شغل آزاداشتغالزایی

راه اندازی شغل آرایشگری مردانه و زنانه

آرایشگری مردانه و آرایشگری زنانه شغلی با سرمایه کم و درآمد خوب – آشنایی با شغل آرایشگری مردانه و زنانه
اگر به آرایشگری علاقه داشته و از روبرو شدن با افراد مختلف لذت می برید، این شغل می تواند برای شما مناسب باشد.
چگونه می توانم آرایشگر شوم؟ وضعیت درآمد آرایشگر ها چگونه است؟

آشنایی با شغل آرایشگری

در طول تاریخ بشر زیبایی و آراستگی مورد توجه همه بوده است. ظاهر افراد تا حد زیادی نشان دهنده شخصیت افراد می باشد و در ارتباطات اجتماعی موثر است.  از دلایل اصلی اهمیت داشتن آرایش برای افراد، پوشاندن عیب های موجود در مو و پوست و زیباتر شدن می باشد.

آرایشگری فن و هنری است که به زیباتر جلوه دادن ظاهر افراد (پوست، مو و …) می پردازد. آرایش به معنی اضافه کردن و پیرایش به معنای کم کردن است. در کشور ما آرایش بیشتر برای خانم ها و پیرایش برای آقایان استفاده می شود.

آرایشگر زنانه:
کوتاه کردن، مدل دادن، رنگ کردن موها، آرایش صورت، پاکسازی پوست و طراحی ناخن ها می پردازد. در آرایشگاه های مردانه کارهای کوتاه کردن، حالت دادن و رنگ کردن موها و اصلاح صورت انجام می شود.

آرایشگر مردانه:
کارهای کوتاه کردن، حالت دادن و رنگ کردن موها و اصلاح صورت انجام می دهد.

وظایف آرایشگر

  • به عنوان یک آرایشگر تازه کار معمولا باید کارهای زیر را انجام دهید :
  • خوشامدگویی به مشتریان که به آرایشگری شما می آیند
  • شستن موهای مشتریان
  • کوتاهی های ساده
  • اطمینان از تمیز و آماده بودن لوازم کار و حوله ها
  • تمیز و مرتب کردن سالن
  • نوبت دادن به مشتریان و تحویل پول از آنها

خصوصیات یک آرایشگر ماهر

به عنوان یک آرایشگر ماهر باید با مشتریان در مورد نوع کاری که می خواهند صحبت کرده و مشاوره های لازم را به آنها داده و جدید ترین روش ها و مدل ها را به اطلاع شان برسانید. به طور کلی کار یک آرایشگر ماهر عبارتند از  :

  • کوتاه کردن و مدل دار کردن مو
  • رنگ کردن، فرکردن یا صاف کردن مو
  • دادن مشاوره در خصوص مشکلات پوست و مو
  • انجام اصلاح ابرو و صورت
  • انجام آرایش های صورت، پاکسازی پوست و طراحی ناخن ها ( در آرایشگاه های زنانه)
  • رعایت کامل اصول بهداشتی در کار
  • تهیه مواد و وسایل لازم برای آرایشگاه

امكانات مورد نياز یک آرایشگاه:
سشوار، شانه، قيچي، كيليپس، بيگودی، پيش بند، ژورنال رنگ مو، مواد فر، مواد مش، تافت، موگير و…

نحوه ورود به شغل آرایشگری

شما می توانید این کار را به صورت کاملا تجربی و نزد یک استاد ماهر یاد بگیرید. اما برای آموزش حرفه ای در این شغل می توانید پس از گذراندن سال اول دبیرستان وارد شاخه کار و دانش در رشته های آرایش و پیرایش زنانه، پیرایش وترمیم موی مردانه شوید. در صورت علاقه مندی می توانید در رشته های پیرایش زنانه و مردانه و مراقبت و زیبایی مو و پوست که به تازگی در دانشگاه جامع علمی کاربردی راه اندازی شده اند، ادامه تحصیل دهید.

همچنین می توانید در دوره های ۳ تا ۴ ماهه آموزشگاه های زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای شرکت کرده و پس از موفقیت در آزمون وزارت کار، مدرک معتبر فنی و حرفه ای دریافت کنید. البته دوره های تخصصی دیگری وجود دارد که در صورت علاقه می توانید در آنها شرکت کنید.

برخورداری از مهارت شخصی

کسی که می‌خواهد آرایشگر شود، باید ببیند دارای این ویژگی‌هاست یا خیر. اگر بیشتر این ویژگی‌ها را داشت می‌تواند امیدوار باشد که برای آرایشگر شدن از مهارت‌های شخصی مورد نیاز حرفه آرایشگری برخوردار است:

  • در زمینه زیبایی میل به یادگیری و آموختن داشته باشد.
  • با ابزار و لوازم آرایشی گوناگون آشنا باشد و بتواند با آن‌ها کار کند.
  • به سرعت همه چیز را یاد بگیرد.
  • از قوه تخیل قوی برخوردار باشد و بتواند مدل‌های گوناگون مو، آرایش صورت و غیره را به راحتی تجسم کند.
  • در انجام کارهای دستی ظرافت و دقت لازم را داشته باشد.
  • بتواند به راحتی با افراد ارتباط برقرار کند و قدرت فهم دقیق خواسته‌های آن‌ها را داشته باشد.
  • بتواند فشار کار زیاد را تحمل کند. شغل آرایشگری از جمله شغل‌هایی است که برای انجام آن آرایشگر باید به مدت طولانی سر پا بایستد.
  • به مواد شیمیایی همچون رنگ مو، وسایل آرایشی و حتی به بوی خاصی حساسیت و آلرژی نداشته باشد.
  • در نهایت به روز باشد تا از این طریق بتواند آموزش‌های جدید را دریافت کند تا از دنیای مد عقب نماند.

فرصت شغلی و بازارکار آرایشگری

شما می توانید در آرایشگاه های مختلف کار کنید. در این نوع کار معمولا به صورت درصدی و توافقی با صاحب آرایشگاه کار می کنید.

در صورت داشتن تجربه لازم و سرمایه مورد نیاز، می توانید مستقل شده و برای خود آرایشگاهی راه اندازی کنید. اگر سرمایه کافی ندارید، می توانید با چند آرایشگر دیگر به صورت مشترک، آرایشگاهی تاسیس کنید.

همچنین می توانید با گذراندن دوره های تخصصی و گرفتن مدرک مربیگری آموزشگاه آرایشگری راه اندازی کنید. هزینه های راه اندازی یک آرایشگاه یا آموزشگاه آرایشگری ممکن است زیاد باشد، اما آرایشگران اگر بتوانند خدمات خوبی ارائه کرده و مشتری جذب کنند، به زودی با درآمد خود می توانند این هزینه ها را جبران کنند.

از آنجا که امروزه مردم به زیبایی و آراستگی خود بیش از پیش اهمیت می دهند و به صورت یکی از نیازهای اصلی آنها درآمده است، وضعیت بازارکار مناسبی برای این شغل وجود دارد و روند رو به رشدی را نیز در سال های آتی می توان برای آن پیش بینی کرد.

میزان درآمد آرایشگری

آرایشگری یک شغل بسیار زودبازده می باشد. به این معنا که فرد پس از دیدن آموزش های لازم، در مدت زمان کوتاهی می تواند درآمد کسب کند. درآمد آرایشگر بسیار متفاوت است. میزان مهارت، توانمندی، به روز بودن و تجربه آرایشگر و میزان رضایت مشتری در موفقیت او و کسب درآمد بیشتر بسیار مهم و موثر می باشد. در مجموع آرایشگری درآمد مناسبی دارد. آرایشگرانی که آرایشگاه یا آموزشگاه آرایشگری مستقل دارند، درآمد بالاتر و گاهی بسیار بالاتری نسبت به سایر آرایشگران دارند. البته به شرطی که همیشه خدمات مطلوب و مناسبی به مشتریان ارائه دهند.

بسیاری از آرایشگاه های زنانه چون در کنار آرایشگری خدمات بهداشتی،زیبایی و پوستی بیشتری نسبت به آرایشگاه های مردانه ارائه می دهند، درآمد بالاتری دارند.

شخصیت های مناسب شغل آرایشگر

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

مقدمات و الزامات مورد نياز جهت راه اندازی شغل آرایشگری

طی كردن دوره آموزشي به مدت 3 ماه (140 ساعت) و همچنين تهيه كردن وسائل مورد نياز مانند قيچی، شانه، برس، روپوش، پيش بند، حوله، سشوار، رنگ مو و…

برای راه اندازی یک آرایشگاه بزرگ لوس و مدرن و کاملاً تجهیز حداقل 50 میلیون تومان سرمایه اولیه احتیاج دارید.

ولی با هزینه های خیلی کمتری (حدود 10 میلیون تومان) هم میشود یک آرایشگاه را راه انداخت و نیازی به این همه ریخت و پاش نیست.

بررسی قابليت افزايش ظرفيت شغلی

آرايشگری يكی از مشاغلی است كه در هر زمان و مكانی بازار خوبی داشته و همه زنان و مردان به طور متوسط ماهی يی بار به اين مكان ها مراجعه می كنند. لذا پيش بينی می شود كه تعداد 50 آرايشگاه با حدود 200 نفر ظرفيت در نظر گرفته شود (هر آرايشگاه 4 نفر).

مراجع ذيربط در رابطه با راه اندازی شغل و نقش هر يک

  • آموزشگاه های خصوصی جهت آموزش
  • سازمان فنی و حرفه ای جهت گرفتن امتحان كتبی و عملی و ارائه مدرك به هنرجويان
  • مراكز تجاری جهت فروش وسايل لازم
  • اتحادیه، برای دریافت مجوز که ملک باید تجاری یا اداری باشد.

میزان کار آرایشگری

کار آرایشگری معمولا به صورت تمام وقت است. در برخی زمان های سال مانند اعیاد تا ساعات طولانی حتی در شب ها و تعطیلات نیز آرایشگرها باید کار کنند. البته افرادی که خود سالن زیبایی و آرایشگاه دارند، تعیین ساعت کاری بر عهده خودشان است.

محل کار آرایشگر در سالن های زیبایی و آرایشگاه های مختلف است که باید شرایط خاصی داشته و مورد تایید وزارت بهداشت باشد.

برای تاسیس آرایشگاه چقدر باید سرمایه داشته باشیم؟

برای تاسیس یک آرایشگاه ابتدا باید یک مکان مناسب که حداقل 12 متر مربع باشد، تهیه کرد که به طور میانگین 15 تا 20 میلیون تومان رهن و 1.5 تا 4 میلیون تومان هم اجاره نیاز است.
بعد از تهیه مکان مناسب باید سراغ تجهیزات و تزیینات مغازه برویم. این روزها هر صندلی برقی سلمانی بین یک میلیون و 200 هزار تا چهار میلیون تومان خرج برمی دارد که برای داشتن یک آرایشگاه متوسط حداقل سه صندلی لازم است.

هزینه دکوراسیون، سیستم گرمایش و سرمایش و تجهیزات پیرایش هم بالغ بر 10 تا 20 میلیون می شود. پس شما برای راه اندازی یک آرایشگاه متوسط اما زیبا و با کیفیت به حداقل 50 میلیون تومان سرمایه اولیه احتیاج دارید.
یک آرایشگر می گوید می شود با هزینه های خیلی کمتری هم یک آرایشگاه را راه انداخت و نیازی به این همه ریخت و پاش نیست. او تاکید می کند که می شود با حدود 8، 9 میلیون تومان هم یک آرایشگاه را تجهیز کرد.

سروش شیرازی می گوید البته در مناطق لوکس شهر نمی شود با چنین هزینه هایی کار را آغاز کرد. او به تجربه خود اشاره می کند که حدود شش سال پیش یک آرایشگاه را با 55 میلیون تومان سرمایه تجهیز کرد که هزینه فوق العاده بالایی بود.

نکته‌ای مهم

شاید ورود به حرفه آرایشگری ساده و آسان باشد، اما آنچه اهمیت دارد ماندن در این حرفه و موفقیت در آن است. امروزه سالن‌های آرایشی بسیاری وجود دارند که در امر ارائه خدمات مختلف و جذب مشتری بسیار موفق عمل کرده‌اند. کسی که می‌خواهد وارد حرفه آرایشگری شود، بهتر است قبل از شروع به کار به برخی از این سالن‌ها سر زده و با پرسنل آن‌ها در مورد این حرفه، معایب و مزایای آن، میزان درآمد و غیره صحبت کند. آن‌ها چون به صورت مستقیم درگیر کار هستند می‌توانند اطلاعات واقعی‌تر و عینی‌تری را در اختیار فرد قرار دهند.

حتی فرد با مراجعه به این سالن‌ها می‌تواند اطلاعاتی در خصوص دکوراسیون داخلی آنجا کسب کند و با دیدن چند آرایشگاه شیک و زیبا و با الهام گرفتن از آنها دکوراسیون داخلی منحصر به فردی را برای آرایشگاه خود ایجاد نماید. نحوه نوبت دهی به مشتریان، نحوه خوشامد گویی به آن‌ها، ارائه خدمات مرتبط با شست و شو، نحوه سرویس دهی به آنها، لباس فرم پرسنل آرایشگاه و غیره از دیگر اطلاعاتی است که هنگام این مراجعه‌ها به دست می‌آید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا