حسابداری و امورمالیمقالات آموزشی

اهمیت و نقش حسابداری در موفقیت کسب و کارها و سازمان ها

قبل از این که به نقش حسابداری در میزان موفقیت کسب و کار پرداخته شود، باید با اهداف اصلی حسابداری و نقش آن در کسب و کارها آشنا شد. در واقع هدف اصلی از حسابداری برای شرکت ها و کسب و کارها ارائه و تامین اطلاعات مالی برای موسسان و مدیران شرکت ها است. این اطلاعات باید در اختیار مدیران، سرمایه گذاران و تمامی سهامداران و ذینفعان شرکت و کسب و کار مورد نظر قرار بگیرد. به صورت کلی می توان گفت حسابداری در خصوص جریان های مالی و درآمد ها، سود و زیان و موارد مالیاتی شرکت اطلاعاتی را جمع آوری و دسته بندی کرده و آن را در اختیار مدیریت قرار می دهد.

نقش حسابداری و اهمیت آن در موفقیت کسب و کار

حسابداری در شرکت ها بر اساس نوع داده ها و اطلاعاتی که جمع آوری کرده و ارائه می دهند به انواع مالی و مدیریتی تقسیم بندی می کنند. حسابداری مدیریتی در بهبود اداره کسب و کار اهمیت دارد و حسابداری مالی نیز در مورد چگونگی عملکرد مالی شرکت گزارش ارائه می دهد. با توجه به این موضوع می توان گفت که صحت اطلاعات جمع آوری شده دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد زیرا تصمیمات و رویکردهای بعدی سازمان با توجه به این اطلاعات اخذ می گردد.

حسابداری در سازمان ها با توجه به نوع داده ها و اطلاعات کسب شده به دو نوع حسابداری مدیریتی و حسابداری مالی دسته بندی می شود که هر کدام از آنها دارای جایگاه و اهمیت منحصر به فردی هستند.

خدمات حسابداری همسو با آینده نگری کسب و کار

در اختیار داشتن اطلاعات دقیق در زمینه ی دارایی، بدهی، سود، زیان و همچنین درک درست از موقعیت کنونی کسب کار در زمینه اقتصادی برای مدیران کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا داشتن چنین اطلاعات شفافی جهت گرفتن تصمیمات و برنامه ریزی های دقیق  و درست برای آینده کسب و کار لازم و ضروری می باشد. دادن این اطلاعات شفاف به مدیران جزو خدمات حسابداری محسوب می شود.

نحوه تاثیر حسابدار بر مدیریت داخلی شرکت

در موارد زیادی حسابداران شرکت می توانند بر سیستم مدیریت داخلی سازمان تاثیر گذار باشند که از جمله آنها می توان به موضوعات زیر اشاره نمود:

  • مدت زمان گذشته از حساب های دریافتی
  • گزارش هایی از میزان موجودی شرکت
  • گزارش هایی در خصوص میزان فروش ماهانه شرکت
  • گزارش هایی در خصوص وضعیت حساب های قابل پرداخت

این گزارش ها بایستی به طور دقیق و به موقع تهیه شوند که تاثیر مهمی در تهیه و تخمین میزان بودجه مورد نیاز برای آینده شرکت دارد و باعث می شود که شرایط مالی شرکت پیش بینی گردد. بنابراین می توان گفت که حسابدار های داخلی شرکت، نقش مهم و حیاتی در بهبود شرایط شرکت به عهده دارند.

خدمات حسابداری ارزیابی صحیح از پیشرفت یا پسرفت کسب و کار

گزارش های ارائه شده از سود و زیان توسط حسابدار به مدیران این امکان را می دهد، تا  عملکرد کسب و کار خود را ارزیابی کنند. و مشکلات احتمالی را بررسی و راه حل مناسب برای آن بیابند. به علاوه مقایسه گزارش های فعلی با گزارش های قبلی توسط حسابدار به مدیران کمک می کند، تا مقدار پیشرفت و یا پسرفت کسب وکار خود را ارزیابی کنند. و رویکرد های اشتباه کسب و کار خود را تغییر و یا اصلاح نمایند. ارائه این گزارش ها که توسط حسابدار انجام می گیرد. از خدمات حسابداری به شمار می رود.

اهمیت داده های حسابداری در تصمیم گیری مدیران سازمان

در راستای پیشرفت کسب و کار، دسترسی به اطلاعات و داده های مهم در مورد دارایی ها، بدهی ها، صورت سود و زیان و … از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که داشتن این دیتاها برای مدیران و سرمایه گذاران باعث می شود که از بروز هر گونه کسری بودجه و مشکل مالی در آینده جلوگیری به عمل آید.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که حسابدار و چگونگی کار آن با نرم افزار های حسابداری و همچنین بهره گیری از اسناد حسابداری، باعث می شود که اطلاعات به صورت دقیق تهیه شده و در اختیار ذی نفعان قرار گیرد.

خدمات حسابداری مانع پرداخت هزینه های اضافی

خدمات حسابداری با شناخت قوانین مالیاتی تکمیل می شود. به عبارتی حسابدار ماهر با شناخت کامل همه ی قوانین مالیاتی و در نظر گرفتن آنها و استفاده از نرم افزار های دقیق حسابداری میزان مالیات را برآورد کرده و با ارائه دقیق اظهارنامه های مالیاتی اقدام به پرداخت مالیات ها می نماید. تا کسب و کار را از ضررهای احتمالی که ناشی از دیرکرد پرداخت مالیات یا جریمه بابت اشتباه در برآورد مالیات می باشد، حفظ کند.

رسیدگی به امور مالیاتی و برآورد های آن توسط حسابدار در کسب و کار ها

مالیات کلمه‌ای است که همه را می‌ترساند!! مالیات یادآورنده‌ی استرس معمول مالی و حجم زیادی از رسیدها و صورتحساب‌های انبار شده است. اما نباید به این صورت باشد. شما می‌توانید به کمک نرم‌ افزارهای مالی و حسابداری قابل اعتماد از هر نوع استرسی رها شوید. هر شخص با راه اندازی یک کسب و کار بایستی قوانین و مقررات را نیز در نظر بگیرد یکی از این قوانین مهم، مربوط به مالیات می باشد که لازم است در خصوص ارائه اظهارنامه های مالیاتی دقت نمود.

یکی دیگر از نقش های حسابدارها در سازمان، بررسی و تجزیه و تحلیل میزان سود و زیان و امور مالیاتی سازمان ها است که این عمل توسط حسابدارها و با بهره گیری از نرم افزار های حسابداری و همچنین استاندارد های حسابداری صورت می گیرد.

مهمترین بخش امور مالیاتی شرکت هاست

دقت و وقت شناسی در انجام امور مالیاتی شرکت یکی از مهم ترین اقدامات حسابدار می باشد که باعث جلوگیری از بروز ضرر و جریمه های مالیاتی می شود. بنابراین تمامی کسب و کار ها و شرکت ها موظفند در خصوص ارائه مشخصات و صورت حساب های مالی، دقت عمل داشته باشند که جز مهمی از خدمات حسابداری به شمار می روند.

اهمیت حسابداری در برنامه ریزی برنامه های شرکت ها و تامین مالی

تمامی کسب و کار هایی که در عرصه خود موفق عمل می کنند، برای رسیدن به اهداف خود و حفظ جایگاه کسب شده، برنامه هایی را در نظر گرفته اند و به آن عمل نموده اند که این برنامه ها و طرح ها شامل موارد متعددی مانند پیش بینی جریان نقدی، برنامه ریزی برای فروش و موجودی مواد و کالا و … می باشد.

بخش حسابداری شرکت ها با کمک حسابدارهای ماهر و با تجربه می تواند داده ها و اطلاعات و تاریخچه مالی شرکت را مورد بررسی قرار داده و بر همین اساس این دیتاها را می توان برای پیش بینی مورد استفاده و تجزیه و تحلیل قرار داد و سپس به وسیله آن می توان برنامه ریزی و بودجه بندی درست را برای سازمان ایجاد نمود.

تامین بودجه یکی از کارهای مهم در تجارت ها می باشد که باعث موفقیت سازمان می گردد در این خصوص لازم است که بیلان های مالی شرکت و هزینه های صورت گرفته مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس آنها برای راه کار های تامین بودجه اقدام نمود.

نقس و اهمیت حسابدار شرکت ها در تعیین قیمت محصولات تولیدی

زمان راه اندازی و استارت یک کسب و کار در شرکت های تولیدی که دارای محصولات متفاوت و خط تولیدهای متنوعی باشد، یکی از موضوعات مهم و مورد نظر آنها تعیین هزینه تولید محصول می باشد که این موضوع نیز به حسابدار ها مربوط می شود که با توجه به ضرورت آن بایستی هزینه های تولید محصول مورد بررسی قرار گیرد.

این پیش بینی می تواند در بررسی روند تولید و همچنین بودجه ریزی برای خط تولید های شرکت بسیار حائز اهمیت باشد و سازمان را در تولید بهتر و بهینه محصولات یاری رساند که این کار باعث قیمت گذاری درست در فروش نهایی نیز می گردد. از این رو حسابدار بر اساس برآوردهای انجام شده می تواند با همکاری با تیم مدیریتی سازمان، اقدام به طراحی یک استراتژی دقیق نموده و اقدام به قیمت گذاری محصول نمایند.

اهمیت و نقش حسابدار در ارزیابی عملکرد تجاری کسب و کار ها:

حسابدارهای شرکت ها و سازمان ها مخصوصا حسابدارهای بخش مدیریت موظفند گزارش هایی را در مورد سوابق مالی شرکت آماده و برای هیئت مدیره ارائه نمایند که به مدیران در بررسی و نحوه عملکرد سازمان و همچنین تجزیه و تحلیل وضعیت کنونی کمک شایانی می نماید.

در واقع می توان گفت که گزارش های ارائه شده توسط حسابدار ها می تواند مشکلات موجود را در خصوص کسب و کار مورد نظر شناسایی نموده و بتوانند از این طریق به بهبود روند تصمیم گیری کمک نمایند. همچنین با این کار می توان به روند استخدام نیروی کار جدید و همچنین سایر تغییرات در هیئت مدیره و صاحبان سهام بهبود بخشید.

همچنین این موضوع می تواند گزارش ها را بررسی نموده و آنها را با شرایط کنونی و همچنین شرایط قبلی سازمان مقایسه نمود تا با این مقایسه و ایجاد راهکارهای درست، به تعیین بودجه و اصلاح رویکرد های اشتباه پرداخت.

مضرات عدم وجود حسابدار در کسب و کار

با توجه به موضوعاتی که مطرح شد، اهمیت و ضرورت وجود حسابدار برای هر کسب و کار نمایان شده است و می توان گفت که وجود حسابدار با تجربه و دقیق می تواند یکی از اصول اساسی برای هر کسب و کار به شمار رود که مدیران به خوبی با این لزوم و مضرات نداشتن حسابدار آشنا می باشند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مهارت های یک حسابدار موفق را به شما پیشنهاد می کنیم.

سخن پایانی

یک حسابدار با علم محاسبه صورت‌حساب سود، ترازنامه، صورت‌حساب حقوق صاحبان سهام، صورت‌حساب جریان وجوه نقد، صورت‌حساب درآمد کل و… نقش بزرگی در تصمیم‌گیری، استراتژی‌های برنامه‌ریزی، تعیین موفقیت، برآورد شکست‌ها و گفتن داستان شرکت به جهان را دارد.

در آخر، حسابداری یک فعالیت اجتماعی – حرفه ای است که شامل منابع انسانی و غیر انسانی می‌گردد و بین منابع انسانی و غیر انسانی واکنش‏های متقابلی وجود دارد. تهیه سیستم های مالی و نرم افزار حسابداری و استفاده از یک حسابدار خبره برای حتی یک کسب و کار کوچک امری ضروری است. یک مدیر می تواند همیشه قبل از اتخاذ یک تصمیم با حسابدار مشورت کند و از اوایل تصمیمش آگاه شود همواره تاکید شده است که پیشگیری بهتر از درمان است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا