ارز دیجیتال و کریپتومقالات آموزشی

اتریوم کلاسیک Ethereum Classic چیست؟

اتریوم کلاسیک (به انگلیسی: Ethereum Classic) با نماد اختصاری ETC یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است. یک فورک از بلاک چین اصلی اتریوم است در واقع اتریوم کلاسیک همان اتریوم است و قابلیت استخراج را هم دارد، اما بر روی بلاک چین قدیمی.

سایت رسمی : ethereumclassic.org

اتریوم کلاسیک

این پلتفرم یک ماشین مجازی تورینگ کامل غیرمتمرکز یعنی ماشین مجازی اتریوم (EVM) را فراهم می کند که می تواند قراردادهای هوشمند را با استفاده از شبکه بین المللی گره های عمومی اجرا کند. ارز دیجیتال بومی شبکه اتریوم کلاسیک با نماد اختصاری ETC نمایش داده شده و بر اساس داده های موجود در حال حاضر با حجم بازار 513 میلیون دلار در جایگاه بیست و سوم در میان ارزهای رمزپایه قرار دارد.

تاریخچه پیدایش اتریوم کلاسیک و دلیل آن

دو سال پس از انتشار نسخه اولیه اتریوم، جامعه این ارز دیجیتال تصمیم به ایجاد یک نهاد مستقل جهت سرمایه گذاری و تأمین مالی پروژه‌های مختلف در زمینه ارزهای دیجیتال گرفتند. ماه مه سال 2016 میلادی یک صندوق سرمایه گذاری جسورانه به نام DAO (سازمان مستقل غیرمتمرکز) با هدف سرمایه گذاری در پروژه هایی که از قراردادهای هوشمند استفاده می کنند، پدید آمد و حدود 168 میلیون دلار سرمایه اولیه جمع آوری نمود.

در همان ماه مقاله ای منتشر شد که در مورد آسیب پذیری های امنیتی DAO که می توانست دارایی های دیجیتالی را به سرقت ببرد، هشدار میداد. در ماه ژوئن 3.6 میلیون ETH (تقریباً 50 میلیون دلار) از حساب های DAO به سرقت رفت و بدون رضایت صاحبان آنها و به دلیل آسیب پذیری های موجود به حساب های دیگری منتقل شد.

پس از آن اعضای DAO و جامعه اتریوم بحث کردند که در صورت رخ دادن چنین اتفاقاتی چه اقداماتی باید انجام شود تا مشکل حل شود. رأی گیری رخ داد و در ژوئیه سال 2016 مقرر شد یک هارد فورک را در کد اتریوم پیاده سازی و اترها را به یک قرارداد هوشمند جدید منتقل کنند تا از این طریق بتوان ضرر کاربران را جبران نمود.

تفاوت اتریوم و اتریوم کالاسیک

هر دو از این ارزها کد یکسانی دارند.اما اتریوم یک مزیت آشکار دارد ، زیرا توسط بلاکچین اتریوم پشتیبانی می شود . بنابراین اتریوم کلاسیک از در مقابل اتریوم از پیشرفت کمتری برخوردار است.

اتریوم کلاسیک مدتی است که بر روی شبکه  Atlantis با هدف جلوگیری از حملات هکرها کار می کند. زیرا ETC باعث افزایش موفقیت در Ethereum شد..مهمترین مزیت آتلانتیس برای اتریوم کلاسیک این است که می تواند مهاجرت dApps را بین دو شبکه تسهیل کند. فعال سازی Atlantis در تاریخ 17 سپتامبر 2019 انجام شد. توسعه دهندگان ETC به طور مستمر در حال بروز رسانی شبکه فنی اتریوم هستند. که بتوانند قابلیت استفاده از شبکه را تسهیل کنند.

تلاشهای بسیاری مانند موارد زیر در راستای چنین هدفی صورت گرفته است

  • استخرهای ماینینگ به اتریوم کلاسیک نیز اختصاص داده شد.
  • صرافی ها اتریوم کلاسیک را به فهرست خود اضافه کردند.
  • ما API ها را برای اطلاعات داده بازار اضافه کرده ایم.
  • می توانید widgets را به سایت خود اضافه کنید تا حمایت خود را از اتریوم کلاسیک نشان دهید.
  • شما می توانید سود حاصله از ماینینگ اتریوم کلاسیک را محاسبه کنید.
  • جامعه ای در سایت reddit برای کاربران به طور رسمی ایجاد شد.

مزایا و معایب ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک

مزایا

  • اتریوم کلاسیک به چشم انداز اصلی آنچه یک بلاک چین باید داشته باشد، صادق مانده است.
  • اتریوم کلاسیک پتانسیل بالقوه صعودی بیشتری برای سرمایه گذاران دارد. به طور طبیعی این پروژه یک سرمایه گذاری پرخطر است، اما برخی از پشتیبانان تأثیرگذار آن مانند Barry Silbert از Grayscale Investment Trust نشان از آینده درخشان این ارز رمزپایه می‌دهند.

معایب

  • اتریوم کلاسیک یک جامعه همچون Enterprise Ethereum Alliance (مخصوص اتریوم) ندارد که همه افراد جامعه شامل توسعه دهندگان، محققین و بازرگانان در آن حضور مستمر داشته باشند.
  • تیم توسعه دهنده آن دیگر توسعه دهندگان اولیه اتریوم نیستند و این نگرانی همواره وجود دارد که این ارز رمزپایه از اصول ابتدایی خود پیروی نکند.
  • عده ای از کارشناسان معتقد هستند این پروژه از سوی کسانی حمایت میشود که به طور کلی مخالف پروژه Ethereum هستند.

خطرات اتریوم کلاسیک

ایجاد یک بلاک چین دو شاخه وضعیتی مشکل ساز است که بیت کوین مدت های زیادی در تلاش برای جلوگیری از این اتفاق بوده است. نه تنها باعث ایجاد سردرگمی در میان سرمایه گذاران و کاربران می شود، بلکه امکان حملات را بر روی هر دو بلاک چین فراهم می کند. اگر یک کاربر معامله ای را امضا کرده و این تراکنش امضا شده را در یکی از بلاک چین ها انتشار دهد، می توان به این تراکنش در زنجیره دیگری و بدون موافقت دارنده کلید خصوصی پاسخ داد.

خرید اتریوم کلاسیک

شما میتوانید این ارز دیجیتال را از صرافی های آنلاین خریداری نمایید.

ذخیره سازی اتریوم کلاسیک (ETC)

همچون اتریوم گزینه های بسیاری برای انتخاب کیف پول دیجیتال جهت ذخیره سازی، ارسال و دریافت اتریوم کلاسیک (ETC) وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • کیف پول سخت افزاری : Trezor و Ledger Nano S
  • کیف پول نرم افزاری : Atomic و Mist
  • کیف پول موبایل : Jaxx و Coinomi

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا