طرح توجیهی و فرصت های سرمایه گذاریاشتغالزایی

طرح توجیهی پرورش ماهیان زینتی

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=”” type=”legacy”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” type=”1_1″ first=”true”][fusion_imageframe image_id=”14469|full” max_width=”” style_type=”” blur=”” stylecolor=”” hover_type=”none” bordersize=”8″ bordercolor=”” borderradius=”” align=”center” lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” lightbox_image_id=”” alt=”” link=”” linktarget=”_self” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″]https://big-income.com/wp-content/uploads/2020/04/Ornamental-fish-breeding.jpg[/fusion_imageframe][fusion_text]

پرورش ماهیان زینتی یکی از راه های درآمدزایی برای علاقه‌مندان به ماهی است.

پرورش ماهی زینتی از جمله طرح های اشتغالزایی است که نیاز به سرمایه اولیه زیادی ندارد و با کمترین سرمایه و فقط با چند آکواریوم میشود به کار پرورش ماهیان زینتی در خانه پرداخت.

اگر تازه‌کار هستید و در این زمینه تجربه‌ای ندارید، اول‌ از همه باید با یک فرد باتجربه مشورت کنید و در همان تجربه اول گام‌به‌گام مشاوره بگیرید.

قبل از شروع کار در کاگاه های پرورشی کارآموزی کنید و آموزش های لازم را ببینید تا در این کار موفق شوید و دچار خسارت نشوید.

ماهیان زینتی

تاریخچه: چینی‌ها نخستین کسانی بودند که در حدود 1000 سال قبل مبادرت به نگهداری و پرورش ماهیان زینتی کردند و ماهی گلد فیش (Gold Fish) که در حال حاضر نیز جزو ماهیان محبوب آکواریوم داران است، در آن زمان نیز ماهی مورد علاقه آنان بوده است.

تجارت ماهیان زینتی میلیاردها دلار در سال درآمد نصیب کشورهای تولیدکننده می‌کند.

ماهیان زینتی به 2 دسته ماهیان آکواریومی و ماهیان قرمز تقسیم میشوند که ماهیان قرمز در دوران عید خیلی خریدار دارند، اما ماهیان آکواریومی در تمام فصل ها طرفدار دارند.

ماهی ماده می‌تواند در هربار جفت‌گیری تا 500 تخم بگذارد. ولی به‌طور معمول 200 تخم می‌گذارد که همه آنها به لارو تبدیل می‌شوند.

حرارت مورد نیاز این ماهیان در حدود 20-24 درجه سانتیگراد است.

مدت زمان روشنایی در یک آکواریوم به‌طور معمول روزانه 10 تا 15 ساعت در نظر گرفته می‌شود که در صورت وجود گیاهان طبیعی در آن این زمان به 8 تا 10 ساعت کاهش می‌یابد.

میزان مصرف آب هم یک فاکتور دیگر است. آب یک آکواریوم همیشه در گردش است و میزان تعویض آب باید به نحوی باشد که 25درصد آب آن در مدت زمان یک تا4 هفته (بسته به میزان تراکم و نوع ماهیان) جایگزین شود.

انواع ماهیان زینتی

انواع ماهی های زینتی که امکان پرورش دارند کریوراس، گورامی، پلاتی، ماهی گلدفیش، ماهی گوپی، ماهی فایتر و… . این کار ظرافت خاصی دارد و هرگونه تغییر شرایط محیط پرورش ماهی از جمله نور، دما، اکسیژن سبب خسارت می شود.

تجارت ماهیان زینتی

تجارت ماهیان زینتی میلیاردها دلار در سال درآمد نصیب کشورهای تولیدکننده می‌کند. ماهیان آکواریومی در تمام فصل ها طرفدار دارند. ماهی ماده می‌تواند در هربار جفت‌گیری تا ۵۰۰ تخم بگذارد. ولی به‌طور معمول ۲۰۰ تخم می‌گذارد که همه آنها به لارو تبدیل می‌شوند. حرارت مورد نیاز این ماهیان در حدود ۲۰-۲۴ درجه سانتیگراد است. مدت زمان روشنایی در یک آکواریوم به‌طور معمول روزانه ۱۰ تا ۱۵ ساعت در نظر گرفته می‌شود که در صورت وجود گیاهان طبیعی در آن این زمان به ۸ تا ۱۰ ساعت کاهش می‌یابد.

تغذیه ماهیان زینتی

این ماهی‌ها گوشتخوار به حساب می‌آیند و در طبیعت از کرم‌های کوچک و لارو پشه تغذیه می‌کنند. شرکت‌های بسیاری برای این نوع ماهی‌ها غذاهای اختصاصی تولید می‌کنند که بسیار فراوان هستند. نوع غذای آن ها در سنین مختلف تا بلوغ مانند اکثر ماهی‌ها متفاوت است.

بازار ماهیان زینتی

در صورتی که بازار ماهی‌های آکواریومی مدنظر باشد، تعداد بالای آن به راحتی به فروش نمی‌رسد. ماهی تزئینی با قیمت بالای 10هزار تومان را نمی‌توان در شهرستان فروخت، اما در تهران، خریداران این نوع ماهی‌ها زیاد هستند. حتی کسانی هستند که تنگ‌های کوچک را با سنگ‌ها و گیاهان آبی تزئین می‌کنند و با این کار ماهی تا 100هزار تومان می‌فروشند.

نیازمندی های پرورش ماهی زینتی

سرمایه مهمترین اصل برای ورور به یک حرفه کاری است اما بدون شک علاقمندی، دانش و نوآوری در این حرفه ضامن تولید با کیفیت و کمیت و موفقیت در بازار فروش است.

طرح پرورش سالانه 200 هزار قطعه ماهی زینتی

سود پرورش هزار عدد ماهی حداقل 800 هزار تومان است.

سرمایه گذاری لازم:

سرمایه اولیه برای شروع جدی و گسترده کار پرورش ماهیان زینتی 120 میلیون تومان است.
برای شروع حداقل با 100 مترمکعب که حدودا 5 تا 10 هزار قطعه ماهی قرمز در آن می‌توان پرورش داد، هزینه‌ای بالغ‌بر 10 میلیون تومان نیاز است.

فضای مورد نیاز

سرمایه‌گذاری در این بخش به فضایی حدود ۶۰ تا ۱۵۰ متر احتیاج دارد که یک سطح حرفه‌ای کار به حساب می‌آید. نکته جالب اینکه در حوزه پرورش ماهیان‌زینتی از یک فضای دو، سه متری می‌توان کار را آغاز کرد و برای توسعه کار از سطح ۱۵۰ متر نیز تجاوز کرد که با توجه به سطح کار و گونه موردنظر سود‌آوری متفاوتی را در بر خواهد داشت.

اشتغالزایی:

برای مدیریت 100 مترمکعب استخر پرورش ماهی یک نفر کفایت می‌کند و حتی در مراحل بعد و با کسب تجربه بیشتر همین یک نفر می‌تواند 200 مترمکعب را به تنهایی مدیریت کند.

کسب مجوز های لازم

درخصوص کسب مجوز‌های لازم باید به سراغ سازمان شیلات یا اداره‌های شیلات شهری که در آن زندگی می‌کنید. بروید فرآیند کسب مجوز‌ها زمان زیادی از شما نخواهد گرفت و در صورت آماده بودن تمام شرایط، در مدت زمانی کمتر از سه ماه می‌توانید تمام مجوز‌های لازم را اخذ و کار را آغاز کنید

مزیت ماهیان زینتی

سرمایه‌گذاری در برخی از گونه‌های ماهیان زینتی می‌تواند زمینه‌های مناسبی را برای اشتغال‌زایی در کشور فراهم آورد. وجود مزیت‌های نسبی و نزدیکی به بازار‌های هدف می‌تواند سهمی از بازار‌های جهانی را در اختیار تولید‌کنندگان ایرانی قرار دهد که رشد این صنعت را به همراه خواهد داشت.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا