بورس و فارکسمقالات آموزشی

معامله گری به روش پرایس اکشن Price Action چیست؟

پرایس اکشن به انگلیسی Price Action یک تکنیک معامله یا تریدینگ و تحلیل بازار است که به معامله گر این امکان را می دهد تا تصمیمات خود برای انجام معاملات را با استفاده از حرکات (اکشن) واقعی قیمت بگیرد. شاید خیلی از شماها در وبسایت های تحلیلی داخلی و خارجی دیده اید که گاهی اوقات از واژه Price Action (پرایس اکشن) استفاده می کنند و یا دیده اید که دوره های آموزشی آنلاین برای این روش تحلیلی برگزار می شود. خب مسلما ذهن کنجکاو شما به دنبال یافتن پاسخ این سوال است که اصولا پرایس اکشن چیست و یا چرا بعضی معامله گران از این روش برای تحلیل بازار استفاده می کنند.

حال با ما باشید تا با پرایس اکشن آشنا شوید.

معامله به روش پرایس اکشن

این روش شاید ساده ترین روش معاملاتی و بسیار پایدار و دقیق است. تریدرهای پرایس اکشن جزو کسانی نیستند که بخواهند یک شبه میلیونر شوند. اما هنگامی که این روش به شکل درستی استفاده کنید، به شما کمک می‌کند تا تریدر بهتری شوید. در پرایس اکشن تریدینگ (Price Action Trading )، تریدرها بر اساس نمودار قیمت (بدون هیچ اندیکاتور، اکسپرت و غیره) به معامله می‌پردازند. پرایس اکشن به معنای عملکرد قیمت یا حرکات قیمت است. هر معامله‌گری که تصمیمات خود را براساس تحلیل تکنیکال و نمودار قیمت می‌گیرد به شیوه متفاوتی معامله می‌کند.

معامله گر پرایس اکشن به چه کسی گفته می شود؟

معامله گری که از روش پرایس اکشن استفاده می کند را پرایس اکشن تریدر می گویند این دسته از تریدرها همه چیز را ساده می بینند که در واقع روش بسیار موثری در معامله گری است. همه چیز را ساده ببین!

این تریدرها نوسانات قیمت، الگوهای نموداری، حجم معاملات و دیگر اطلاعات بازار را با یکدیگر ترکیب می کنند تا تصمیم بگیرند که وارد معامله شوند یا خیر. آنها به شکلی ساده و مینیمالیستی (توضیح سایت فراچارت: ساده‌گرایی یا به انگلیسی: Minimalism) به بازار نگاه می کنند. البته این به بدان معنا نیست که این بهترین روش برای تحلیل بازار است. استفاده از این روش به درک خوبی از بازار نیاز دارد تا تریدر بداند که بازار چگونه حرکت می کند و نظم درونی آن به چه صورتی است. اما چیز خوبی که این روش دارد این است که تقریبا در هر بازاری کار می کند. بازار سهام، فارکس، فیوچرز، طلا، نفت و ..

ناب ترین نوع از پرایس اکشن تریدرها به Tape Trader مشهور هستند. آنها برای انجام معاملات خود نیازی به چارت ندارند (البته شاید گاهی اوقات نگاهی هم به چارت بیندازند مخصوصا اگر موقعیت معاملاتی باز داشته باشند). آنها به دنبال مناطق حمایتی و مقاومتی برای کسب سود می گردند. ابزار اصلی آنها در پنجره Time و Sales خلاصه می شود و یا شاید هم پنجره Depth of Market؛ البته اگر بتوانند چند کار را با هم انجام دهند. هیچ چیز دیگری لازم ندارند.

حرکات قیمتی یا پرایس اکشن چیست؟

حرکات قیمتی زیر شاخه ای از تحلیل تکنیکال است. در این روش تحلیلی، معامله گر از نمودار های شمعی (Candlestick) برای بررسی بازار استفاده می کند. هدف نهایی تحلیل پرایس اکشن یا حرکات قیمتی، پیدا کردن نقاطی در بازار است که احتمال بازگشت بازار از آن سطوح بسیار بالاست. در این روش از هیچ نوع اندیکاتور تکنیکالی استفاده نمی شود. و تمرکز معامله گر یا تحلیلگر تنها بر خود قیمت و تاریخچه قیمتی بازار است.

مرحله به مرحله با استراتژی حرکات قیمتی آشنا شوید

  1. اولین مرحله در استراتژی حرکات قیمتی، یافتن روند بازار است. این موضوع که بازار روند دارد یا بدون روند است، بر میزان موفقیت معاملات تاثیر می گذارد.
  2. یافتن سطوح حمایت/مقاومت و یا محدوده های تقاضا/عرضه است. محدوده تقاضا، محدوده ای است که خریداران به دنبال ورود به بازار از این محدوده هستند. در مقابل، عرضه محدوده ای از بازار است که فروشندگان منتظر ورود به بازار و پایین آوردن قیمت ها هستند. به طور خلاصه، تقاضا محل تجمع خریداران است و عرضه محل تجمع فروشندگان.
  3. سومین مرحله در استراتژی حرکات قیمتی، سیگنال یابی است. وقتی روند بازار مشخص باشد و همچنین سطوح بازگشتی بازار هم تعیین شده باشند، معامله گر در محدوده های احتمالی بازگشتی بازار اقدام به سیگنال یابی می کند. قدرت استراتژی حرکات قیمتی در الگوهای شمعی آن نهفته است. دو الگوی مشهور و قوی پین بار (Pin Bar) و الگوی کندل پوششی (Engulfing) از مهمترین ابزار در سیگنال یابی است. یعنی معامله گر با ظهور یکی از دو الگو می تواند شرایط ورود به معامله را بررسی کند.
  4. چهارمین مرحله، اصل انطباق است. هر سیگنالی به معنی ورود به معامله نیست. استراتژی حرکات قیمتی، سیگنال های قوی را صادر می کند، اما این به معنی موفقیت تمام معاملات نیست. برای اینکه موفقیت معاملات مبتنی بر الگوی حرکات قیمتی افزایش یابد، ما از اصل انطباق استفاده می کنیم. بر اساس این اصل، حداقل باید دو عامل با سیگنال ظاهر شده مطابقت داشته باشد و در یک راستا باشد. یعنی اگر در سطح حمایت هستیم و بازار در محدوده تقاضا هم قرار دارد، تنها با صدور سیگنال های صعودی می توانیم وارد معامله شویم. در ادامه مثال های تصویری این موضوع بررسی خواهند شد.

مزایای معامله گری بر اساس پرایس اکشن

  1. رایگان است! تریدرهای پرایس اکشن نیازی به نرم افزارهای اضافی ندارند. کندل، بار، نقطه یا هر نوع نمودار دیگری می تواند اطلاعات لازم را به این تریدرها ارائه دهد.
  2. این روش در هر بازار و در هر موقعیتی کاربرد دارد. سهام، فارکس، آتی، کالا و … .
  3. با استفاده از هر نرم افزاری می توان تحلیل پرایس اکشن را انجام داد. نینجا تریدر، ترید استیشن، متاتریدر و یا هر نرم افزار دیگری.
  4. سریع است! تاخیر قیمتی وجود ندارد. در واقع اطلاعات تاریخ گذشته در معاملات شما نقشی نخواهند داشت.
  5. همه کاره است! روشی است که همه چیز را با هم ترکیب می کند اما تداخل اطلاعات وجود ندارد.
  6. با همه مزایایی که روش پرایس اکشن دارد، اما یادگیری آن نیاز به صرف زمان و تمرین خواهد داشت. به یاد داشته باشید که کلید اصلی یادگیری این روش تمرین و تمری و تمرین است!

هزاران استراتژی متفاوتی وجود دارد که معامله‌گران از آنها استفاده می‌کنند

این استراتژی‌ها معمولا در سه دسته بسیار کلی جای می‌گیرند:

  • معامله‌گری براساس پرایس اکشن
  • معامله‌گری براساس اندیکاتورها و اسیلاتورها
  • معامله‌گران با ترکیبی از هر دو روش

استراتژی‌های خاص‌تر دیگری نیز وجود دارند، مانند فصلی (seasonality)، جریان سفارش (order flow)، یا آماری (statistical). معامله بر اساس پرایس اکشن یکی از ساده‌ترین اَشکال معامله‌ای است که می‌توان آموخت، و چه در بازار سهام معامله کنید، چه ارز و چه بازارهای دیگر، البته یکی از موثرترین‌ها روش‌ها در معاملات به شمار می‌رود. اگر به تازگی معامله‌گری را آغاز کرده‌اید، یادگیری معامله بر اساس پرایس اکشن می‌تواند نقطه شروع فوق‌العاده‌ای باشد.

چگونه روند بازار را تشخیص دهیم

یکی از اولین مراحل  یادگیری معامله با پرایس اکشن، عبارتست از تشخیص بازار رونددار از بازار رنج. محدوده رنج یا بازار رنج به بازاری گفته می‌شود که روند خاصی در آن وجود ندارد و قیمت در یک محدوده خاص نوسان می‌کنند. استراتژی تعقیب روند یکی از استراتژی‌هایی است که بیشترین احتمال موفقیت را داراست و اگر بخواهید در بازار سود کنید، باید آنرا بخوبی فرا بگیرید.

بطور خلاصه زمانی بازار را صعودی می‌دانیم که در نمودار قیمت، سقف‌ها و کف‌های بالاتر شکیل شود (higher highs and higher lows) و روند نزولی زمانی است که کف‌ها و سقف‌های پایین‌تر از قبل تشکیل شود.

حمایت و مقاومت استاتیک یا ثابت بر اساس الگو

به الگو ها، شمایل، رنگ ها (قرمز و سبز)، اندازه ها و سرعت حرکت کندل ها پرایس اکشن می گوییم. این عوامل در کنار هم چنان قدرتی رو می سازد که خود شما نیز باور نخواهید کرد!

مقاومت در بالای قیمت و حمایت در زیر قیمت قرار دارد که به صورت خطوط رسم می شود. رسم آن ها به صورت محدوده ای کار درست تری است. قیمت پس از برخورد به این خطوط به صورت مشهود و زیادی در جهت عکس حرکت می کند. هر چقدر این حرکت عکس، بیشتر باشد نظر معامله گران بیشتری را به خود جلب می کند.

حمایت های رسم شده به صورت محدوده؛ قیمت پس از برخورد به این محدوده واکنش زیادی نشان داده است.
مقاومت های رسم شده به صورت محدوده؛ قیمت پس از برخورد به این محدوده واکنش زیادی نشان داده است.

چطور حمایت و مقاومت استاتیک را پیدا کنیم؟

فقط سراغ حمایت و مقاومت هایی بروید که از اعتبار بالایی برخوردارند. اگر موارد زیر رخ داد یعنی اعتبار بالایی دارند:

  • خطی را پیدا کنید که قیمت پس از برخورد به آن، در جهت عکس، خیلی زیاد حرکت کرده باشد.
  • خطی را پیدا کنید که در یک لحظه، هم حمایت باشد و هم مقاومت. اشتراک برخورد داشته باشند.

الگوی شمعی ژاپنی یا الگوی کندل استیک چیست؟

الگو های کندل استیک شکل بخصوصی دارند و تنها کاری که باید شما انجام دهید حفظ کردن شکل آن هاست.

الگوی کندل استیک چکش: دارای ویک بلند و بدنه کوتاه می باشد و در انتهای یک روند نزولی می آید.

الگوی شمع برگشتی

شمع برگشتی سیگنال برگشت روند حاضر را صادر می­‌کند. یعنی معامله گر باید شمع سیگنال را به نشانه برگشت جهت بازار در نظر بگیرد. قیمت پایانی در یک شمع صعودی برگشتی باید با فاصله زیادی از قیمت اولین معامله قرار بگیرد و سایه پایینی بزرگ (۳۰ الی ۵۰ درصد از ارتفاع شمع) و سایه بالایی نداشته باشد یا کم باشد.

دقت کنید که باید همپوشانی کمی با شمع­‌های قبل از خود داشته باشد و سایه پایینی آن از شمع‌­های قبلی پایین­تر باشد. لازم به ذکر است که ویژگی‌های شمع نزولی برگشتی کاملا برعکس است. اگر سقف یا کف، بالاتر یا پایین­تر از حالت طبیعی شکل بگیرد آنگاه احتمال برگشت بیشتر است.

سخن پایانی

همه معامله‌گران تازه‌کار از یادگیری معامله بر اساس پرایس اکشن سود می‌برند. یادگیری خواندن و تفسیر حرکات نمودار قیمت خود تبدیل به یک سیستم معاملاتی می‌شود و پیاده‌سازی سایر ابزارهای تحلیلی مانند اندیکاتورها نیز می‌تواند به شما کمک کند.

استراتژی‌های پرایس اکشن بسیاری وجود دارند اما شما برای شروع فقط به یادگیری یک مورد احتیاج دارید. سپس تعداد استراتژی‌هایی که در آن مهارت دارید را بالا ببرید و بهترین مورد را براساس بازار و شخصیت خودتان انتخاب کنید. پیش از یادگیری استراتژی‌های بیشتر پرایس اکشن، با همان یک استراتژی به سود برسید.

معامله‌گری بر اساس پرایس اکشن، تضمین‌کننده سود نیست. این کار فقط سبک بهتری از معامله را پیش پای شما قرار می‌دهد اما برای یادگیری به زمان و تمرین نیاز دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا