بورس و فارکسمقالات آموزشی

ترید چیست؟ آموزش روش های ترید کردن

ترید Trade چیست؟

ترید (Trade) یا مبادله یک واژه انگلیسی است که معنی لغوی آن تجارت یا داد و ستد میباشد.

ترید ارز دیجیتال به معامله یا خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال گفته میشود که با هدف کسب سود انجام میگیرد. فرد معامله گر یا تریدر با هدف کسب سود از نمودارهای قیمتی، اخبار بازار و رویدادهای آتی بازار استفاده میکند.

به طور کلی ترید یک فعالیتی است که در حوزه های مالی مختلف مثل: بورس اوراق بهادار، بازار سهام، فارکس و بازار ارزهای فیات انجام میشود و پس از روی کار آمدن ارزهای رمزنگاری شده و با توجه به در برداشتن تمام ویژگی های لازم برای تریدکردن در این بازار، این امر در بازار ارزهای دیجیتالی ممکن شد.

برخی از مزایای معامله گری:

  • آزادی مکان و زمان کار
  • امکان شروع با سرمایه پایین
  • عدم نیاز به دارا بودن شرایط خاص (مانند مدرک تحصیلی و…)
  • نقدشوندگی بالای سرمایه نسبت به سایر روشها
  • پتانسیل کسب سود بالا

برخی از معایب معامله گری:

  • نیاز به انضباط، پیگیری و یادگیری مداوم
  • احتمال بالای زیان و از دست دادن سرمایه
  • استرس و آسیبهای ناشی از کار طولانی با کامپیوتر
  • وجود تحریمها و دردسرهای ناشی از آن (برای ایرانیان)

تریدر کیست؟

تریدر یا معامله گر کسی است که در بازارهای مالی به دنبال خرید یا فروش هر نوع دارایی مالی است. این فعالیت میتواند از جانب شخص برای خود، فردی دیگر یا یک سازمان صورت پذیرد. تفاوت اساسی که بین یک تریدر و یک سرمایهگذار وجود دارد، مدت زمانی است که شخص داراییها را نگهداری میکند. سرمایهگذاران چشمانداز طولانیمدت را در نظر میگیرند اما تریدرها معمولاً به بازههای زمانی کوتاه علاقهمندند تا از روندها کوتاهمدت کسب سود کنند. تریدرها خریدوفروش بیشتری در بازه زمانی یکسان نسبت به سرمایهگذاران انجام میدهند.

افرادی که ترید میکنند به دنبال کسب سود از این خرید و فروش ها یا مبادله ها میباشند.
تریدر ها در هر صنفی کالای مورد نظر خود را معامله می کنند حال این کالا کالای مصرفی باشد یا طلا و سکه و ارز.

محل انجام ترید کجاست؟

راه های زیادی برای انجام ترید وجود دارد که از جمله رایج ترین آنها برای ترید در بازار بورس و فارکس استفاده از بروکرها یا همان کارگزاری هاست.
برای ترید ارزهای دیجیتال هم میتوانید از صرافی ها یا اکسچنجها کمک بگیرید.

سبکهای تریدینگ

ترید لحظه ای (Scalping):

افرادی که این روش را انتخاب می کنند، فعال ترین تریدر های مارکت محسوب می شوند، زیرا انجام این روش مستلزم پیگیری دائمی قیمت ها و اخبار مرتبط با آنها برای کسب سود از کوچک ترین نواسانات می باشد. از آنجایی که سود در ترید لحظه ای معمولا بسیار ناچیز است، تریدر نیازمند محاسبه هزینه مبادلات (اسپرد، کومیسیون و…) مارکت است. تا زمانی که نتیجه محاسبات تریدر از دریافت سود به عدد قابل قبولی نرسد، اتخاذ این روش برای انجام مبادله ایده خوبی به حساب نمی آید.

معمولا در بازه زمانی چند ساعته یک کف و یک سقف قیمتی تشکیل می شود که فاصله کمی از یکدیگر دارند و در طول همین چند ساعت ممکن است بارها تکرار شوند. یک تریدر لحظه ای خوب، می تواند به دفعات از این موقعیت ها سود ببرد.

بازه زمانی ترید لحظه ای از تمام روش های کوتاه مدت، کوتاه تر است و این امر باعث شده که به عنوان کم خطرترین نوع ترید در نظر گرفته شود زیرا معاملات به سرعت بسته شده و احتمال افزایش ضرر معاملات کمتر می شود. از سوی دیگر در نظر گرفتن سود پایین، تریدر را از دریافت سود قطعی که نتیجه یک معامله آگاهانه است، مطمئن می سازد.

استفاده از نمایشگرهای قیمت در بازه های ۵ تا ۳۰ دقیقه در کنار اخبار منتشر شده می تواند تریدر را در یافتن نقاط ورود و خروج یاری بخشد.

ترید روزانه (Day trading):

انجام مبادلات به روش روزانه به تریدی گفته می شود که در اغلب ساعات یک روز جریان دارد. این شکل از مبادلات در ساعات معینی از روز شدت می یابد. اگرچه مدت زمانی که تریدر درگیر مبادلات روزانه است، از زمان در نظر گرفته شده توسط تریدر های لحظه ای بیشتر است، ترید روزانه جزء ترید های کوتاه مدت به حساب می آید. در یک ترید روزانه، امکان بررسی اوضاع مارکت و تعیین نقاط ورود و خروج از ابتدا تا انتهای یک روز برای تریدر فراهم است. این امکان در مقایسه با ترید لحظه ای یک مزیت به حساب می آید. زیرا در ترید لحظه ای زمانی برای بررسی و جستجو وجود ندارد و معمولا تصمیم گیری به انجام ترید های لحظه ای، بیشتر بر اخبار منتشر شده استوار است.

مسیر حرکت قیمت در مارکت، پرنوسان است و این مسئله فرصت خوبی را برای کسب سود ترید های روزانه با ریسک پایین به وجود می آورد. در ترید روزانه دنبال کردن اخبار، در حد ترید لحظه ای ضروری نیست. با این حال فردی که از این روش استفاده می کند، بازه زمانی یک روز کامل را برای کسب اطلاعات مشخص در اختیار خواهد داشت. همچنین نیازی نیست که تریدر هر لحظه به نمایشگر خود چشم بدوزد. اتخاذ این روش، نیازمند استراتژی و تعیین حد ضرر و زیان است.

استفاده از روش های تحلیل تکنیکال به وسیله نمودار، چارت و گزارش های مارکت در روش روزانه متداول است.

ترید نوسانی (swing trading):

واژه swing در لغت به معنای پیچ و تاب خوردن است و در ترید به مبادلاتی گفته می شود که تریدرها از طریق پیش بینی رشد و افت قیمت (یا هر دو به صورت هم زمان) سود دریافت می کنند. در مقایسه با ترید روزانه، برای یک ترید نوسانی باید زمان بیشتری در نظر گرفته شود. مبادلات نوسانی باید با دقت و آرامش انتخاب و انجام شوند. افرادی که از این روش برای انجام مبادلات استفاده می کنند، باید به اندازه کافی صبور بوده و با کوچک ترین نوسانی اقدام به مبادله ننمایند.

برای اطمینان از انجام صحیح این روش، شاید لازم باشد زمان زیادی صرف بررسی و زیر نظر گرفتن مارکت شود. هر گونه نوسانی اعم از رشد یا افت قیمت نباید از چشم تریدر دور بماند. بررسی هر یک از این اتفاقات می تواند نقاط مناسبی برای ورود و خروج از مارکت را به تریدر نشان دهد. ترید نوسانی از محبوب ترین روش مبادلاتی است. با ترکیب استراتژی های مختلف، در این روش می توان انتظار سود خوبی را داشت.

تحلیل تکنیکال و استفاده از نمودار های مختلف قیمت، بیشترین استفاده را در این روش از مبادلات دارد.

ترید از طریق حفظ موقعیت (Position trading):

علت نام گذاری این روش این است که تریدر در آن، اغلب قیمتی در حدود دو برابر یا بیشتر را به عنوان قیمت پیشنهادی فروش خود در نظر می گیرد و موقعیت خود را تا رسیدن به آن نقطه حفظ می کند. در این روش بازه زمانی بلند مدت در نظر گرفته می شود تا جایی که گاهی اوقات از آن به عنوان “خرید و نگهداری” یاد می شود. ترید از طریق تعیین موقعیت، مختص افرادی است که تمایل به حضور دائمی در مارکت ندارند ولی در عین حال سود زیادی را مطالبه می کنند. این شیوه از مبادلات برای رمز ارزها می تواند همراه با ریسک های جدی باشد. افرادی که تصمیم به انجام این روش را دارند، باید از تمام محتویات عملی و نظری یک رمز ارز باخبر باشند. دانستن سوابق تجاری و تخصصی یک رمز ارز و بررسی امکان رشد آن برای ورود به این گونه مبادلات ضروری می باشد.

این روش برای افرادی مناسب است که اهل مطالعه بوده و به بحث و گفتگو و مطرح کردن سوالات خود علاقه دارند و می توانند با نقد کردن مساله، به شفافیت مورد نیاز خود دست پیدا کنند. افرادی که هزینه زندگی خود را از طریق مبادلات رمز ارزها تامین می کنند و افرادی که تصمیم به دریافت سود از طریق انجام یک ترید را دارند، بهتر است به استفاده از این روش فکر نکنند. طبیعتا سود حاصل و زمان در نظر گرفته شده در این روش، در مقایسه با سایر روش های ترید، بیشتر خواهد بود. با این حال باید در نظر داشت که این روش می تواند با ریسک زیادی همراه باشد.

ویژگیهای یک معامله گر موفق

وقتی صحبت از ویژگیهای افراد موفق میشود، مطالب زیادی میتوانید در مورد رازهای موفقیت در کار و زندگی بیابید. اغلب ویژگیهای عنوان شده شامل تمرکز، اشتیاق، اعتماد به نفس، قابلیت تصمیمگیری و موارد این چنین هستند.

بهترین روش ترید کدام است؟

اگر قصد شروع به فعالیت و انجام ترید در بازار ارزهای دیجیتال را دارید باید بررسی کنید که کدام روش و استراتژی ترید برای شما مناسب تر است، برای همین منظور باید پاسخ مناسبی برای موارد ذیل داشته باشید:

  • چه میزان سرمایه ای می توانم وارد بازار کنم؟
  • تجربه من در ترید و تحلیل تکنیکال چقدر است؟
  • چه مقدار زمان می توانم برای ترید و تحلیل تکنیکال اختصاص دهم؟
  • میزان ریسک پذیری من چقدر است؟

آیا به مباحث روانشناسی بازار تسلط دارم؟

اساسا هر چه بازه زمانی انجام معاملات بیشتر می شود، مقدار زمانی که برای ترید صرف می کنید کمتر خواهد شد. بطور واضح تر اگر شما روش پوزیشن تریدینگ را انتخاب کنید، تنها چند ساعت در هفته نیاز دارید تا به بررسی بازار و تحلیل تکنیکال بپردازید. در عوض اگر شما یک دی تریدر یا معامله گر روزانه باشید، باید حداقل روزی 8 ساعت بازار را رصد کنید، تحلیل تکنیکال انجام دهید و به دنبال ارز دیجیتال مناسب برای نوسانگیری بگردید.

البته هیچ ازامی ندارد که شما فقط از یک سبک معامله گری استفاده کنید، شما می توانید هر روز و بسته به شرایط بازار روش معاملاتی خود را تغییر دهید. اما بطور کلی آن چه که به شما کمک می کند تا یک روش مناسب ترید برای خود انتخاب کنید، تجربه ترید کردن و نوع بازاری است که در آن فعالیت می کنید. مثلا ممکن است که در بازار بیت کوین بدلیل بالا بودن حجم معاملات روش دی ترید بسیار سودآور باشد اما در بازار ارزی مثل کاردانو این روش چندان کارآمد نباشد.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا