موفقیت و رهبریمقالات آموزشی

چند راز موفقیت از زبان رید هستینگز بنیان‌گذار نتفلیکس

رید هستینگز ، موسس برند نت فلیکس و عضو هیات مدیره فیس بوک است. نت فلیکس را باید بزرگترین شبکه تلویزیونی آنلاین در جهان دانست که امروزه به عنوان سرمایه گذار و تولیدکننده بسیاری از فیلم ها و سریال ها نیز فعالیت می کند. این برند در سال 1998 در آمریکا به وجود آمد. در ابتدای کار نت فلیکس تنها به کرایه فیلم می پرداخت که باعث می شد تا افراد بتوانند با هزینه ای بسیار پایین، فیلم های مورد علاقه خود را مشاهده کنند. با این حال پس از رشد و همه گیر شدن اینترنت، این برند نیز تغییراتی را مطابق با شرایط جدید در خود اعمال کرد.

افراد با خرید اشتراک، می توانند از امکانات این شبکه تلویزیونی استفاده کنند که محبوبیت بسیار بالایی را پیدا کرده است. در این شبکه شما می توانید به آرشیو تقریبا تمامی فیلم ها و سریال های جذاب جهان دسترسی پیدا کنید که بدون شک ذخیره سازی آنها اقدامی دشوار بوده و مشاهده آنلاین باعث می شود تا دیگر نیازی به تهیه سی دی و دی وی وی آن نداشته باشید.

رید هستینگز

آقای رید هستینگز در شهر بوستون متولد شده و در دانشگاه استنفورد به تحصیل در رشته IT پرداخته است. وی پس از فارغ التحصیلی شرکت Pure Software را تاسیس کرد که در زمینه از بین بردن باگ های نرم افزارها فعالیت می کرد. این اقدام با موفقیت چشمگیری همراه بود و در مدت زمانی کم نام وی را به عنوان یک مدیرعامل جوان و کاربلد بر سر زبان ها انداخت، با این حال در سال 1995 این برند توسط شرکت Rational Software خریداری شد که سود 750 میلیونی را برای رید هستینگز به همراه داشت. این امر امکانات کافی برای تاسیس نت فلیکس را برای وی به وجود آورد.

اگرچه وی در ابتدا چندان موفق ظاهر نشد و حتی به دنبال فروش بخش اعظمی از سهام شرکت نیز بود، با این حال پس از عدم پیدا کردن مشتری مناسب، تمامی تمرکز خود را بر روی گسترش کار خود قرار داد و پس از پنج سال موفق شد تا شرکت را در جایگاه مطلوب و به مخاطبان میلیونی برساند. در نهایت نیز پس از سال 2010 با فعالیت در زمینه تولید فیلم و سریال هایی نظیر خانه پوشالی، ارزش سهام این شرکت رشدی چشمگیر را پیدا کرد. در حال حاضر نیز وی با فروش تنها بخشی از سهام شرکت خود، موفق شده است تا به جمع ثروتمندترین افراد جهان بپیوندد.

حال در ادامه به رازهای موفقیت این فرده موفق یعنی رید هستینگز خواهیم پرداخت.

تغییر بزرگی که دنیای اسب‌ها را تغییر داد

برای شناخت بهتر مدل ذهنی رید هستینگز بیایید مثال معروفش را مرور کنیم

برای مدت ۵۰۰۰ سال، اسب عمده‌ترین ابزار حمل و نقل بود. اما تنها در میان سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۳۰ همه‌چیز تغییر کرد و اتومبیل‌های امروزی همه جا را تسخیر کردند.

این اتفاقات بسیار نادر هستند. اما وقتی که از راه می‌رسند همه چیز را با خودشان زیر و رو می‌کنند. در اکثر مواقع، شما باید روی چیزی که دارید تمرکز کنید اما گاهی نیاز است که تغییرات را بپذیرید و خود را با آن‌ها وفق بدهید. دانستن تفاوت میان این دو بسیار حیاتی است.

برای مثال نتفلیکس باید به سراغ استریمینگ ویدئو می‌رفت. نگاهی به تاریخچه بزرگترین رقیبش بلک‌باستر بیندازید و ببینید که به کجا رسید. رید هستینگز ادعا می‌کند که بلک‌باستر در گرداندن فروشگاه‌های فیزیکی بی‌رقیب بود اما آنقدر روی یک حوزه خاص تمرکز کرده بود که نتوانست نگاهش را کمی‌ فراتر ببرد و تغییرات را ببیند.

همین مساله در مورد شرکت کُداک (Kodak) هم پیش آمد. در مورد کداک داستان پیچیده‌تر هم بود. کداک که تولیدکننده فیلم‌های شیمیایی بود و در صنعت عکاسی فعالیت داشت با آمدن دوربین‌های دیجیتال آن‌ها را نادیده گرفت. اما به اعتقاد رید هستینگز اگر آن‌ها را نادیده نمی‌گرفت هم وضعیت آنچنان فرقی نمی‌کرد.

1) هر اتفاقی می تواند الهام بخش شروع یک کسب وکار باشد

ایده تشکیل نت فلیکس زمانی اتفاق افتاد که آقای رید هستینگز به علت تاخیر در باز پس دادن یک فیلم، با جریمه مواجه شد. همین امر نیز وی را به فکر ایجاد سیستمی انداخت که افراد دیگر نگران تاخیر و جریمه نباشند. درواقع وی به جای مدل رایج که در آن افراد باید برای هر فیلم مبلغی را پرداخت کنند را کنار گذاشته و سیستم خرید اشتراک را راه اندازی کرد. در این مدل افراد با پرداخت یک هزینه اولیه، برای مدتی می توانند به هر میزانی که تمایل دارند، به تماشای فیلم های موجود بپردازند.

در این رابطه موسس نت فلیکس آقای رید هستینگز توصیه می کند که برای شروع کسب و کار خود به دنبال ایده-های عجیب و سخت نباشید.  درواقع شما تنها کافی است تا به مشکلات روزمره خود توجه نشان داده و به دنبال راهکاری برای رفع آنها باشید. این امر شما را در بهترین مسیر ممکن قرار خواهد داد. همچنین فراموش نکنید که تنها کافی است تا ایده ای جذاب و انگیزه ای بزرگ برای تلاش مداوم داشته باشید.

بدون شک شروع کوچک شما با موفقیت های چشمگیر در آینده همراه بوده و نباید تصور کنید که تا ابد در همین وضعیت اولیه باقی خواهید ماند. با نگاهی به نحوه شروع به کار برندهای جهانی نظیر اپل، مایکروسافت، فیس بوک، نت فلیکس و… نیز به درستی این گفته پی خواهید برد.

2) از پاسخ منفی دادن به پیشنهادات مختلف، واهمه ای نداشته باشید

اگرچه در سال های اولیه کار نت فلیکس شرکت بلاک باستر که در آن زمان برترین برند در زمینه کرایه فیلم در آمریکا محسوب می شد، با پیشنهادی قابل توجه در صدد خرید نت فلیکس بود، با این حال آقای رید هستینگز به علت باوری که به آینده برند خود داشت، این پیشنهاد را رد کرد. اگرچه این اقدام وی در آن زمان با مخالفت هایی از سوی اطرافیان وی همراه شد، با این حال وی با ادامه کار خود تنها طی چند سال، موفق شد تا به ثروتی چندین برابری دست پیدا کرده و برند رقیب را به طور کامل از عرصه رقابت خارج کند.

وی در این رابطه توصیه می کند که همواره به هدف خود اعتماد کافی را داشته باشید و در مسیر خود توجهی به موارد منحرف کننده نداشته باشید. درواقع اگر شما قدرت نه گفتن به همه چیز را نداشته باشید، امکان حضوری طولانی مدت برای شما میسر نخواهد بود. همچنین فراموش نکنید که همواره باید شخصیتی مودب را داشته باشید و در صورتی که اقدامی اشتباه را انجام داده ، حتی از عذرخواهی مستقیم از مشتری و یا کارمند خود نیز دریغ نکنید.

3) به توصیه رید هستینگز بر روی آینده سرمایه گذاری کنید

از آقای رید هستینگز به عنوان فردی که همواره به آینده بیش از حال توجه دارد، نام برده می شود. مثال بارز این امر را می توان آماده کردن شرکت برای استفاده از اینترنت از چندین سال قبل از شروع این طرح، مشاهده کرد. به همین خاطر نیز وی توصیه می-کند که وقت و هزینه خود را برای موفقیت در آینده صرف کنید تا بتوانید بهترین ها را برای خود به ارمغان آورید. این رویکرد رید هستینگز باعث شده است تا طی 10 سال گذشته نت فلیکس رشدی فوق العاده را تجربه کند که به علت آینده نگری فوق العاده موسس آن بوده است.

4) فرهنگ کاری مخصوص به خود را داشته باشید

این امر که بخواهید به مانند شرکت دیگری رفتار کنید، باعث خواهد شد تا مخاطب شما را یک برند پیشرو و توانمند تلقی نکرده و اولویت را به استفاده از برندی قرار دهد که شما از آن تقلید کرده اید. به همین خاطر نیز همواره توصیه می شود تا به دنبال فرهنگی منحصر به فرد برای خود باشید. اگرچه در این رابطه می توانید از الگوهای سایرین الهام بگیرید، با این حال خروجی شما باید تفاوت هایی فاحش با سایر شرکت ها داشته باشد.

برای مثال در راستای رقابت شبکه های تلویزیونی رایج، نت فلیکس با موسس رید هستینگز امکان مشاهده تمامی قسمت های سریال ها را ایجاد کرد که باعث می شد افراد مجبور به مشاهده سریال طبق برنامه زمانی موجود نباشند. همچنین این شرکت برای افزایش محدوده عملکردی و جداسازی خود از سایر برندهای رقیب، از سال 2010 اقدام به ساخت محتوا کرد تا دیگر تنها به عنوان پخش کننده آثار سایرین شناخته نشود. این اقدام نیز برای آنها موفقیتی بزرگ محسوب می شد و با استقبالی بی نظیر همراه بود. به همین خاطر نیز از جمله فرهنگ های این شرکت، غافلگیر کردن همیشگی مخاطبان خود است که عملا هیچ یک از برندهای رقیب، از این قابلیت بهره مند نیستند.

5) سادگی را  مثل رید هستینگز کنار نگذارید

از جمله دلایل محبوبیت بسیار بالای نت فلیکس، حفظ سادگی آن است که باعث میشود تا مخاطبان در استفاده از آن، تجربه ای راحت و دلنشین را داشته باشند. این امر در حالی است که بسیاری از برندهای مشخص آنلاین، محیط کاربری و نحوه کار خود را به صورتی انجام می دهند که مورد رضایت همگان قرار نمی گیرد. به همین خاطر نیز موسس این برند رید هستینگز توصیه می کند که حتی در بالاترین سطح تکنولوژی نیز به دنبال حفظ سادگی و توجه به راحتی کاربران خود باشید.

6) تعادل میان کار و زندگی شخصی خود را مانند رید هستینگز حفظ کنید

اگرچه تصور بسیاری از افراد در رابطه با مدیران برندهای جهانی، افرادی است که کمتر از چهار ساعت در روز را به خواب اختصاص داده و در اکثر مواقع در دفتر کار خود هستند، با این حال آقای رید هستینگز عملا به این باورها اعتقادی نداشته و بالاترین نرخ تعطیلات را در مقایسه با سایر مدیران برندهای جهانی، دارد.

وی در این رابطه عنوان کرده است که زندگی هر فردی از دو بخش مهم کار و زندگی شخصی تشکیل شده است که عدم توجه کافی به هر یک، مشکلات روحی و جسمی زیادی را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر بهتر است تا به جای توجه به تعداد ساعت کار، به دنبال افزایش کیفیت آن باشید. در این رابطه روان شناس ها نیز کاملا هم عقیده با وی هستند و استراحت کافی را در بهبود عملکرد افراد، ضروری می دانند.

7) بزرگترین جنگ بیزنیسی نتفلیکس و درس مهم آن

سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ برای نتفلیکس بسیار مهم بود. زمانی که به جنگ مستقیم با رقیبی بزرگ به نام بلک‌باستر رفتند. برای پیروزی در این رقابت کارهای زیادی انجام دادند. تبلیغات بنری در سایت نتفلیکس، فروش دی‌وی‌دی‌های دست دوم (مانند ebay)، خرید فیلم از جشنواره‌ها و پخش آن به صورت دی‌وی‌دی و هر کار دیگری که از دستشان بر می‌آمد. رید هستینگز با نگاهی به آن دوره، می‌گوید که دلیل پیروزی آن‌ها در این رقابت هیچ یک از اینها نبود. این هسته مرکزی کسب و کار نتفلیکس بود که داشت خوب کار می‌کرد.

تحویل سریع و به موقع فیلم‌ها به مشتریان، مدیریت موجودی خوب و در کل بخش عملیاتی قوی کسب و کار نتفلیکس به شکل عالی کار خود را انجام می‌داد. در رقابت، به چیزهایی توجه می‌شود که جلب توجه می‌کنند. اگر مدیری بگوید که کسب و کار من به دلیل عملیات و اجرای بهتر برنده رقابت خواهد بود شاید کم‌تر کسی به او توجه کند ولی مدیری که به برنامه‌های پر زرق و برقش اشاره می‌کند بدون شک جلب توجه زیادی می‌کند و تحسین همه را بر می‌انگیزد.

این موضوع حتی به ذهن خود نتفلیکسی‌ها هم نرسید و به اشتباه تمرکزشان را با انجام طرح‌های بدون نتیجه از دست دادند. اما شاید عملیات منحصربه‌فرد آن‌ها باعث شد که نجات پیدا کنند و رقیبی که ۱۰ برابر آن‌ها بود را شکست دهند. اما سوال مهمی اینجا پیش می‌آید. با تمرکز کردن روی نقاط قوت، ما در واقع به حوزه‌های دیگری که می‌توانیم در آن‌ها خوب عمل کنیم توجه نمی‌کنیم و نوآوری هم کم می‌شود. پس سهم نوآوری در کسب و کار چه می‌شود؟ شاید نظر رید هستینگز در مورد نوآوری برایتان عجیب و جالب باشد

8) تمرکز یا نوآوری؟

جایی از بحث، موضوع نوآوری به میان می‌آید و رید هافمن نظر رید هستینگز را در مورد طرح ۲۰٪ گوگل می‌پرسد. شاید شنیده باشید که گوگل به کارکنانش اجاز می‌دهد که ۲۰٪ از زمان خود را روی پروژه‌ای که دوست دارند کار کنند و به اعتقاد خیلی‌ها از جمله دنیل پینک این کار باعث افزایش خلاقیت و نوآوری می‌شود.

به نظر رید هستینگز داستان به این سادگی‌ها هم نیست. خود گوگل این طرحش را متوقف کرده و به نظر می‌رسد همین موضوع نشان می‌دهد که این طرح چقدر کارآمد بوده است. این که خیلی روی نوآوری و خلاقیت تمرکز می‌شود بسیار خوب است اما نوآوری این شکلی کار نمی‌کند. برای درک این موضوع یکی از مهم‌ترین محصولات خود گوگل به اسم اندروید را در نظر بگیرید. اندروید یک پروژه متحول‌کننده بود که دینامیک بازار تلفن‌های همراه را تغییر داد و تاثیرات بسیار عمیقی در حوزه خود گذاشت. اما اندروید پروژه‌ای نبود که در ۲۰٪ وقت آزاد کارکنان گوگل ایجاد شود.

نوآوری در اندروید به این دلیل اتفاق افتاد که گوگل می‌توانست بهای آن را پرداخت کند. نوآوری وقتی اتفاق می‌افتد که شما بتوانید هزار نفر آدم توانا و با استعداد را برای یک پروژه عظیم به کار بگیرید.

اما یک سوال به وجود می‌آید که نحوه برخورد رید هستینگز با آن بسیار جالب بود. با تناقض بین تمرکز و نوآوری چه کار می‌شود کرد؟ از طرفی می‌دانیم که باید روی مزیت‌های رقابتی و استراتژیکمان تمرکز کنیم و از طرفی می‌دانیم که این تمرکز اگر بیش از حد باشد ما را نسبت به اتفاقات جدید کور می‌کند. برای مثال همین الان هم تحولاتی که در حوزه داده، شبکه‌های اجتماعی، هوش مصنوعی، رواج ویدئوهای کوتاه و آماتور و خیلی چیزهای دیگر اتفاق افتاده هم می‌تواند خطری برای نتفلیکس باشد. با این موضوعات چطور می‌شود کنار آمد و در عین حال تمرکز بالایی هم داشت؟

طبق مدل ذهنی رید هستینگز چند موضوع وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم. اول از همه این‌که اتفاقاتی که یک صنعت را به طور کلی و برای همیشه دگرگون می‌کنند بسیار نادر هستند. یادمان نرود که خود نتفلیکس هم تحت تاثیر تحولات اینترنت و امکان استریمینگ ویدئو، یک بار مدل کسب و کارش را به طور کلی تغییر داده است.

دومین مورد مهمی که رید هستینگز به آن اشاره می‌کند طول عمر مدل کسب و کار است.

به نظر او امروز دیگر نمی‌توان انتظار داشت که مدل‌های کسب و کار مانند مدل حمل و نقل با اسب ۵۰۰۰ سال عمر کنند. امروز سرعت تغییرات به شدت بالا رفته و این هم هیچ ربطی به اینترنت و عصر ارتباطات ندارد. به حوزه‌های دیگر هم که نگاه بیندازیم از چند قرن پیش، سرعت تغییرات در آن‌ها روز به روز بیشتر شده و این یعنی مدل‌های کسب و کار امروزی سریع‌تر منقرض می‌شوند.

به عقیده رید هستینگز طول عمر مدل امروز نتفلیکس یا همان تلویزیون‌های اینترنتی چیزی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سال است و یعنی ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده باید روی همین مدل تمرکز کنند. حالا بستگی دارد که شما چقدر به مدل کسب و کار خود اعتماد دارید و فکر می‌کنید که چند سال عمر کند. بسته به این موضوع می‌توانید روی آن تمرکز کنید.

9) چند مورد مهم دیگر از زبان رید هستینگز

1- امروز اینترنت به ما قدرت شخصی‌سازی (Personalization) می‌دهد. شخصی‌سازی یکی از ستون‌های اصلی نتفلیکس است و ما به جای تلویزیون‌های سنتی و قدیمی، یک تلویزیون شخصی‌سازه‌شده ارائه می‌دهیم.

2- شرکت‌هایی که در دو یا چند حوزه خاص تجربه و شناخت بسیار بالایی را به دست‌ می‌آورند، می‌توانند کارهای جالب و موثری انجام دهند. مثلا اپل از هر مجموعه فعال در صنعت مُد، تکنولوژی را بهتر می‌فهمد و از هر شرکت فعال در حوزه تکنولوژی، مُد را بهتر می‌فهمد. به همین خاطر اپل می‌تواند با ترکیب تکنولوژی و مُد کارهای مهمی را انجام دهد. نتفلیکس هم از هر شرکت فعال در زمینه محتوا، تکنولوژی را بهتر می‌فهمد و از هر شرکت فعال در حوزه تکنولوژی، محتوا را بهتر می‌فهمد و این به ما کمک می‌کند که بهترین در حوزه خود باشیم.

3- هر وقت یک سرمایه‌گذار توانست با هوش مصنوعی یک تیم استارتاپی را بررسی کند یا یک هوش مصنوعی توانست شعر بگوید ما هم می‌توانیم با هوش مصنوعی فیلم‌نامه‌هایمان را بررسی کنیم و فیلم‌نامه تولیدی هوش مصنوعی داشته باشیم.

4- رید هستینگز میگوید ما توانستیم از پست دی‌وی‌دی به سمت رقابت با شرکتی برویم که ده‌ها برابر ما بود و آن را شکست بدهیم و بعد از آن استریمینگ ویدئو را راه انداختیم و حالا هم داریم محتوای اختصاصی خودمان را تولید می‌کنیم. در تمام این تغییرات، فرهنگ یک مولفه بسیار مهم بوده است. در شرکت Pure Software به دلیل فرهنگ غلط، ما نتوانستیم با تغییرات سازگار شویم.

5- هیچ‌وقت رقیبتان را مسخره نکنید. این کار به آن‌ها انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر می‌دهد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا