ارز دیجیتال و کریپتومقالات آموزشی

کاردانو چیست؟ همه چیز درباره Cardano

کاردانو (Cardano) یک پلت فرم محاسباتی توزیع شده در بلاک چین برای اجرای ارز رمزنگاری آدا (Ada) است.

کاردانو یک پروژه مبتنی بر بلاکچین است که توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، یکی از بنیانگذاران اتریوم بنیان نهاده شد تا «ارایه یک اکوسیستم متعادلتر و پایدارتر» برای کریپتوکارنسیها باشد.

نام: Cardano
نماد: ₳
نماد معاملاتی: ADA
قابلیت استخراج: ندارد
الگوریتم رمز نگاری: Ouroboros
وبسایت رسمی: www.cardano.org

کاردانو Cardano چیست؟

کاردانو اولین پروژه مبتنی بر بلاک چین است که با فلسفه علمی و بر اساس تحقیقات دانشمندان و داوری همتای این حوزه طراحی شده است. این شبکه و ارز آن (Ada)، در 15 دسامبر 2017 ( 24 آذر 1396) رسما به بازار عرضه شد. Cardano با استفاده از Haskell، که یک زبان برنامه نویسی با درجه بالایی از تحمل خطا است ساخته شده.

براساس وبسایت، ADA تنها توکنی است که با یک فلسفه علمی و رویکرد تحقیقاتی ایجاد شده است. بلاکچین منبع باز این ارز، توسط دانشمندان و برنامهنویسان در دانشگاه تحت یک فرآیند دقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

کاردانو برای استخراج از الگوریتم اثبات سهام به جای اثبات کار استفاده میکند.

کاردانو توسط Charles Hoskinson یکی از بنیانگذاران بلاک چین اتریوم ساخته شده است. به همین دلیل که کاردانو قصد دارد نسخه پیشرفتهتر و بهتر از اتریوم باشد نام الگوریتم آن را Ouroboros گذاشتهاند که نشانهای اساطیری به معنای پیشرفت است. کاردانو به دنبال یک عملکرد قویتر در کنار نرخ کارمزد کمتر است.

کارمزد در ارز دیجیتال کاردانو

در واقع این مقدارکارمزد بر اساس فرمول زیر محاسبه می شود :

کارمزد = a+b*c . در این فرمول a و b دو مقدار ثابت هستند که در حال حاضر مقدار آن ها بر اساس توکن ADA به صورت زیر است :

a = 0.155381 ADA

b = 0.000043946 ADA/Byte

c در واقع نماینگر مقدار هزینه ای است که بر اساس بایت شما می خواهید انتقال دهید. بنابراین بر اساس فرمولی که ارائه شد، هر معامله ای که توسط ارز دیجیتال کاردانو انجام می شود حداقل دارای کارمزد 0.155381 ADA است. که به ازای هر بایت، مقدار 0.000043946 به آن اضافه می شود. شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که چرا کارمزد این ارز از این فرمول محاسبه می شود. در واقع مقدار ثابتی که در نظر گرفته شده است به این دلیل است که اگر کسی می خواهد به کیف پول های این ارز حمله کند، این مقدار از کیف پولش کم شود و همین موضوع باعث شود که جلوی میلیون ها حمله سایبری گرفته شود. پارامتر دیگر که در واقع در موجودی شما ضرب می شود مقدار واقعی است که شما باید برای کارمزد بپردازید. در واقع هرچه که موجودی کیف پول شما بیشتر باشد مموری و فضای بیشتری برای نگهداری داده های شما به صورت امن استفاده می شود. بنابراین می توان یکی دیگر از علت های موفقیت این ارز را این موضوع دانست که کارمزد متغیر با موجودی شماست که باعث می شود معملات به صورت عادلانه تری انجام گیرند.

کاردانو، کامل تر از بیت کوین و اتریوم

سال 2015 پروژه کاردانو استارت خورد و به مدت دو سال به منظور یافتن راه حل هایی برای مشکلات اتریوم و بیت کوین ، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. کاردانو توانست با ایجاد فرایندهای جدید در تایید تراکنش مسئله مقیاس پذیری در بیت کوین و قراردادهای هوشمند در اتریوم را حل کند.

شبکه کاردانو که آن را نسل سوم ارزهای دیجیتال مینامند، با خط مشی مشخص،امکان استفاده بهتر از قراردادهای هوشمند را فراهم می کند. در شبکه کاردانو به دلیل ماهیت فنی شبکه و برنامه نویسی، بیشتر ICO ها و پروژه های بی ارزش و غیر هدفمند، قابل اجرا نیستند.

در کاردانو سرعت تراکنش ها بالا و کارمزد خیلی کمی اخذ می شود. این شبکه با طراحی لایه لایه ، امکان ارائه قابلیت های جدید در بلاک چین را فراهم کرده است. برنامه نویسان می توانند در صورت داشتن ایده ای هدفمند، برنامه های غیرمتمرکز خود را با آزادی کامل روی این شبکه پیاده سازی کنند. اگرچه اتریوم هم در حال توسعه شبکه است اما کاردانو می تواند یک رقیب بسیار جدی برای آن باشد.

هدف پلتفرم کاردانو

این پلتفرم با هدف اجرای قراردادهای هوشمند، برنامه های غیر متمرکز، زنجیره های جانبی، محاسبات چند جانبه و فراداده ها توسط شرکت توسعه بلاک چین به نام (Input Output Hong Kong (IOHK ایجاد شده که توسط Charles Hoskinson، بنیانگذار سابق BitShares و Ethereum، رهبری می شود.

سه سازمان از بلاک چین Cardano را پشتیبانی می کنند
شرکت IOHK (Input Output Hong Kong): یک شرکت علمی و مهندسی که برای ساخت ، طراحی و نگهداری پروژه اصلی خود –کاردانو- تا سال 2020 قرارداد بسته است.
بنیاد کاردانو (The Cardano foundation) : یک نهاد غیرانتفاعی است که از فناوری پروتکل محافظت می کند و همچنین استاندارد سازی و ارتقاء آن را نیز بر عهده دارد.
شرکت Emurgo : یک شرکت ژاپنی است که بر توسعه کاربرد تجاری فناوری بلاک چین تمرکز دارد.
پلتفرم کاردانو از دو لایه تشکیل شده است
1) لایه اول، لایه توافق کاردانو [Cardano Settlement Layer (CSL)] : در این لایه اطلاعات مربوط به معاملات منتقل می شود، شامل مبلغ ، پرداخت کننده، گیرنده و زمان انتقال. در این لایه توکن پلتفرم کاردانو یعنی ADA نیز قابل تبادل و انتقال است.

2) لایه دوم، لایه کنترل [Cardano Control Layer (CCL)]، یا لایه محاسباتی [Cardano Computation Layer (CCL)] : این لایه داده های حساب را پردازش می کند. این شامل اطلاعاتی است که در یک قرارداد هوشمند ذخیره می شود، و البته مشخصات دیجیتالی را نیز در بر می گیرد. ساختار سلسله مراتبی کاردانو تضمین می کند که این لایه می تواند به عنوان واسطه مبادله و همچنین برای ایجاد قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار گیرد.

توکن ADA

هر پروژه بلاک چین دارای نشان است که معمولا به عنوان یک ارز رمزنگاری شناخته می شود. آدا ADA ارز دیجیتال بلاک چین در Cardano است. با آدا، می توان نسبت به پرداخت هزینه برای یک کالا یا خدمات، سپرده پول در یک مبادله یا یک برنامه اقدام کرد.

استخراج کاردانو
استخراج Cardano اثبات سهام است و قابلیت ماین کردن ندارد. یعنی چندین میلیارد از این ارز قبلاً ماین شده و رفته رفته به کسانی که کاردانو بخرند و در کلاینت اصلیش واریز کنند به نسبت سرمایه خود، کاردانو دریافت میکند.

اثبات انجام کار (Proof of Work) چیست؟

اثبات کار در شبکه ارزهای دیجیتال با بلاک چین جدا، مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و … یک پروتکل امنیتی است که با هدف بازدارنگی از حملات سایبری مانند حملات دیداس طراحی شده است. در این حملات که یک یا چند کامپیوتر اصلی مورد تهاجم قرار میگیرند، با ارسال درخواست های تقلبی و حملات گسترده، شبکه از دسترس خارج می شود. طبق این پروتکل ماینرها با در اختیار قراردادن کامپیوتر خود برای شبکه، نسبت به انجام کاری که انجام می دهند کوین جدید استخراج می شود و به ماینرها تعلق می گیرد.

مفهوم اثبات انجام کار حتی قبل از بیت کوین هم مورد استفاده قرار میگرفت، اما ساتوشی ناکاموتو ناشناس از این تکنیک در ارز دیجیتال انقلابی خود استفاده کرد که باعث تغییر شکل روش های معمالات سنتی شد.

اثبات سهام چیست؟

اثبات سهام راه متفاوتی برای اعتبارسنجی تراکنش ها با استفاده از توافق جمعی است.

این هم یک الگوریتم است. هدف آن با اثبات کار مشابه و نحوه انجام آن کاملا متفاوت است.

ایده اثبات سهام برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ در انجمن جهانی بیت کوین تاک مطرح شد. در سال ۲۰۱۲، برای اولین بار در ارز Peercoin از آن استفاده شد و بعد از آن ارزهای دیگری مثل Nxt و Blackcoin از این شیوه بهره بردند.

بر خلاف الگوریتم اثبات کار، که در آن ماینرها با حل مسائل ریاضی پاداش می گیرند، در اثبات سهام ماینر یک بلاک به طور قطعی انتخاب می شود و هر کسی نسبت به دارایی خود از آن ارز در نگهداری شبکه شریک میشود.

کیف پول کاردانو

با توجه به اینکه فقط حدود یک ماه از معرفی کاردانو میگذرد، فقط یک کیف پول رسمی برای آن وجود دارد. کیف پول رسمی کاردانو، کیف پول دسکتاپ DAEDLUS است. این کیف پول کاملا غیرمتمرکز و امن، برای سیستم عامل های ویندوز و مک قابل اجراست. توسعه دهندگان کاردانو اعلام کرده اند که به زودی این کیف پول را برای سیستم عامل های اندروید و IOS نیز،ارائه خواهند داد. پس از دانلود و نصب کیف پول، برای آپدیت آن با شبکه باید مدتی منتظر بمانید. این کیف پول در حال ارتقاست بنابراین امکان یک سری مشکلات جزئی وجود دارد.

آدرس کیف پول: daedaluswallet.io

خرید و فروش کاردانو

سکه آدا (Ada) در صرافی های اصلی و معتبر ارزعای دیجیتال، خرید و فروش میشود.

به دلیل تحریم های ایران و ریسک های بالا صرافی های آمریکایی، در وضعیت فعلی بهترین سایت برای خرید کاردانو، صرافی چینی بایننس (Binance.com) است.

صرافی های پشتیبانی کننده: Binance, Bittrex, Coinnest, Gate.io, Mr. Exchange و..

مزایای کاردانو

تیم توسعه و پشتیبانی عالی. بنیانگذار کاردانو قبلاً نقش بزرگی در پروژه های موفقی مانند BitShares و Ethereum داشته است.
کاردانو اولین شبکه بلاک چین است که از دو لایه (لایه توافق و لایه محاسباتی) استفاده می کند.
محدودیتی از لحاظ مقیاس پذیری وجود ندارد. وقتی افراد بیشتری از بلاک چین استفاده می کنند، معاملات بیشتری می توانند پردازش شوند.
کریپتوکارنسی شبکه کاردانو – ADA – امکان انجام معاملات ارزان و سریع را فراهم می کند.
ساز و کار اجماع Cardano نسبت به بلاک چین های قدیمی دارای محیطی دوستانه تر و همچنین عادلانه تر است.

معایب کاردانو

بسیاری از ادعاهایی که کاردانو مطرح می کند نظری هستند ، زیرا بلاک چین کاردانو هنوز در حال توسعه است.
سایر بلاکچین ها مانند ریپل، استلار، و NEO قادر به پردازش بیش از 1000 تراکنش در هر ثانیه هستند. در حالی که حداکثر مقیاس پذیری کاردانو در حال حاضر فقط 257 تراکنش در ثانیه است.
در مورد کیف پول رسمی کاردانو مشکلاتی وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا