بورس و فارکسمقالات آموزشی

بهترین زمان فروش سهام در بورس چه زمانی است؟ (نکات طلایی)

انتخاب زمان فروش سهام، کار بسیار سختی است. زیرا بیشتر افراد به هنگام گرفتن تصمیمات معاملاتی، هیجانی عمل می‌کنند. ترس و طمع، عمده‌ترین احساسات مخرب معامله‌گران در زمان فروش سهام است. توانایی کنترل این احساس‌ها، کلید اصلی تبدیل شدن به یک معامله گر برتر به شمار می‌رود.

یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم در آموزش بورس اطلاع از بهترین زمان فروش سهام در بورس می‌باشد. برای تمامی افرادی که به عنوان معامله‌گران سازمان بورس در آن مشغول به کار هستند، آگاهی از بهترین زمان فروش سهام در بورس بسیار اهمیت دارد. زیرا همان‌طور که خرید سهام در زمان مناسب برد محسوب می‌شود، فروش آن در زمان مناسب نیز معامله‌ای پرسود خواهد بود. اگر تریدرها نتوانند تشخیص دهند که چه زمانی به فروش سهام خود مبادرت ورزند، در اکثر مواقع در سرمایه‌گذاری در سهام موجب ضرر خواهند شد.

شناسایی طلایی ترین زمان فروش سهام

حال باید بدانید و توجه کنید که شناسایی بهترین زمان فروش سهام، یک چالش اساسی است که همواره معامله‌گران با آن سر و کار دارند. اولین گام در راستای خروج به‌موقع از معاملات این است که بپذیرید باید حتما غیراحساسی معامله کنید. خوشبختانه روش‌هایی برای کمک به معامله‌گران وجود دارند. این روش‌ها براساس برخی پارامترها به شما کمک می‌کنند تا یک خروج سیستماتیک و غیر هیجانی داشته باشید.

سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت

بهترین زمان فروش سهام در بورس به نوع سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بستگی دارد. در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت برای بهترین زمان فروش سهام در بورس بایستی بر اساس استراتژی‌های معاملاتی حد ضرر عمل کرد. بر فرض مثال حد ضرر سهامی ۱۰ درصد است و آن را با قیمت ۲۰۰ تومان خریداری کرده باشید. با روند منفی این سهام در صورتی که به ده درصد افت قیمتی رسید بایستی برای فروش آن اقدام کرد. بهتر است بدانید که تحلیل حد ضرر به آسانی انجام نمی‌شود و به یک سری آموزش‌های بورسی در رابطه با  زمان فروش سهام  نیاز دارد و در افراد با استراتژی‌های معاملاتی مختلف این میزان فرق دارد.

بهترین زمان فروش سهام چه زمانیست؟

روندهای تجربی در بورس نشان می‌دهند که اگر سهامی با تحلیل‌های بنیادی قوی(میزان فروش، سودآوری، رشد تجاری و …) و با تحلیل تکنیکال دقیق(روند صعودی قیمت سهام در گذشته) در زمان و در قیمت مناسب خریداری شود، هیچ گاه با افت ۸ تا ۱۰ درصدی روبرو نخواهد شد، اگر چنین اتفاقی در خرید سهام‌تان رخ داد بدانید که در قیمت نامناسب برای خرید آن اقدام نموده‌اید.

نکته: نکته حائز اهمیت دیگر این است که سهام شرکت‌ها اگر با افت شدیدی در بازار مواجه شد، دید افراد نسبت به آن منفی شده و در نتیجه به ندرت ممکن است آن شرکت دوباره به روزهای پر اوج و فروش بالا باز گردد مگر اینکه از استراتژی‌های رقابتی منحصر بفردی برای بالا بردن ارزش ذاتی سهام خود استفاده کند، در صورت اتفاق افتادن این امر ممکن است سهام خریداری شده با روند صعودی روبرو شود اما احتمال این امر بسیار پایین است. بنابراین در اینگونه سهام با رسیدن به حد ضرر بایستی برای بهترین زمان فروش سهام در بورس اقدام کرد.

فروش سهام بر اساس ارزش واقعی آن سهام

ارزش ذاتی سهام به ارزش فعلی جریانات نقدی آتی شرکت بستگی دارد، تخمین جریانات نقدی اتی و سپس تنزیل ان به حال حاضر، با توجه به این که نیازمند در نظر گرفتن مفروضات است، همراه با ریسک عدم تحقق است.

این روش بیشتر در میان معامله‌گران ارزشی رواج دارد. نکته مهم در استفاده از این استراتژی، ارزش‌گذاری سهام با استفاده از نسبت‌های رایج در تحلیل بنیادی مانند نسبت قیمت به درآمد، قیمت به ارزش دفتری یا قیمت به فروش است. سپس در صورتی‌ که قیمت، کمتر از ارزش واقعی باشد، سرمایه‌گذار اقدام به خرید نموده و رسیدن قیمت به سطح ارزش واقعی، نقطه خروج محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای این روش، خرید نکردن به هنگام وجود حباب قیمت‌ها است. این استراتژی یک نقطه خروج از پیش تعیین‌ شده محسوب می‌شود. مثللا، یک سرمایه‌گذار، سهام شرکت وال مارت را با نسبت قیمت به درآمد ۱۳ خریداری می‌کند.

بررسی اطلاعات تاریخی شرکت نشان می‌دهد، میانگین ۵ سال اخیر نسبت قیمت به درآمد برای این سهام، ۱۵٫۸ بوده است. با فرض اینکه عدد میانگین به‌ دست‌ آمده برای این نسبت، نشان‌ دهنده ارزش واقعی شرکت بر اساس این شاخص باشد، رسیدن به این سطح، نقطه زمان فروش سهام محسوب می‌شود. بنابراین می‌بینیم که بر اساس یک روند مشخص و فرضیه‌ای به نسبت معقول، می‌توان منطقی سرمایه‌گذاری کرد.

بهترین زمان فروش سهام از نظر اطلاعیه های کدال

شرکت ها اتفاقات مهمی که باید در اختیار سهامداران قرار بگیرد را از طریق سامانه کدال به نشانی Codal.ir منتشر می کنند. بعضی از این اطلاعیه های مثل تصمیم هیات مدیره برای افزایش سرمایه، تحقق سود، امضای قرارداد جدید و … می توانند به عنوان نشانه خرید سهام و برخی دیگر از اطلاعیه های مثل تکذیب افزایش سرمایه و ایجاد اختلال در روند تولید می توانند به عنوان نشانه ای برای فروش سهام ایفای نقش کنند. بعضی مواقع اطلاعیه دعوت به مجمع عمومی را هم به عنوان نشانه فروش سهام می دانند چراکه خیلی از سهامداران ترجیح می دهند در جلسات مجمع عمومی شرکت های زیان ده شرکت نکنند، زیرا نماد شرکت در این مواقع متوقف می شود.

فروش بر اساس فرصت بهینه

این استراتژی مختص افرادی است که به‌صورت مداوم مشغول پایش و تحلیل بازار هستند و فرصت‌های جدید را به‌ سرعت کشف می‌کنند. در این روش باید همواره ریسک، بازده و شرایط سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری خود را بررسی کنید. هنگامی‌که در بازار یک موقعیت مناسب برای ورود مشاهده کردید باید به‌سرعت به پرتفوی خود مراجعه کرده و اگر سهامی دارید که انتظار خاصی از آن نمی‌رود یا شرایط بدتری نسبت به موقعیت جدید دارد، همه یا قسمتی از آن را جایگزین کنید. هدف اصلی، داشتن یک سبد سهام بهینه است.

بهترین زمان فروش سهم از نظر اندیکاتورها

آن هایی که تحلیل تکنیکال می دانند، از اندیکاتورهایی برای شناسایی زمان فروش سهام استفاده می کنند. اندیکاتور شاخص قدرت نسبی RSI، نوارهای بولینگر، MACD و میانگین متحرک MA از جمله متداول ترین اندیکاتورها برای تحلیل تکنیکال است. شاخص قدرت نسبتی عددی بین یک تا ۱۰۰ را برای هر نماد نشان می دهد. زمانی که این عدد بالاتر از ۷۰ باشد، نشان می دهد اشباع خرید اتفاق افتاده.

به این معنا که قیمت سهام به شکل غیرعادی در حال افزایش است و می توان از این مورد به عنوان نشانه ای برای فروش سهام استفاده کرد. نوارهای بولینگر کانال روند قیمت سهام را به ما نشان می دهند. زمانی که نمودار شمعی قیمت سهام به حاشیه بالایی کانال بولینگر برخورد می کند، نشانه ای برای فروش سهام است. اندیکاتور MACD از دو نمودار آبی و قرمز رنگ تشکیل شده است. زمانی که نمودار قرمزرنگ یا همان EMA با نمودار آبی رنگ SMA برخورد می کند، نشانه ای برای فروش سهام است.

از طرفی اندیکاتور میانگین متحرک یا MA در برخی نمادها حکم سد مقاومت را دارد و زمانی که قیمت سهام به نمودار این اندیکاتور برخورد می کند، می تواند نشانه ای برای فروش سهام باشد. این اندیکاتورهای را می توانید از منوی ابزار تکنیکال در سامانه های معاملات آنلاین خود انتخاب و وضعیتشان را برای نماد موردنظرتان بررسی کنید.

فروش بر اساس وخامت اوضاع بنیادی

این استراتژی خروج بسیار شبیه به روش اول است، اما اینجا زمانی فروش اتفاق می‌افتد که روند نامطلوبی بر امور داخلی شرکت حاکم شده باشد. در این روش خروج، سرمایه‌گذار بر اساس شاخص‌های بنیادی مشخصی چون وضعیت ترازنامه، نقدینگی و نسبت‌های پوشش بدهی، وضعیت شرکت را رو به افول ارزیابی می‌‌کند و به این نتیجه می‌رسد که روند رو به رشد شرکت، متوقف‌ شده و زمان فروش این سهام، فرا رسیده است.

مثلا فرض کنید سهام یک شرکت خدماتی که سوددهی بالا و مداومی دارد را خریداری کرده‌اید. تا زمانی که این روند برقرار است شما به خاطر سود سهام و ثبات فعالیت این شرکت، سهامداری می‌کنید. هنگام خرید، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام ۱ بود که به مرور زمان عملکرد شرکت افت کرده و این نسبت به ۱٫۴ رسیده است.

در این حالت شما برای حفظ سرمایه خود، یک قانون برای خروج از سهم وضع می‌کنید. مثلا با خودتان قرار می‌گذارید که اگر این نسبت به کمتر از ۱ یا بیش از ۱٫۵ برسد، سهام خود را می‌فروشم. چون رسیدن این نسبت به هرکدام از آن اعداد، نشان‌ دهنده اوضاع نامناسب بنیادی شرکت است و با این وضعیت، سرمایه شما در معرض خطر قرار می‌گیرد.

بهترین زمان فروش سهام از نظر سدهای مقاومت

احتمالا تا حالا با اصطلاحاتی مثل مقاومت دو میلیونی شاخص کل برخورد کرده باشید. این ارقام رند، هر کدام می توانند به عنوان یک سد جلوی رشد شاخص را بگیرند. علاوه بر این ارقام، تحلیلگران از تحلیل تکنیکال هم برای شناسایی نقاط مقاومت استفاده می کنند که از جمله متداول ترین آن ها می توان به نسبت های فیبوناچی برای شناسایی سدهای مقاومت اشاره کرد.

علاوه بر شاخص کل، هر نماد هم سطوح مقاومت مخصوص به خودش را دارد. زمانی که قیمت سهام یک شرکت به سطوح مقاومت نزدیک می شود، امکان بازگشت روند نزولی وجود دارد و می توان آن را به چشم نشانه ای برای فروش سهام دانست. روش دیگر شناسایی سطوح مقاومت این است که روی نمودار قیمت سهم، نقاطی را که در امتداد یک خط قرار دارند و هر بار قیمت سهام با نزدیک شدن به آن تغییر روند داده پیدا کنیم. در چنین شرایطی می توان با احتمال بالایی پیش بینی کرد که در صورت نزدیک شدن قیمت سهام به خط شناسایی شده، روند صعودی به پایان خواهد رسید و زمان فروش سهام است.

فروش بر اساس مدیریت سرمایه

فروش سهام 1

برخی از معامله‌گران، بر اساس میزان تحمل ریسک، نقطه خروج خود را تعیین می‌کنند. مثلا یک معامله‌گر در نظر می‌گیرد، اگر قیمت با توجه به حجم معامله، به سطحی برسد که زیان آن ۱۰% از کل سرمایه را دربربگیرد، سهام خود را به فروش رسانده و روی دیگر سکه نیز به همین صورت است. برای تعیین نقطه خروج با سود نیز از همین روش استفاده می‌شود. درواقع این استراتژی خروج، یک اقدام متوقف کننده ضرر است که در صورت افت قیمت، از اصل سرمایه و هنگام رشد سهام، از سود محافظت می‌کند. نکته اصلی در این روش این است که می‌توانید با ترکیب حداکثر درصد قابل‌تحمل ریسک خود، با میانگین درصد نوسانات تاریخی سهام به نقطه خروج بهینه، دست پیدا کنید.

بهترین زمان فروش سهام از نظر تابلوخوانی

خروج پول هوشمند یکی از نشانه های قوی برای شناسایی زمان فروش سهم است. خروج پول هوشمند زمانی اتفاق می افتد که سهامداران بزرگ از نماد موردنظر خارج می شوند. برای اینکه بفهمیم چه زمانی خروج پول هوشمند اتفاق افتاده می توانیم ارزش فروش سهام را بر تعداد فروشندگان تقسیم کنیم تا ببینیم هر کدام از فروشنده ها به طور میانگین چه مقدار سهم فروخته اند.

تعداد سفارش های فروش و حجم کلی آن ها را می توان در تابلو هر نماد مشاهده کرد. بعد از پیدا کردن میانگین حجم هر سفارش فروش، با در نظر گرفتن قیمت هر سهم، می توان قدرت فروشنده ها را محاسبه کرد. مقایسه این رقم با قدرت خریداران می تواند نشان دهنده خروج پول هوشمند باشد. اگر قدرت فروشنده ها از حدی بیشتر بود، می توانیم این موضوع را به عنوان یک نشانه برای فروش سهام در نظر بگیریم.

فروش سهم بر اساس سطوح نموداری

این روش بر اساس ابزارهایی مثل اعداد رند، سطوح حمایت و مقاومت یا سایر شاخص‌های فنی است. البته لازم به ذکر است که این روش نسبت به سایرین از قطعیت کمتری برخوردار است، اما در نظر داشته باشید که می‌توانید با ترکیب این روش با بقیه استراتژی‌ها، به یک تکنیک خروج چندجانبه برسید.

در تحلیل تکنیکال، این که سهام روند گذشته خود را چگونه طی کرده است، در قالب چارت و نمودار دیده می شود، حتی حجم معاملات که یکی از شاخص های مهم در تشخیص روندهای قیمتی است نیز با استفاده از اندیکاتورهایی در نرم افزارهای تحلیل تکنیکال قابل بررسی است.

نمیتوان گفت حجم معاملاتی بالا یا پایین به چه معناست، عموما این ابزارها در کنار یکدیگر معنی پیدا می کنند. قدرت خریدار و فروشنده بخصوص در محدوده های خاص مقاومتی و حمایتی نیز از اهمیت برخوردار است، تحلیل تکنیکال کمک می کند با چشمانی باز اقدام به خرید یا فروش کنید، اطلاعات بسیار زیادی در داده های نموداری نهفته است که شرح کامل ان در اینجا نمی گنجد، اما به صورت کلی، نمودارها به شما می گویند که ذات رفتار معاملاتی و شخصیت سهام به لحاظ معاملاتی چگونه است و شما با شناخت این رفتار بهتر و دقیق تر می توانید تصمیم بگیرید در هر محدوده چه واکنشی نشان داده و چه تصمیمی بگیرید.

کلام آخر

این که قبول کنید پذیرش زیان یکی از سخت‌ترین موارد در معامله‌گری است مورد توجه است. بیشتر وقت‌ها چیزی که باعث موفقیت سرمایه‌گذاران می‌شود، انتخاب بهترین گزینه سرمایه‌گذاری نیست بلکه توانایی آن‌ها در فروش سهام در زمان مناسب است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا