ارز دیجیتال و کریپتومقالات آموزشی

دای Dai چیست؟ انقلابی در اکوسیستم ارز های دیجیتال

شرکت میکر (Maker) اواخر ماه دسامبر ۲۰۱۷ استیبل کوین غیرمتمرکز خود با نام دای (Dai) را عرضه کرد. Dai توکن با استاندارد ERC20 اتریوم است که پشتوانه ۱ دلاری دارد. هر دای به ارزش یک دلار است و صرف نظر از این که چه مقدار از این توکن موجود باشد، همیشه ارزش آن یک دلار خواهد بود.

دای dai یک رمزنگاری غیر متمرکز در برابر ارزش دلار آمریکا تثبیت شده است. از طریق سازندگان Dai Stablecoin System ایجاد شده است و از تجارت حاشیه ای برای پاسخ به تغییر شرایط بازار و حفظ ارزش آن در برابر ارزهای اصلی جهان استفاده می کند. بر خلاف سایر stablecoin های محبوب که ارزش آن به طور مستقیم توسط USD پشتیبان گرفته می شود ، از وثیقه های رمزنگاری پشتیبانی می شود که می توانند به صورت عمومی در blockchain Ethereum مشاهده شوند.

Dai دای چیست؟

بر خلاف تتر، هیچ نهاد متمرکزی از ارزش دای Dai پشتیبانی نمی‌کند و هیچ بانک سنتی با دلار واقعی حامی آن نیست. در این کوین هیچ چیزی وجود ندارد که بتوان آن را تعطیل کرد و هیچ مقام یا نهاد متمرکزی وجود ندارد که نیاز به اعتمادسازی باشد. دای در بلاک چین اتریوم با استفاده از قرارداد هوشمند ساخته شده است.

دای بدون داشتن اعتماد متمرکز به روشی هوشمندانه و جالب ، ارزش پایدار را حفظ می کند. این تغییر به دنبال تغییرات بازار است و بنابراین قیمت ثابتی را در برابر سایر ارزهای رمزپایه حفظ می کند. این فرآیند توسط پلتفرم Maker به همراه نشان های MKR ، قراردادهای هوشمند CDP و چندین مکانیسم تثبیت کننده دیگر تسهیل می شود.

دیگر نیازی به یک مركز متمركز برای نظارت بر استابیلوكسهای فیات مانند (Tether (USDT نیست و هیچ بانكی سنتی آن را پشتیبانی نمی كند. این پروژه کاملاً بر روی blockchain Ethereum و قراردادهای هوشمند آن زندگی می کند ، و این باعث می شود که دائمی یک استبل کوی بی اعتماد و غیر متمرکز باشد که نمی توان آن را خاموش و سانسور کرد.

مزایای استیبل کوین دای Dai چیست؟

  • همیشه یک دای یک دلار ارزش دارد.
  • هیچ دولت یا مقام متمرکز دیگری نمی تواند آن را تعطیل کند.
  • هیچ کس نمی تواند آن را کنترل کند.
  • مانند سایر ارزهای رمزنگاری ، می توان مستقیماً با عبور از تمام واسطه ها مبادله کرد.
  • می توان آن را آزادانه مانند هر نشانه ERC-20 دیگر داد و ستد کرد.
  • این ثبات بی اعتماد را به اکوسیستم رمزنگاری ناپایدار به ارمغان می آورد.
  • هرکسی از هر مکانی در جهان می تواند فقط با داشتن یک کیف پول اتریوم آن را دریافت و ارسال کند.

چرا ارز دای محبوب است؟

تجار بین‌المللی و افرادی که می‌خواهند به صورت بین‌المللی پول جا به جا کنند همیشه با مشکلات زیادی رو به رو می‌شوند. رمز ارز دای بسیاری از این مشکلات را حل کرده است. بر خلاف دلار، نیازی به رابط یا شخص سوم برای انتقال دای وجود ندارد. برای به دست آوردن DAI فقط به اینترنت نیاز دارید و بدون مراجعه به بانک یا حتی صرافی‌ها می‌توانید DAI تولید کنید. تراکنش‌های DAI بسیار سریع است و کارمزدهای بسیار پایینی دارد.

DAI برخلاف تتر نیاز به پشتوانه دلاری ندارد. به‌این‌ترتیب هیچ فرد، سازمان یا دولتی نمی‌تواند آن را کنترل کند. پشتوانه‌های دای، ارزهای دیجیتالی مانند BAT و اتر هستند که به صورت متمرکز کنترل نمی‌شوند.

ساز و کار دای کاملاً شفاف است و هر کسی می‌تواند به کدهای آن دسترسی داشته باشد. همچنین قابلیت Programmable بودن DAI را نباید فراموش کنید. شما می‌توانید با ایجاد یک قرارداد هوشمند، برای خریدها یا پرداخت‌های خود از طریق دای برنامه ریزی کنید.

به همه این موارد مهم‌ترین ویژگی دای یعنی ثابت بودن قیمت آن را اضافه کنید. برای مثال قیمت ایاس یا اتر همواره در حال تغییر است اما قیمت دای همیشه 1 دلار باقی می مامند. این موضوع دای را برای معاملات روزمره مناسب می‌کند.

Stablecoin چیست؟

Stablecoin یک cryptocurrency است که ارزش آن به دارایی های کمتری مثل ارزهای فیات ، وثیقه ها ، سایر ارزهای رمزنگاری شده ، سبد کالاهای موجود در شاخص قیمت مصرف کننده ، فلزات گرانبها یا روغن وابسته است. برخی از پروژه های stablecoin حتی سعی دارند با استفاده از الگوریتم ها مقدار پایدار را برطرف کنند. ایده کلی stablecoin تولید دارایی رمزپایه ای است که ارزش آن مستعد نوسانات شدید نیست.

پیچیدگی دای Dai

دای به شدت پیچیده است و بعضی از افراد بیان کرده‌اند که این پیچیدگی، آن را بسیار مبهم می‌کند. این یک استدلال اشتباه است؛ زیرا مورد استفاده اصلی دای بر روی ارزش یک دلاری آن ثابت است. همین موضوع باعث می‌شود که دیگر به درک عمیق‌تر و دانش بیشتری از نحوه کارکرد آن نیاز نباشد. تقریبا تمام کاربران این استیبل کوین به دانستن نحوه کارکرد آن نیاز نخواهند داشت.

ورژن کنونی دای به صورت فنی یک ورژن آپدیت شده این استیبل کوین است که با نام “دای چند وثیقه‌ای” شناخته می‌شود. دلیل این نام گذاری این است که برای ساخته شدن این توکن، اجازه می‌دهد که چندین دارایی دیجیتالی مورد استفاده قرار گیرند. نسخه قدیمی دای، اکنون با نام سای (Sai) شناخته می‌شود و به صورت تک وثیقه‌ای عمل می‌کند؛ زیرا این توکن تنها با استفاده از اتر به عنوان وثیقه ساخته می‌شود.

اولین دارایی دیجیتالی که در سیستم دای چند وثیقه‌ای در کنار اتر استفاده شد، توکن بت (BAT) بود. با این حال اگر واقعا می‌خواهید بدانید که چرا می‌توانید به دای اعتماد کنید، باید تمام جوانب سیستم این توکن و مشوق‌های اقتصادی موجود در آن را متوجه شوید.

عملکرد دای چگونه است؟

دای شاهکار این صنعت است که با دقت و با دنبال کردن یک هدف، بین مشوق‌های اقتصادی تعادل برقرار می‌کند؛ این هدف تبدیل شدن به توکنی است که همواره ارزش یک دلاری داشته باشد. هنگامی که ارزش دای ۱ دلار است، مکانیزم‌ها تلاش می‌کنند تا قیمت آن را کاهش دهند. هنگامی که ارزش دای کمتر از ۱ دلار است، مکانیزم‌ها تلاش می‌کنند تا قیمت آن را افزایش دهند.

فعالانی که در این مکانیزم‌ها نقش ایفا می‌کنند، این کار را انجام می‌دهند؛ زیرا آنها حتی اگر دای به ارزش یک دلار هم نباشد، پول به دست می آورند. به همین دلیل است که دای همیشه نوسان کمی کمتر یا بیشتر از قیمت ۱ دلار دارد. در واقع ارزش دای همانند یک تابع سهمی شکل است که تا بینهایت نزدیک به یک دلار می‌شود، اما هیچگاه به آن نمی‌رسد. اگر ارزش دای بیش از ۱ دلار شود، جایزه بیشتری برای رفع آن وجود دارد. این جادوی Dai است.

نحوه ایجاد دای چگونه میباشد؟

همانطور که گفته شد، دای همانند دریافت یک وام یا قرض بر اساس ارزش اتریوم است. با استفاده از برنامه غیرمتمرکز MakerDAO، کاربران حرفه‌ای می‌توانند از دارایی اتر خود به صورت Dai وام بگیرند.

ابتدا اتر به wETH تبدیل می‌شود که تنها یک جلد بسته بندی ERC20 برای اتر است. این امر باعث توکنیزه شدن اتر می‌شود تا بتوان همانند سایر توکن‌های ERC20 از آن استفاده کرد. سپس wETH به اتر داخل استخر یا pETH تبدیل می‌شود. این موضوع بدان معنا است که wETH به استخر بزرگی از اتریوم می‌پیوندد که وثیقه یا تضمینی برای تمام دای‌های ایجاد شده است.

با داشتن pETH می‌توانید جایگاه وام ضمانت‌دار یا CDP ایجاد کنید که pETH شما را مسدود کرده و به شما امکان می‌دهد تا نسبت به ارزش وثیقه خود (اتر خود)، دای قرض بگیرید و برداشت کنید.

با برداشت دای، نسبت قرض در CDP افزایش می‌یابد. حد معینی برای قرض وجود دارد که حداکثر میزان قابل برداشت Dai را مشخص می‌کند. پس از برداشت دای می‌توانید همانند سایر توکن‌های ERC20 آن را خرج یا معامله کنید.

فرایند صدور گام به گام دای Dai ساده چگونه است

  1. کاربر ETH را واریز می کند (بیایید بگوییم که 200 دلار ارزش دارد).
  2. وی با صد ضریب 100 دلار به ارزش 100 دلار با نسبت وثیقه 2: 1 صادر می کند.
  3. کاربر DAI را پس می گیرد و از خواسته خود استفاده می کند.
  4. وقتی کاربر می خواهد DAI را به ETH بازگرداند ، باید با همان 100 DAI + علاقه آن را دوباره خریداری کند. از ژانویه سال 2019 ، نرخ بهره سالانه دای 1٪ است.
  5. کاربر مبلغ پرداخت DA به علاوه علاقه مستهجن را پس می دهد. هزینه های بهره مستقیم برای نگهداری سیستم به دارندگان نشان های MKR مراجعه می شود.

فرآیند این روند به ضرر اتریوم است!

همانطور که مشاهده می کنید ، اساساً داعی وام گرفته شده علیه اتریوم است. با استفاده از MakerDAO کاربران ETH می توانند وام دای را نسبت به دارایی های اتر خود درخواست کنند. این روند با تبدیل منابع اتریوم کاربر به نشانه ERC-20 با نام WETH (بسته بندی شده Ethereum) آغاز می شود. پس از انجام این کار ، WETH به استخر اتریوم می رود ، که به عنوان وثیقه برای تمام نشانه های صادر شده دای استفاده می شود.

این استخر (Pooled ETH) نامیده می شود. در مرحله بعد ، PETH برای ایجاد یک موقعیت بدهی وثیقه ای (CDP) قفل شده است ، و کاربران نشانه های دای را که می توانند از آنها استفاده کنند دریافت می کنند.

ذخیره کردن دای Dai

هر دو DAI و Makercoin نشانه های Ethereum ERC20 هستند و می توانند در کیف پولهای سازگار با ERC-20 مانند:

  • MyEtherWallet
  • Atomic
  • Exodus
  • Jaxx
  • Mist
  • Metamask و سایر موارد دیگر ذخیره شوند.

برای داشتن یک لایه امنیتی بیشتر ، می توانید از کیف پول سخت افزاری توسط لجر یا Trezor نیز استفاده کنید.

نتیجه گیری

مدرکی که نشان از عملکرد صحیح دای داشته باشد، این است که هر Dai دائما برابر با یک دلار است. اگر این توکن بتواند ارزش یک دلاری خود را با موفقیت حفظ کند، باورها به آن افزایش خواهد یافت.

تمام کاربران به درک نحوه عملکرد دای نیاز ندارند و فقط کافی است به آن اعتماد کنند و سابقه این استیبل کوین نیز چنین اعتمادی را فراهم می‌کند. اگر می‌خواهید درک عمیق‌تر و کامل‌تری از دای به دست آورید تا به راحتی بیشتر از آن استفاده کنید، باید به دقت نحوه عملکرد آن را مطالعه و متوجه شوید. اطلاعات بسیار زیادی در این خصوص از طریق گوگل در دسترس است.

دای باعث تحول در این حوزه می‌شود؛ زیرا انتقال دلار در هر مقدار، به صورت آنی و بین المللی، بدون هزینه و بدون هیچ‌ مداخله‌ای را امکان پذیر می‌کند. Dai دوران جدیدی از تجارت را محقق می‌سازد که کاملا داخل بلاک چین وجود دارد و نمی‌توان آن را متوقف کرد یا از کار انداخت.

Maker بی شک فناوری‌ای است که قابلیت‌های منحصر به فرد اتریوم را نشان می‌دهد و راهکاری ارائه می‌دهد که قبل از پیدایش فناوری بلاک چین کاملا غیرممکن بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا