecoin چیست و در حوزه ذخیره سازی اطلاعات چه کاری انجام می دهد؟

اگر بخواهیم در همین ابتدا درباره این ارز دیجیتال تعریفی ارائه دهیم، اینگونه می گوئیم که فایل کوین یک شبکه ذخیره سازی غیر متمرکز می باشد و می تواند مهم ترین اطلاعات ما را ذخیره کند. همانطور که می دانید غیر متمرکز به این معنی است که هیچ فرد و یا شرکت و یا ارگانی در این ارز وجود ندارند. اگر علاقه دارید تا درباره این ارز دیجیتال بیشتر بدانید، ادامه این مقاله را از دست ندهید!!

پروژه فایل کوین Filecoin

ذخیره‌سازی امن و بدون واسطه فایل‌ها؛ ایده‌ای که فایل کوین (Filecoin) برای اجرای آن وارد میدان شده است. این پروژه احتمالاً پیچیده‌ترین چیزی است که صنعت بلاک چین تاکنون به بازار عرضه کرده است. این پروژه که با هدف ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده پا به عرصه گذاشته است، در عرضه اولیه توکن‌های خود که در سپتامبر ۲۰۱۷ (مهر ۹۶) به پایان رسید، ۲۵۷ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و از آن زمان تاکنون تحت‌توسعه بوده است.

فایل کوین در طی این سه سال، بی‌سروصداتر از بسیاری پروژه‌های دیگر به کار خود ادامه داده است و اکنون در فاز آزمایشی خود قرار دارد که نامش اسپِیس رِیس (Space Race) است. نام ارز دیجیتال این شبکه فایل کوین (Filecoin) و با نماد اختصاری «FIL» است.

ایان درو (Ian Darrow)، مدیر ارشد اجرایی فایل کوین، اخیرا طی مصاحبه‌ای گفته است:

ماینرها اطلاعات بسیاری کسب کرده‌اند. مجموع سخت‌افزاری که به شبکه آزمایشی اختصاص پیدا کرده است، ارزشی معادل با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار دارد. بیش از ۲۰۰ پبی‌بایت (حدود ۲۲۵,۰۰۰ ترابایت) ظرفیت داده ثبت شده است. در کل، همه‌چیز فراتر از حدانتظار خوب است.

وان بنت (Juan Benet)، خالق فایل کوین

وان بنت (Juan Benet)، خالق فایل کوین، چشم‌انداز روشنی نسبت به آینده اینترنت دارد. از این رو، هدف‌گذاری شبکه فایل کوین، تبدیل‌شدن به جدیدترین و پیشرفته‌ترین بازار ذخیره و بازیابی اطلاعات و فایل‌ها‌ است. فایل کوین قرار است رقیب غول‌های بزرگ اینترنتی، از جمله آمازون، مایکروسافت و گوگل باشد که فضای ذخیره‌سازی داده‌ها را کنترل می‌کنند. یکی دیگر از اهداف این شبکه، رقابت با شبکه‌های تحویل محتوا مانند سرویس کلودفلر (Cloudflare) است.

مشکلات کنونی در ذخیره سازی فایل و استفاده از داده ها

اولین مشکل مربوط به حجم اطلاعاتی است که ما هر ساله تولید می کنیم؛ تخمین زده می شود که مقدار حجم داده هایی که قرار است در چند سال آینده توسط ما تولید شود از مجموع حجم داده هایی که در 5000 سال گذشته تولید شده است، بیشتر خواهد بود. سوالی که توسط بسیاری از کارشناسان مطرح شده است، این است که فضای ذخیره سازی مورد نیاز کاربران چگونه تامین خواهد شد.

البته برخی شرکت ها به عرضه ی خدمات ابری پرداخته و نیاز کاربران مبنی بر کمبود فضای ذخیره سازی را برطرف نموده اند. اما برای عرضه ی چنین خدماتی، این شرکت ها باید به طور مداوم زیرساخت های خود را تقویت نمایند. چنین زیرساخت هایی به شدت گران قیمت بوده و به طبع هزینه ای که کاربران باید پرداخت کنند نیز گران خواهد بود.

مشکل دیگر مربوط به متمرکز بودن این شرکت هاست و این به معنای بالا بودن خطر هک شدن حساب کاربریِ سرویس گیرندگان است. اهمیتی ندارد که اطلاعات کاربران برای یک هکر ارزش دارد یا نه؛ تا زمانی که کاربران از سرویس های متمرکز استفاده می کنند، در مقابل خطر هک شدن آسیب پذیر هستند. هک شدن اطلاعات شرکت اکوئیفاکس که یکی از بزرگترین هک ها در سال های اخیر بود، به دلیل متمرکز بودن پایگاه داده های آن ها رخ داده است.

همانطور که برخی گزارش ها به افزایش حجم اطلاعات در سال های گذشته اشاره دارند، برخی گزارش ها نیز به افزایش فضای ذخیره سازی بالااستفاده ی هارد درایو کاربران اشاره می کند. ایده ی خلاقانه ی فایل کوین این است که کاربرانی که به فضای ذخیره سازی نیاز دارند، نیازشان را مستقیماً به واسطه ی کسانی که فضای اضافی و بالااستفاده دارند، تامین کنند. در این راستا، پروتکل ها و الگوریتم اجماع شبکه ی فایل کوین امنیت کاربر و ماینر را تامین خواهد کرد.

البته لازم به ذکر است که فایل کوین تنها پلتفرمی نیست که قصد غیرمتمرکز سازی صنعت عرضه فضای ذخیره سازی را دارد و در این راه رقبایی نیز دارد.

راهکارهای فایل کوین برای حل مشکلات کنونی در ذخیره سازی اطلاعات

اولین راهکار استفاده از سیستم فایلی (پرونده ای) بین سیاره ای (InterPlanetary File System) است. سیستم فایلی بین سیاره ای (IPFS) یک سیستم به اشتراک گذاری فایل به صورت متن باز و شخص به شخص (P2P) می باشد که در سال 2015 ساخته و منتشر شد. هم IPFS و هم فایل کوین توسط شرکت Protocol Labs ساخته شده اند. این شرکت در سال 2014 توسط جوآن بِنِت (Juan Benet) تاسیس شده است. جوآن بنت مدیرعامل و ایده پرداز اصلی هر دو پلتفرم می باشد.

در مدل سنتی سرویس‌ گیرنده-سرویس ‌دهنده (کلاینت-سرور)، شما به عنوان سرویس گیرنده از طریق یک اتصال http به یک سرور متصل می شوید و از این طریق به دانلود یا آپلود یک فایل می پردازید. http همان اتصالی است که در زمان وب گردی برقرار می شود.

فرق سیستم فایلی بین سیاره ای (IPFS) با مدل سنتی کلاینت-سرور (Client-Server)

فرق سیستم فایلی بین سیاره ای (IPFS) با مدل سنتی کلاینت-سرور (Client-Server) در این است که در IPFS، نه تنها یک کاربر می تواند از شبکه ی توزیع شده فایل دانلود یا آپلود کند، بلکه می توانند میزبان محتوا نیز باشد. در سیستم IPFS به جای اینکه تمام داده ها در یک سرور ذخیره شوند، کاربر فقط بخشی از کل داده ها را ذخیره می کند.

جدولِ درهم سازیِ توزیع شده (Distributed Hash Table)، داده ها را به صورت یکسان در میان شبکه ای از کامپیوترها توزیع می کند. علاوه بر این، جدولِ درهم سازیِ توزیع شده (DHT) می تواند در هماهنگ سازی دسترسی رسمی به داده ها کمک کند و داده های مدنظر را از گره ی مربوطه دریافت می کند.

مسئله ی دیگری که در رابطه با سیستم فایل کوین باید دانست، ویژگی خود ترمیمی (Resiliency) آن است. اگر یکی از همتایان در این شبکه ی همتا به همتا (Peer-to-Peer) از کار بیافتد، شما دسترسی خود به داده ها را از دست نخواهید داد؛ چرا که شبکه به هیچگونه هماهنگ سازیِ متمرکز نیازی ندارد و از طرف دیگر شبکه قابلیت انطباق پذیری با میلیون ها گره (Node) را دارد.

البته همتا به همتا (نظیر به نظیر) بودن شبکه مزیت های دیگری نیز دارد و آن هم مربوط به سرعتی است که فایل منتقل می شود.  در سال 2017 یعنی زمان عرضه اولیه فایل کوین بیش از 5 میلیارد فایل از طریق IPFS ذخیره شد. در حقیقت، عملکرد IPFS آنقدر خوب است که تعداد بسیار زیادی وب سایت و اپلیکیشن هم اکنون از IPFS استفاده می کنند و روز به روز به تعداد آن  ها افزوده نیز می شود.

در سند جدیدی به نام «اقتصاد مهندسی فایل کوین» (Engineering Filecoin’s Economy) که پیش از راه‌اندازی شبکه انتشار یافت، نوشته شده است:

پشتیبانی سرویس‌های ذخیره‌‌سازی فضای ابری متمرکز به‌صورتی است که مشتری‌ها نمی‌توانند تغییری در سرویس ایجاد کنند یا آن را اعتبارسنجی کنند. در مقابل، فایل کوین به مشتری‌ها اجازه می‌دهد تا به‌راحتی تنظیمات خود را در مورد اعتبار و هزینه داده‌ها اِعمال کنند.

روز ۱۰ سپتامبر (۲۰ شهریور)، پیتر سیلاگی (Péter Szilágyi)، یکی از توسعه‌دهندگان ارشد شبکه اتریوم، در توییتی نوشت:

چند روز با فایل کوین کار کردم و باید بگویم تا ۵ سال آینده به [توسعه‌دهندگان فایل کوین] حسادت نمی‌کنم. این سیستم در مقایسه با اتریوم، فوق‌العاده پیچیده‌تر است. ایده بی‌نظیری دارد، اما دست‌یافتن به آن بسیار دشوار است. در هر صورت، برای شما (توسعه‌دهندگان فایل کوین) آرزوی موفقیت می‌کنم و مطمئنم درصورتی‌که این شبکه پا بگیرد، غوغا به پا خواهد کرد.

بلاک چین فایل کوین

بلاک چین فایل کوین از IPFS برای ساخت بازار ذخیره سازی استفاده می کند. در این بلاک چین هم کاربران فعالیت دارند و هم ماینرها (Miners). بدیهی است که عملکرد ماینرها در فایل کوین با نوع عملکرد آن ها در بلاک چین بیت کوین یا سایر بلاک چین هایی که از الگوریتم اجماعِ «اثبات انجام کار» (Proof-of-work) استفاده می کنند، کمی متفاوت است. ماینرها در فایل کوین هم به خاطر ساخت بلاک و هم به خاطر فراهم کردن فضای ذخیره سازی پاداش دریافت می کنند.

البته ماینرهای فایل کوین با ماینرهای بیت کوین یک تفاوت دیگر نیز دارند؛ در بیت کوین، ماینرها قدرت پردازش خود را در اختیار شبکه قرار می دهند (برای حل یک معمای رمزنگاری شده) ولی در فایل کوین فضای ذخیره سازی را. شباهت بلاک چین فایل کوین به بلاک چین بیت کوین در وجود رقابت بین ماینرهاست.

ماینرهایی که فضای ذخیره سازی بیشتری را برای سرویس گیرنده (مشتری)  فراهم می کنند و یا محتوا را سریع تر در اختیار کاربران قرار می دهند، پاداش استخراج بیشتری دریافت می کنند. بنابراین پاداش استخراج به عنوان یک انگیزه برای ماینرها عمل می کند و کمک می کند تا تاخیر به حداقل و پهنای باند به حداکثر برسد. این نوع از ماینینگ گزینه ی بهتری نسبت به اثبات انجام کار (POW) است چرا که به دستگاه های استخراجِ ASIC نیازی نیست. این دستگاه ها گران قیمت بوده و برق زیادی را مصرف می کنند.

در فایل کوین، داده ها به وسیله ی کدهای حذف شونده (Erasure code) و الگوریتم توزیع اطلاعات (information dispersal algorithm) ذخیره می شوند. کدهای حذف شونده (EC) و الگوریتم توزیع اطلاعات (IDA) قادر هستند که از کار افتادن یک گره را تشخیص دهند و بخشی از اطلاعاتی را که در اختیار آن گره بوده، به وسیله ی سایر گره های حاضر بازیابی کنند.

الگوریتم های اجماع فایل کوین

الگوریتم اجماع فایل کوین «اثبات تکثیر» (proof of replication) نام دارد. کار این الگوریتمِ اجماعِ منحصر به فرد، اطمینان حاصل کردن از ذخیره سازی مستقلِ هر کدام از کپی های یک فایل است؛ هر کدام از کپی های فایل، در زمان ذخیره سازی به شکل رمزی مهر و موم شده و سپس به شبکه منتقل می شوند. مهر و موم کردن به وسیله ی یک کلید رمزنگاریِ (encryption key) منحصر به فرد انجام می گیرد.

اثبات تکثیر (PoRep) علاوه بر پاداش به ماینرهایی که وظیفه یشان را انجام می دهند، ماینرها را جریمه نیز می کند که این اتفاق زمانی می افتد که ماینر به وظایفش در مقابل کاربر عمل نکند.

برای شما هم ممکن است این سوال پیش بیاید که چگونه یک کاربر می تواند مطمئن شود که یک ماینر (گره ی ذخیره سازی) به ذخیره ی داده ها تا پایان زمان مورد توافق ادامه می دهد.

پاسخ به این سوال در وجود الگوریتمِ اجماعِ «اثبات فضا زمان» (PoSt) است. در اثبات فضا زمان، کاربر می تواند از ماینر بپرسد که آیا فایلی که کاربر آپلود کرده است، همچنان بر روی هارد درایوِ ماینر ذخیره است یا نه که بعد از چنین درخواستی ماینر باید اثبات کند که همچنان فایل بر روی سیستمش است. به طور کلی چنین درخواستی از جانب کاربر در بازه های زمانی کوتاه مدت (مثلاً هر یک دقیقه) برای ماینر ارسال می شود. اثبات فضا زمان (Proof-of-Spacetime) بسیار به الگوریتم اثبات ظرفیت (Proof-of-Capacity) شبیه می باشد.

ماینر فایل کوین

به طور خلاصه در اثبات تکثیر ماینر باید ثابت کند که یک مجموعه ی درستی از داده های کاربر را در یک فضای مشخص ذخیره کره است در حالی که در اثبات فضا زمان ماینر باید ثابت کند که همچنان فایل ذخیره شده ی کاربر در فضای تعیین شده ذخیره است. به عبارت دیگر اثبات تکثیر (PoRep) در ابتدای فرایند ذخیره سازی کاربرد دارد درحالی که اثبات فضا زمان (PoSt) به طور پیوسته ذخیره بودن فایل را مورد بررسی قرار می دهد.

برای جلوگیری از هرگونه حمله یا رفتارهایی که در تضادِ با قراردادِ بین ماینر و کاربر است، ماینرها باید قبل از عرضه ی هرگونه فضای ذخیره سازی مقداری توکن فایل کوین را به عنوان وثیقه قرار دهند. بدیهی است که اگر یک ماینر در اثبات فضا زمان شکست بخورد یا به تعبیر دیگر نتواند ثابت کند که همچنان فایل را بر روی سیستمش ذخیره نگه داشته است، جریمه خواهد شد. با هر بار جریمه شدن، بخشی از وثیقه ی ماینر از دست خواهد رفت.

نحوه مقابله بلاک چین فایل کوین در مقابل خطرات!

به طور کلی برای بلاک چین هایی که قصد غیرمتمرکز سازی صنعت ذخیره سازی را دارند، سه نوع حمله وجود دارد: حمله ی سایبیل (Sybil Attack)، حمله ی برون سپاری (Outsourcing attack) و حمله ی تولیدی (Generation attack). قبل از بررسی نحوه ی مقابله ی بلاک چین با این دسته از حملات، لازم است که با این حملات آشنا بشوید.

1- حمله سایبیل (Sybil Attack)

در این نوع حمله، ماینر وانمود می کند که تعداد زیادی کپی فایل را ذخیره کرده است در حالی که فقط یک کپی ذخیره کرده است. این کار به وسیله ی درست کردن چندین هویت جعلی صورت می پذیرد.

به طور کلی در حملات سایبیل، یک کاربر با درست کردن چندین هویت جعلی سعی می کند که دموکراسی حاکم در درون یک شبکه را تحت سلطه ی خود در آورند. لازم بذکر است که دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را می توان از این نوع حمله به حساب آورد.

2- حمله برون سپاری (Outsourcing attack)

یک ماینر ممکن است که اقدام به ذخیره ی داده هایی نماید که حجم آن بیشتر از کل فضای ذخیره سازی ماینر است! در چنین حالتی ماینر بخشی از داده ها را ممکن است که به یک ماینر دیگر بدهد (به ازای مقدار کمتری از توکنی که خود دریافت می کند.)

3- حمله ی تولیدی (Generation attack)

در این نوع از حمله، یک ماینر ممکن است ادعا کند که حجم عظیمی از داده ها را ذخیره کرده است؛ در حملات تولیدی ماینر با استفاده از برنامه های کم حجم، اقدام به تولید داده ها می کند. چنانچه حجم برنامه از حجم داده های واقعی کمتر باشد، شانس ماینر برای بردن پاداش ساخت بلاک افزایش می یابد. این پاداش متناسب با حجم داده های ساختگی (تولید شده) است.

جلوگیری از چنین حملاتی، دلیل استفاده ی بلاک چین از اثبات تکثیر است. با توجه به اینکه ماینر باید ثابت کند که هر کپی از فایل را به صورت جداگانه ذخیره کرده است، امکان حملات سایبیل وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، وجود فرایند مهر و موم کردن باعث جلوگیری از حملات برون سپاری و تولیدی می شود. از طرف دیگر، الگوریتم فضا زمان نیز امکان موفقیت یک ماینر را در سوء استفاده از شبکه به صفر می رساند.

هدف اصلی، حمایت از کسب و کار ها!

در واقع یکی از ویژگی‌های فایل کوین که ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد، توانایی ماینرها برای کسب پاداش در ازای ذخیره‌کردن «هیچ‌چیز» است.

فایل‌ کوین این ویژگی را ظرفیت تعهدشده (committed capacity) می‌نامد، فضایی خالی که در هر حال به‌صورت رمزنگاری‌شده با شبکه فایل کوین ارتباط دارد، روی سیستم ثبت می‌شود و پاداش دریافت می‌کند.

در اولین نگاه، این ویژگی ممکن است منطقی به نظر نرسد، اما هدف از آن، اطمینان از داشتن فضایی خالی در سیستم است. علاوه بر این، از آنجا که تمام نودها نیز در تأمین امنیت بلاک چین فایل کوین مشارکت دارند، در رسیدن به اجماع سهیم هستند.

با این همه، هدف فایل کوین تشویق شرکت‌کنندگان به ارائه بلاک‌های خالی نیست. به این منظور، سیستمی تشویقی در فایل کوین تعبیه شده است که افراد را به‌سمت یافتن مشتری‌های واقعی و ذخیره‌سازی داده سوق می‌دهد.

مزایایی فایل کوین Filecoin

💰 هزینه – با ایجاد یک بازار آزاد بزرگتر برای ذخیره اطلاعات، قیمت ها رقابتی تر می شود که به طبع آن کاهش خواهد یافت.

📈 اندازه – گردآوری میلیون ها کامپیوتر در سراسر جهان با هم، یک شبکه بزرگ ذخیره سازی ایجاد می کند.

🌍 اقتصاد – فایل کوین به جای ساخت رایانه های ذخیره سازی جدید، از منابع موجود استفاده می کند.

🔒 ایمنی – در حالی که Dropbox و iCloud هک شده اند، یک شبکه غیرمتمرکز به این معنی است که هیچ نقطه حمله ای در آن وجود ندارد و دستکاری آن بسیار دشوار است.

نقاط ضعف فایل کوین Filecoin

🚗 سرعت – فایل کوین به جای دسترسی به یک سرور، باید به چندین سرور دسترسی داشته باشد تا در صورت لزوم اسناد را با هم جمع کند. این امر به آنلاین بودن سرورها و سرعت اینترنت بستگی دارد.

❌ عدم وجود محصول کاربردی – شبکه ای که در حال حاضر فعالیت می کند و فقط موقتی است اما سرمایه گذاران به چیزی اعتماد دارند که حتی قادر به آزمایش آن نیستند.

دپ – با پردازش معاملات با استفاده از ارز رمزنگاری شده فایل کوین، مانع بزرگی برای ورود کاربران ایجاد شده است زیرا بعضی از کاربران مجبورند سکه دیگری بخرند و سپس برای استفاده از سرویس آن را در صرافی ها تبدیل به توکن فایل کوین کنند.

آیا رقبایی دارد؟

فایل کوین اغلب به‌عنوان رقیبی برای سیستم وب آمازون یا دراپ‌باکس (Dropbox) معرفی می‌شود، اما این فناوری نوین احتمالاً پلتفرم‌های گسترده‌تری را تحت‌الشعاع فعالیت‌های خود قرار خواهد داد.

یکی دیگر از اهداف فایل کوین، ایجاد و ارائه خدماتِ شبکه تحویل محتوا (CDN) است. معروف‌ترین شبکه تحویل محتوا، کلودفلر است. شبکه‌های تحویل محتوا نقشی شگفت‌انگیز در اینترنت ایفا می‌کنند.

داده‌ها سریع حرکت می‌کنند اما جهان بسیار گسترده است و کاربری که به فایل خاصی نزدیک‌تر باشد، در مقایسه با کاربری که در منطقه جغرافیایی دورتری قرار دارد، با سرعت بسیار بیشتری فایل را دریافت می‌کند. اکثر داده‌های ذخیره‌شده، متقاضی خاصی ندارند و بنابراین به این سرویس‌ها نیازی نخواهند داشت، اما برخی از داده‌های ذخیره‌شده بسیار محبوب می‌شوند.

برای چنین داده‌های محبوبی، شرکت‌ها خدمات بازیابی داده ارائه می‌دهند، به این معنی که در ازای دریافت مبلغی پول، داده‌ را به مشتری‌ها ارائه می‌کنند. درو برای این نوع داده ویدئوهایی را مثال می‌زند که در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی پخش و مشهور می‌شوند. شبکه تحویل محتوا می‌تواند نسخه‌هایی از این ویدئو را در سرتاسر جهان ذخیره کند و آن را به بینندگان مختلف ارائه دهد.

این نسخه‌های اضافی مرتبط با نسخه‌هایی نیستند که مشتری‌ها هزینه‌ آنها را برای نگهداری ایمن روی فایل کوین پرداخت کرده باشند، بلکه از این داده‌های اضافی می‌توان در بازار بازیابی داده‌ها استفاده کرد.

طبق گفته درو در بسیاری از موارد، اگر نگوییم همه موارد، ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌ای، سرویس‌های بازیابی نیز ارائه می‌دهند. اما احتمالاً مواردی نیز وجود دارد که نهادهایی مانند شبکه‌های تحویل محتوا برای فایل‌های خاصی وارد عمل شوند.

Siacoin در حال حاضر بیش از 500 ارائه دهنده ذخیره سازی با ظرفیت 3.9 پتابایت یا 3900 ترابایت دارد. این ارز رمزنگاری شده در حال حاضر در صرافیهای رمزنگاری قابل معامله است.

Storj یک آلفا خصوصی از پلتفرم ذخیره سازی غیرمتمرکزخود را راه اندازی کرده است که در اوایل سال 2019 به صورت کامل راه اندازی شده است. و علاوه بر این توکن این پلتفرم نیز در حال حاضر کار می کند.

تمام داده های فایل کوین منحصر به فرد است!

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های فایل کوین، اتکای این شبکه به مفهومی به نام آدرس‌دهی محتوا (content addressing) است.

بیشتر آدرس‌دهی‌ها روی اینترنت وابسته به مکان‌ها است. به آدرس URL خاصی رجوع می‌کنید تا چیزی که می‌خواهید را مشاهده کنید. هرچه عمر اینترنت بیشتر می‌شود، لینک‌های بیشتری از بین می‌روند. اغلب نویسندگان وب‌سایت‌ها مجبور هستند به‌جای منابع اصلی به لینک‌های آرشیوی ارجاع بدهند. اما تمرکز فایل کوین روی محتوا است و نه مکان، به این معنی که محتوای موردنظر را می‌توان در هر مکانی پیدا کرد.

فایل کوین یک گام پیش‌تر می‌رود و به‌شکلی رمزنگاری‌شده، منحصر‌به‌فردبودن هر نسخه را اثبات می‌کند. بنابراین اگر مشتری می‌خواهد مطمئن شود که ۱۰۱ نسخه از فایل در سرتاسر جهان وجود دارد، فایل کوین می‌تواند با استفاده از مدارکی اثبات کند که هر کدام از نسخه‌ها منحصربه‌فرد هستند و علاوه بر این، همگی به‌خوبی در سرتاسر جهان توزیع شده‌اند.

هدف ۲۵۷ میلیون دلاری فایل کوین این است: ارائه خدمات به مشتری‌هایی که همراه با اهمیت ویژه و روزافزون استفاده از اینترنت، به فضاهای ذخیره‌سازی ظریف‌تر، دقیق‌تر و پیچیده‌تر احتیاج پیدا می‌کنند.

باید صبر کنیم و ببینیم که آیا این شبکه پیچیده می‌تواند به اهداف خود برسد یا خیر. اگر همه چیز خوب پیش برود، از زمان انتشار این مقاله تا کمتر از ۲۰ روز دیگر فایل کوین راه‌اندازی خواهد شد و احتمالاً اولین صرافی این ارز دیجیتال، بایننس خواهد بود.

سوالات متداول

چگونه می توان توکن های فایل کوین را بدست آورد؟
با توجه به اینکه فایل کوین همچنان بر روی شبکه ی آزمایشی خود است و از طرف دیگر ICO آن به اتمام رسیده است، شما نمی توانید FIL بدست آورید. پس از عرضه ی شبکه ی اصلی می توانید آن را از صرافی های معتبر خریداری کنید یا آن را استخراج کنید.

FIL را بر روی چه کیف پول هایی می توان ذخیره کرد؟
با توجه به عدم راه اندازی شبکه ی اصلی و عدم وجود توکن های فایل کوین، Protocol Labs همچنان هیچ کیف پولی برای FIL عرضه نکرده است. اما شرکت کمی قبل از راه اندازی شبکه ی اصلی یک کیف پول مطمئن در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

آیا بلاک چین تتا رقیب بلاک چین فایل کوین است؟
بلاک چین تتا (Theta) به هیچ وجه رقیب بلاک چین فایل کوین نیست. بلاک چین فایل کوین بر ارائه شبکه ی غیرمتمرکز فضای ذخیره سازی (decentralized storage network) تمرکز دارد در حالی که بلاک چین تتا ارائه دهنده ی شبکه ی توزیع محتوا ((content delivery Network به صورت غیرمتمرکز است. شبکه ی غیرمتمرکز فضای ذخیره سازی (DSN) و شبکه ی توزیع محتوا (CDN) دو صنعت متفاوت است و بین آن ها ارتباط چندانی وجود ندارد. DSN را با CDN اشتباه نگیرید.

تتا را می توان از رقبای یوتیوب و فایل کوین را می توان از رقبای گوگل درایو محسوب کرد. با توجه به اینکه یوتیوب و گوگل درایو رقیب هم نیستند، بین این دو بلاک چین هم هیچگونه رقابتی وجود نخواهد داشت.

جمع بندی

فایل کوین یک پلتفرم بلاک چین محور است که هدف آن عرضه ی یک شبکه ی شخص به شخص برای ذخیره سازی اطلاعات است. بلاک چین فایل کوین از الگوریتمِ اجماعِ اثبات تکثیر و اثبات فضا زمان استفاده می کند. در این شبکه دو نوع ماینر وجود دارد؛ ماینرهای ذخیره ساز و ماینرهای بازیابی. ماینرها برای ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات توکن فایل کوین (FIL) دریافت خواهند کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا