مقالات آموزشی

مهمترین نکات درباره خنک کردن ماینر (دستگاه استخراج)

خنک کردن ماینر نقش مهمی در بازده ماینر و کسب درامد بیشتر و همچنین ماندگاری دستگاه استخراج می شود. برای بسیاری از افرادی که قصد استفاده از دستگاه ماینیگ را دارند این سوال پیش می آید که آیا به خنک کننده ماینر نیاز داریم؟ جواب قطعا در این مورد بله است و بدون داشتن یک سیستم خنک کننده ماینر مناسب ، هرگز اقدام به استخراج ارز نکنید!

این کار باعث می شود تا سیستم شما به شدت آسیب ببیند. فرقی نمی کند از کامپیوتر برای استخراج استفاده می کنید یا از دستگاه ماینر، شما برای استخراج باید از خنک کننده مناسب نیز استفاده کنید . بسته به نوع سیستم استخراجی و منطقه ای که در آن سیستم روشن است ، سیستم خنک کننده شما نیز متفاوت خواهد بود.

خنک کردن ماینر

یکی از مهمترین بخش های فرایند استخراج، بحث خنک کردن ماینر (دستگاه ماینینگ) می باشد . خنک کننده های ماینر و سیستم های استخراج انواع متفاوتی دارند که بسته به دستگاهی که شما در اختیار دارید و میزان توانی که قصد استفاده از آن را دارید، ممکن است متفاوت باشد.

درصورتیکه تعداد ماینرهای بکار گرفته شده پایین باشد به احتمال زیاد فن های تعبیه شده بر روی ماینر جهت خنک نگه داشتن دستگاه کفایت می کنند . ولی اگر بخواهیم تعداد بالایی از ماینرها را در کنار هم روشن نماییم برای جلوگیری از آسیب خوردن دستگاه ها و کاهش راندمان آن ها ، باید یک سیستم خنک کننده مناسب در نظر بگیریم

خنک کردن ماینر با گردگیری

در فصل گرما ریزگردها مهمان دائمی اکثر شهرهای ایران هستند و این ذرات معلق محیطی به شدت افزایش پیدا می‌کنن و اکثر اوقات برای خنک کردن دستگاه های ماینر از هوای خارج استفاده میشه و محیط ایزوله ای نداریم، توصیه میشه هر 2 هفته یکبار در مناطق پر گرد و غبار و یک ماه یک بار در مناطق کم گرد و غبار با باد، خاکی که بر روی فن ها و هیت سینک های دستگاه نشسته رو خارج کنید. این کار تاثیر خیلی خوبی در خنک موندن کارت ها داره ، پس فراموش نکنیم گردگیری دستگاه مطلبی کاملا مهم می باشد.

خنک سازی دستگاه ماینینگ با انتقال گرما

در ابتدا نیاز است دمای محیط را کاهش بدهید و گرما را از اطراف دستگاه دور کنید چرا که یکی از عوامل موثر در خنک ماندن دستگاه شما درجه حرارت محیط هست. برای اینکار و خنک کردن ماینر به راحتی می توانید با استفاده از کانالهای آماده یا لوله های فنری گرمای ایجاد شده دستگاه را به محیط خارجی و به دور از دستگاه انتقال دهید ، توجه کنید کانال انتخابی شما برای انتقال گرمای دستگاه به بیرون کوچکتر از فن دستگاه نباشد.

استفاده از فریمور

شاید تعحب بکنید اما یکی از راحت ترین روش های خنک کردن ماینر ها (دستگاه استخراج) استفاده از فریمور های جدیدی است که مصرف برق دستگاه را کاهش می دهند و شما با این کار نیازی به خنک سازی پیدا نکنید و یا هزینه خنک سازی شما را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.برای مثال استفاده از فریمور جدید شرکت بیتمین که مربوط به دستگاه های این شرکت است (مانند دستگاه انت ماینر S9، T9 ) است توانسته است مقدار برق مصرفی را تا حدود 30 درصد کاهش دهد که مقدار قابل توجهی است. شما با این روش هم هزینه برق را کاهش می دهید و هم ماینر توان کمتر و در نتیجه گرمای کمتری را ایجاد می کند.

استفاده از اتاقک گرم و سرد

در این روش شما می بایست به دنبال اتاقک سرد و گرم برای خنک کردن ماینر خود باشید در حقیقت چون ماینر ها از یک طرف هوا را مکش کرده و از طرف دیگر هوای گرم را خارج می کنند شما می بایست این دو هوا را از هم تفکیک کنید و برای هوای سمت مکش خود از کولرهای آبی با تکنولوژی سلولوزی استفاده کنید. در این روش هزینه های شما با مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کنید.می توانید از دیواره گچی برای جداسازی این دو هوا استفاده کنید

توجه: برای خنک کردن ماینر بزرگترین اشتباه استفاده از کولر های گازی است. چرا که این کولر ها مصرف برق بالایی دارند و شما با استفاده از اتاقک سرد و گرم دیگر نیازی به کولر گازی برای خنک کردن انت ماینر خود ندارید

فن خنک کننده

یکی از بهترین روش های خنک کردن ماینر (دستگاه های استخراج)، فن خنک کننده  یا aricooler است. در این نوع تکنولوژی که برای مصارف غیر حرفه ای نیز به کار می رود، یک قسمت فن روی هسته اصلی پردازنده سوار می شود و قسمت دیگر روی دستگاه متمرکز است. با این روش میتوان علاوه بر فن های نصب شده روی دستگاه، فن اضافه به سیستم آورد.

می توانید از فن با سایز های مختلف در محیطی که سیستم ها را قرار می دهید، استفاده کنید اما باید به خاطر داشته باشید که هر فن به خودی خود نیز مصرف برق دارد. به طور مثال هر فن از ۵KW تا ۱۵KW مصرف ماهیانه خواهد داشت.

سیستم واتر کولینگ برای خنک کردن ماینر

این سیستم ها یکی از پرطرفدار ترین سیستم های خنک کردن ماینر ها هستند به صورتی که دقیقا شبیه به سیستم خنک کننده موتور خودرو کار  میکنند. البته هزینه راه اندازی این سیستم کمی بیشتر از فن خنک کننده است. سیستم به شکلی است که یک مخزن مایع، سینک خنک کننده و لوله های انتقال روی آن قرار دارد و همواره در این لوله ها مایع  خنک کننده در گردش است.

خنک کردن ماینر با جایگزین کردن خمیر سیلیکون

در صورتیکه از دستگاه های ماینر دسته دوم یا استوک برای شروع فعالیت استخراج خود استفاده می کنید یا دستگاه های شما بیش از 6 ماه کار کرده اند و کم کم احساس می‌کنید یکی از کارتهای شما با وجود تنظیمات مشابه با بقیه، اختلاف دمای فاحشی دارد ، احتمالا باید بعد از گرد گیری خمیر حرارتی کارت مورد نظر را تعویض کنید.

دقت کنید که اکثر خمیر سیلیکون های موجود در بازار از کیفیت کافی برخوردار نیستن و بارها مشاهده شده که بعد از تعویض خمیر اوضاع دمای کارت بدتر از قبل شده! در هنگام خرید خمیر حرارتی حتما دقت کنید که خمیر مورد نظر رسانایی حرارتی بالایی داشته باشد و در صورت امکان از دوست یا آشنا این خمیر را خریداری کنید ، در حال حاضر در بازار ایران خمیر های دیپ کول Z9 و Noctua NT-H1 و… گزینه های مناسبی به نظر می‌رسند.

خنک سازی دستگاه ماینر در مناطق کم رطوبت

با توجه به اقلیم غالب ایران که رطوبت نسبی کمی دارد، بهترین گزینه برای خنک کردن ماینرها استفاده از کولر های آبی سلولوزی است.

مزایای این نوع از کولر ها نسبت به کولر های آبی پوشالی معمولی، این است که اولا مانع ورود گرد و غبار به داخل فارم می شود و دوم اینکه رطوبت کمتری به محیط فارم وارد می کند.(معمولا نباید رطوبت نسبی محیط اطراف دستگاه بالاتر از 65% باشد)

نکته حائز اهمیت در مورد استفاده از وسایل سرمایشی فراهم کردن دبی مورد نیاز برای خنک کردن ماینر است. با توجه به اینکه خروجی هوای گرم دستگاه را باید مستقیما از میحط فارم خارج کرد، باید تقریبا به همان حجم هوا از محیط بیرون را پس از خنک کردن ماینر به فارم تزریق کرد. به همین منظور نمیتوان از کولر های گازی استفاده کرد. کما اینکه مصرف برق کولر گازی برای ماینینگ به صرفه نیست.

استفاده از آب برای خنک سازی

در این روش مانند دستگاه  انت ماینر هیدرو S9 از شرکت بیتمین و با استفاده از آب ماینر خنک می شود. خوشبختانه این روش معایب روش خنک کردن با روغن را ندارد و می شود به عنوان یک روش ایمن از ان استفاده کرد. حسن این روش به ان است شما می توانید فن های ماینر را هم غیر فعال کنید که این کار موجب کاهش مصرف برق دستگاه می شود

خنک سازی دستگاه ماینر در مناطق با رطوبت بالا

برای مناطق گرم و مرطوب استفاده از کولر آبی شاید زیاد مناسب نباشد. با توجه به حد اکثر رطوبت نسبی 65 درصد که از سوی سازنده دستگاه ها پیشنهاد می شود، در مناطق مرطوب احتماد آسیب دیدن قطعات بالا می رود. جدا از اینکه معمولا صنعت ماینینگ در این گونه مناطق معمولا توصیه نمی شود

تنها راه حل خنک کردن ماینر در مناطق با رطوبت بالا استفاده از روش خنک کاری با روغن ماینر است ، ذکر این نکته ضروری است که این روش حساسیت ها و موارد ایمنی خاص خود را دارد. کما اینکه استفاده از روغن نامرغوب می تواند به یکباره سانحه آفرین باشد. از طرفی استفاده از روغن های مرغوب و اورجینال هزینه های جانبی قابل توجهی دارند.

سیستم خنک کننده روغن مینرال

برای حرفه ای ها و مصارف دستگاه های بالا، سیستم خنک کننده روغن مینرال یکی از بهترین روش های ممکن حال حاضر برای خنک کردن ماینر است. در این نوع روش روغن مینرال که روغنی بدون خاصیت رسانایی است برای خنک کنندگی استفاده می شود. در این حالت باید یک آکواریوم را از مایع روغن پر کنیم و دستگاه را در آن قرار دهیم. به دلیل خاصیت نارسانایی بودن مشکلی برای قرار دادن دستگاه ماینر درون روغن به وجود نمی آید، بنابراین هم می توانید صدای دستگاه را با این روش کمتر کنید و هم مصرف آن را بهینه تر.

برای اورکلاک  کردن دستگاه ماینر نیز استفاده از روغن مینرال بسیار مناسب است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا