طرح توجیهی و فرصت های سرمایه گذاریاشتغالزایی

طرح توجیهی پرورش بز سانن – بز شیری

فهرست مطالب

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=”” type=”legacy”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” type=”1_1″ first=”true”][fusion_imageframe image_id=”13987|full” max_width=”” style_type=”” blur=”” stylecolor=”” hover_type=”none” bordersize=”6″ bordercolor=”” borderradius=”” align=”center” lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” lightbox_image_id=”” alt=”” link=”” linktarget=”_self” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″]https://big-income.com/wp-content/uploads/2020/04/saanen-goat.jpg[/fusion_imageframe][fusion_text]

طرح توجیهی پرورش بز سانن شیرده, سرمایه گذاری در پرورش نژادهای اصلاح شده دام

در ایران مصرف گوشت گوسفند و فرآورده های مربوط به آن بسیار بیشتر از گوشت بز و فرآورده های آن است
معمولا پرورش بز در کشور به صورت سنتی و توسط عشایر در کنار گوسفند و برای فربه شدن و فروش انجام می شود.
اگرچه شیر بز های بومی ساکن کشورمان بسیار کم و در حدود روزانه 300 گرم است اما این بز سوئیسی سالانه چیزی حدود 700 لیتر شیر می دهد.پ

در این مقاله بیگ اینکام سعی دارد با معرفی طرح توجیهی پرورش بز سانن و آموزش پرورش آن شما را همراهی کند.

تاریخچه پرورش بز سانن

سابقه ورود بز سانن اصیل به ایران به بیش از 50 سال قبل و به سال 1343 بر می گردد. ورود بز سانن در ایران با هدف آمیخته گری این نژاد با بزهای بومی و تولید یک نژاد شیری انجام شد که بنا به دلایلی این طرح چندان توفیق نداشت و به اهداف اولیه خود نایل نشد. اما در سال های اخیر و با مشارکت بخش خصوصی و صدور مجوز وزارت جهاد کشاورزی، ورود بزهای خالص نژاد سانن از فرانسه به ایران آغاز شده و در نقاط مختلف کشور گله های متعددی بر اساس پرورش بز سانن شکل گرفته است.

در سال 98 به دلیل نیاز شدید کشور به شیر و فراورده های لبنی، بازار فروش شیر و بزهای سانن بسیار داغ است، زیرا شیر و لبنیات سریع مصرف می شود و تولید شیر کشور نیز کاهش یافته است. از اینرو داشتن طرح توجیهی پرورش بز سانن برای افرادی که به تازگی می خواهند در حوزه پرورش فعالیت کنند؛ به منزله داشتن یک نقشه راه است. زیرا از صفر تا صد کسب و کار پرورش بز سانن را هزینه یابی و مورد محاسبه قرار می دهد و مخاطب را تا رسیدن به هدف راهنمایی می کند.

پرورش بزغاله سانن و تولید فرآورده های شیری

اکنون فعالیت در دو حوزه اصلی؛ حوزه اول پرورش بزغاله سانن، حوزه دوم فرآوری محصولات لبنی مثل کره و پنیر و کشک و خامه از شیر بز سانن دارای سود است.
تولید بستنی از شیر بز سانن برای اولین بار در ایران

«سانن» یکی از نژادهای معروف بُز شیری اروپا است که از جهت برتری در خصوصیات تولیدی و تولید مثلی در بیشتر نقاط جهان گسترش یافته و علاقه مندان بسیاری به پرورش و نگهداری آَن مشغول شده اند. معروفیت این بز به سبب توانایی زیاد در تولید شیر، رشد سریع، باروری، چند قلو زایی کیفیت ترکیبات شیر، فرآوری آسان و لذیذ در تهیه محصولات لبنی، رفتار آرام در پرورش و نگهداری و … است.

بر اساس یک توصیه عمومی برای دامدارانی که قصد دارند تا پرورش بز را بصورت مزرعه ای و یا در سیستم های بسته انجام دهند، انتخاب بز سانن به دلیل ظرفیت بالاتر تولید شیر، مناسب تر است.
بزهای نژاد سانن و آلپاین به تولید شیر معروف هستند.

آشنایی با بز سانن (Saanen Goat)

نام نژاد: بز سانن saanen-goat
منشاء: فرانسه
وزن بز نر بالغ :80-120 کيلوگرم
وزن بز ماده بالغ: 50-90 کيلوگرم
میانگین تولید شیر:946 کیلوگرم طی 306 روز
درصد پروتین شیر: 3.18 درصد
درصد چربی شیر: 3.58 درصد

زیستگاه اصلی بز سانن در کوههای کشور سوئیس در روستایی به نام سانن بوده و این نژاد از این نقطه به سراسر جهان منتقل شده است. بز سانن دارای موهای کوتاه سفید و گاهی خاکستری است. متوسط وزن بزهای ماده این نژاد حدود 61 کیلو گرم و وزن نرها تا 75 کیلو گرم می رسد. ارتفاع قد در بزهای ماده 76 سانتی متر و در نرها به 81 سانتی متر می رسد. نرها شاخدار و ماده ها ممکن است دارای شاخ کوتاه یا بی شاخ باشند.

بز سانن به تولید شیر معروف است و شاید به جرأت بتوان گفت بهترین نژاد شیری بز در دنیاست.
دوره شیردهی آن 290 تا 305 روز است و روزانه بین 3 تا 8 لیتر شیر می دهد.
متوسط چربی شیر این نژاد 3.6 درصد، پروتئین شیر 3.2 درصد و مواد جامد شیر 12.8 درصد می باشد.
دوقلوزایی در بزهای سانن خالص موضوعی عادی است.
بعضی منابع درصد دوقلوزایی بزهای ماده را در این نژاد از 45 تا 80 درصد گزارش کرده اند. این در حالی است که موارد زایش سه یا چهار قلو نیز در این نژاد فراوان گزارش شده است.

اصلی ترین مزیت بز سانن این است که نگهداری و مدیریت آنها بسیار آسان است. به طوری که یک کودک می تواند از یک گله کوچک سانن نگهداری کند و اینکه آنها به میزان زیادی شیر تولید می کنند.

تغذیه بز سانن:

غذای بزهای سانن:

از آنجایی که بز های سانن شیر زیادی تولید می کنند بنابر این به مقدار زیادی پروتئین و انرژی نیاز دارند و تغذیه آنها باید به طور منظم انجام شود، همیشه همراه با غذای تازه و خوب، بطور منظم آب تازه و سالم برای آنها فراهم کنید.
هر راس بز سانن و آلپاین در روز حدود 3 کیلوگرم خوراک مصرف می کند.
یکی از بهترین خوراک‌هایی که بز سانن به آن واکنش بسیار خوبی نشان می‌دهد (هم از نظر خوشخوراکی و هم واکنش بدنی) علوفه هیدروپونیک است.

آب مصرفی بز سانن باید چگونه باشد؟

آب آشامیدنی بزها باید تمیز، با کیفیت و درصد شوری کمی داشته باشد، زیرا بزها نسبت به بزهای گوشتی، به آب شور بسیار حساس هستند. به همین دلیل توصیه می شود از آبهایی که بسیار شور هستند حتما خودداری کرده و از آبهایی مثل آب چاه و یا آب آشامیدنی بدون کلر استفاده شود.

تولید مثل بز سانن:

بزهای سانن معمولا هر سال تولید مثل می کنند و در هر دوره یک یا یک جفت بزغاله تولید می کنند. لازم است از ماده های آبستن بسیار مراقبت شود.
بزهای سانن از 8 ماهگی بالغ شده و قابل باروری است از سال دوم زاد و ولد بسیاری دارد که هر 6 ماه زایمان می کند.

[/fusion_text][fusion_imageframe image_id=”13966|full” max_width=”” style_type=”” blur=”” stylecolor=”” hover_type=”none” bordersize=”9″ bordercolor=”” borderradius=”” align=”none” lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” lightbox_image_id=”” alt=”” link=”” linktarget=”_self” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″]https://big-income.com/wp-content/uploads/2020/04/saanen-goat-baby.jpg[/fusion_imageframe][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” type=”1_1″ first=”true”][fusion_text]

چرا بز سانن پرورش دهیم؟

بز سانن به دلیل داشتن پتانسیل بالای شیر دهی به نسبت بزهای سنتی و بزهای آلپاین و سوددهی بالای شیر آنها و همچنین بازگشت سرمایه بزهای سانن نسبت به گاوداریها 5 برابر سریع تر است. همین امر باعث شده است تا توجه افراد زیادی در سرتاسر ایران و جهان را به خود جلب کند.

برخی از مزایای پرورش بز سانن به شرح زیر می باشد:

  • سرمایه گذاری اولیه برای شروع بسیار کم است.
  • روزانه حدود 3 تا 8 کیلو شیر می دهد.
  • نگهداری و پرورش آنها بسیار آسانتر از گاو است.
  • در محیط و شرایط روستایی مقاوم هستند.
  • در شرایط اقلیمی ایران سازگاری و استرس کمی دارند.
  • خیلی سریع خود را با شرایط محیطی خود تطبیق می دهند.
  • در زمین هایی با کمترین پوشش گیاهی میتوانند زندگی کنند.
  • 2 بار در سال زایش دارد و گاهی دوقلو می زاید.
  • شیری با کیفیت و مرغوب تولید می کند.
  • مزه و طعم شیر آن بهتر از شیر گاو است.
  • بهترین نژاد شیری جهان است.
  • شیر آن قیمت بالایی در بازار دارد.
  • 10 برابر بیشتر از بزهای معمولی شیر تولید می کند.
  • به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی، چربی و پروتئین تقویت کننده نوزادان و سالمندان است.

برای پرورش بز سانن از کجا شروع کنم؟

برای شروع با هر تعداد می توانید استارت کار را بزنید، اما اگر بخواهید با کم شروع کنید می توانید 6 راس بز خریداری کنید که 5 عدد ماده و 1 عدد نر باشد که جمعا حدود 58 میلیون هزینه خرید آنها می باشد و در یک فضای 6*4 می توان آنها را نگهداری و پرورش داد و البته فضایی نیز برای چرا و انبار هم باید در نظر بگیرید.

محل نگهداری بزهای سانن:

محل زندگی برای بزهای سانن بسیار حیاتی و مهم است. زیرا آنها عاشق ماندن در سایه هستند و نور آفتاب شدید را نمی توانند تحمل کنند. همچنین یک مکان مناسب از آنها در مقابل انواع شرایط نامطلوب و انواع بیماری ها محافظت می کند.

[/fusion_text][fusion_imageframe image_id=”13971|full” max_width=”” style_type=”” blur=”” stylecolor=”” hover_type=”none” bordersize=”9″ bordercolor=”” borderradius=”” align=”none” lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” lightbox_image_id=”” alt=”” link=”” linktarget=”_self” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″]https://big-income.com/wp-content/uploads/2020/04/saanen-goats-1.jpg[/fusion_imageframe][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=”” type=”legacy”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” type=”1_1″ first=”true”][fusion_text]

نگهداری بز سانن:

پرورش بز سانن بسیار آسان است. آنها نیاز به مراقبت مخصوص و اضافی ندارند. شما می توانید آنها را با حیوانات دیگر خود پرورش دهید. حتی یک کودک هم می تواند آنها را پرورش دهد و از آنها به آسانی مراقبت کند. اما مراقبت اضافی و مدیریت آنها، سلامتی و تولید آنها را افزایش می دهد.

  • همیشه غذای تازه با کیفیت خوب به بزهای خود بدهید که از مواد غذایی با ارزش و غنی شده با عناصر ضروری غذا، تهیه شده باشد.
  • عمل شیر دوشی از بزها باید روزی دو بار انجام شود.
  • سعی کنید اطراف مزرعه خود حصار بکشید و همیشه بزها را داخل مزرعه نگهداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که هوای تازه و نور داخل محل نگهداری آنها تامین می شود.
  • محل نگهداری و تجهیزات مورد استفاده بزها را به طور منظم تمیز کنید.
  • همیشه محل نگهداری را خشک نگهدارید.
  • بزهای نر را از بزهای ماده جدا نگهدارید.
  • از بز های نر بالغ، ماده های باردار و بزغاله ها بسیار مراقبت کنید.
  • برای بزها آب تازه کافی و تمیز مهیا کنید.
  • در صورت نیاز بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید.

هدف اصلی پرورش بز شیری سانن چیست؟

هدف اصلی پرورش بز سانن فروش شیر است، اما می توان درآمدهای جانبی دیگری نیز از آن بدست آورد. درآمدهای بز سانن به شرح زیر می باشند:

  • شیر
  • کره
  • کشک
  • خامه
  • پنیر
  • ماست
  • فروش بزغاله 1 ماهه
  • بهترین محل برای پرورش بز سانن
  • ملاحظات اقلیمی پرورش بز سانن

محل پرورش بز سانن

برای پرورش این نوع بزها بهتر است مناطقی از کشور با آب و هوای کوهستانی و خنک انتخاب شود و یا تهویه مناسب در آغل برقرار باشد. بزها به کوران بسیار حساس هستند و باید آنان را از سرمای شدید حفظ کرد.

شرایط آب و هوایی مناسب برای پرورش گلۀ بزهای شیری اصلاح شده:

  1. رطوبت حداقل 25 درصد و حداکثر 75 درصد برای پرورش بز مطلوب است. در رطوبت‌های بالاتر هم توان تولید وجود دارد اما کاهش خواهد یافت.
  2. دمای مناسب برای پرورش بز معمولا بین 12 تا 21 درجۀ سانتیگراد است. مقدار تولید شیر و سلامت عمومی بزها در دمای بین 17- تا 27 درجه تحت تأثیر قرار نمی گیرد ولی دمای بیش از 27 درجه یا کمتر از 25- درجه باعث کاهش مصرف خوراک و کاهش تولید شیر آنها می‌شود.
  3. بنابراین پرورش بز سانن در مکان‌هایی از ایران که متوسط دمای هوا در طول سال (بویژه در تابستان) بالاتر از 30-25 درجه سانتیگراد است، با مشکل و کاهش تولید مواجه خواهد بود (از مناطق مرکزی بسمت جنوب ایران).

آیا پرورش بز سانن نیاز به مجوز دارد؟

اگر کمتر از 100 راس پرورش می دهید نیازی به گرفتن مجوز ندارید، اما اگر بالای 100 راس پرورش میدهید لازم است تا از نظام دامپزشکی و نظام مهندسی کشاورزی مجوزهای لازم برای فعالیت دامداری بگیرید، در غیر اینصورت کسب و کار شما غیر قانونی است.

چه وسایل و تجهیزاتی برای پرورش بز نیاز است؟

برای پرورش بز سانن در تعداد کم نیاز به تجهیزات زیادی نیست و یک دستگاه شیردوش کفایت می کند. اما برای پرورش بالای 30 راس نیاز به تجهیزاتی شامل:

  • باسکول
  • بیدون شیر
  • فرغون
  • پمپ آب
  • شعله افکن
  • سم پاش
  • تجهیزات دامپزشکی
  • فریم شیر دوشی
  • علوفه خورد کن
  • و چندین موارد دیگر نیاز دارید.

شرایط آب و هوایی مناسب برای پرورش بز سانن

شرایط آب و هوایی تاثیر بسزایی در رشد دام ها دارد از اینرو حداقل رطوبت برای پرورش بز سانن ۲۵ درصد و حداکثر ۷۵ درصد است، هرچند بالاتر بودن یا پایین تر بودن رطوبت نیز امکان پرورش را فراهم میکند اما بر میزان تولید شیر آنها تاثیر میگذارد. دمای مناسب برای پرورش معمولا بین ۱۲ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است، میزان دمای ۱۷- تا ۲۷ درجه تاثیری بر مقدار تولید شیر و یا کیفیت آن ندارد اما دمای بیشتر ۲۷ درجه سانتی گراد باعث کاهش تولید شیر آنها میشود.

یکی از بهترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری

برای موفق شدن قبل از هر چیز باید اطلاعات درست داشت، داشتن تجربه و استفاده از مشاوره میتواند کمک کند. اگر ورود بدون دانش و تجربه را نادیده بگیریم یکی از بهترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش دامپروری، همین پرورش بز سانن و آلپاین است. حجم سرمایه‌‌گذاری بسته به وسعت کار تفاوت دارد. برای کسی که می‌خواهد این کار را به صورت محدود شروع کند و فقط دنبال اشتغال است داشتن چند بز کافی است اما فلان مجتمع کشت و صنعت که ماهانه، دو میلیارد درآمد دارد یا می‌خواهد داشته باشد نباید کمتر از هزار بز داشته باشد.

نحوه ایجاد یک گله بز شیری

برای تشکیل و ایجاد یک گله بز شیری اصلاح شده به دو روش می توان اقدام کرد:

در روش اول می توان تمام بزهای نر و ماده مورد نیاز گله را از نژاد خالص سانن یا آلپاین و از مراکز توزیع و فروش این نژادها در داخل یا خارج از کشور تهیه کرد.
روش دوم برای ایجاد یک گله بز شیری آن است که یک یا چند راس بز نر خالص از نژاد سانن یا آلپاین را از مراکز معتبر خریداری و سپس از آن ها برای آمیخته گری با بزهای بومی یک منطقه برای چند نسل استفاده نمود.

مقایسه بز سانن و بز معمولی

بزهای سانن بزهای معمولی
میانگین تعداد روزهای شیردهی 306 120 تا 180
مقدار شیر در هر دوره (لیتر) 946 80 تا 150
درصد پروتئین شیر 3.18 3.3 تا 3.6
درصد چربی شیر 3.58 3.8 تا 4.5

نکاتی که درمورد پرورش بز سانن باید بدانید

برای پرورش بز سانن میتوانید موارد زیر را در دستور کار خود قرار داده تا نتیجه بهتری بگیرید:

  • همیشه غذای تازه با کیفیت خوب به بزهای خود بدهید که از مواد غذایی با ارزش و غنی شده با عناصر ضروری غذا، تهیه شده باشد.
  • عمل شیر دوشی از بزها باید روزی دو بار انجام شود.
  • سعی کنید اطراف مزرعه خود حصار بکشید و همیشه بزها را داخل مزرعه نگهداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که هوای تازه و نور داخل محل نگهداری آنها تامین می شود.
  • محل نگهداری و تجهیزات مورد استفاده بزها را به طور منظم تمیز کنید.
  • همیشه محل نگهداری را خشک نگه دارید.
  • از بز های نر بالغ، ماده های باردار و بزغاله ها بسیار مراقبت کنید.
  • برای بزها آب تازه کافی و تمیز مهیا کنید.

مقایسه بز سانن و گاو شیری

در جدول زیر ضرایب بازگشت سرمایه بین دو واحد گاو و بز شیری (با تولید یکسان شیر 25 تن در روز) ارائه شده است.

گاوداری شیری 1000 رأسی واحد دام سبک (بز شیری) 6000 رأسی
سرمایه‌گذاری اولیه 26 میلیارد تومان 12 میلیارد تومان
تولید شیر (روزانه) 25 تن 25 تن
قیمت واحد شیر 1200 تومان 3000 تومان
[/fusion_text][fusion_imageframe image_id=”13977|full” max_width=”” style_type=”” blur=”” stylecolor=”” hover_type=”none” bordersize=”8″ bordercolor=”” borderradius=”” align=”none” lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” lightbox_image_id=”” alt=”” link=”” linktarget=”_self” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″]https://big-income.com/wp-content/uploads/2020/04/saanen-goat-and-cow.jpg[/fusion_imageframe][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=”” type=”legacy”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” type=”1_1″ first=”true”][fusion_text]

به این ترتیب نسبت بازگشت سرمایه واحدهای صنعتی دام سبک به گاوداری، حداقل 5 برابر است. به‌طور کلی مزایای یک واحد صنعتی دامداری دام سبک ــ با استفاده از نژادهای مرغوب اروپایی ــ نسبت به گاوداری از این قرار است:

  • سرمایه‌گذاری اولیه بسیار کمتر
  • بازدهی اقتصادی بسیار بالاتر
  • امکان نگهداری دام سبک در شرایط روستایی
  • خوراک‌دهی بز توسط ضایعات کشاورزی، در برابر خوراکهای گران‌قیمت گاو
  • کیفیت لبنیات بزی به‌ویژه پنیر بزی بسیار بالاست، لذا این محصولات در اروپا بسیار رایج و پرطرفدارند.
  • شیر بز برای کسانی که به لاکتوز شیر گاو حساسیت دارند توصیه می‌شود.
  • میزان آسیب‌پذیری دام و سرمایه در بزها پایین‌تر است؛ تعداد کمتری از بیماریهای اپیدمیک، بز را متأثر می‌کند.
  • بز پس از هر تنش محیطی، خیلی سریعتر از گاو به سطح تولید قبلی خود باز می‌گردد.
  • سازگاری و استرس پایین بز در اقلیمهای گوناگون و متنوع ایران در برابر گاوهای شیری حساس.
  • زایش بالای بزهای سانن و آلپاین در برابر زایش پایین گاوهای شیری.
  • به این ترتیب در نهایت می‌توان گفت پرورش صنعتی بزهای سانن و آلپاین مزایای قابل توجهی نسبت به پرورش گاوهای شیری دارد.

آیا برای پرورش بز سانن نیاز به آموزش خاصی است؟

پرورش بز نیز همانند گاو و گوسفند نیاز به یادگیری و داشتن تخصص و تجربه دارد. شاید فکر کنید که پرورش بز یا هر حیوان دیگری نیاز به تجربه و دانش ندارد و به راحتی میتوان پرورش داد. اما نکته اینجاست که همین سهل انگاری هاست که افراد زیادی را دچار شکست می کند.

خیلی مهم است بدانید؛ همین حالا که شما درحال خواندن این اطلاعات هستید نیز در حال یادگیری هستید و این یادگیری شما جای تبریک دارد، خیلی ها فکر می کنند که با خواندن چند مقاله و چند فایل آموزشی دیگر هم چیز را یاد گرفته اند و دیگر تمام.

اما یادگیری چیزی نیست که جایی استوپ بخورد!

کسانی که بیش از 10 سال در عرصه دامداری فعالیت می کنند، بخوبی میدانند که یادگیری چیزی نیست که جایی متوقف شود و همیشه درحال یادگیری هستند و اتفاقا همین افراد هستند که همیشه بیشترین سطح درآمد را دارند و برای هر مشکل هزاران راه حل دارند و همیشه موفق هستند.

اما افرادی که فکر می کنند همه چیز را یاد گرفته اند، همیشه افرادی شکست خورده در هر زمینه ای هستند.

بطور خلاصه جواب سوال!…

یادگیری کلید اصلی موفقیت در کسب و کار شماست. اگر جمله بروسلی را شنیده باشید که حتما هم شنیده اید، گفته است: من از هزار حرکت تو که هرکدام را یک بار تمرین کرده ای نمی ترسم اما قطعا از یک حرکت تو که هزاربار تمرین و تکرارش کردی می ترسم.

بدین معنی که اگر شما در این حوزه بتوانید تمامی توجه و تمرکز خود را بر روی پرورش بگذارید و یادگیری را در اولویت بگذارید جزء 1 درصد برتر در این حوزه خواهید شد و درآمدی میلیونی خواهید داشت، پس دلسرد نباشید و اگر می خواهید شروع کنید تا پایان ادامه دهید که راز درآمد میلیونی در حوزه ای است که شما در آن استاد و متخصص شده باشید.

آینده سرمایه گذاری در پرورش بزهای شیری

با توجه به شرایط اقتصاد دامپروری و تاثیر منفی خشکسالی های اخیر بر مراتع، هزینه خوراک و نگهداری دام برای دامداران روستایی و عشایر افزایش یافته و امکان فعالیت در این صنعت برای بسیاری از دامداران دشوار می باشد. برای افزایش تولید و افزایش بهره وری اقدامات اصلاح نژادی و مدیریتی باید در دستور کار دامداران محترم قرار بگیرد. یکی از این اقدامات می تواند جایگزینی و استفاده از بزهای پرتولید همچون سانن و آلپاین در گله های بومی باشد. با توجه به ویژگی های ژنتیکی و تطابق مناسب این بزها با شرایط آب و هوایی کشور می توان انتظار داشت که سطح تولید و سود اقتصادی دامداران در برنامه های میان مدت و بلند مدت افزایش یابد.

در سال های اخیر معاونت بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود وضعیت پرورش دامهای سبک، اقدام به صدور مجوزهای لازم برای واردات بزهای سانن و آلپاین نموده است. انتظار می رود با ورود نژادهای برتر بز شیری میانگین تولید شیر بز در گله های بومی در یک دوره شیردهی از 80 کیلوگرم به حدود 500 تا 700 کیلوگرم برسد. لذا این امیدواری وجود دارد که با افزایش تولید شیر بز در کشور، اولا صنعت پرورش بز علاوه بر تولید گوشت بتواند بخش مهمی از نیاز شیر خام کشور را تأمین نماید و از طرفی توسعه پرورش بزهای شیری بتواند کمک مهمی به اقتصاد خانوارهای روستایی و عشایر داشته و نقش مهمی در اشتغال زایی جوانان جویای کار این خانوارها ایفا نماید.

آیا بز سانن نیاز به پرورش در مرتع دارد؟

اصولا بزها حیوانات پر تحرک و پر جنب و جوشی هستند و نسبت به دیگر حیواناتی چون گوسفند و گاو، نیاز بیشتری به تحرک دارند و دوست دارند در محیط طبیعی به چرا بپردازند. اگر محیط طبیعی و چراگاه برای بزهای خود دارید بهترین سرمایه گذاری را خواهید داشت

جهاد کشاورزی برای واردات بزهای سانن چه اقدامی کرده است؟

طی سالهای اخیر معاونت بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود وضعیت پرورش بز، اقدام به مجوز برای واردات بز سانن و آلپاین کرده است، که با این کار تولید شیر در هر دوره شیردهی را از ۸۰ لیتر به ۵۰۰ تا ۷۰۰ لیتر افزایش داده است.

این اقدام باعث شده است تا از هزینه های اضافی که برای بزهای بومی که تولید شیر بسیار پایین تری دارند جلوگیری بعمل آید. اما باید به این موضوع توجه کرد که پرورش بزهای سانن نیازمند اطلاعات صحیح و کامل تری نسبت به بزهای بومی دارند، پس قبل از هرچیزی اطلاعات خود را افزایش دهید تا بتوانید سوددهی خوبی داشته باشید.

خلاصه طرح توجیهی پرورش بز سانن – بز شیرده

ظرفیت پرورش بز سانن: 20 راس

حداقل مساحت زمین مورد نیاز: 210 مترمربع
میزان سرمایه گذاری ثابت طرح: 120 میلیون تومان
میزان سرمایه در گردش: 15 میلیون تومان
نرخ بازدهی طرح :34% درصد
دوره بازگشت سرمایه: 2 سال

ظرفیت پرورش بز سانن: 50 راس

مساحت زمین مورد نیاز: 500 مترمربع
کل سرمایه گذاری طرح: 390 میلیون تومان
اشتغالزایی طرح: 2 نفر
نقطه سر به سر: 23.5 درصد
نرخ بازده طرح: 30.86%
بازگشت سرمایه به سال: 2.4 سال

ظرفیت پرورش بز سانن: 140 راس

اشتغال طرح: 6 نفر
سرمایه گذاری کل طرح: 1 میلیارد تومان
نقطه سربه سر جاری: 37%
مدت برگشت سرمایه: 3 سال
نرخ بازدهی سرمایه: 26%

ظرفیت پرورش بز سانن: 200 راس

مساحت زمین مورد نیاز: 2000 متر مربع
اشتغالزایی: 10 نفر
برآورد سرمایه گذاری کل: 1.450 میلیارد تومان
قیمت ماشین الات و تجهیزات پرورش بز سانن 50 میلیون تومان برآورد میشود.
دوره بازگشت سرمایه: 3.5 سال
نرخ بازده داخلی: 37%

میتوانید از انواع وام ها و تسهیلات بلند مدت و کوتاه مدت هم استفاده کنید.

جمع بندی

پرورش بز سانن به نسبت بزهای دیگر تولید شیر بیشتری داشته و همچنین در مقایسه با گاو توجیه پذیری و سرمایه گذاری بهتر و سودآورتری دارد. هم اکنون با توجه به نیاز بازار و قیمت فروش شیر می توان از این حیوان جهت کسب سود بیشتر و تامین بخش مهمی از نیاز بازار استفاده کرد.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که علاقه مند به پرورش بز سانن شده اید اما هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته اید، تصمیم با شماست که از این فرصت استفاده نکنید و یا از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را برده تا با پرورش این بز شیری و فوق العاده هم به نیاز غذایی کشور و کمبود شیر به نحوی کمک کرده شود و هم در این بحران اقتصادی شرایط را به نفع خود تغییر دهید و از این فرصت طلایی درآمدی میلیونی داشته باشید.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا