بورس و فارکسمقالات آموزشی

حساب کارگزاری چیست؟ نحوه باز کردن حساب کارگزاری

تازه واردان به بازار بورس، برای پیدا کردن یک کارگزاری بورس مناسب سوالات زیادی دارند و نیاز دارند تا درباره خدمات کارگزاری بیشتر بدانند همین موضوع باعث می شود وقت زیادی از آن ها گرفته شود و با تاخیر فعالیت سرمایه گذاری خود را شروع کنند. حال در این مقاله با بیگ اینکام همراه باشید تا در مورد آن بیشتر بدانید.

حساب کارگزاری در بورس چیست؟ کارگزار کیست؟

حساب کارگزاری یک حساب مالی است که شما با یک شرکت سرمایه گذاری باز می کنید. برخلاف حساب های بانکی، حساب های کارگزاری به شما امکان دسترسی به طیف وسیعی از سرمایه گذاری های مختلف از جمله سهام، اوراق قرضه و صندوق های مشترک را می دهد. حساب های کارگزاری نیز به حساب های مشمول مالیات گفته می شود، زیرا درآمد سرمایه گذاری درون یک حساب کارگزاری به عنوان سود سرمایه مالیات می گیرد.

سرمایه‌­گذاری در بورس و خرید و فروش سهام با پول انجام می‌شود اما نه به این صورت که هر سرمایه گذار بتواند سهام را مستقیما خودش بخرد و از حساب بانکی شخصی‌اش پرداخت کند. بلکه واسطه‌ای به اسم کارگزاری وجود دارد که می­تواند این بستر امن را برای مبادلات فراهم آورد.

هر شرکتی هم نمی‌تواند همینطور الکی برای اینکه کار گزاری شود اقدام کند و ابتدا باید مجوزهای لازم را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کند. بعد از آن می‌تواند فعالیت‌هایی را در جهت ارائه خدمات به مشتریان بورس و بازارهای خارجی انجام دهد.

خدماتی که کارگزاری های بورس ارائه می دهند

کارگزاری ها موظف هستند تا اطلاعات دقیق در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند تا امکان سرمایه‌گذاری  برای افراد حقیقی و حقوقی به وجود بیاید. یعنی افراد و یا نهادها بتوانند با استفاده از خدمات کارگزاری ها، (که همان ارائه اطلاعات لحظه به لحظه و تغییرات بازار بورس است) سهام شرکت های مختلف را خرید و فروش کنند. همه کارگزاری ها سیستم معامله آنلاین دارند یعنی برای خرید و فروش سهام نیازی به مراجعه حضوری به کارگزاری نیست و فقط با استفاده از سایت و یا اپلیکیشن های معاملاتی می شود به صورت آنلاین خرید و فروش کرد.

شرکت‌های کارگزاری

کارگزاران اشخاص حقوقی هستند که به نمایندگی از طرف مشتریان اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار و کالا و یا اوراق مبتنی بر کالا و ارائه سایر خدمات در بازار سرمایه به مشتریان می‌کنند.

حساب کارگزاری در مقابل حساب های بازنشستگی

یک حساب کارگزاری استاندارد یا حساب مشمول مالیات مزایای مالیاتی برای سرمایه گذاری از طریق حساب ارائه نمی دهد – در اکثر موارد، درآمد سرمایه گذاری شما مشمول مالیات خواهد شد. از طرف مثبت، این بدان معنی است که قوانین بسیار کمی برای این حساب ها وجود دارد: شما می توانید پول خود را در هر زمان و به هر دلیلی از کشور خارج کنید و هرچه دوست دارید سرمایه گذاری کنید.

اما اگر برای بازنشستگی سرمایه گذاری می کنید، می خواهید یک حساب بازنشستگی باز کنید تا یک حساب کارگزاری مشمول مالیات. حساب بازنشستگی، مانند راث یا IRA سنتی، یک حساب سرمایه گذاری با سود مالیاتی است که به طور خاص برای پس انداز بازنشستگی شما طراحی شده است. به همین دلیل، برخلاف حساب کارگزاری مشمول مالیات، حساب های بازنشستگی محدودیت هایی را در مورد زمان و چگونگی برداشت پول و همچنین میزان هر سال کمک به شما درج می کند.

توجه: ممکن است در حال حاضر برای بازنشستگی از طریق کارفرمای خود سرمایه گذاری کنید – بسیاری از شرکت ها مانند 401 (k) یک طرح حمایت مالی از کارفرمایان را ارائه می دهند و با کمک های شما مطابقت دارند. شما هنوز هم می توانید یک IRA باز کنید.

نحوه ثبت نام در کارگزاری

1) دریافت کد سجام

برای ثبت نام در کارگزاری لازم است که حتما کد احراز هویت سجام داشته باشیم. گرفتن کد سجام عملیات آسانی است. با مراجعه حضوری به یک دفتر پیشخوان دولت و یا از طریق سایت صدور سجام (Sejam.ir) می شود این کد را دریافت کرد. بعضی از اپلیکیشن های مالی نیز این خدمت را دارند. کد سجام یک شناسه احراز هویت است و برای هر فرد تنها یکبار صادر می شود.

بعد از ثبت نام کد سجام، باید احراز هویت سجام انجام شود. احراز هویت به صورت حضوری انجام می شود یعنی برای تطبیق اطلاعات و تکمیل ثبت نام باید به دفتر یک کار گزاری و یا یک شعبه دفتر پیشخوان دولت مراجعه کنید.

2) ثبت نام در کارگزاری

شما می توانید به بعضی از دفاتر پیشخوان دولت عملیات ثبت نام در کارگزاری ها را که انجام می دهند مراجعه کنید. با توجه به شلوغی کارگزاری ها ممکن است وقت زیادی برای تکمیل این مرحله لازم باشد ولی حتما نیاز نیست که به دفاتر آن مراجعه شود چون تمام مراحل ثبت نام در دفاتر پیشخوان نیز قابل انجام است.

3) تکمیل ثبت نام

برای ثبت نام در کارگزاری لازم است یک سری از مدارک شناسایی را همراه داشته باشید. این مدارک شامل اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی می شود. نکته قابل توجه این است که می توان برای احراز هویت سجام و ثبت نام در کارگزاری هم زمان به کارگزاری یا دفتر پیشخوان مراجعه کرد و نیازی به دو بار مراجعه جداگانه نیست.

حساب کارگزاری آنلاین

اگر می خواهید سرمایه گذاری های خود را خریداری و مدیریت کنید، یک حساب کار گزاری در یک واسطه آنلاین برای شما مناسب است.

یک حساب سرمایه گذاری با یک شرکت کارگزاری آنلاین شما را قادر می سازد از طریق وب سایت واسطه اقدام به خرید و فروش سرمایه گذاری کنید. کارگزاران تخفیف طیف وسیعی از سرمایه گذاری ها، از جمله سهام، صندوق های متقابل و اوراق قرضه را ارائه می دهند.

کارگزاری مدیریت شده

یک حساب کارگزاری مدیریت شده با  مدیریت سرمایه گذاری، چه از مشاور سرمایه گذاری انسانی و چه از مشاور روبو ارائه می شود. مشاور روبو جایگزین کم هزینه ای برای استخدام یک مدیر سرمایه گذاری انسانی ارائه می دهد: این شرکت ها از الگوریتم های رایانه ای پیشرفته برای انتخاب و مدیریت سرمایه گذاری های خود برای شما، بر اساس اهداف و جدول زمانی سرمایه گذاری خود استفاده می کنند.

راه های مختلف خرید و فروش سهام از طریق کارگزار

پس از ثبت نام، کد سهامداری شما حداکثر تا ۴۸ ساعت برای شما ارسال می شود و پس از آن شما می توانید به روش های مختلف که در زیر به آن ها اشاره می کنیم خرید فروش انجام دهید.

  • مراجعه حضوری به کارگزاری و تکمیل فرم سفارش خرید یا فروش
  • تماس تلفنی با کارگزاری و ارائه سفارش خرید و فروش
  • مراجعه به وب سایت آفلاین شرکت کار گزاری و ثبت سفارش خرید یا فروش سهام به صورت اینترنتی
  • خرید و فروش سهام به صورت آنلاین

که از بین روش های بالا گزینه آخرین ساده ترین و پرطرفدارترین روش بین معامله گران می باشد.

ویژگی های متمایز کننده کارگزارها

هر کار گزاری با توجه به قدرت و بزرگی آن تسهیلات مختلفی ارائه می دهد این تسهیلات شاید برای اشخاصی که بودجه کمی جهت سرمایه گذاری در بورس دارند اهمیت چندانی نداشته باشد ولی برای سرمایه گذاران بزرگ این تسهیلات به شدت مورد توجه می باشد که برای آشنایی با این تسهیلات و خدمات می توانید به وب سایت کارگزاری مراجعه کرده یا با دفاتر آن ها تماس برقرار کنید.

برای انتخاب کار گزاری علاوه بر ویژگی ها و تسهیلات کار گزاری معیارهای شخصی شما هم اهمیت دارد به عنوان مثال سرعت پلتفرم اینترنتی آن اهمیت بالایی که معمولا کار گزاری هایی که درجه کیفی الف دارند از این بابت مشکلی ندارند.

از دیگر ویژگی های متمایز کننده کار گزاری ها می توان به درجه کیفی آن ها نیز اشاره کرد این درجه کیفی بر اساس معیار های مختلفی به آن ها داده می شود

آیا می شود بدون کارگزاری در بورس فعالیت کرد؟

این سوال ممکن است برای شما پیش آمده باشد که می شود بدون کار گزاری در بورس فعالیت کرد؟  پاسخ منفی است. زمانی که می خواهیم «سپرده گذاری» را شروع کنیم باید از طریق یک بانک افتتاح حساب کنیم یعنی به یکی از شعب بانک مراجعه کنیم. اینجا بانک به عنوان یک نهاد واسطه‌ای بین ما و کسانی که به پول نیاز دارند عمل می کند. یعنی بانک واسطه ای است بین کسانی که قصد سپرده گذاری دارند و کسانی که می خواهند از خدمات سپرده گذاری (وام، سود بانکی و..) استفاده کنند. حال برای شروع «سرمایه گذاری» در بورس هم حتما لازم است که به یک کار گزاری که نقش واسطه بین خریداران و فروشندگان را دارد، مراجعه کنیم.

نحوه خرید سهام بدون کارگزاری

خرید سهام هایی که زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار ایران ارائه می شوند باید حتما از طریق کار گزاری اتفاق بیفتد. اگر تجربه خرید سهامی را دارید که برای خرید آن نیازی به استفاده از کارگزاری نبوده است و یا شنیده اید که فردی با مراجعه مستقیم به شرکتی، سهام آن را خریداری کرده است. آن شرکت زیر نظر سازمان بورس فعالیت نمی‌کندطبیعتا خرید و فروش آن سهام پشتوانه قانونی ندارد و به همین دلیل ممکن است سرمایه گذاران را بعد از مدتی به دردسر بیاندازد.

چگونه بهترین کارگزاری بورس را انتخاب کنیم؟

دریچه ورود سرمایه گذاران به دنیای بورس و سهام کارگزاری‌ها هستند. بنابراین انتخاب بهترین آن در بورس، یکی از دغدغه‌های مهم سرمایه‌گذاران خواهد بود.

بانک‌های زیادی در ایران فعال هستند که با انواع تسهیلاتی که در اختیار سپرده‌گذاران خود می گذارند با هم رقابت دارند و مردم بر اساس همین تسهیلات، بانک مناسب خود را انتخاب می‌کنند. این رقابت درمورد کارگزاری‌ها هم صدق می‌کند و سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن شرایط و ویژگی‌های هر کار گزاری می‌توانند کار گزاری مناسب خود را انتخاب کنند.

انتخاب بهترین آن مثل هر انتخاب دیگری بستگی به شرایط خودمان دارد. یعنی من اول باید بدانم چه نیازهایی دارم و بعد با توجه به آن ها بهترین گزینه پیش رویم را انتخاب کنم و طبیعتا انتخاب بهترین کار گزاری برای هر فردی فرق دارد. بعضی از کار گزاری ها بیشتر روی خدمات دهی به مشتریان حقوقی تمرکز دارند و بعضی دیگر برای سرمایه گذاران حقیقی وقت و انرژی بیشتری می گذارند. برای انتخاب در نظر گرفتن این موضوع به ما کمک می کند تا کار گزاری با شرایط و خدمات مناسب خودمان را پیدا کنیم.

غلبه کردن بر احساسات در سرمایه گذاری

با توجه به یک افق طولانی مدت، سرمایه گذاری شده در بورس سهام می تواند ده برابر شود، در مقایسه با نشستن به صورت نقدی یا یک حساب پس انداز کم نرخ که در آن شما خطر از دست دادن قدرت خرید در مقابل تورم را دارید.

طبق نظرسنجی آنلاین 2018 توسط NerdWallet و توسط هریس انجام شده، 39٪ از آمریکایی ها می گویند که سرمایه گذاری نمی کنند. از این تعداد، 32٪ می گویند که ترجیح می دهند در مقابل سرمایه گذاری پول داشته باشند، زیرا دسترسی به پول آنها آسان تر است، و 28٪ می گویند که ترجیح می دهند پول نقد داشته باشند، زیرا آنها نمی دانند چگونه سرمایه گذاری کنند. 28٪ دیگر فکر می کنند که سرمایه گذاری بسیار پر مخاطره است. تعریف بررسی پول نقد نیز شامل چک و مانده حسابهای پس انداز است.

در واقعیت، هنگامی که شما برای یک هدف بلند مدت مانند بازنشستگی سرمایه گذاری می کنید ، عدم سرمایه گذاری ریسک پذیر است – بیشتر افراد به سادگی نمی توانند به اندازه کافی برای تامین نیازهای بازنشستگی خود صرفه جویی کنند. بازده سهام بورس را کاهش می دهد.

براساس بررسی NerdWallet، آمریکایی ها به طور متوسط ​​در حال حاضر 32،286 دلار پول نقد دارند. (شایان ذکر است: مبلغ متوسط ​​آمریکایی ها به صورت نقدی فقط 2000 دلار است که نشان می دهد برخی از ثروتمندان ثروتمند از رقم متوسط ​​استفاده می کنند.)

در حالی که هرکسی باید پول نقد اضطراری داشته باشد، هرکسی که پول اضافی در اختیار داشته باشد، این کار را با هزینه انجام می دهد. محاسبات ما نشان می دهد که بیش از 30 سال، هر 10،000 دلار به جای سرمایه گذاری پول نقد نگه داشته شده در بازده گمشده تقریباً 44000 دلار است

رتبه بندی کارگزاری های بورس

یکی از روش‌های انتخاب کار گزاری مناسب مطالعه گزارشات آن ها در سایت سازمان بورس است. سازمان بورس به صورت مرتب لیست کار گزاری ها را بر اساس معیارهای مختلف مثل ارزش کل معاملات، بیشترین حجم معاملات آنلاین و.. ارائه می دهد که با استفاده از این اطلاعات می توان کارگزاری که بیشتر به معیارها و شرایط ما نزدیک است را پیدا کنیم. در حال حاضر 108 کار گزاری فعال در کشور وجود دارد

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا