بورس و فارکسمقالات آموزشی

پول هوشمند چیست؟ تشخیص ورود پول هوشمند به بورس

پول هوشمند به انگلیسی (Smart Money) به سرمایه‌ای گفته می‌شود که توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری، خبره‌های بازار و سایر متخصصان مالی اداره می‌شود. پول هوشمند یکی از اصطلاحاتی است که امروزه برای سرمایه گذاران خرد بازار از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا جریان نقدینگی پول هوشمند در بازار های سرمایه نقش بسیاری در بازدهی آنها دارد.

پول هوشمند چیست؟

پول هوشمند اصطلاحی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی از آن برای توصیف جهت سرمایه گذاری سرمایه گذاران کلان استفاده می کنند. پول هوشمند معمولاً توسط سرمایه گذاران بزرگ بازار به آن تزریق می شود و یا از آن خارج می شود و باعث جهت گیری دستوری بازار مذکور می شود.

پول هوشمند اصطلاحی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی از آن برای توصیف جهت سرمایه گذاری سرمایه گذاران کلان استفاده می کنند. پول هوشمند معمولاً توسط سرمایه گذاران بزرگ بازار به آن تزریق می شود و یا از آن خارج می شود و باعث جهت گیری دستوری بازار مذکور می شود.

به عنوان مثال وقتی یک امیدواری بزرگ در بازار سرمایه شکل بگیرد، پول هوشمند زودتر از سهامداران عادی به بازار سرمایه یا سهمی خاص وارد می شود چرا که از سود احتمالی در آینده نزدیک، اطمینان دارد. پول هوشمند به این دلیل هوشمند نام گرفته است که با هوشیاری و دلیل محکم جریان پیدا می کند و توسط افراد آگاه و هوشیار کنترل می شود برای همین کمتر خطا می کند و در اکثر مواقع به درستی سرمایه گذاری می شود.

شاخص پول هوشمند SMI می باشد.

ورود و خروج پول هوشمند به بازار بورس

به طور کلی هر بخشی از اقتصاد یک ناظر دارد و بعضاً ناظر نیز با توجه به شرایط موجود در بازار تصمیم به ورود یا خروج بخشی از نقدینگی یا همان پول هوشمند می گیرد و اتفاقی که در این شرایط رخ می دهد این است که سهامداران خرد پس از چند روز متوجه جریان ورود یا خروج پول هوشمند از بازار یا سهم خاص می شوند. در بازار سرمایه با ورود پول هوشمند می توان هدف گذاری جدید برای سهم مورد نظر متصور بود. با افزایش این هیجانات و خریدهای بالای سهم، قیمت افزایش می‌یابد و در نتیجه سهم رشد زیادی را تجربه می‌کند.

پس از گذشت مدت‌زمانی از رشد قیمت سهام، همان سهامداران عمده با همان سرعتی که وارد بازار شدند و قیمت سهم را افزایش دادند و به سود مدنظر خود دست یافتند، با همان سرعت از سهم خارج شده و شروع به فروش سهام می‌کنند.

بدین ترتیب پول هوشمند از سهم خارج می‌شود و قیمت آن به‌تدریج کاهش می‌یابد. بسیاری از سهامداران از ورود و خروج پول هوشمند به سهم اطلاعی ندارند و ریزش های سهم را اصلاح تصور می کنند، انتظار رشد قیمتی پس از هر ریزش و اصلاح را دارند اما ممکن است این اصلاح هرگز بازگشتی در پی نداشته باشد و سهامداران خرد متضرر می شوند و زمان را در سرمایه گذاری خود از دست داده و فرصت های سرمایه گذاری بهتر را از دست می دهند.

تشخیص ورود و خروج پول هوشمند

یکی از مهم‌ترین عواملی که به‌واسطه آن می‌توان وجود پول هوشمند را تشخیص داد، حجم معاملات است. با در نظر گرفتن حجم معاملات می‌توان ورود یا خروج پوله هوشمند را به یک سهم یا صنعت تا حدودی تشخیص داد. حجم معاملات درواقع میزان معاملات انجام‌شده در دوره‌ای مشخص از زمان (روزانه، هفتگی، ماهانه و …) است که در نمودار میله‌ای یک سهم قابل‌مشاهده است. با رصد حجم معاملات همراه با قیمت، تحلیلگران می‌توانند جهت حرکت بازار را تشخیص دهند. برخی از تحلیلگران معتقدند که روند قیمت از روند حجم معاملات عقب‌تر است. بدین معنی که روندهای صعودی و نزولی را می‌توان قبل از مشخص شدن روندهای برگشتی قیمت، در حجم معاملات مشاهده کرد.

بر اساس یکی از اصول رایج در بازار بورس وال‌استریت، حجم معاملات تغییرات قیمت را به وجود می‌آورد. حجم معاملات در بازارهای پررونق، نسبتاً سنگین و در بازارهای راکد، نسبتاً سبک است؛ اما بااین‌حال نمی‌توان گفت تنها حجم معاملات به‌طور دقیق این موضوع را مشخص کند. تشخیص ورود پول هوشمند نیاز به دانش کافی و تجربه و شناخت سهم دارد. بر اساس تجربه می‌توان بیان کرد چنانچه حجم معاملات یک سهم در زمان عدم وجود تقاضای آن به‌یک‌باره به میزان زیادی افزایش یابد، یکی از نشانه‌های ورود پوله هوشمند است.

در مقابل کاهش شدید و فروش سنگین یک سهم به‌یک‌باره را می‌توان خروج پول هوشمند از آن در نظر گرفت؛ بنابراین خرید و فروش حجم بالای یک سهم در زمان کوتاه و به‌یک‌باره را می‌تواند از نشانه‌های وجود پول هوشمند در سهم باشد

پول نادان چیست؟

در مقابل پول هوشمند پول نادان وجود دارد که توسط افراد نا آگاه و بدون سواد مالی و کم تجربه سرمایه گذاری می شود. جریان پول نادان معمولا به موفقیت ختم نمی شود مگر به اتفاق و شانس، ما همچنین باید پول نادان و رفتار آن را هم بشناسیم تا توسط آن فریب نخوریم و متحمل ضرر نشویم.

نکته

  • فرض کنید پول هوشمندی که بار ها و بار ها توسط افراد حرفه ای افزایش پیدا کرده و پول نادان توسط افراد کم تجربه از دست رفته و کاهش یافته. قاعدتا پوله هوشمند در حجم بیشتر و گسترده تری وارد بازار می شود که یکی از نشانه های شناسایی پوله هوشمند می باشد.
  • پول نادان نیز همانند پول هوشمند دارای چرخه و جریان است که. در ادامه توضیح خواهیم داد.
  • افراد دارای پوله هوشمند برندگان و افراد دارای پول نادان بازنده یک  بازی مالی می شوند. در واقع خود این پوله هوشمند است که بازی مالی را شروع و مدیریت می کند و افراد نا آگاه در این بازی فریب می خورند و پول خود را از دست می دهند.

تفاوت میان پول هوشمند و پول نادان

  1. پول هوشمند در اختیار افراد خبره و آگاه می باشد اما با پول نادان در اختیار افراد با سواد مالی کم است
  2. پوله هوشمند در حجم گسترده تری جریان پیدا می کند
  3. پوله هوشمند می داند در کجا و چه زمانی وارد شود اما پول نادان نمی داند باید چکار کند و سر در گم است و در نهایت در زمان اشتباهی در بازار اشتباهی وارد می شود برای همین از بین میرود.
  4. صاحبان پوله هوشمند برندگان و صاحبان پول نادان بازندگان هستند این خود افراد هستند که پول خود را به صورت هوشمند و یا نادان مدیریت می کنند.

پول هوشمند چه زمانی وارد بازار می شود و چه کسانی از آن منتفع می شوند

  1. زمانی که وضعیت بازار نامساعد است و همه اظهار نا امیدی میکنند و به نوعی فشار فروش در سهم بالا می باشد و تقاضایی برای سهام شرکت ها وجود ندارد آنجاست که پوله هوشمند می تواند وارد بازار شود و آرام آرام شروع به خرید سهام کند و بعد از حمع آوری سهم، اقدام به افزایش قیمت سهم می کنند.
  2. جایی که قیمت ها به پایین ترین حد خود رسیده و اصطلاحا قیمت ها کف می باشند

در این هنگام بازیگران اصلی سهم تحت عنوان سرمایه نهادی وارد بازار می شوند و شروع به خرید سهام شرکت ها می کنند و یک موج قوی را در سهام شرکت ها ایجاد میکنند. زمانی که قیمت ها حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد در بازیگران ثانویه و خرد بازار هیجان زیادی برای خرید سهام ایجاد می شود تا از رالی ایجاد شده در بازار جا نمانند.

این زمان همان زمانی می باشد که اخبار و شایعات بازار حسابی داغ و بهترین خبرهایی که در صنعت وجود دارد شکوفا می شود و اینجاست که هدف گذاری در خصوص قیمت سهم بسیار افزایش یافته و به محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد می رسد و همه سرمایه گذاران از رشد قیمت سهام صحبت می کنند.

بعد از یک رشد خوب در قیمت سهام،پول هوشمند شروع به خروج از سهم میکند و این فرایند طی چند روز ادامه دارد و به همین دلیل ریزش قیمت ها در این نوع سرمایه گذاری سریع می باشد و سرمایه گذاران ثانویه و خرد که در قسمت بالا در خصوص ان صحبت شد آخرین بازندگان سهم می باشند.

معمولا این سرمایه گذاران متوجه خروج پول بعد از رشد قیمتی نمی شوند و از آنجایی که حجم هم در ریزش های قیمتی بالا می باشد پیش خود می گویند که ” حجم ها بالاست و به نظر این اصلاح قیمتی می باشد و انتظار رشد قیمت سهم در آینده وجود دارد” در صورتی که این تفکر اشتباه می باشد و کاهش قیمت به همراه حجم های سنگین در واقع قسمتی از بازی می باشد که بخشی از رویه ورود و خروج پول هوشمند می باشد.

در نظر گرفتن مقیاس پول هوشمند

سرمایه‌گذارانی مانند “وارن بافت” که دنبال‌کنندگان فراوان دارند، قطعا به عنوان پوله هوشمند در نظر گرفته می‌شوند، اما مقیاس و بزرگی معاملات آنها همیشه در نظر گرفته نمی‌شود. وقتی موجودی نقد شرکت برکشایر هاثوی شروع به انباشته شدن می‌کند، قطعا به معنی این است که وارن بافت هیچ فرصتی برای سرمایه‌گذاری در بازار نیافته است.

مهمترین نکته برای سرمایه‌گذاران خرد، این است که افرادی مانند وارن بافت در مقیاس‌های مختلفی کار می‌کنند، بنابراین به طور مثال یک سرمایه‌گذاری 250 هزار دلاری در مقایسه با سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری چیز قابل توجهی نیست. به همین خاطر افرادی مانند وارن بافت، به جای اینکه در یک موقعیت معاملاتی قرار گیرند، یک شرکت را خیلی سریع خریداری می‌کنند. زیرا برای اینکه یک معامله روی کل پرتفوی او تاثیر داشته باشد، باید در مقیاس بزرگ انجام گیرد.

بنابراین وقتی پول هوشمند بطور ساکن مانده و برای یک سرمایه‌گذاری اختصاص داده نشده است، صرفا به معنای این نیست که هیچ فرصتی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، زیرا این پول شاید آنقدر بزرگ باشد که مدیر سرمایه‌گذاری نتواند آنرا در شرکت‌های متوسط و کوچک سرمایه‌گذاری کند.

نتیجه گیری

پس در نتیجه می توان گفت که پول هوشمند زمانی وارد بازار می شود که قیمت یک سهم در پایین ترین حد خود باشد و بسیاری از افراد به این سهم برای افزایش قیمت و رشد آن امیدی نداشته باشند. در نتیجه سرمایه گذاران تقاضایی برای خرید این سهم در بازار ندارند.

در چنین شرایطی پوله هوشمند وارد بازار سهم می شود تا تقاضا برای خرید سهم ایجاد کند و قیمت سهم رو به رشد برود. همان طور که مشخص است، هدف اصلی ورود پوله هوشمند، تاثیر گذاشتن روی قیمت سهم در بازار است. بدین صورت که با افزایش خرید سهم، سهام رو به افزایش پیدا می کند و سرمایه گذاران در قیمت پایین سهم را خریداری می کنند و در قیمت های بالا به فروش می رسانند که سبب سودآوری می شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا