مقالات آموزشی

نرم افزار غیرمتمرکز( DApp ) چیست؟

نرم افزار غیرمتمرکز (DApp) به نوعی از برنامه ها گفته می شود که توسط هیچ نهاد یا سازمانی کنترل نمی شوند. این نرمافزارهای غیرمتمرکز لازم نیست حتما روی شبکه ی بلاک چین اجرا شوند. BitTorrent ، popcorn time ، Tor و Bit message همگی برنامه های غیرمتمرکزی هستند که روی بلاک چین بنا نشده اند. با ما همراه باشید تا بیشتر با این اپلیکیشن ها آشنا شویم.

نرم افزار غیرمتمرکز

این مانند یک “مارکت نرم افزار غیر متمرکز” است که هر کسی می تواند برنامه های غیر قابل توقف (صفحه اصلی) خود را منتشر کند، که برخلاف برنامه های امروز (فکر کنید Gmail یا Uber) نیازی به یک واسطه برای عملکرد یا مدیریت اطلاعات کاربر ندارند.
این برنامه ها از فناوری رمزگذاری مشابه بلاک چین استفاده می کنند. نرم افزار غیرمتمرکز باید جنبه ی تراکنش مالی داشته باشد. یعنی برای کسانی که امنیت و فعالیت آن را برقرار می کنند دارای توکن و یا دارایی دیجیتال باشد. در آخر یک دی اپ باید توکن‌هایی ایجاد کند و دارای سازوکار درونی برای توافق عمومی کاربران باشد. مثلا برنامه نویس برای اینکه بتواند از برنامه ای که ساخته پول بدست آورد، در پروتکل تعیین می‌کند که 0.1 درصد از پاداش هر بلاک به او تعلق بگیرد.

Dapp ها کاربران و ارائه دهندگان را به طور مستقیم متصل می کنند.

یک مثال استفاده از این طرح برای توییتر غیرمتمرکز است که در برابر سانسور مقاوم است. هنگامی که پیامی را به بلاک چین منتشر می کنید، حتی توسط شرکتی که سیستم میکروبلاگینگ ایجاد کرده است ، پاک نمی شود.

تعریف جدیدی از dapp وجود ندارد ، اما این یک مفهوم جدید است.

دو ویژگی اصلی این است که آنها منبع باز هستند و نقطه اصلی شکست نیستند.

سه نوع برنامه غیرمتمرکز

با استفاده از این فناوری جدید در فضای وحشی ، طرفداران اتریوم ممکن است با فکر غیر متمرکز کردن “همه چیز” احساس برق کنند. اما انواع برنامه هایی که کاربران می توانند با سیستم عامل محاسباتی بسازند ممکن است کمی باریک باشد.

اتریوم بستری برای دی اپ ها

اتریوم پلتفرمی است که امکان ساخت انواع نرم افزار غیرمتمرکز را به کاربران می دهد. به نوعی اتریوم یک شبکه ی بلاک چین را در اختیار کاربران قرار می دهد. هر کاربری می‌تواند بر اساس این بستر، نرم افزار غیرمتمرکز و یا قراردادهای هوشمند خود را بنویسد. تعریف مقررات و شرایط انجام تراکنش و نیز عملیاتی که باید در تراکنش به انجام برسد نیز در اختیار کاربر قرار دارد.

انواع نرم افزار غیرمتمرکز روی اتریوم

به طور کلی سه نوع اپلیکیشن بر روی اتریوم وجود دارد. 1- اپلیکیشن مالی که راهکاری است قدرتمند تا کاربران بتوانند با استفاده از پرداخت پول قراردادهای خود را ثبت و مدیریت کنند. 2- اپلیکیشن های نیمه مالی که بخشی از آنچه در آن ها انجام می پذیرد غیر مالی است. 3- اپلیکیشن های دولتی که به هیچ وجه مالی نیستند مانند نرم افزارهای رای گیری.

نوع دوم برنامه( غیرمتمرکز ) مخلوط پول با اطلاعات خارج از بلاک چین است

به عنوان مثال، یک برنامه بیمه محصولات زراعی وابسته به یک خوراک هوای خارج از کشور است. (بگویید یک کشاورز یک مشتق را خریداری می کند که اگر خشکسالی وجود داشته باشد که روی کار او تأثیر بگذارد، به طور خودکار پرداخت می کند.)

برای اجرای این قراردادهای هوشمند به اصطلاح “اوراکل” وابسته هستند که اطلاعات به روز در مورد جهان خارج را منتقل می کنند. (هر چند، شایان ذکر است که برخی از توسعه دهندگان شک دارند که این مورد استفاده را می توان به روش غیر متمرکز انجام داد)

اگر بیت کوین می تواند با مقامات مالی فاصله بگیرد، آیا می توان همین کار را برای شرکت ها و انواع دیگر سازمان ها انجام داد؟

هدف این است که یک شرکت بدون رهبر تشکیل شود، برنامه در ابتدا درباره اینکه چگونه اعضا می توانند رای دهند و چگونه می توانند وجوه شرکت را آزاد کنند و سپس… اجازه دهید این کار را تصویب کند.

تفاوت دی اپ ها با نرم افزارهای رایج

تفاوت های عمده ای بین نرم افزار غیرمتمرکز و نرم افزارهای رایج وجود دارد. دلیل این تفاوت ها پایه و اساس متفاوت آن هاست. میزان اطمینان بالا و تغییرناپذیری اطلاعات از نمونه های عمده ی اختلاف میان این اپلیکیشن هاست. بر خلاف اپلیکیشن های قدیمی که نهادی مرکزی،کنترل آنها را بر عهده دارد، نرم افزارهای غیرمتمرکز به واسطه بلاک چین هایی غیر متمرکز فعالیت می کنند و پس از نگارش اطلاعات بر روی بلاک چین، دیگر امکان تغییر یا حذف آنها وجود نخواهد داشت. یکی دیگر از تفاوت های کلیدی میان این دو میزان دقت به کار رفته در طراحی آنهاست. dApp ها را باید قبل از ارائه عمومی حتما مورد آزمایش قرار داد. از آنجا که نمی توان آن ها را تغییر داد، اپلیکیشن طراحی شده باید عاری از هرگونه عیب و نقصی باشد.

کاربرد نرم افزار غیرمتمرکز

با استفاده از فناوری غیرمتمرکز می توان یک شبکه ی اجتماعی ساخت که در آن هیچ گونه سانسوری وجود ندارد. به محض اینکه پیامی را بر روی چنین شبکه‌ای که بر بستر بلاک چین قرار دارد منتشر کردیم، دیگر کسی نمی‌تواند آن را پاک کند. حتی شرکت عرضه کننده این سامانه نیز نمی‌تواند پیام‌های کاربران را حذف کند. غیر متمرکز سازی باعث از بین رفتن رانت و ایجاد توازن و برقراری عدالت میشود. همچنین مانع تقلب شده و از ایجاد انحصار قدرت جلوگیری می کند. همچنین شما وقتی اطلاعات شخصی خود را در یک نرم افزار غیرمتمرکز وارد می کنید می توانید اطمینان داشته باشید که به هیچ وجه از آن سوء استفاده نخواهد شد زیرا نهاد یا سازمانی به آن دسترسی ندارد.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا