ارز دیجیتال و کریپتومقالات آموزشی

دیجی بایت DigiByte چیست؟ همه چیز درباره دیجی بایت

دیجی بایت ( به انگلیسی: DigiByte ) با واحد اختصاری DGB، یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که با هدف امنیت، کاربرد به عنوان پول و یک روش پرداخت سریع و ارزان توسعه یافته است. این ارز دیجیتال جزو معدود ارزهای دیجیتال قدیمی است که همچنان بر سرزبان‌هاست و طرفداران خاص خود را دارد. دیجی بایت قابلیت استخراج به وسیله‌ی GPU , ASIC را دارد و میتوانید به یک استخر استخراج بپیوندید.

کار توسعه این ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است. در این پست با دیجی بایت و نحوه کار آن به زبان ساده آشنا می‌شوید.

تاریخچه دیجی بایت DigiByte

جرد تیت و تیمش شروع به گسترش DigiByte در سال 2013 کردند و ارز دی جی بایت از تاریخ ۲۰۱۴/۰۱/۱۲ شروع به فعالیت کرده است. طی سال های اولیه پذیرش دی جی بایت به کندی صورت گرفته و همچنان نسبت به رقیبانش مبهم به نظر می رسد. تا این که در یک تغییر ناگهانی و در کمتر از یک ماه قیمت آن حدودا 1,000 درصد رشد نمود.

دی جی بایت اولین ارز رمزپایه ای بود که فناوری SegWit به معنای شاهد جداگانه را مورد استفاده قرار داد که همین باعث بروز نوآوری های دیگری مانند تراکنش های کراس چین و تایید تکی تراکنش شد.

هدف دیجی بایت DigiByte چیست؟

هدف دیجی بایت تبدیل شدن به ارز دیجیتالی است که مردم بتوانند در زندگی روزمره خود از آن استفاده کنند. توسعه دهندگان دیجی بایت (DigiByte) با اعمال تغییراتی در کدهای اصلی شبکه بیت کوین، این ارز دیجیتال را منتشر کردند و سپس به مرور زمان با ایجاد فورک و بروزرسانی‌های مختلف، عملکرد دیجی‌بایت را بهبود بخشیدند. بنابراین می‌توان گفت دیجی بایت شباهت زیادی به بیت کوین دارد.

شباهت‌ها و تفاوت‌ها با بیت کوین

یکی از شباهت‌های اساسی دیجی بایت با بیت کوین، ساختار تایید تراکنش‌های این ارز دیجیتال است. هر دو شبکه، از مدل تراکنش خروجی خرج نشده (UTXO) استفاده می‌کنند که در ادامه درباره‌ی آن توضیح می‌دهیم.

مثل بیت کوین، امنیت شبکه دیجی بایت هم از طریق فرایند ماینینگ یا همان مدل اجماع اثبات انجام کار (Proof of Work) تامین می‌شود و واحدهای DGB از طریق فرایند استخراج تولید می‌شوند.

بر خلاف بیت کوین که تعداد کل واحدهای آن ۲۱ میلیون واحد است، تعداد واحدهای دیجی بایت ۲۱ میلیارد واحد است که طی ۲۱ سال (تا سال ۲۰۳۵) همه‌ی آن‌ استخراج خواهد شد.

به گفته تیم دیجی بایت، علت تعداد بالای واحدهای این ارز دیجیتال، استفاده آسان‌تر از آن به عنوان روش پرداخت است. مثلا اگر قیمت یک قهوه ۳ دلار باشد، این ۳ دلار به بیت کوین می‌شود حدود 0.0003 . اگر ما بخواهیم پول قهوه را با بیت کوین پرداخت کنیم، باید مقداری هم کارمزد بدهیم که هزینه تمام شده را افزایش می‌دهد. اما همین ۳ دلار می‌شود حدود ۵۳۳ واحد دیجی بایت که کارمزد انتقال آن بسیار کم‌تر خواهد بود.

استخراج دیجی بایت DigiByte

استخراج دیجی بایت همزمان با پنج الگوریتم مختلف انجام می‌شود. بیت کوین را فقط می‌توان با الگوریتم SHA-256 استخراج کرد اما در دیجی بایت همزمان می‌‌توان از الگوریتم‌های زیر برای ماینینگ بهره برد:

  • SHA256
  • Scrypt
  • Qubit
  • odocrypt
  • Skein

هر الگوریتم می‌تواند ۲۰ درصد از ظرفیت استخراج را داشته باشد. هدف این کار «عدم متمرکز شدن» و «عدم انحصاری شدن» ماینینگ عنوان شده است. بر خلاف بیت کوین که سختی استخراج آن پس از ۲,۰۱۶ بلاک اصلاح می‌شود، در دیجی بایت بعد از هر بلاک سختی استخراج تنظیم می‌شود تا به گفته تیم توسعه‌دهنده، شاهد تعادل بیشتری در شبکه باشیم.

دیجی بایت DigiByte چگونه کار می‌کند؟

در حال حاضر برای اینکه بانک‌ها بدانند که هر شخص چه مقدار موجودی در حساب خود دارد، یک لیست از موجودی حساب کاربران در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد. برهمین اساس در زمان انجام تراکنش، پول از موجودی حساب یک نفر کسر می‌شود و به موجودی فرد دیگری اضافه می‌گردد. اما اکوسیستم دیجی بایت کاملا متفاوت از بانک‌ها عمل می‌کند. در شبکه دیجی بایت هیچ لیستی از تراکنش‌ها وجود ندارد که توسط آن بتوان موجودی حساب کاربران را ثبت کرد، بلکه در آن از فرایندی به نام خروجیِ تراکنشِ خرج ‌نشده (UTXO) استفاده می‌شود. درست مانند پولی که متعلق به یک فرد است و آن فرد می‌تواند پول‌ را در یک تراکنش دیگر خرج کند.

در مدل‌های UTXO، شبکه بر اساس تمام تراکنش‌هایی که شما در کیف پول‌های خود انجام داده‌اید، متوجه می‌شود که آیا دارایی شما برای انجام تراکنش کافی است یا خیر. به عبارت دیگر وقتی شما قصد ارسال مبلغی دارید، به شبکه که شامل گروهی از ماینرها و نودهاست، تراکنش‌های دریافتی قبلی خود را نشان می‌دهید و می‌گویید این‌ها مدارک داشتن دیجی بایت هستند. سپس تراکنش شما معتبر شناخته شده و وارد بلاک می‌شود و ماینرها بر سر پیدا کردن معادله (هش) بلاک با یکدیگر رقابت می‌کنند تا در نهایت یکی به جواب بلاک می‌رسد و پاداش بلاک را دریافت می‌کند.

چه ویژگی­‌هایی دیجی بایت را ایمن تر می کند؟

  • عدم تمرکز جهانی: بلاک چین دیجی بایت (DGB) بر روی ۱۰۰ هزار سرور، رایانه، تلفن همراه و گره در سراسر جهان پخش شده است.
  • ۵ الگوریتم ماینینگ: DigiByte از پنج الگوریتم استخراج ارز دیجیتال ایمن و پیشرفته برای جلوگیری از تمرکز ماینینگ در مقایسه با الگوریتم های منفرد استفاده می­کند.
  • تنظیمات دشوار و پیشرفته: تنظیمات دشواری از بلاکچین در برابر انواع حملات مخرب محافظت می­کند. دیجی بایت با ایجاد و اجرای DigiShield و MultiShield، پیشرفته‌ترین حفاظت از بلاک چین را در جهان امروز دارد.

فناوری دیجی اَسِتز – Digi Assets

فناوری Digi Assets آخرین نوآوری شبکه ارز دیجیتال دیجی بایت – Digibyte است که در بالاترین لایه بلاک چین این ارز قرار دارد و قابلیت استفاده از قرارداد هوشمند، اپلیکیشن غیرمتمرکز (dApps) و برنامه‌نویسی توکن‌های مختلف را در خود جای داده است. به سبب امنیت و مقیاس پذیری بالای شبکه دیجی بایت، کارشناسان بر این باورند که Digi Assets می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای برنامه‌نویسان باشد.

جرد تیت در آپریل 2019 دو برنامه اول مبتنی بر بستر Digi Assets به نام‌های دیجی تورچ – DigiTorch و دیجی فِلِیم – DigiFlame را منتشر و مسیر را برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز بر اساس این بستر برای سایر اعضای جامعه دیجی بایت، هموار کرد.

استخراج DigiByte چگونه انجام پذیر است؟

استخراج DGB فرایندی است که طی آن توکن­های جدید وارد شبکه بلاک‌ چین می­شوند. این فرایند از طریق پروسه اثبات کار یا POW انجام می­شود که امن ترین روش برای اطمینان از اعتماد و امنیت در بلاک چین به حساب می ­آید.

ماینینگ با کمک گرفتن از توان رایانه ای شما برای پردازش بلوک­ها در شبکه انجام می­گیرد. برای ماینینگ DGB به یک پردازنده، GPU یا سخت افزار ASIC متصل به رایانه خود نیاز دارید. همچنین به نرم افزار تخصصی ماینینگ و کیف پول DigiByte نیز احتیاج خواهید داشت. شما امکان انتخاب پنج الگوریتم جداگانه برای ماینینگ دیجی بایت دارید. هر الگوریتم برای انواع مختلف سخت افزار ماینینگ مناسب تر است. در حال حاضر، تقریباً به طور انحصاری دستگاه ماینینگ پیشرفته “ASIC” در بهترین گزینه برای استخراج دیجی بایت است.

خرید و فروش ارز دیجیتال DigiByte

ارز دیجیتال DGB از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال مانند هیوبی و با‌یننس قابل معامله است. بیشترین حجم معاملات این ارز دیجیتال در صرافی اکی‌اکس – OKEx صورت می‌گیرد و در این صرافی، بیشترین حجم متعلق به جفت معاملاتی DGBUSDT است. با اضافه شدن ارز مجازی DGB به صرافی با‌یننس، احتمالا به زودی بیشترین حجم معاملات در اختیار این صرافی خواهد بود. در زیر، لیست صرافی‌های برتر که در آن‌ها ارز دیجیتال DGB قابل معامله است را مشاهده می‌نمایید:

  • صرافی OKEx در جفت‌های DGBUSDT و DGBBTC
  • صرافی Bittrex در جفت‌های DGBUSDT، DGBUSD و DGBBTC
  • صرافی Binance در جفت‌های DGBBTC، DGBBUSD و DGBBNB

کیف پول دیجی بایت

شما میتوانید از بخش wallet سایت DigiByte.co کیف پول دیجی بایت digibyte core را دانلود کنید یا از کیف پول های پایین که این ارز را پشتیبانی می کند استفاده کنید:

  • کیف پول کوینومی – Coinomi
  • کیف پول اکسودوس – Exodus
  • کیف پول اتمیک والت – Atomic Wallet

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا