بورس و فارکسمقالات آموزشی

آیا سرمایه گذاری در بورس ایران مناسب است؟ مزایای بورس

یکی از بهترین سرمایه گذاری‌ها، سرمایه گذاری در بورس ایران است. اما خیلی‌ها براشون جای سواله که چرا سرمایه گذاری در بورس ایران خوبه؟ من توی این مقاله کامل این مسئله رو بهتون توضیح میدم.

اما صبر کنید!!!! کمی واقع بین باشید!!

قبل از ورود به جزئیات و بررسی مزایای سرمایه گذاری در بورس ایران ، لازم است یک نکته را مرور کنیم. بازار بورس تهران در مقایسه با سایر بازارهای مالی، طی 5 سال گذشته بیشترین رشد را داشته است. یعنی اگر 5 سال پیش در بورس سرمایه‌گذاری می‌کردید، پول‌تان همراه با شاخص کل، بیشرین رشد را در مقایسه با بازارهای ارز، طلا، مسکن، سپرده بانکی و … تجربه می‌کرد.

سرمایه گذاری در بورس ایران

پرسیدن این سوال درست مانند این است که چون شما می‌ترسید رانندگی کنید، از دوستتان می‌پرسید آیا الان زمان خوبی برای رانندگی است؟ در حقیقت، هیچ پاسخ درستی برای این پرسش وجود ندارد. چون همه چیز به تسلط شما در رانندگی بستگی پیدا می‌کند. در نتیجه، می‌توانیم این طور بگوییم که هر لحظه، زمان مناسب برای سرمایه گذاری در بورس ایران است به شرطی که بتوانید بعد از شروع سرمایه گذاری، پول خود را مدیریت کنید.

اهمیت سرمایه گذاری در بورس ایران

جزئیات در بورس فراوان و بسیار پیچیده است، اما اصل ماجرا خیلی ساده است. ماجرا از این قرار است که در بورس شما شریک شرکت‌ها و سهامداران‌شان می‌شوید. شرکت‌ها سهام خود را می‌فروشند و سهامداران را شریک خود می‌کنند. شرکت از پول شما برای توسعه و بهبود کارش استفاده می‌کند و شما را در سود و زیان خود شریک می‌کند.

به بیان دیگر، ماجرا این است که بورس در هر کشوری به‌عنوان بخشی از بازار سرمایه، رکن مهمی در توسعه اقتصادی کشور است. این بازار می‌تواند پس‌اندازهای جزئی و راکد سرمایه‌گذاران خرد را جمع‌آوری کند و در امر تولید و تأمین مالی مؤسسه‌ها، کارخانه‌ها و کسب‌و‌کارهای مولد به کار بیاندازد.

خیلی از بنگاه‌های اقتصادی (کارخانجات، شرکت‌ها و …) برای رشد خود نیاز به منابع مالی دارند. بنگاه‌های اقتصادی اگر بخواهند از تسهیلات بانکی استفاده کنند علاوه بر اصل پول باید نرخ بهره را به بانک پس بدهند اما اگر شرکت‌ها سهام خود را در بازار سرمایه عرضه کنند، از سرمایه‌های خرد مردم استفاده خواهند کرد و در ازای فروش سهم، منابع مالی پایداری به دست‌شان می‌رسد که لازم نیست آن را پس بدهند و یا سود پولی که دریافت کرده‌اند را بپردازند، در عوض سهامدار را در سود کار خود شریک می‌کنند.

پس بدیهی است که گسترش بازار سرمایه در کشور می‌تواند زمینه رشد و توسعه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کند. بورس جان تازه به اقتصاد می‌بخشد، چرا که پس‌اندازهای راکد را در امر تولید و ساخت و ساز به کار می‌اندازد و شکوفایی اقتصادی را به وجود می‌آ‌ورد.

مزیت های سرمایه گذاری در بورس ایران

طور خلاصه مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس عبارتند از:

  • امنیت بازار بورس
  • امکان سرمایه گذاری در بورس با مبلغ کم و محدود
  • شفافیت اطلاعات
  • نقدشوندگی بالا
  • گزینه های متنوع سرمایه گذاری
  • حفظ سرمایه در برابر تورم
  • بازار قانونی و شرعی
  • بازدهی خوب بورس نسبت به سایر بازارها
  • قابلیت خوب برای نوسان‌گیری
  • سرمایه‌گذاری آسان و بی دغدغه

حالا تورم را مهار کنید!!

اولین مزیتی که بازار بورس داره اینه که شما میتونید یک قدم از تورم جلوتر باشید. یه مشکلی که خب همه‌ی مردم ایران این روزها باهاش دست و پنجه نرم می‌کنن اینه که باید بدون تا برسن به تورم. همیشه یک قدم از تورم عقب هستن و هر کاری میکنن که حداقل با تورم تو یه سطح باشن.

اما بورس به این فکر نمیکنه. در واقع سرمایه گذاری در بورس ایران به شما این امکان رو میده که علاوه بر اینکه شما ارزش دارایی خودتون رو حفظ می‌کنید، بلکه یک قدم هم از تورم جلوتر باشید و بتونید برای زندگیتون یک برنامه‌ریزی درست داشته باشید.

به زبان ساده بخوام بهتون بگم، بورس میتونه ثروت زیادی رو به شما هدیه بده. اما به یک شرط و اونم این که آموزش دیده باشین و با دید بازی بیاید تو این بازار. اگر فقط یه حساب سرانگشتی داشته باشید، می‌بنید که بورس در سال اخیر، سرمایه‌ها رو حداقل پنج برابر کرده.

این یعنی اگر شما صد میلیون پول تو بازار پارسال داشتی، الان باید حدودا ششصد میلیون تو حسابت باشه. و خب بازم ببین که خونه مگه چقدر گرون شده؟ ماشین چقدر گرون شده؟ نهایت دو برابر شدن. و تو حالا سه برابر بیشتر از تورم، میتونی با سرمایه گذاری در بورس ایران پول به دست بیاری.

امنیت بازار بورس، آیا سرمایه گذاری در بورس ایران امن است؟

تمامی افرادی که سرمایه گذاری در بورس ایران می‌کنند، از حمایت قانونی برخوردار هستند؛ زیرا بورس بازاری قانونی است. سازمان بورس بر معاملات بورس تهران نظارت می‌کند و اجازه هر فعالیتی را به افراد حقیقی و حقوقی متخلف نمی‌دهد. تمامی شرکت‌ها برای اینکه وارد بورس شوند باید شفافیت مالی و اداری داشته باشند، سود ده باشند و تمامی اطلاعات‌شان را در «سامانه کدال» منتشر کنند. سامانه کدال یا سامانه اطلاع رسانی ناشران کدال جایی است که شرکت‌های بورسی تمامی اطلاعات خود را آنجا منتشر می‌کنند. استفاده از این سامانه برای تمامی افراد رایگان و بدون هیچ‌گونه محدودیتی است.

ضریب نقدشوندگی بالا!

وقتی ما سرمایه گذاری می‌کنیم، طبیعتا یه هدفی هم پشت سرمایه گذاری داریم. مثلا به این فکر می‌کنیم که وقتی سرمایمون چند برابر شد، بفروشیم، بریم یه چیزی مثل ماشین، خونه بخریم. یا مثلا بریم سر وقت بدهی هامون و اونا رو پرداخت کنیم.

پس هدف سرمایه گذاری، باعث میشه که ما سرمایمون رو هدفمند سرمایه گذاری کنیم و این انتظار رو هم داشته باشیم که هر وقت که به پولمون نیاز داشتیم، خیلی زود پولمون رو بتونیم نقد کنیم و بریم دنبال هدفی که از نقد کردن پول داشتیم.

حالا یه سوال بزرگ دارم. اگر امروز یه موقعیت عالی براتون پیش اومد و خواستید یه ملک بخرید یا یه ماشین درجه یک بخرید و نیاز به پول داشتید، فکر می‌کنید سریعترین راه برای نقد کردن سرمایتون چیه؟ اگر دلار و طلا خریده باشید که کلی باید توی بازار بگردید تا کسی به قیمت روز دلار و طلا شما رو بخره. اما اگر مسکن یا خودرو رو برای سرمایه گذاری انتخاب کرده باشید، اونوقته که یکی دو هفته باید حداقل دنبال مشتری باشید تا سرمایتون نقد بشه.

اما وقتی سرمایه گذاری در بورس ایران رو انتخاب می‌کنید، میتونید در کسری از ثانیه، بفروشید تو 24 ساعت پول نقد به حسابتون واریز میشه. در واقع خوبی سرمایه گذاری در بورس ایران اینه که شما بدون اتلاف وقت میتونید خرید بزنید و بدون اتلاف وقت هم میتونید بصورت آنلاین سهمتون رو بفروشین.

وجود گزینه‌های متنوع برای سرمایه گذاری

در بازار بورس ابزارهای بسیار متنوعی وجود دارد که هر سرمایه گذاری در بورس ایران می تواند با توجه به توان مالی خود، سطح انتظارات از منافع آتی سرمایه گذاری و همچنین میزان ریسک پذیری خود بهترین گزینه را انتخاب نماید. به عبارت دیگر برای هر فرد ابزار مناسب سرمایه گذاری با سطح ریسک پذیری او وجود دارد.

بورس، بازاری کاملا قانونی و شرعی

سرمایه گذاری در بورس ایران و معاملات در این بازار بسیار نظام مند و بر پایه قانون است. تمامی ابزارهای مورد معامله در بورس قانونی و شرعی است. پس با سرمایه گذاری در این بازار نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

معاملات نوسانی | سرمایه گذاری در چند دقیقه!!

سرمایه گذاری در بورس ایران و البته تمامی بورس‌های جهانی، سهامداران الزامی ندارند که حتما برای بازه زمانی مشخصی سهام یک شرکت را نگاه دارند. شما حتی یک ثانیه بعد از اینکه سهام یک شرکت را خریداری کردید، می‌توانید تمامی سهام‌تان یا بخشی از آن را بفروشید.

بسیاری از معامله‌گران در بورس از این ظرفیت استفاده می‌کنند و سودهای قابل توجهی به جیب می‌زنند. این افراد که اصطلاحا به آن‌ها معامله‌گران تکنیکال یا نوسان‌گیر می‌گویند، ممکن است در یک روز سهام یک یا چند شرکت را چند مرتبه بخرند و بفروشند و از محل نوسان قیمت روزانه، سود کسب کنند.

آنلاین و آسان بودن سرمایه گذاری در بورس ایران

این رو همه ما میدونیم که برای سرمایه گذاری کردن در روش‌هایی به جز سرمایه گذاری در بورس ایران ، ما باید مدام به بنگاه‌های مختلف سر بزنیم. یا باید بریم صرافی ‌های مختلف و به نوعی هم انرژی و هم زمان زیادی رو از دست بدیم.

علاوه بر اینکه نیاز داریم زمان و انرژی زیادی روی کارمون بزاریم، باید کلی هم هزینه برای سرمایمون داشته باشیم. شما وقتی مسکن میخری، هزینه‌ی نگهداری داری. وقتی خودرو میخری باید مراقبت کنی و کلی هزینه باید پای سرمایه‌ای که گذاشتی داشته باشی.

اما توی بورس اینطوری نیست. شما میتونید با داشتن یک کد بورسی، خیلی راحت و بی‌دغدغه از طریق بستر آنلاین به معامله بپردازید. هر زمان که خواستید سهم بخرید. هر زمان که خواستید سهم بفروشید. و نیازی هم نیست که هیچ واسطه‌ای این وسط داشته باشید.

ولی همه‌ی این‌ها یه طرف، سود کردن تو بازار یه طرف دیگه. سرمایه گذاری در بورس ایران ، یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری  هستش. اما مسئله اینجاست که وقتی ما میگیم یک بازاری، بهترین بازار برای سرمایه گذاریه، خیلیا فکر میکنن که هر پولی تو این بازار بزارن چند برابر میشه.

اما اینطور نیست. اگر شما می‌خواید در بازار بورس سود کنید، اول باید حسابی آموزش ببینید. آموزشه که میتونه شما رو به سودهای چند برابری برسونه. شما وقتی میتونید به موفقیت در سرمایه گذاری در بازار بورس ایران برسید که تمامی مبانی تحلیل بورس رو بلد باشید.

امکان مشارکت در اداره شرکت با سرمایه گذاری در بورس ایران

سهامداران به نسبت سهام خود، مالک شرکت محسوب می‌شوند، پس می‌توانند به همان اندازه در تصمیم‌گیری‌های مربوط به نحوه اداره شرکت، انتخاب مدیران و… مشارکت کنند.

البته به طور طبیعی میزان سرمایه یک سهام‌دار خرد به آن اندازه نیست که بتواند وارد سهام‌داران عمده شرکت شود. با این حال، خرید سهام شرکت به معنای مالکیت بخشی از آن شرکت است و تا زمانی که شخص آن سهام را نگه دارد، حق و حقوق یک سهامدار را خواهد داشت.

مثلا یک شخص عادی با سرمایه محدود خود نمی‌تواند شرکت بزرگی مانند شرکت پتروشیمی راه‌اندازی کند، ولی با خرید سهام یک شرکت پتروشیمی یا هر شرکت دیگری، در سودآوری آن شرکت سهیم می‌شود و البته در مجمع عمومی شرکت نیز دارای حق رأی خواهد بود.

کلام آخر

مزایای سرمایه گذاری در بورس ایران بسیار زیاد است که به برخی از آن‌ها در این مطلب اشاره شد. شما با سرمایه‌گذاری در بورس به اقتصاد کشورتان کمک می‌کنید و علاوه بر آن سود خوبی هم کسب می‌کنید. افراد بسیاری هستند که به سرمایه‌گذاری در بورس به عنوان شغل اول نگاه می‌کنند و این کار وابسته به زمان یا مکان خاصی نیست. شما در هر نقطه از دنیا که به اینترنت دسترسی داشته باشید، می‌توانید این کار را انجام دهید.

برای رسیدن به سرمایه‌های بزرگ، ثروت‌های کلان، فقط کافیه یک بار روی هوش مالی خودت کار کنی. هوش مالی سرفصل‌های مختلف داره و یکیش سرمایه گذاری هستش. اگر به بورس علاقه داری و سرمایه گذاری در بورس ایران رو یه فرصت خوب میدونی، پس شروع کن به آموزش دیدن.

توی بازارهای مالی، هر هزینه‌ای که برای آموزش می‌کنی، هزینه محسوب نمیشه، بلکه یک سرمایه گذاری محسوب میشه. شما میتونی با چندین ساعت آموزش، برای همیشه خودتو از بدهی، وام، قسط، عقب ماندگی، تورم و هزار مسئله‌ی دیگه رها کنی. پس یک بار تصمیم درست بگیر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا