بورس و فارکسمقالات آموزشی

اهرم (Leverage و یا لوریج) در فارکس چیست؟

اهرم فارکس ، می توان گفت یکی از مهمترین و در عین حال جذاب ترین ویژگی هایی که در بازار معاملات فارکس وجود دارد و توسط بروکر های مختلف فارکس یا بروکر فارکس ایران در اختیار افراد معامله قرار می‌گیرد اهرم فارکس یا لوریج می باشد.

اهرم در فارکس چیست؟

اهرم در فارکس عبارت است از نسبت وجوه معامله گر به اندازۀ اعتبار کارگزار. به عبارت دیگر اهرم، عبارت است از سرمایۀ قرض گرفته شده به منظور افزایش درآمدهای بالقوه. معمولاً اندازۀ اهرم فارکس چند برابر بیشتر از اصل سرمایه است.
اندازۀ اهرمه فارکس در شرکت های مختلف، متفاوت است و به شرایط معاملاتی ای که یک کارگزار فارکس به مشتریانش ارائه می دهد بستگی دارد.

نحوۀ انتخاب بهترین سطح اهرم

بهترین سطح اهرم کدام است؟ – پاسخ به این سوال این است که تعیین اینکه سطح اهرم درست کدام است مشکل است.

از آنجائیکه این اساساً به استراتژی معاملاتی معامله گر و چشم انداز واقعی نوسانات آیندۀ بازار بستگی دارد؛ این اسکالپرها و معامله گرانی که سریع از بازار خارج می شود هستند که سعی می کند از اهرمه بالا استفاده کند زیرا آنها معمولاً به دنبال معاملات سریع هستند اما معامله گران وابسته به موقعیت اغلب از اندازه های کم اهرم، استفاده می کنند.

شرکت IFC Markets اهرمهایی بین 1:1 تا 1:400 ارائه می دهد. بهترین اهرم برای معاملات در بازار فارکس، معمولاً 1:100 است. به عنوان مثال، اگر اصل سرمایه 1000 دلار باشد و اهرم نیز 1:100 باشد، در آن صورت در کل مبلغی معادل 100,000 دلار برای معامله موجود خواهد بود. لازم به ذکر است که معامله گران به دلیل وجود اهرم، می توانند معاملاتی با حجم های بالاتر انجام دهند. سرمایه گذارانی که دارای سرمایه های اندک هستند ترجیح می دهند که در مارجین (یا با اهرم) معامله کنند، چرا که اصل سپرده شان برای باز کردن موقعیت های معاملاتی مناسب کافی نیست.

همانطوریکه در بالا اشاره شد، متداول ترین اهرم در فارکس 1:100 است.

پس مشکل اهرم بالا چیست؟ – خب، اهرمه بالا، در کنار اینکه جذاب است اما بسیار خطرناک هم هست. اهرم در فارکس برای معامله گران تازه وارد به معاملۀ آنلاین و آنهایی که فقط به فکر استفاده از اهرمهای بزرگ هستند به این امید که سودهای کلان کنند می تواند واقعاً مشکلات بزرگی را ایجاد کند زیرا از این حقیقت غفلت می کنند که به همان میزان نیز در معرض زیان های بزرگ قرار می گیرند.

اهرم چگونه باعث ضرر شما می شود؟

اهرم همانند یک شمشیر دو لبه تیز یا به نفع و یا برعلیه شما عمل می کند. اگر با یک لات تجاری مینی به ارزش 10000 دلار معامله کنید، ارزش هر پیپ برابر با یک دلار خواهد بود. اگر 5 پیپ به دست بی آورید، همه چیز بسیار عالی است و شما با استفاده از 50 دلار 10% سود کرده اید و اگر 5 پیپ از دست بدهید، به همین سرعت 10% ضرر کرده اید.

نوشته های مشابه

اندیشیدن به پولی که می توانید به دست بی آورید بسیار لذت برانگیز است، اما پولی که امکان از دست دادن آن وجود دارد به ندرت مورد توجه قرار می گیرد. استفاده نادرست از اهرم بسیار خطرناک است. بروکرها اهرم های بالا ارائه می دهند، اما این بدین معنی نیست که شما باید همواره از آنها استفاده کنید. در واقع، بسیاری از معامله گران معمولاً از اهرمی که مقدار آن کمتر از 5 برابر است استفاده می کنند. درست است که سود کمتری می برند، اما ضررشان هم به همان نسبت کمتر خواهد بود.

استفاده از اهرمه بسیار بالا

زمانی که در جستجوی یک بروکر هستید، با بروکر های برخورد می کنید که اهرم بسیار بالا ارائه می دهند.

حتی بعضی از بروکرها اهرمی در حد 1:1000 ارائه می دهند. با استفاده از چنین اهرمی شما می توانید با 300 دلار یک حساب افتتاح کرده و معاملاتی تا سقف 300000 دلار را تحت کنترل خود در آورید.

مقدار متوسط یک پیپ در معامله ای به ارزش 300000 دلار، 30 دلار است. اگر در معامله تان 25 پیپ از دست بدهید کل حساب تان صفر می شود. توجه داشته باشید که در اکثر جفت ارزها 25 پیپ در کمتر از 10 ثانیه جابجا می شود. بسیار خطرناک به نظر می آید، اینطور نیست؟

استفاده از اهرم، به عنوان یک وسیله

خطرات ناشی از استفاده از اهرم، به ندرت مورد توجه قرار می گیرد، اما اگر کمی به آن فکر کنید بسیار واضح است.

مجبور نیستید تنها به این دلیل که کل اهرم در دسترس شما است از آن استفاده کنید. در واقع، با بهره گیری از روش های مفید موجود، می توانید استفاده از اهرم، را به یک مزیت تبدیل کنید.

بهترین زمان استفاده از اهرم، وقتی است که به یک معامله حتمی (معامله در سود) می افزاید. استفاده از اهرم زمانی مناسب است که به عنوان مثال یک معامله به شکل مطلوبی پیشرفت کرده و شما تصمیم دارید به آن بیافزایید. در واقع، این کار به معنی اهرم کردن سودهایتان است.

استفاده از اهرمه بسیار بالا برای به دست آوردن سود سریع در «یک معامله» بسیار وسوسه انگیز است، اما این ارزش خطرات احتمالی را ندارد، به ویژه اینکه در Forex بازار بسیار فرار و نا مشخص است.

نحوۀ محسابۀ اهرم در فارکس

به منظور محاسبۀ اهرم، برای معامله از فرمول اهرم که در ذیل بیان می شود استفاده نمایید.

اهرم=درصد مارجین/100=مارجین/1

مثال: اگر مارجین 0.02% باشد، در آن صورت درصد مارجین 2% خواهد بود و در نتیجه اهرم مساوی است با 50=2/100=0.02/1.

برای محاسبۀ میزان مارجین استفاده شده کافیست از ماشین حساب مارجین ما استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا