طرح توجیهی و فرصت های سرمایه گذاریاشتغالزایی

طرح توجیهی پرورش زالو ، هر چهار زالو ارزش یک بشکه نفت!

ارزش هر چهار زالو معادل یک بشکه نفت اوپک است!

تجربه نشان داده است که هر چه علم و تکنولوژی پیشرفت می‌کند و زندگی‌ها ماشینی می‌شود، توجه به روش ها و سبک زندگی گذشتگان بیشتر و بیشتر می‌شود و علم پزشکی و در واقع می‌توان گفت صنعت پولساز پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل است که در عصر امروز بسیاری از مردم برای درمان بیماری‌ها به طب سنتی روی می‌آورند تا از عوارض داروهای شیمیایی در امان بمانند و همین امر طب سنتی و روش‌های درمانی آن را به یک بنگاه اقتصادی خوب تبدیل کرده است.

علاوه بر این موارد از زالو می‌توان در تولید مواد آرایشی بهداشتی استفاده کرد. با توجه به اینکه ناحیه خزری ایران بهترین زالوی جهان را دارد، طرفدارن زیادی دارد؛ پس نگران اشباع شدن بازار کار این حرفه نباشید. (به تازگی این بازار کمی اشباع شده پس قبل از ورود به این کار خوب تحقیق کنید.)

نام علمی: زالو
نام انگلیسی: Himudomedicindlis or Medicalleech
نامها در زبانهای فارسی: علق، زالو، زلو، دویچه
مزاج زالو: سرد و خشک
از بین ۶۵۰ گونه زالو تنها ۱۵ گونه از آنها کاربرد پزشکی دارند.

سلسله: حیوانات
ساخه کرم: های حلقوی
رده: بی تاران
راسته: آرواره داران
خانواده: هیرودنیدا
جنس: هیرودو
گونه: هیرودو مدیسینالیس

طرح پرورش زالو

از نظر جانورشناسی زالوها در طبقه بندی خانواده کرم‌های خاکی جای می‌گیرند. Hirudo medicinalis یا زالوی پزشکی حدود یک سانتی متر قطر داشته و طول آن به طور میانگین ۱۲ سانتی متر است. و بدن زالو حلقه حلقه بوده و از کوتیکول لزج و چسبنده‌ای پوشیده شده است و در دو انتها و به دو بادکش ختم می‌شود. دهان در بادکش قدامی قرار دارد و شامل سه ردیف فک به شکل Y می‌باشد و بادکش خلفی وظیفه نگهداری و چسبیدن زالو به میزبان را بر عهده دارد. قسمت پشت زالو معمولاً سبز تیره و دارای سه نوار قهوه‌ای رنگ در طرفین می‌باشد. این حیوانات مغز ندارند و دارای عقده‌های عصبی (گانگلیون) و مجهز به دستگاه عضلانی پرکار
و قوی هستند که از آن برای حرکت و تغذیه استفاده می‌کنند. زالوها نسبت به نور، بو، صدا، گرما و ارتعاش و لمس کردن حساس بوده و قادر به درک آنهامی باشند.

وسایلی که برای کارگاهتون نیاز دارید:

  • یک عدد پمپ آب و شیلنک جهت تعویض و شستشو
  • پمپ هوای مرکزی و لوله کشیها جهت هوادهی
  • وان، آکواریوم یا پت
  • آب سالم و آزمایش شده برای استفاده در فارم
  • دماسنج دیواری، دماسنج دیجیتال همرا با رطوبت سنج؛ دماسنج میله ای دیجیتال برای دمای آب و خون
  • پایهای فلزی برای وانها که کمی شیبدار باید باشد تا برای خروج آب از وان بمشکل برنخورید. یا قفسه در صورت کار با پت ۱۰ لیتری
  • لوله کشیهای ورودی آب به وانها و لوله کشی جهت خروج آب
  • مخزن آب جهت کلر زدایی و…
  • دستگاه سختی سنج TDS دیجیتال که میشود از کسانی که دستگاه تصفیه آب نصب میکنند خرید کرد.
  • آزمایش آب مصرفی، که در صورت نداشتن آب مناسب باید دستگاه تصفیه آب نصب کنید. اغلب نیازی نیست مگر اینکه آب خیلی خیلی مشکل داشته باشد و یا آزمایش آب را بسیار بد نشان دهد.
  • توری یا چسب آلومینیوم برای پوشاندن وانها جهت خارج نشدن زالوها

این جانوران به خاطر حالت ارتجاعی بدنشان، کاملا راحت می توانند از سوراخ های خیلی ریز هم عبور کنند پس باید درب ظرف را ببندیم و برای این که هوا بتواند وارد ظرف شود سوراخ ها باید بسیار بسیار ریز باشد تا فقط هوا وارد شود و زالو امکان خروج نداشته باشد. در محیط های بزرگ نیز نباید حوزچه ها را از آب پر کرد و یک چهارم بالای محفظه باید خالی از آب باشد.

قبل از استفاده طرح توجیهی زالو بخوانید!

اگر می خواهید پرورش زالو را آغاز کنید ابتدا بایستی پیش زمینه یا اطلاعاتی در مورد زالو داشته باشید تا بتوانید با آگاهی کامل این کسب‌وکار را شروع کنید تا در خواندن طرح توجیهی دچار سردرگمی نشوید پس لازم می دانیم قبل از دانلود طرح توجیهی پرورش زالو حتماً اطلاعات خود را افزایش داده و اگر تصمیمتان برای شروع این کسب‌وکار قطعی شد می‌توانید از این طرح استفاده کنید.

هزینه راه‌اندازی پرورش زالو

برای شروع بکار پرورش زالو لازم نیست تا با تعداد زیاد و با هزینه‌های زیاد کار خود را شروع کنید، چیزی که مهم است این است که حتی اگر سرمایه زیادی برای این کار دارید نباید در شروع کار از تعداد زیاد شروع کنید زیرا هر کسب‌وکاری سختی‌ها و مشکلاتی در اوایل کار دارد و این کسب‌وکار نیز نیاز به تجربه دارد، پس سعی کنید ابتدا با کمترین هزینه‌ای که مدنظرتان است شروع کنید و سپس اگر این کسب‌وکار برایتان سوددهی خوبی به همراه داشت آن را ارتقا دهید.

زیست شناسی زالو

از قرن های پیش در آمریکا و اروپا زالوها را به دو دسته طبی و غیر طبی تقسیم کرده اند، یعنی تا به حال بیش از ۶۰۰ گونه زالو در جهان یافت شده است که تنها ۱۵ گونه از آن را برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می دهند.

در صنعت پزشکی از دو گونه Hirudomedicinalis officinalis و Hirudomedicinalis medicinalis به علت ترکیبات خاص بزاقی استفاده بیشتری می‌شود که عملا این دو گونه تفاوت چندانی از نظر کاربرد ندارند و مصرف هردو به‌صورت یکسان استفاده میشود.

هنگامی که زالو گرسنه است شکم آن جمع شده و به هم می چسپد و در هنگام مکیدن خون حجم شکم آن افزایش می یابد تا بتواند حجم زیادی از خون را در شکم خود جای دهد.

زالوها بستگی به دمای هوا، تغذیه و آب مورد استفاده پوسته های متفاوتی می اندازند که به رنگ سفید و حلقوی می‌باشد.

تغذیه زالوها:

زالوها از خون پستانداران، ماهی، دوزیستان مانند لاک پشت، غورباقه و خزندگان، پرندگان تغذیه می کنند. تغذیه در زالوها متفاوت بوده و آن ها معمولا به مدت طولانی تغذیه نمی کنند و خونی را که از موجودات زنده مکیده اند را در کیسه خونی خود برای مدتی (معمولاً یکی دو ماه) نگه می دارند. از جلبک هم میشود در مخزن استفاده کرد که از راه پوست جذب بدنشان میشود و یک محیط طبیعی تر هم ایجاد میکند.

زمانی که برای اولین بار زالو وارد مزرعه می شود باید تغذیه شود. بعضی از آن ها کیسه خونی خود را برای مدت یک تا دو ماه از غذایی که خورده پر کرده اند و مورد استفاده قرار می دهند. برای تغذیه زالوهای تازه متولد شده باید غذا در دسترس آن ها قرار داد و برای این کار می توان حلزون های زنده و آبزیان کوچک مانند ماهی و قورباغه استفاده کرد.

پروسه سیر شدن وقتی به اتمام رسید، می‌توانند به مدت ۲ تا ۳ سال بدون دریافت مواد غذایی زنده بمانند. پس از سیر شدن رفتار آن‌ها تغییر کرده و دیگر به خوردن عرق و خون واکنشی نشان نمی‌دهد و از محل گرما به محل سرد و به مکان‌های تاریک استخر می‌روند.
این نکته را فراموش نکنید شما فقط در صورتی می‌توانید به خون سالم دسترسی پیدا کنید که مجوز رسمی داشته باشید. وگرنه نمی‌توانید از سلامت خون اطمینان حاصل کنید. کم نبوده‌اند کسانی که با خونهای آلوده کل سرمایه خود را از دست داده‌اند! در این کار حتما به یک مشاور نیاز دارید.

تغذیه با گیاهان

با کاشت گیاهانی چون: نیلوفر آبی، جلبک و سنبل آبی بر روی بستر آب برای تغذیه زالوها استفاده کرد. اگرچه این روش یکی از قدیمی‌ترین روش‌های پرورش زالو است اما همچنان یکی از متداول‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش‌های پرورش صنعتی می‌باشد که نه‌تنها باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد تولیدمثل می‌شود بلکه باعث جلوگیری از آلودگی آب شده و اکسیژن بهتر و بیشتری به زالو می‌رسد.

پوست‌اندازی زالو

پوست‌اندازی زالو مورد مهمی است که حتماً کسانی که زالو پرورش می دهند بایستی جدی بگیرند، برای جلوگیری از مرگ و میر زالوها حتماً موارد زیر را رعایت کنید:

نکته: حتماً بعد از پوسته اندازی آب ظروف را عوض کنید.

انواع بسترهای پرورش زالو

به‌طورکلی پرورش زالو در ۴ روش و بستر متفاوت انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

  • پرورش در آکواریوم یا مخزن‌های پلاستیکی
  • پرورش در حوضچه سیمانی
  • پرورش در برکه طبیعی
  • پرورش در استخر عایق‌بندی شده

پس از انتخاب هر یک از این ۴ مورد ذکرشده بایستی ۵ مورد مهم را در آن رعایت کنید:

  • دسترسی به اکسیژن
  • بستن راه‌های فرار
  • غذا دادن به آن‌ها
  • ایجاد مکان مناسب برای تخم‌گذاری
  • کنترل دمای آب

دماسنج، PH سنج، خط کش، ذره بین:

از جمله تجهیزات بسیار ضروری برای پرورش زالو دماسنج، PH سنج، خط کش و ذره بین است. هر یک از این تجهیزات کاربرد خاصی دارند. ساده ترین وسیله برای تعیین دمای آب دماسنج است. برای این کار دو نوع دماسنج جیوه‌ای و الکلی وجود دارد. نکته مهم چک کردن مرتب دمای آب و ثبت آن در چک لیست است. برای نحوه محاسبه دمای آب نیز باید دماسنج را در انتهای مخزن در آب قرار دهید. بعد از چند ثانیه که دما مشخص شد و دماسنج روی عدد ثابتی ایستاد، آن را از روی درجه بندی می‌خوانید. اگر دمای آب به هر دلیلی بالا یا پایین باشد، باید به سرعت آن را تنظیم کنید.

تنظیم PH آب با استفاده از دستگاه PH سنج:

PH آب یکی از مهم‌ترین موارد در پرورش تمامی آبزیان است. کنترل مرتب و منظم این فاکتور اهمیت بسیار زیادی دارد. میزان این فاکتور باید به صورت دائم چک شده و در چک‌لیست وارد شود. در شرایطی که PH آب را با استفاده از دستگاه اندازه‌گیری کردید و عددی غیر عادی دیده شد، آب باید به سرعت تعویض شده تا زالوها تلف نشوند.

دستگاه PH سنج یک سنسور دارد که باید در آب قرار داده شود. بعد از این که دستگاه بعد از مدت زمانی یک مقدار عددی ثابت را نشان داد، میزان PH مشخص می‌شود.

یکی از ابزارهای مورد نیاز برای پرورش زالو، ذره بین است. همه کسانی که در زمینه تولید، تکثیر و نگهداری زالو فعالیت دارند نیازمند استفاده از این وسیله هستند. ذره‌بین برای رصد سلامت زالو مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چون می‌تواند در مراحل اولیه به تشخیص سریع و زود هنگام بیماری کمک کند. ذره‌بین این امکان را ایجاد می‌کند که تدابیر لازم برای درمان یا جداسازی زالوهای بیمار از سالم به سرعت انجام شود.

کسانی که می‌خواهند لاروها را از نظر نژادی تشخیص دهند، استفاده از این وسیله ضروری است. از مزایای دیگر استفاده از ذره بین جداسازی لاروهای تغذیه شده از تغذیه نشده است. ذره بین می‌تواند وسیله کمکی بسیار مفیدی در مراحل بعد از کوکون گیری و رصد کردن بهتر کوکون‌ها در مراحل رشد باشد.

خط کش مخصوص این کار نیز برای اندازه گیری طول و عرض زالوها کاربرد دارد. فرآیند افزایش اندازه معمولا بعد از بازه غذادهی زالو ها اتفاق می افتد؛ بنابراین برای مشخص شدن میزان رشد جاندار می‌توان از این وسیله استفاده کرد.

دمای آب برای زالوها:

دمای مناسب برای آبی که زالو در آن نگهداری می شود نیز باید بین پنج تا حداکثر پانزده درجه سانتی گراد باشد. اگر در ماه هایی که زالو تکثیر انجام می دهد، آب خیلی سرد باشد، خوب نیست و زالو از این کار امتناع می کند. اما حداکثر دما در این مدت نیز نباید بیش از بیست درجه سانتی گراد باشد، زیرا زالو ها به گرما بسیار حساس هستند. زمان تولید مثل زالو ها معمولا از اواخر بهار (اوایل خرداد) تا اواخر تابستان (اواسط شهریور) می باشد.

شرایط پرورش زالو در استخر

نگهداری زالو ها در شرایط مناسب و ایجاد محلی سازگار برای آن‌ها راز موفقیت در پرورش آن‌ها است به‌طوری‌که روش صحیح نگهداری و رفتار مناسب با آن‌ها می‌تواند کلید درمان موفقیت آمیز باشد.

برای پرورش در استخر باید عمق استخر را ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر در نظر بگیریم زیرا هرچه عمق کمتر باشد دسترسی آن‌ها به منابع تغذیه ای و مواد معدنی بیشتر و مدیریت آن‌ها نیز آسان تر می‌شود.

بخشی از استخر را به وسیله اجسامی سایه دار همانند کوزه شکسته و … را در آب بگذارید تا وقتی زالو به تاریکی نیاز داشت به آنجا برود.

زالوها در زمان تخم‌گذاری ۱۰ الی ۳۰ تخم در لبه استخر می گذارند که مواد معدنی، فلور گیاهی و جانوری کناره لبه استخر می‌تواند نقش اساسی در تولید تخم داشته باشد.

همان‌طور که گفته شد آن‌ها به اجسامی سخت نیاز دارند تا بتوانند عملیات پوسته اندازی را به‌راحتی انجام دهند از اینرو حتماً در کف استخر از سنگهای ضبر استفاده کنید.

پرورش زالو در بطری‌های شیشه‌ای

در بیشتر کشورهایی که شرایط پرورش در فضای باز امکان‌پذیر نیست و با محدودیت‌هایی جغرافیایی همراه است از این روش برای پرورش استفاده می‌کنند؛ اما این روش نیز معایب و مزایای خاص خود را دارد، یکی از مزایای خوب این روش دسترسی و مدیریت آسان و کنترل دمای آب آن‌ها است اما دو مورد از معایب این کار که نقش مهمی دارند: ۱- هزینه استفاده از کارگر افزایش پیدا می‌کند. ۲- در این روش امکان تولیدمثل وجود ندارد. در این روش فقط می‌توان آن‌ها را نگهداری و رشد داد اما برای تولیدمثل باید آن‌ها را به مکان دیگری انتقال داد.

پرورش زالو در آکواریوم

پرورش زالو در آکواریوم این امکان را به ما فراهم می‌آورد تا بتوانیم نظارت دقیق‌تر و بیشتری و رابط کاری آسان‌تری را داشته باشیم. این آکواریوم‌ها نیز همانند آکواریوم‌های پرورش ماهی هستند و تفاوتی باهم ندارند. این آکواریوم‌ها در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند اما اگر همانند آکواریوم ماهی‌ها باشد بهتر است. برای ساخت آن باید ارتفاع ۴۰ یا ۵۰ سانتی‌متر، طول ۹۰ یا ۱ متر و عرض آن نیز ۴۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شود.

از این روش بیشتر در آزمایشگاه‌ها و مراکز پزشکی هستند که به‌صورت مستقیم از آن‌ها استفاده می‌کنند.

تولید مثل زالوها:

تولید مثل در زالو بستگی به دفعات تغذیه و کیفیت غذایی که آنها مصرف می کنند دارد.
فرایند تولید مثل زالوها کمی پیچیده و متفاوت از سایر جانداران است. آن ها از جمله موجودات دو جنسی هستند. با وجود این که آن ها هر دو اندام جنسی نر و ماده را دارا می باشند ولی آن ها نمی توانند خود را بارور کنند و برای تولید مثل نیاز به یک زالوی دیگر دارند.
هر زالو برای بارور شدن از ناحیه شکم به زالوی دیگر می چسبد و اسپرم خود را وارد بدن زالوی مقابل کرده و لقاح انجام شده و تخم او را بارور می کند.
جفت گیری بطور طبیعی در ماه های تابستان در داخل یا خارج آب انجام می شود، و می تواند تا ۱۸ ساعت به طول انجامد.
زالو ها معمولا به طور متوسط ۱۵ تخم تولید می کنند که این تخم ها را داخل کیسه هایی شبیه به پیله کرم ابریشم قرار داده و آن ها را از بدن خود خارج می کنند. برخی از نوزادان زالو بعد از چندین ماه و برخی از آن ها نیز بین ۳ الی ۵ هفته از تخم خود خارج می شوند.

توجه: دمای هوا برای تولیدمثل زالو ۲۸ درجه سانتی گراد است.

سیستم تولید مثل زالوها از اجزای مختلفی تشکیل‌شده

  • سیستم تولیدمثل نر.
  • آلت جنسی نر.
  • کیسه بیضه.
  • مجرای وابران.
  • اپی دیدیم.
  • مجرای اسپرم بر.
  • دهلیز.
  • سیستم تولید مثل ماده
  • تخمدان‌ها.
  • واژن.
  • مجرای تخم.
  • مجرای تخم مشترک.
  • کیسه تخم.
  • بعضی بیماریهای زالو و علائم آن:
  • میتوان این بیماریها را با دارو درمان کرد.

مجوز مورد نیاز پرورش زالو

نظام مهندسی و جهاد کشاورزی این دو ارگان جدا از همه هستند؛ یعنی شما باید دو تا پروانه داشته باشید.

  • موافقت اصولی
  • پروانه تاسیس
  • پروانه بهره برداری

در هر استانی که هستید این مدارک را هم باید از نظام مهندسی بگیرید هم از دامپزشکی.حالا برای گرفتن هر کدام از این مدارک از نظام مهندسی و جهاد کشاورزی باید از چند تا ارگان که نظام مهندسی معرفی میکند موافقت بگیرید. وقتی همه موافقت ها را گرفتید تازه نظام مهندسی به شما یک موافقت نامه اصولی میدهد بعد اورگانهای که نامه میدهند: شیلات، محیط زیست، بهداشت و درمان، امور و اراضی، اداره آب، و معرفی نامه به دامپزشکی که بعد خود دامپزشکی جداگانه خودش به شما مجوز میدهد بعد پروانه تاسیس صادر میشود سپس کارشناس تمام طرح شما را بررسی میکند.

مثلا: محل احداث باید حداقل ۵۰۰ متر از محل سکونت فاصله داشته باشد. سالنهاس تکثیر و پرورش، قرنطینه، رختگن، اتاق کارگری، دفتر اداری، سالن تغذیه مجزا و… سپس برای گرفتن اصل مجوز که پروانه بهربرداری میباشد اقدام میکنید.
خلاصه کارهای اداری و دریافت مجوز در جهادکشاورزی ۱ تا ۴ سال زمان میبرد.

وضعیت جهانی پرورش زالو

در این میان، کشورهای روسیه، آلمان، فرانسه، انگلستان و مالزی تجربه‌ای طولانی در پرورش زالو دارند و استانداردهای جهانی تولید این آبزی با ارزش را به خوبی رعایت کرده‌اند. این در حالی است که قیمت زالو در ایران از چند صد تومان بیشتر نمی‌رود و حتی به هزار تومان هم نمی‌رسد. به این ترتیب است که براساس آمار منتشر شده، کشورهایی نظیر روسیه و انگلستان و آلمان از تولید و صادرات زالو درآمد هنگفت ارزی به‌دست می‌آورند.
گفتنی است، زالو از ۲۵۰۰ سال قبل در هند، یونان، روم، ایران و سپس در اروپا مورد استفاده پزشکی قرار گرفته است و در کشور روسیه بیماری‌های مختلف (سردرد و امراض قلبی و پوستی و ضعف قوای جنسی) با زالو معالجه می‌شود. در مسکو و اوکراین نیز کرم‌های آرایشی برای رفع چین و چروک صورت تولید شده که ماده مؤثر آن از بزاق دهان زالو گرفته و استفاده دارویی از این آبزی. مفید با پیشرفت علم بیشتر و بیشتر شده است

وضعیت پرورش زالو در ایران

از آنجایی که در گذشته زالو در طبیعت ایران صید و در پزشکی استفاده می‌شد، نیازی به پرورش این جانور مفید در کشور نبود، اما در چند سال اخیر به دلیل آلودگی ناشی از مصرف بی‌رویه سموم کشاورزی، تعداد زالوها کاهش چشمگیری یافته است. زهکشی تالاب‌ها و دریاچه‌ها و شخم زدن زمین‌های کشاورزی با تراکتور به جای اسب از دیگر دلایل کم شدن زالوی طبیعی در ایران است و همین امر تولید زالو را به ضرورتی پر سود تبدیل کرده است.

در هر حال می‌توان گفت با توجه به برنامه پنجم توسعه که گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد غیر وابسته به نفت را پیش‌بینی کرده و با توجه به توصیه‌هایی که به گسستن زنجیرهای اقتصاد کشور از نفت می‌شود، تجارت‌هایی چون پرورش زالو که در امر صادرات و توسعه درآمدهای ارزی نیز بسیار مؤثرند، می‌تواند تأثیرگذار باشد. به این ترتیب است که با استفاده از گنجینه طب سنتی کشور که در فهرست میراث‌فرهنگی جهان قرار دارد می‌توان این ظرفیت بکر و کمتر شناخته شده را به آسانی به کار گرفت و از آن، هم در راه شناساندن ایران و فرهنگ طبی‌اش به جهان بهره برد و هم در سود سرشار اقتصادی که نصیب مردم کشور می‌شود، شریک شد و از سوی دیگر معضل بیکاری جوانان را کمی مدیریت کرد، چراکه به‌طور حتم ایجاد بنگاه‌های تولیدی اینچنینی می‌تواند نقش مهمی در اشتغال‌زایی نسل جوان داشته باشد.
براساس آمار، پرورش زالو در کشور برای اولین بار در شهرستان جویبار توسط دکتر کرد افشاری متخصص طب سنتی در فضای سر پوشیده به مساحت ۵۰۰ مترمربع در داخل استخرهای فایبر گلاس انجام گرفت.

در حال حاضر نیز تکثیر و پرورش زالو با موفقیت انجام پذیرفته، به‌طوری‌که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار قطعه زالوی پرورشی برای عرضه به بازار مصرف وجود دارد و این در حالی است که پرورش زالو توجیه اقتصادی خوبی دارد و در حال حاضر هر قطعه زالو در ایران ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که قیمت این آبزی در اروپا ۸ تا ۱۲ دلار است. تفاوت قیمتی که صادرات زالو را برای کارآفرینانی که مزارع مصنوعی پرورش زالو تأسیس کرده‌اند بسیار پر سود می‌کند. به این ترتیب است که با توسعه پرورش زالو از یک سو فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان بیکار ایجاد می‌شود و از سوی دیگر افزایش درآمد اقتصادی روستاییان رقم خواهد خورد و سود خوبی هم نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود. در حال حاضر، تکثیر و پرورش زالو در برخی از استان‌های ایران مانند مازندران، آذربایجان شرقی و خراسان با موفقیت انجام می‌شود، به طوری که در حال حاضر زالوی پرورشی برای عرضه به بازار مصرف وجود دارد.

لازم به ذکر است که سرمایه لازم برای تولید زالو بسیار کم است. به عنوان مثال از ملزومات پرورش زالو تهیه استخرهایی کوچک است که عمق آن نیم متر باشد و درکف استخر، سیمان‌ها با خاک رس پوشانده شوند. بنا به گفته کارشناسان، با سرمایه اندک ۵ تا ۱۰ میلیونی می‌توان کارگاه کوچک تولید زالو را به راه انداخت.

خلاصه طرح و سرمایه لازم

سرمایه لازم برای پرورش زالو: با کمترین سرمایه ۵ میلیون تومان و شروع کار پرورش زالو در منزل تا هزینه های بیشتر و بالای ۱۰ میلیون با توجه به وسعت محل و تعداد زالوهای پرورشی افزایش می یابد.
اشتغالزایی طرح پرورش زالو: در ازای هر پنج‌هزار زالو یک کارگر
میزان سود دهی پرورش زالو: ۱ به ۵۰ البته برای اینکه زالو به سود دهی برسد یکی دو سال زمان نیاز است.
ساعت کاری: 3 ساعت مفید

پرورش زالو با ۱۰۰۰۰ مولد:

سرمايه ثابت طرح: ۲۷۴۴٫۸۴ میلیون ریال
سرمايه گذاري کل طرح: ۴۱۹۲٫۵۳ میلیون ریال
ميزان زمين طرح: ۲۰۰متر مربع
ميزان زمين بنا: ۱۵۵متر
ميزان تسهيلات مورد نياز: ۲۶۶۰٫۲۹ میلیون ریال

قیمت فروش زالو در اروپا ۸ تا ۱۲ دلار است و این در حالی است که قیمت زالو در ایران نهایتا تا ۲۰۰۰ تومان است

نتیجه کلی درآمد طرح توجیهی پرورش زالو

درآمد پرورش زالو به شرط پشتکار خوب است. شما اگر پنج میلیون تومان برای این کار سرمایه گذاری کردید، تقریباً نصف این سرمایه به خرید زالوهای مولد صرف می‌شود. زالوها دو جنسه هستند؛ یعنی در هر جفت‌گیری هر دو زالو بارور می‌شوند؛ بنابراین خیلی زود تکثیر می‌شوند و تعدادشان زیاد می‌شود. برای کسی که تازه وارد این حرفه می‌شود، ضریب سوددهی با توجه به احتمالات خطا، هر زالو یک به ۱۲ حساب می‌شود و اگر بتواند به این میزان از سوددهی برسید، منطقی است و اگر به بیشتر از میزان برسید، سود بیشتری نصیبتان شده است.

اگر سوددهی را همین یک به ۱۲ بگیریم و فرض کنیم دو هزار عدد از این زالوها تلف شده‌اند، حدود ۱۰ هزار زالو خواهید داشت که می‌توانید حداقل ۱۸ میلیون تومان در بازار بفروشید. از این میزان باید هزینه انرژی و کارگر را کسر کنید. البته این برآورد برای افراد ناشی است که تازه وارد این کار شده‌اند و در سالهای آتی این سود چند برابر خواهد شد و به ضریبی مثل یک به ۵۰ می‌رسد

این حرفه می‌تواند خیلی درآمدزا باشد؛ گرچه این در صورت رعایت اصول کار است؛ چرا که در صورت خطا کل سرمایه شما بر باد می‌رود! درواقع این به درایت تولیدکننده برمی‌گردد که به اندازه‌ای سرمایه‌گذاری کند که بتواند برداشت کند.

اگر به دنبال شغلی زودبازده هستید، سراغ این حرفه نروید! پرورش زالو از مشاغلی است که به صبر و تحمل زیاد و مداومت در کار نیازمند است. افراد زیادی وارد این حرفه شده‌اند و به علت نداشتن پشتکار زود خسته شده‌اند و آن را کنار گذاشته‌اند. همت و پشتکار و تخصص مهم‌ترین فاکتور برای افرادی است که وارد این کار می‌شوند.

پرورش زالو از جمله مشاغل مولدی است که مشاغل جانبی زیادی در اطراف خود مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند. این کار تولیدی باعث می‌شود که اولاً طب سنتی که در همه جای جهان به صورت جدی دنبال می‌شود، در ایران هم پیگیری شود و ثانیاً مانع قاچاق غیرقانونی آن به کشورهایی که طالب آن هستند می‌شود و در ضمن می‌توان از این موجودات کوچک برای مصارف بهداشتی و آرایشی استفاده کرد و این صنعت را هم بیش از پیش در کشور بومی کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا