بورس و فارکسمقالات آموزشی

استراتژی نوسان گیری در بورس ؛ اصول نوسان گیری (روانشناسی)

سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بورس استراتژی های مختلفی به کار میگیرند و نوسان‌ گیری در بورس یکی از انواع استراتژی های معاملاتی محسوب می­‌شود.

از این بهتر نمی‌شود، در خانه پشت کامپیوتر بنشینید، با زدن چند دکمه به راحتی سهمی را بخرید و بعد از گذشت حداکثر چند روز با سود فراوان آن را بفروشید!

در دنیای امروز، معامله گران بازار سرمایه از استراتژی‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. استراتژی‌های مختلف بلند مدت یا کوتاه مدت که بر پایه تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و برگرفته از اصول رفتارشناسی خود را برای رویارویی با انواع حرکات احتمالی قیمت آماده می‌کنند. یکی از استراتژی‌های محبوب معامه گران، نوسان گیری در بورس است.

استراتژی نوسان گیری در بورس شاید اولین خواسته‌ای باشد که هر سرمایه گذار در بدو ورود به بازار سرمایه، علاقه به یادگیری آن دارد. معامله گر با خود فکر می‌کند که سرمایه گذاری در بورس با این روش می‌تواند بازدهی خوبی به همراه داشته باشد.

نوسان گیری در بورس به چه معناست؟

خرید و فروش سهام با هدف به دست آوردن سودهای خرد ۳ تا ۱۰ درصدی در بازه زمانی کوتاه مدت در حدود یک تا سه‌روزه را نوسان گیری در بورس می گویند.

از آنجایی که اکثر معامله گران با شرکت در کلاس آموزش بورس و استفاده از انواع تحلیل ها و بر اساس رفتارشناسی بازار به‌دنبال کسب بیش‌ترین سود در کم‌ترین زمان ممکن هستند؛ در نتیجه نوسان گیری در بورس مورد استقبال قرار گرفته است.

منظور از واژه نوسان در نوسان گیری

منظور از واژه نوسان در نوسان گیری در ب ورس در واقع همان تغییرات قیمت سهام است که در بازه‌های زمانی مختلفی ایجاد می‌شود. نوسان قیمتی که در نمودارهای تحلیل تکنیکال چشم هر معامله گری را به خود خیره می‌کند.

نام دیگر نوسان‌گیری در بورس، سفته بازی است، که به معنای ورود به مبادلات دارای ریسک زیاد به امید کسب سود از نوسانات است. تحلیل تکنیکال برای نوسان گیری یکی از ابزارهای ارزشمند محسوب می‌شود؛ زیرا نوسان گیران کمتر توجهی به ارزش بنیادی شرکت ها دارند و بدون بررسی تحلیل بنیادی یا فاندامنتال تنها روند قیمتی سهم را مد نظر می‌گیرند تا بتوانند از نوسانات آن سود خوبی کسب کنند. همچنین نوسان گیران بر اساس تحلیل تکنیکال و شناسایی حمایت ها و مقاومت ها اقدام به خرید سهم در کف و فروش آن در سقف می‌نمایند.

آمار متضررین نوسان گیری در بورس:

متأسفانه آمار دقیقی از نتایج نوسان گیری در بورس ایران در دسترس نیست. اما به نمودار زیر که نتیجه تحقیقات آماری یک شرکت مالی بنام (tradeciety) است، نگاه کنید:

بر اساس این آمار اکثر معامله گران مبتدی نوسان گیری در بورس با هدف کسب سودهای زیاد در مدت زمان کوتاه، وارد بازار بورس می‌شوند.

  • ۴۰% معامله گران نوسان گیری در همان ماه اول از بازار خداحافظی می‌کنند.
  • ۸۰% از نوسان گیران باقی‌مانده، طی همان سال اول فعالیت نوسان گیری و حتی معامله گری در بورس را رها می‌کنند.
  • تنها ۷% نوسان گیران بعد از ۵ سال به کار خود ادامه می‌دهند.
  • ۱% از نوسان گیران بیش از ۵ سال در بازار بورس باقی می‌مانند.

حال که با آمار و نتایج استراتژی نوسان گیری در بورس آشنا شدیم به پیامدها و معایب نوسان گیری می‌پردازیم:

نکات نوسان گیری حق تقدم روزانه

۱. باید حق تقدم زمان کافی برای معامله داشته باشد

۲. بهتر است روزهای اول خریداری نشود تا زمانی که قیمت آن بعد از چند روز تثبیت شود.

۳. باید با قیمت خود سهم تفاوت جذابی داشته باشد.

۴. خود سهم باید در روند صعودی بلند مدت باشد به دلیل اینکه بعضی از معامله گران حق تقدم را به قصد فروش استفاده نشده خریداری میکنند و اگر سهم در روند بلند مدت صعودی نباشد می دانند که موقع فروش بصورت استفاده نشده یا ضرر فروخته می شود بنابراین زیاد از حق تقدم استقبال نخواهند کرد

۵. حق تقدم نیز متاثر از خود سهم تکنیکال پذیر است

۶. پس از تثبیت قیمت سهم و بررسی تکنیکال اگر سهم روند نزولی گرفت شروع به خرید سهم کنید.

نکته: حق تقدم خریداری شده برای نوسانات روزانه را نباید بیش از ۲ الی ۳ روز نگه داشت علی الخصوص اگر صف خرید شود و یا با خود سهم فاصله چندانی نداشته باشد امکان اصلاح روز بعد تقویت می شود.

۷. سعی شود از نوسان گیری در بورس حق تقدم سهامی که دارای حجم مبنا یا حجم معامله کمی هستند و ماهیانه یا هفتگی در روند اصلاحی هستند خودداری شود حتی اگر قیمت جذاب باشد.

۸. از خرید حق هایی که قیمت سهم زیر ۱۰۰تومان یا نزدیک به ۱۰۰ تومان یا زیان ده هستند خودداری کنید.

ترجیحا چند روز آخر مانده به بسته شدن سهم خرید نشود.

1- استرس بلای جان نوسان گیری:

نوسان گیری در بورس می‌تواند به سادگی سوهان روح شود. معمولاً نوسان گیران به دلیل شرایط نوسانی بازار و فشار روانی حاصله از استراتژی نوسان گیری عمدتاً دچار استرس در معاملات بورسی می‌شوند و شتاب زده معامله می‌کنند. در نتیجه سلامت روح و روان نوسان گیران دچار آسیب جدی می‌شود.

نوسان گیران اغلب در معاملات خود تمرکز کافی برای خرید و فروش سهم را ندارند. هر چه طول عمر یک معامله کوتاه‌تر باشد، استرس و فشار روانی در آن بیشتر است. این احساس درد و استرس روانی از ابتدای معامله دست به گریبان نوسان گیران شده و تا خروج آن‌ها از بازار ادامه خواهد داشت. پس بدانید استرس نوسان گیری در بورس یک فاکتور منفی محسوب می‌شود و باعث می‌شود بازده کاری شما به مرور زمان به شدت افت کند. پس بدانید نوسان‌گیری اضطراب مضاعفی را بر فرد تحمیل می‌کند و نیازمند آن است که افراد در فرصت‌هایی تصمیمات مهمی را به‌سرعت اتخاذ کنند که در صورت داشتن برنامه دقیق می‌توان از استرس این تصمیمات تا حدی کم کرد.‌

2- اصل تمرکز برای نوسان گیری در بورس

کم کردن میانگین قیمت در هنگام نوسان گیری همان مسکن درد نوسان گیران بازار بورس است. این بدان معناست که نوسان گیران با هدف نوسان گیری، سهمی را خریداری می‌کند ولی با کمال تعجب مشاهده می‌کند که قیمت سهم کاهش می‌یابد. در این حالت نوسان گیر حد ضرر خود را رعایت نکرده و با کاهش قیمت سهم، با خرید مجدد در قیمت‌های پایین‌تر، میانگین قیمت خرید را کاهش داده تا حداقل استرس معاملات خود از نوسان گیری را کم کند. او امید دارد که در آینده قیمت سهم رشد خواهد کرد.

فقدان تمرکز، اغلب باعث ایجاد چالش در تصمیم‌گیری‌های به‌موقع و به اجرا درآوردن معامله می‌شود، مواردی که برای موفقیت نوسان گیری در بورس بسیار ضروری هستند. حتی اگر در یک کانال تلگرام که سیگنال می‌دهد و یا اشتراک تحلیلی یک سایت ثبت‌نام کرده باشید، معاملات اغلب به‌موقع اجرا نمی‌شوند (به دلیل صف خرید و فروش) و این مسئله سودآوری بالقوه را بیشتر کاهش می‌دهد.

حال تصور کنید سهمی که قصد نوسان گیری در آن را داشته است به لحاظ بنیادی ضعیف، قیمت آن پی در پی کاهش داشته و زیان نوسان گیر به شدت افزایش یافته است؛ در نتیجه مجبور است باور اشتباه خود را تغییر دهد و از سهم خارج شود.

هرگز با عینک خوش بینی معامله نکنید، به آینده و نوسان گیری در بورس دل نبندید، زمان همه دردها را درمان نمی‌کند. کم کردن میانگین، برای معامله گری که با تحلیل تکنیکال کار می‌کند می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد ولی شاید برای معامله گری که سهم را بر اساس تحلیل بنیادی و برای سرمایه گذاری بلند مدت خرید می‌کند، مناسب باشد.

3- حرص و طمع، دشمن نوسان گیری در بورس:

یکی از کلیدهای موفقیت در استراتژی نوسان گیری در بورس، داشتن برنامه حد ضرر و حد سود است. اما اجرای یک برنامه همیشه آسان نیست. تجارب گذشته شما از بازار می‌توانند باعث به وجود آمدن حرص و طمع شود. حسی که در نوسان گیری به اوج خود می‌رسد. احساسی که باعث می‌شود در موقع اجرای برنامه نتوانید منطقی عمل کنید و در یک تصمیم اشتباه تمام سودهای کسب شده از بازار را از دست دهید.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات نوسان گیران بازار بورس این است که در هنگام ضرر با خود فکر می‌کنند اگر کمی در وضعیت فعلی باقی بمانند امیدها زنده می‌شود و قیمت‌ها بالا خواهد رفت. یادتان باشد، حرص و طمع علت اصلی از دست دادن فرصت‌ها است. پس همیشه بدون هیجان معامله کنید. ظرفیت ریسک پذیری خود را از ابتدا مشخص کنید و به شدت مراقب حرص و طمع در نوسان گیری در بورس باشید.

4- فروشندگان رانت اطلاعاتی، برای خودشان کار می‌کنند!

فریب اخبار کذب در استراتژی نوسان گیری در بورس را نخورید! خطر دیگر برای نوسان گیران، خبرهای محرمانه دست اول (سیگنال های نوسانی) است. برخی سود جویان بازار با استفاده از ضعف اطلاعاتی سهامداران و با استفاده از روش‌های مختلف همچون اخبار دست اول، شما را نردبان رسیدن به اهدافشان قرار می‌دهند.

خیلی اوقات یک معامله گر نوسان گیر شکست خورده که به دنبال سود است، قربانی راهنمایی‌های اثبات نشده و دروغین این افراد می‌شود. اغلب این راهنمایان از شرکت های کوچک اختصاصی با یکی دو کارمند و بدون هیچ گروه تحقیقاتی تحلیلی است که با اهداف از پیش تعیین شده قبلی سعی در پخش اطلاعات خود در بین نوسان گیران دارند.

هیچ وقت به اخبارهای ظاهراً رانتی دل نبندید. نوسان گیران بازار بورس ضربه‌های زیادی از این خبرها خورده‌اند. همیشه کسانی هستند که به خاطر منافع شخصی، حاضرند با واژه ی نوسان گیری در بورس و … دست به هر کاری بزنند. سعی کنید با مطالعه و آموزش بورس دانش سرمایه گذاری خود را بالا ببرید تا فریب دیگران را نخورید. برای پولی که بابت بدست آوردن آن زحمت کشیده‌اید، ارزش قائل شوید و آن را به راحتی از دست ندهید.

روش های نوسان گیری در بورس چیست؟

روش‌های گوناگونی برای نوسان گیری در بازار بورس وجود دارد. در زیر به طور مختصر به بررسی چند روش نوسان گیری در بورس خواهیم پرداخت:

  1. عده‌ای هستند طی چند ماه حول محور تحلیل بنیادی سهام و اطلاعات مالی اقدام به نوسان‌گیری در بورس می‌نمایند. بسیاری از نوسان گیران بازار بورس با استفاده از تحلیل تکنیکال و شناسایی نقاط حمایتی و مقاومتی، به خرید سهام در کف و سپس فروش آن در سقف می‌پردازند. معامله گران در این روش در بازه‌های زمانی کوتاه مدت با به کارگیری نمودارها سهمی را خریداری کرده و بعد از چند درصد رشد قیمتی نوسان مورد نظر خود را می‌گیرند و سپس آن را می‌فروشند.
  2. افرادی هم هستند که در دوره چند روزه و با استفاده از جو حاکم بر بازار اقدام به نوسان‌گیری در بورس می‌کنند. گروهی هم با توجه به اینکه زودتر از افراد دیگر به رانت و اطلاعات شرکت‌ها دسترسی دارند اقدام به نوسان‌گیری می‌کنند.
  3. دسته‌ای از معامله گران بازار بورس هم با در دست داشتن منابع مالی بسیار بالا، اقدام به نوسان‌گیری در لحظه می‌کنند.

کلام آخر

طبق تحقیقات به عمل آمده در بازار سرمایه می‌توان نتیجه گرفت استراتژی نوسان گیری در بورس آنچنان که باید و شاید موجب کسب ثروت توسط سرمایه گذران نشده است. در نهایت ممکن است سرمایه گذار بگوید که از طریق نوسان گیری سود نسبتاً مناسبی را کسب کرده است، اما میانگین معاملات این افراد نشان می‌دهد که آنچه در فاصله زمانی بلند مدت نصیب سرمایه گذار می‌شود، زیان است و صدمات جبران ناپذیری به سلامت روحی معامله گران وارد می‌کند.

همچنین نوسان‌گیری در بورس برای افرادی که اینکار را در بازار بورس انجام می‌دهند هزینه‌هایی را از جمله کارمزد، مالیات و … به‌همراه دارد، که هر چند ممکن است کوچک به نظر برسد، اما با تکرار این روند، تبدیل به مبالغ بسیاری در بلندمدت خواهد شد. نوسان گیری در بازار سهام و یا سایر بازارهای مالی نیاز به تجربه و شناخت بازار و داشتن مهارت در تابلوخوانی دارد و می‌توان گفت که هر سرمایه گذاری قادر به انجام این کار نیست.

پس به دنبال استراتژی مناسبی باشید که بر اساس تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال و با در نظر گرفتن رفتارشناسی سهام سودآوری مستمر در دراز مدت را برای شما به ارمغان آورد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا