مقالات آموزشیدانستنی های کسب و کار

مدیریت ریسک در بازار ارزهای دیجیتال چگونه است؟

مدیریت ریسک چیست؟ در حال حاضر شرکت در بازارهای معاملاتی و کسب درآمد از این طریق به یکی از محبوب‌ترین کارها در سراسر دنیا تبدیل شده است.
بازار ارزهای دیجیتال نیز یکی از این پلتفرم‌های سودآور است که همه روزه افراد زیادی وارد آن می‌شوند. البته از طرفی باید در نظر داشت که تنها صرف سرمایه‌گذاری در این حوزه، به معنای کسب درآمد و تضمین موفقیت نخواهد بود.

ما دائما در طول زندگی خود، با ریسک‌های مختلفی رو به رو می‌شویم؛ چه در طول فعالیت‌های ساده روزمره از جمله رانندگی، چه برنامه‌ریزی برای آینده و نیازهای مهم زندگی مثل بیمه‌ و سعی داریم تمام آن‌ ریسک‌ ها را مدیریت کنیم. به طور کلی، مدیریت ریسک در مورد ارزیابی و عکس‌العمل‌های مختلف، نسبت به هر نوع ریسکی است. وقتی صحبت از معامله و خرید و فروش ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، می‌توان با انجام چند اقدام اساسی از ضرر و خسارت جلوگیری کرد.

مدیریت ریسک هم به عنوان یکی از اصلی‌ترین این عوامل شناخته می‌شود که ما در بیگ اینکام big income به شما کمک خواهیم کرد تا مدیریت سرمایه گذاری خود را بالاتر ببرید.

مدیریت ریسک در معاملات ارزهای دیجیتال

همانطور که گفته شد، مدیریت ریسک به عنوان یکی از مهم‎‌ترین فاکتورها برای کسب موفقیت و درآمد در بازار ارزهای دیجیتال است.

ولی چرا مدیریت ریسک را باید جدی گرفت؟

در پاسخ به این سوال، باید گفت که بازار ارزهای دیجیتال یک پلتفرم نوپایی است که هنوز نتوانسته به ثبات مشخصی دست یابد.

از این رو برای کار در این پلتفرم، داشتن استراتژی‌هایی مانند مدیریت ریسک برای مقابله با نوسانات قیمتی و تغییرات صورت گرفته، بسیار اساسی می‌باشد.
منظور دقیق از مدیریت ریسک این است که بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که در برابر لغزش‌های احتمالی با ضررهای کم‌تری رو به رو شویم.
در واقع از آن جایی که این بازار به عنوان یک محیطی پر ریسک به شمار می‌رود، ممکن است هر لحظه در اثر نوسان قیمتی رو به پایین با ضرر مالی رو به رو شویم.
لذا باید موضوع مدیریت ریسک در بازار ارزهای دیجیتال را بسیار با جدیت دنبال نمود.

تسلط بر احساسات

ایجاد یک برنامه مدیریت ریسک موفق در زمینه معاملات ارز دیجیتال در صورت به حداقل رساندن نتایج غیر منتظره برتری می یابد، به این معنی که باید به صورت کلی ضررهای شما را کاهش دهد.

یک برنامه مدیریت ریسک موفق، باید در موازات با سوابق ژورنال تجاری ارزهای دیجیتال شما اجرا شود، و به صورت پیوسته در جهت محدود کردن رفتارهای معاملاتی ضعیف عمل کنند، و در همین حال انتظارات بنیادی و اساسی شما را نیز برآورده نمایند.

بعضی‌ اوقات وسوسه‌ها باعث می‌شوند که شما انتخاب‌های بدی داشته باشید، انتخاب‌هایی که بیشتر از همه‌ جا در بازارهایی که تحت تاثیر ترس و طمع هستند، قابل‌ مشاهده هستند.

هرکسی می‌تواند با به حداقل رساندن عادات معاملاتی منفی و مخرب خود، بدون صرف هزینه‌های زیاد، سود بیشتری کسب کند.

انواع معامله گر

معاملات من معمولا بدون سود و بدون ضرر است

هنگامی که این اتفاق می افتد، می تواند نشانه ای از این باشد که مدیریت ریسک شما کارآمد است، هر چند که بیش از حد از ریسک و خطر دوری می کنید، و نمی توانید در شرایط مناسب سرمایه گذاری کنید، و یا به سختی می توانید کارمزد معاملات را پوشش بدهید.
من سود کمی به دست می آورم
هنگامی که این اتفاق می افتد، می تواند نشانه ای از این باشد که مدیریت ریسک شما کارآمد است، هر چند نمی گذارید که معاملات شما به پیش بروند. این اتفاق معمولا در زمانی اتفاق می افتد که شما تصمیماتی از روی احساسات و با عجله می گیرید، همچون بستن زودتر از حد یک موقعیت، به دلیل شرایطی که به آن دست های ضعیف یا Weak hands می گویند.

من سود زیادی به دست می آورم

هنگامی که این اتفاق می افتد، می تواند نشانه ای از این باشد که استراتژی مدیریت ریسک شما به خوبی عمل می کند، و این که شما با اعمال اندازه معاملات بر ریسک مناسب، به نقطه اوج در ریسک پذیری رسیده اید. این امر معمولا نشانگر این است که شما موقعیت ها را در قیمت از قبل تعیین شده می بندید.

من معمولا متضرر می شوم

هنگامی که این اتفاق می افتد، می تواند نشانه ای از این باشد که شما درک محدود و کمی از چرخه بازارها دارید، و باید تحقیقات خود را درباره نوع دارایی که در آن سرمایه گذاری می کنید، افزایش داده و در پروژه ها/کوین ها/توکن های غیر قابل تبدیل به پول سرمایه گذاری کنید.. همیشه سعی کنید خونسرد و منطقی باشید. شما با مشاهده این شخصیت‌های فرضی می‌توانید تا حدودی ذهنیت و طرز فکر معاملاتی خود را حدس بزنید. هدف ما از این کار این است که مشخص کنیم چه عادت‌هایی به شما ضرر می‌زنند و چه عادت‌هایی شما را به سمت کسب سود بیشتر، راهنمایی می‌کنند. احساسات خود را از وجه روانشناسانه معامله حذف کنید و تنها روی اطلاعاتی تکیه کنید که در مقابل چشمان شماست. اطلاعاتی مثل قیمت، حجم، اخبار و روند بازار.

همه سرمایه خود را در یک سبد قرار ندهید

مهم نیست که فرصت انجام یک معامله خاص چقدر وسوسه‌کننده یا مثبت به نظر بیاید، شما هیچ‌وقت نباید تمام ارزش و سرمایه خود را در یک پروژه متمرکز کنید. به طور معمول انتخاب ترکیبی از یک گروه دارایی (حتی ترکیبی از گروه‌های دارایی متفاوت در سبد سرمایه‌گذاری شما) برای سرمایه‌گذاری، تدبیر خوبی برای کاهش خسارات ناشی از نوسان‌های ناگهانی قیمت در یک صنعت یا بازار خاص است.

نوسان بازار ارزهای دیجیتال(کریپتو) می‌تواند حتی مطمئن‌ترین معاملات را خراب کند و ضرر هنگفتی به شما برساند. به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در 5 کوین یا بیشتر، به طور هم‌زمان، سرمایه‌گذاری کنید.

معامله‌گران تازه‌‌وارد بسیاری از اوقات از عهده اعمال یک سیاست خروج (Exit Strategy) مناسب برنمی‌آیند و پس‌ از این‌که بعد از مدتی به سراغ کامپیوتر رفتند، متوجه می‌شوند که سبد ارزهای دیجیتال موردعلاقه آن‌ها 20 درصد ریزش داشته و روند جدید هم وارد سیر نزولی شده است. اعمال یک سیاست خروج مناسب نه‌ تنها ریسک معاملات را کاهش می‌دهد، بلکه باعث خواهد شد که شما کنترل بهتری روی ضررهای خود داشته باشید.

حرف آخر هم اینکه شاید استفاده از یک استراتژی خرید و نگه‌داشتن (Buy and Hold) برای یک دوره بلندمدت و نفروختن آن، هنگام سرمایه‌گذاری روی یک کوین جدید وسوسه کننده باشد؛ اما واقعیت این است که این روش منفعلانه که برای معامله‌گران تازه‌وارد به دلیل سادگی آن بسیار وسوسه کننده است، به‌ غلط با کاهش ریسک پیوند خورده است.

در واقعیت، احتمال این‌که شما با استفاده از این روش فوق محتاطانه بتوانید سود زیادی به دست آورید بسیار پایین است. پس بهتر است خود را با انتخاب یک حد ریسک مناسب و یک برنامه‌ریزی مشخص مسلح کرده و وارد میدان شوید. معامله در بازار ارزهای دیجیتال نیز در صورت اجرای صحیح آن، می‌تواند تجربه مطبوع و پرسودی برای شما باشد.

نتیجه

معامله‌کنندگان و سرمایه‌گذاران قبل از هرگونه تبادل یا خرید سهام و سرمایه‌گذاری، باید یک استراتژی مدیریت ریسک را برای اهداف خود، تعیین کرده باشند. همچنین باید بدانند که ریسک‌های اقتصادی اجتناب ناپذیر هستند و هر لحظه ممکن است بازارها، از حالت گاوی به حالت خرسی خود، تبدیل شوند. بنابراین باید استراتژی‌شان، انعطاف‌پذیر و قابل تغییر باشد.

به طور کلی، مدیریت ریسک مشخص می‌کند که چطور باید در شرایط مختلف، با انواع ریسک‌ دست و پنجه نرم کرد. اما فراموش نکنید که مدیریت ریسک فقط به کاهش ریسک‌ها مربوط نمی‌شود؛ بلکه این کار، افکار استراتژیک را در ذهن شما به وجود می‌آورند تا ریسک‌های غیر قابل اجتناب را به موثرترین شکل ممکن، مدیریت کرد.

به زبان دیگر، مدیریت ریسک به معنای شناسایی، ارزیابی و نظارت با توجه به نوع و استراتژی‌های مختلف هر ریسک است. پروسه مدیریت ریسک می‌تواند شما را هنگام خرید اتریوم، از یک شوالیه بدون سلاح در دنیای اقتصاد، به شوالیه‌ای مجهز به شمشیر و سپر تبدیل کند؛ که در صورت پافشاری روی اهداف، پاداش خواهید گرفت و در جایگاه مناسبی خواهید ایستاد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا