مشاغل خانگیاشتغالزایی

پرورش زالو در منزل با سرمایه کم اما سود زیاد

پرورش زالو در منزل : با توجه به با اهمیت شدن پرورش زالوی طبی در چندین سال اخیر در ایران و دنیا، پرورش زالو علاقه مندان بسیاری را به خود جذب کرده است و دلیل این جذابیت بازگشت سرمایه بسیار مناسب و بازار فروش بکر زالو میباشد. تکثیر و پرورش زالو یکی از فعالیت هایی است که در منازل مسکونی قابل انجام است و این امر علاوه بر ایجاد اشتغال، کمک بسزایی در ایجاد درآمد برای خانوارها دارد و توسعه این صنعت را رونق می بخشد.

این کار در مرحله اول سرمایه چندانی لازم ندارد و با یک سرمایه پنج میلیون تومانی و داخل خانه هم می‌توان کار را شروع کرد. اما در عوض به تخصص زیادی نیازمند است؛ پس اگر اولین بار است که سراغ این حرفه می‌روید، حتما با افراد باتجربه در این حیطه مشورت کنید.

پرورش زالو طبی در خانه

در روش پرورش لارو زالو به صورت خانگی می توان با سرمایه کم، درآمد بسیار مناسبی را در مدت شش ماه بدست آورد. به فرض مثال با یک سرمایه کم و یک فضای کوچک به راحتی می‌توان با قراردادن وسایلی همچون یخچال و ظروف پلاستیکی و غیره و مقداری لارو در ماههای خرداد و تیر (پایین ترین قیمت خود را به علت وفور صید در طبیعت دارا میباشند) و فروش آن در ماه های آبان، آذر و دی با قیمت نرمال به سود مناسبی دست پیدا کرد که نسبت به سرمایه‌گذاری و وقت قرار داده شده توجیه بسیار مناسبی را دارا می‌باشد.

برای تهیه ی لارو زالو حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید . لاروها در حکم سرمایه ی شما هستند پس باید در تهیه ی آن ها دقت کنید . مانند هرچیز دیگری ، زالوها نیز گونه های مختلفی دارند اعم از سمی ، غیربهداشتی ، پزشکی و طبی و… شما برای کار خود به گونه ی پزشکی و طبی نیاز دارید بعد از بزرگ شدن لاروها ، زالوهایتان را می توانید مراکز حجامت بفروشید.

راه و روش پرورش زالو در خانه

در روش خانگی به راحتی می‌توان در گل همراه زالو، زالو را در یخچال در دمای ۷ درجه سانتیگراد بیش از یک ماه نگهداری نمود بدون اینکه هیچ گونه آسیبی به زالو و قدرت مکندگی آنها وارد گردد. البته شایان ذکر است پس از گذشت مدت زمان یک ماه حتماً گل تعویض گردد زیرا زالو به خاطر پوست اندازی که دارند به نوعی از خود لعاب پس می‌زنند که باعث از بین رفتن شرایط مناسب نگهداری زالو در آن بستر می‌گردد. هم چنین رطوبت گل در گونی نخی که در آن گزارده می‌شود باید به نحوی باشد که آب از گونی چکه ننماید و همچنین گونی خشک نباشد.

مراحل پرورش زالو

— برای پرورش و تولید زالوی طبی در منزل نیاز به فضای کمی است و حتی 10 متر فضا نیز برای این کار کفایت میکند. به طور معمول 12 ماه زمان کل دوره پرورش زالوها میباشد و در تابستان زالوها شروع به تکثیر میکنند.

— برای پرورش زالو در خانه شما نیاز به یک مخزن کوچک که میتواند یه ظرف آکورایوم یا وان و ظروف پلاستیکی بزرگ باشد دارید. توصیه ما به شما استفاده از ظروف شفاف است تا بتوانید محل زندگی زالوها را مشاهده و از هر گونه تغییر وضعیت آنها مطلع باشید. ابعاد مخزن بستگی به اندازه و تعداد زالو دارد مثلاً برای 1000 عدد لارو زالو می‌توان مخزن ۵ لیتری در نظر گرفت.

— لازم به ذکر است مخزن انتخابی بایستی حتما درب‌دار باشد تا امکان خروج زالوها از مخزن وجود نداشته باشد، همچنین شما میتوانید از مقداری پارچه کتان و محکم کردن آن با لاستیک برای پوشاندن سر ظرف استفاده کنید.

— برای ادامه کار شما به مقداری خزه و جلبک نیاز دارید که میتوانید آن را از گل فروشی تهیه کنید و اگر در مناطق با آب و هوای مرطوب هستید مقداری خزه را از پای درختان و طبیعت جمع آوری کنید.

— دقت کنید! برای پرورش زالو در منزل حتما لارو زالو را از مراکز مطمئن و مورد تایید مصارف پزشکی تهیه کنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید.

— توجه داشته باشید، قبل از پرورش زالوها لازم است، لارو را در یک دوره حداقل 2 ساله قبل از پرورش نزد خود نگه دارید. زالو برای رسیدن به بلوغ جنسی به 2 تا 3 سال زمان نیاز دارد.

— زالو ها را به صورت جفت در یک ظرف یا استخر کم عمق یا آکواریم با 1 لیتر آب با لایه‌ای از خزه در پایین به طوری که سطح خزه شیب دار باشد و یک سمت آن درون آب و سمت دیگر در بیرون آب باشد، قرار دهید. در مورد انتخاب جنسیت زالوها نگران نباشید، چون زالوها دو جنسه هستند.

— ذکر این نکته ضروری است که آب باید بدون کلر باشد. پس اجازه دهید آب 24 ساعت بماند تا کلر آن خارج شود و یا از محلولهای ضد کلر آب که در آکورایوم فروشی ها هست استفاده کنید.

— بهترین دمای آب برای پرورش زالو در خانه بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد است.

— زالو ها را هر 20 روز تغذیه کنید. برای تغذیه زالوها باید از خون پستاندار استفاده کرد؛ مراقب باشید حتما باید از خون پستاندار استفاده کنید وگرنه دچار مشکل خواهید شد. خون کله پاچه گاو بهترین منبع تغذیه زالو ها هستند.

— زالوها را برای مدت یک ماه در کنار هم نگهداری کنید تا امکان تولید مثل فراهم گردد. در این مدت زالوها بر روی سطح آب و روی خزه ها پیله میبافند. این کار می تواند تا تولید زالو های بچه از 1 تا 9 ماه بسته به زمان دریافت اسپرم توسط زالوهای مادر به طول بیانجامد.

— به طور کلی زالو های بالغ معمولا بین 1 تا 5 پیله تولید می کنند که هر پیله می تواند تا 30 عدد زالو تولید کند ولی به طور معمول این تعداد 15عدد برای هر پیله است.

— زمان خارج شدن زالوها از داخل پیله، 3 تا 5 هفته طول خواهد کشید. زالوها برای رشد کامل و رسیدن به مصارف درمانی به دو سال زمان نیاز دارند.

اگر سرمایه لازم برای احداث مزرعه پرورش زالو را دارید: طرح توجیهی پرورش زالو را بخوانید.

مصارف زالو

با توجه به مطالعات انجام شده، زالو ها در مصارف بهداشتی و تهیه لوازم آرایشی به کار می روند. در درمان های سنتی، در نتیجه مکیدن خون بیمار توسط زالو، فرد از درد مفاصل، سر درد و .. رهایی پیدا می کند. روغن زالو هم به عنوان یک ماده ی افزایش دهنده توانایی جنسی مردان، شناخته شده است. در هند، روغن زالو به عنوان یک ماده موثر در جلوگیری از ریزش مو استفاده می شود. این ماده در حال حاضر در امریکا و بسیاری از کشورها برای اهداف درمانی استفاده می شود. برای جلوگیری از گسترش هر نوع بیماری، زالوها فقط بر روی همان بیمار مورد استفاده قرار می گیرند.

پرورش زالو در چه مناطقی از کشور قابل انجام است؟

چون پرورش زالو در محیط سربسته انجام می شود و دمای داخل محیط با وسایل سرمایشی و گرمایشی همیشه کنترل می شود بنابراین در تمام مناطق کشور قابل اجرا می باشد.

آیا می توان در محیط باز کار کرد؟

کار پرورش زالو فقط در شمال کشور به روش روباز امکان پذیر است.

برای کار پرورش زالو روزانه چه میزان وقت باید گذاشت؟

روزانه دو ساعت زمان نیاز هست که این زمان صرف تعویض آب و نظارت و نوشتن گزارش کار می شود.

سایر نکات مهم در پرورش زالو طبی

با توجه به زندگی گروهی زالوها، لازم است از هر گونه عوامل بیماری زا اجتناب کنید چرا که با کوچکترین بیماری ۱۰۰۰ زالو درگیر می شوند و ۱۰۰۰ زالو ضرر می کنید .

برای پرورش زالو در منزل، می‌توانید زالوها را در گل همراه زالو، در یخچال و در دمای ۷ درجه سانتیگراد بیش از یک ماه نگهداری کنید، بدون اینکه هیچ‌گونه آسیبی به زالو و قدرت مکندگی آنها وارد شود. البته توجه داشته باشید، لازم است پس از گذشت مدت زمان یک ماه حتماً گل تعویض گردد زیرا زالو به خاطر پوست اندازی که دارند به نوعی از خود لعاب پس می زنند که باعث از بین رفتن شرایط مناسب نگهداری زالو در آن بستر می‌گردد.

توصیه آخر اینکه بهتر است برای شروع پرورش زالو در منزل از تجربیات افرادی که این مسیر را طی کرده اند استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا