حساب و کیف پول اینترنتی

کیف پول متامسک metamask آموزش کامل و نحوه استفاده از آن

متامسک Metamask یکی از کیف پول‌های رسمی و معتبر اتریوم است که به صورت افزونه‌ای روی مرورگرهای کامپیوتر فعالیت می‌کند. با این نرم‌افزار می‌توانید به راحتی به ذخیره‌سازی اتریوم و توکن‌های مبتنی بر اتریوم (ERC-20) بپردازید.

وب‌سایت رسمی این کیف‌پول به‌نشانی metamask.io میباشد

کیف پول متاتسک Metamask

بدون اغراق متامسک را می‌توان بیش از یک کیف پول اتریوم دانست چراکه علاوه بر تمام امکاناتی که کیف‌پول‌ها ارائه می‌دهند، این افزونه امکان تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز (D-apps) و قراردادهای هوشمند را نیز می‌دهد. توسعه‌دهندگان اتریوم برای توسعه پروژه‌های خود از این افزونه تا حد زیادی بهره می‌برند. از همه جالب‌تر آنکه شما برای استفاده از قابلیت‌های آن نیاز به دانلود بلاک چین و یا نصب نرم‌افزار نداشته و تنها کافی ست افزونه‌ی متامسک را در مرورگر خود نصب کنید. در این پست به آموزش نحوه‌ی کار با متامسک خواهیم پرداخت.

نصب افزونه‌ی متامسک Metamask

برای ایجاد کیف‌پول متامسک، ابتدا باید افزونه‌ی آن را نصب کنید. افزونه‌ی متامسک برای مرورگرهای گوگل کروم، فایرفاکس، بریو و اپرا قابل دانلود است. در صفحه افزونه بر روی گزینه‌ی Add to Chrome کلیک کنید. اکنون می‌توانید آیکون روباه اضافه‌ شده به مرورگر کروم را مشاهده کنید. با کلیک روی آن، باید شرایط استفاده، PRIVACY NOTICE و PHISHING WARNING که همگی توضیحات لازم برای حفظ امنیت و حریم خصوصی را نوشته را بپذیرید تا بتوانید کار با افزونه را ادامه دهید. سپس بر روی گزینه‌ی Add extension کلیک کنید تا این افزونه به مرورگر شما اضافه شود.

پس از کلیک روی دکمه Accept، فیلدهای New Password و Confirm Password برای شما باز می‌شود که برای وارد کردن رمز عبور جدید است.

مهم: این رمز عبور را باید در جای امنی ذخیره کنید تا بعدا برای دسترسی به والت از آن استفاده نمایید.

پس از کلیک روی دکمه Create، کلمات تصادفی که برای بازیابی کیف پول به کار می‌رود به شما نمایش داده می‌شود. این 12 کلمه را نیز در جای امنی نگهدارید.

در مرحله‌ی بعد از شما خواسته می‌شود تا به ترتیب و با انتخاب عبارات امنیتی آن‌ها را در داخل کادر مشخص شده وارد کنید. سپس بر روی گزینه‌ی Confirm کلیک کنید.

آموزش کار با کیف پول متامسک

شما می‌توانید کلید عمومی یا همان آدرس کیف‌ پول خود را به سادگی با کلیک بر روی نام حساب یا زیر نام حساب مشاهده کنید. از این آدرس می‌توانید برای دریافت اتریوم و توکن‌های مبتنی بر اتریوم استفاده نمایید. افزونه‌ی متامسک MetaMask شما همواره در نوار ابزار موتور جستجو در دسترس است و هر زمان که نیاز داشته باشید، قابل فراخوانی است.

برای دریافت اتریوم، کافیست روی سه‌نقطه روبروی نام کیف پول (که بطور پیش‌فرض Account 1 نوشته شده) کلیک کنید تا منو باز شود، سپس روی عبارت “Show QR Code” کلیک نمایید. با کلیک روی “Show QR Code” آدرس اتریوم شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید آنرا کپی‌کرده و برای دریافت اتریوم یا توکن‌های ERC20 در سایت‌های مختلف ثبت کنید. همچنین برای ارسال اتریوم از این کیف پول به یک آدرس دیگر، باید روی دکمه Send کلیک کنید.

برای اضافه کردن توکن های دیگر باید از گزینه Add Tokens استفاده کنید.

چگونه توکن‌های ERC20 را در کیف پول Metamask مدیریت کنیم

1- بعد از ورود به والت MetaMask، روی تب Tokens کلیک کنید
2- با ورود به تب Tokens و کلیک روی ADD TOKEN، صفحه‌ای افزودن توکن به والت باز می‌شود.
3- باید آدرس قرارداد توکن (Token Contract Address)، نماد توکن (Token symbol) و تعداد رقم اعشار توکن (Decimals of Precision) را بیابید. این اطلاعات معمولا در سایت رسمی توکن مربوطه قابل یافت است.

بطور مثال، اگر توکن DigixDAO را بخواهیم اضافه کنیم، مشخصات آن به شرح زیر خواهد بود:

آدرس قرارداد: 0xe0b7927c4af23765cb51314a0e0521a9645f0e2a
نماد توکن: DGD
رقم اعشار: 9

اطلاعات توکن‌ها را می‌توانید در سایت etherscan.io با جستجوی نماد یا نام توکن بدست آورید.

4- پس از بدست آوردن و وارد کردن اطلاعات ذکر شده در گام سوم، با کلیک روی دکمه Add، توکن مربوطه به کیف پول متاماسک شما اضافه می‌شود و می‌توانید نماد توکن و موجودی آنرا در کیف پول‌تان ببینید.

تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان

اگر به هر علت مرورگر و یا کامپیوتر خود را عوض کنید، کلمه عبور خود را فراموش کرده باشید و یا بخواهید متامسک MetaMask خود را به یک نرم‌افزار متصل کنید، نیاز دارید تا کلید خصوصی و یا عبارات امنیتی خود را وارد نمایید.

کلمات بازیابی را یکبار موقع ساخت کیف پول دریافت کرده‌اید اما برای مشاهده مجدد کلمات بازیابی می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • افزونه‌ی متامسک را باز کنید
  • بر روی آیکون حساب کاربری (Account) کلیک کنید
  • به قسمت تنظیمات بروید
  • به پایین صفحه رفته تا عبارات Reveal seed words را پیدا کنید، سپس بر روی آن کلیک نمایید
  • کلمه عبور خود را وارد کنید تا عبارات امنیتی برای شما نشان داده شود

نکته مهم

عبارات امنیتی خود را بر روی یک فضای جدا از کامپیوتری که متامسک روی آن نصب شده به صورت امن نگهداری کنید. به یاد داشته باشید که هیچ‌کس بدون این عبارات امنیتی نمی‌تواند وارد حساب شما شود. بنابراین عبارات امنیتی و کلید خصوصی خود را در جای مطمئنی نگهداری کنید. در صورتی‌که آنها را گم و کلمه عبور را هم فراموش کنید، به هیچ طریقی نمی‌توانید به حساب خود دسترسی داشته باشید.

بازیابی حساب متامسک Metamask در مرورگر دیگر

اگر کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید یا می‌خواهید از یک مرورگر دیگر وارد حساب خود شوید، برای بازیابی حساب، افزونه‌ی متامسک را باز کرده و بر روی عبارت «Import using account seed phrase» کلیک کنید. در صفحه جدید عبارات بازیابی خود را که قبلا ذخیره‌ کرده‌اید، وارد نمایید و یک کلمه عبور جدید وارد کنید تا حساب شما بازیابی شود.

کلیده خصوصی در کجا قرار دارد؟

برای مشاهده‌ی کلید خصوصی افزونه‌ی متامسک Metamask را باز کرده و از پایین قسمت نام حساب بر روی گزینه‌ی Details کلیک نمایید. سپس بر روی گزینه‌ی Export Private Key کلیک کنید. کلمه عبور خود را وارد کرده و بر روی گزینه‌ی Confirm کلیک نمایید. کلید خصوصی برای شما نشان داده خواهد شد. توجه کنید که هرگز نباید کلید خصوصی خود را با کسی به اشتراک بگذارید. داشتن کلید خصوصی به منزله داشتن تمام دارایی‌های یک کیف پول است.

استفاده از آدرس های گوناگون اتریوم در Metamask

شما می‌توانید در افزونه‌ی متامسک خود از چندین آدرس مربوط به کیف‌پول‌های اتریوم خود استفاده نمایید به این کار ایجاد چندین حساب در متامسک می‌گویند. برای ایجاد حساب جدید مطابق زیر عمل کنید:

  • بر روی آیکن مربوط به منوی بازشونده کلیک نمایید.
  • سپس بر روی گزینه‌ی Create Account کلیک نمایید.
  • نام جدیدی برای حساب خود انتخاب کرده و بر روی گزینه‌ی Create کلیک نمایید.

سخن آخر

اگر سوال و یا مشکلی برایتان به وجود آمد که راه‌حلی برای آن پیدا نکردید، به آدرس support@metamask.io یک ایمیل بزنید تا به مشکلتان رسیدگی شود

بعد از MyEtherWallet، والت MetaMask گزینه خوبی برای نگهداری اتریوم و توکن‌های ERC20 محسوب می‌شود.

مزیت دیگر این والت این است که اگر فعال باشد، بطور خودکار سایت‌های مشکوک را مسدود می‌کند.

می‌توانید از این کیف پول برای انجام سریع تراکنش‌های ارز اتر (Ether) و توکن‌های شبکه اتریوم استفاده کنید.

امیدواریم آموزش استفاده از والت MetaMask.io برای شما مفید بوده باشد، در صورت داشتن سوال می‌توانید در بخش دیدگاه بنویسید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام دکمه ی سواپ متامسکم غیر فعال هست برای سواپ کردن داخل متامسک باید به شبکه خاصی متصل شه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا