دانستنی های کسب و کارمقالات آموزشی

راه اندازی کسب و کار در ترکیه

ترکیه همواره یکی از گزینه های اصلی برای ایرانیانی که قصد مهاجرت دارند بوده است. ترکیه بخش شرقی اروپا و بخش غربی آسیا را پوشانده است و پایتخت آن آنکارا است. موقعیت های کسب و کاری زیادی در ترکیه وجود دارد به طوری که افراد تازه وارد زیادی هستند که ترجیح می دهند کسب و کار جدیدی در این کشور راه اندازی کنند. اقتصاد کشور ترکیه در بین کشورهای جهان در رتبه ۱۶ قرار دارد. بر اساس گزارش نشریه Forbes، صنایع الکترونیک، خودروسازی و پتروشیمی در حال حاضر بهترین صنایع موجود در اقتصاد ترکیه هستند. در ادامه بعضی از این ایده ها را که با میزان معقول سرمایه، قابل اجرا هستند با هم بررسی می کنیم.

ترکیه

ترکیه همسایه ی غربی ایران و در تلاقی قاره ی اروپا و آسیا واقع شده است و یک کشور اوراسیایی محسوب می شود.مهم ترین شهرترکیه استانبول و پایتخت آن انکارا است.این کشور یک منطقه ی با ارزش فرهنگی و اقتصادی است. صنعت گردشگری بیش از هر چیز دیگری در ترکیه رونق دارد. زبان رسمی ترکیه ترکی است که اندکی با ترکی آذربایجان تفاوت دارد با این حال فراگیری آن برای ایرانیان چندان سخت به نظر نمی رسد. زبان های رایج دیگر ترکیه عبارت از کردی و آذربایجانی است. تعداد مسلمانان سنی در این کشور بسیار زیاد است بنابراین فرهنگ آن آمیخته ای از فرهنگ اسلامی و اروپایی است. می توان گفت از نظر فرهنگی به ایران شباهت محسوسی دارد.

اجازه ی کار در ترکیه

شما برای کار درترکیه قبل از هرچیز به اجازه ی کار نیاز دارید. اگر دنبال کار موقت تابستانی هستید یا قصد فروش کالای خاصی را دارید یا حتی می خواهید در یک شرکت استخدام شوید باید کارت اجازه ی کار درترکیه را داشته باشید. دو راه برای اخذ کارت اجازه ی کار وجود دارد.

روش اول:

باید یک کارفرما شما را در وزارت کارو امور اجتماعی ترکیه تایید کند یا به صورت مستقیم از طریق سفارت ترکیه اقدام کند تا به شما اجازه ی کار بدهند. در صورتی که بدین شکل به شما کارت اجازه ی کار بدهند شما اجازه دارید با همان کارفرما برای حرفه ی مشخص شده و در مکان معین مشغول به کار شوید.معمولا این اجازه ی کار یکساله است و بعد از یکسال با توافق طرفین می تواند تا سه سال دیگر تمدید شود.

روش دوم:

در روش دوم شما از طریق ثبت شرکت درخواست اجازه ی کار می کنید.ابتدا یکساله سپس دو ساله و بعد از آن اجازه ی کار سه ساله ترکیه می توانید دریافت کنید.

در صورتی که پنج سال متوالی موفق به دریافت اجازه ی کار شوید و در طول پنج سال کمتر از شش ماه خارج ازترکیه بوده باشید می توانید درخواست پاسپورت ترکیه نمایید.

فعالیت در حرفه های زیر در ترکیه به صورت مستقیم ممنوع است:

نوشته های مشابه

داروخانه، دندانپزشکی، پزشکی، دامپزشکی ، محضر و ناخدا کشتی

چه شغل هایی راحت ویزای کار ترکیه را دریافت می کنند؟

سطح بیکاری برای جوانان تقریبا درترکیه بالاست و همین موضوع دریافت ویزای کار را برای خارجیان قدری سخت تر می کند زیرا به هرحال اولویت استخدام با مردم همان کشور است. اما اگر مهارت شما مورد نیاز باشد گرفتن کارت اجازه برای شما راحت تر است.شغل هایی مانند:

  1. معلم زبان فرانسه و آلمانی
  2. پرستار کودک
  3. کارگر فصلی هتل
  4. رسپشن هتل که به چند زبان مسلط است
  5. جوشکاری زیر دریا
  6. برنامه نویس حرفه ای شانس بیشتری برای دریافت راحت کارت اجازه ی کار دارند.

شرایط کسب و کار در ترکیه

شرایط کسب و کار در ترکیه با ایران و کشورهای دیگر متفاوت میباشد و قابل مقایسه نیست
برای شروع هر نوع کسب و کار کوچک یا بزرگ درترکیه شما نیاز به مشاورینی اگاه ، امین و با تجربه دارید تا قبل از اقدام به شروع فعالیت، آنالیز دقیقی از فعالیت مورد نظر شما از قبیل برآورد هزینه شروع کار ،هزینه کار در یکسال، سود تقریبی در یکسال، مصرف کار در یکسال ( بیمه،انواع، مالیات، هزینه های پنهان شرکت ) برنامه بازار یابی حرفه شما، قوانین و یا محدودیتهای حرفه مورد نظر، در صورت امکان تشویقی ها و معافیتهای حرفه شما و…. به شما ارائه کند.

نکته آخر این که حتما قبل از مهاجرت تحقیقات کامل وبرنامه ریزی صحیح و دقیقی برای آن داشته باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا