ارز دیجیتال و کریپتومقالات آموزشی

ارز دیجیتال آنتولوژی Ontology چیست؟ بررسی کوین ONT

ارز دیجیتال آنتولوژی Ontology (با نام اختصاری ONT) این روزها توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. حال که رمز ارزهای مشهوری مانند بیت کوین و اتریوم را می‌شناسید آشنایی با دیگر رمز ارزها خالی از لطف نیست چرا که در آینده ممکن است به طلا تبدیل شوند.

رمز ارز آنتولوژی چیست؟

آنتولوژی در واقع از دو کلمه مجزا تشکیل شده است، onto به معنی هستی و logy به معنای مطالعه. Ontology در سال ۲۰۱۷ و توسط یک شرکت چینی به‌نام OnChain که به‌وسیله‌‌ی موسسان آن، یعنی اریک ژانگ (Erik Zhang) و دا هونگ فی (Da HongFei) رهبری می‌‌گشت، ایجاد شد. OnChain ، موفقیت عظیمی در صنعت ارزهای دیجیتال داشته است، زیرا مؤسسان OnChain ، موسسان بلاک چین نئو (NEO) که اکنون یک پروژه‌‌ی چند میلیارد دلاری می‌‌باشد، نیز بودند.

اساساً، آنتولوژی به‌عنوان شیوه‌‌ای برای کسب و کارهایی با ابعاد مختلف به‌منظور نصب فناوری بلاکچین در داخل شرکت خود بدون نیاز به تغییر کامل تمام سیستم‌‌های فعلی آنها ایجاد شد.

ارز دیجیتال انتولوژی با بلاک چین NEO با یکدیگر همکاری می کنند. تا بلاک چین را به دنیا معرفی کنند. این تکنولوژی از نرم افزار های امور مالی غیر متمرکز نیز پشتیبانی می کند. در واقع می توان گفت که با شبکه اتریوم در رقابت است.

شبکه آنتولوژی

شبکه آنتولوژی با ارائه ابزارها و کیت‌های توسعه نرم‌افزاری و پشتیبانی از چندین زبان‌ برنامه‌نویسی، بستر و پلتفرم مناسبی را برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز فراهم می‌آورد.

پشتیبانی انتولوژی از برنامه‌‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApps) و امکان ساختن قرارداد هوشمند در این پلتفرم، به معنای آن است که آنتولوژی در این مورد رقیب نه‌چندان قدرتمند بلاک چین‌هایی چون اتریوم، ایاس و ترون به حساب می‌آید.

پلتفرم آنتولوژی بر مبنای مدل دو توکنی کار می‌کند که کاربرد هر کدام از این توکن‌ها متفاوت است. توکن انتولوژی که با علامت اختصاری ONT شناخته می‌شود و برای سهام‌گذاری در فرآیند اجماع و در نتیجه دریافت حق رای در رابطه با تصمیم‌های مهم شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه میتوان از آنتولوژی ONT بهره برد؟

درک آن که آنتولوژی کوین به چه علت به وجود آمد ممکن است کمی دشوار باشد، به این علت با مثالی از جهان واقعی شروع می‌کنیم. به سوابق پزشکی خود که در مطب پزشک‌تان نگهداری می‌شوند بیندیشید.

هر بار که قرار ملاقاتی با پزشک‌تان داشته باشید، او از بیماری شما و اینکه سایر پزشکان چه توصیه‌ای به شما کرده (مانند نسخه دارو) یادداشتی تهیه می‌کند. این یادداشت‌ها حاوی اطلاعاتی در مورد حساسیت‌های شما و داروهایی که به طور معمول استفاده می‌کنید هستند.

حال اگر مجبور باشید در شهر، بیمارستان، یا داروخانه دیگری به یک پزشک دیگر مراجعه کنید چه؟ این مراکزِ مجزا احتمالا بدون کسب اجازه اولیه از پزشک‌تان به سوابق پزشکی شما دسترسی ندارند. چرا؟

حال به دلایل آن بپردازیم!!

  1. قوانین محافظت از داده‌ها اجازه نمی‌دهند که اطلاعات شخصی شما به کسی که آنها را درخواست می‌کند به اشتراک گذاشته شود.
  2. هر سازمان مجزایی سیستم‌های متمرکز خود را خواهد داشت که کار را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات دشوار می‌کند.

حالا باید بگیم اینجاست که پروژه آنتولوژی می‌تواند مشکلات را حل کند.

انتولوژی به طور کامل با سایر بلاکچین‌ها مانند اتریوم تفاوت دارد زیرا نه تنها اطلاعات در این شبکه به یک دفتر کل عمومی که همه می‌توانند آن را ببینند ارسال می‌شوند بلکه بلاک‌چین آن نیز منبع باز (open-source) است. البته، این شبکه برای کسب و کارهایی که احتیاج به مخفی نگه داشتن برخی اطلاعات خاص دارند مناسب نیست.

دارندگان ONT چه چیزی دریافت میکنند؟

دارندگان ONT، توکن آنتولوژی GAS را که توسط سیستم تولید می‌شود و با علامت اختصاری ONG شناخته می‌شود، دریافت می‌کنند. از ONG برای خدمات درون زنجیره‌ای مانند اجرای قراردادهای هوشمند و ذخیره‌سازی شبکه استفاده می‌شود.

از 30 ژوئن سال 2018 که بلاک چین پروژه آنتولوژی راه‌اندازی شد و این پروژه به شبکه اصلی خود منتقل شد، به صورت دوره‌ای توکن ONG منتشر می‌کند. تولید ONG به مدت 22 سال به طول می‌انجامد و تمام توکن‌های ONG مورد استفاده در پلتفرم در بین دارندگان ONT توزیع می‌شود.

جزئیات کوین آنتولوژی

برای اینکه مسائل برایتان پیچیده‌تر شود، می‌خواهیم به شما بگوییم آنتولوژی در نهایت دو رمزارز متفاوت خواهد داشت! کوین اصلی کوین آنتولوژی است که به اختصار ONT نامیده می‌شود.

در مجموع، یک میلیارد کوین ONT وجود خواهد داشت و هنگامی که مجموع کوین‌ها به این مقدار برسد دیگر کوینی به وجود نخواهد آمد. از آنجا که رمزارز ONT هنوز در روزهای اولیه خود است، در حال حاضر یک توکن NEP-5 وجود دارد که با بلاکچین نئو سازگار است.

این کوین مشابه توکن‌های ERC-20 است که تنها با بلاک‌چین اتریوم سازگار است. هنگامی که شبکه اصلی آنتولوژی (Ontology MainNet) راه اندازی شود، توکن ONT با کوین جدیدی که مختص بلاکچین آنتولوژی است تعویض خواهد شد. هنگامی که راه اندازی شبکه اصلی اتفاق بیفتد، یک رمزارز ثانویه به نام Ontology Gas (ONG) وجود خواهد داشت که آنتولوژی را به پایانه‌ای با دو توکن تبدیل خواهد کرد.

هدف ONG مشابه توکن GAS نئو است که به افراد اجازه می‌دهد با فعال نگاه داشتن عملیات بلاک‌چین کارمزد تراکنش‌ها (transaction fee) را به دست آورند. حال که می‌دانیم این سیستم دو توکن خواهد داشت، در بخش بعدی راهنمای کوین آنتولوژی خواهیم دید که شیوه عملکرد تراکنش‌ها به چه صورت است.

نحوه معاملات Ontology چگونه خواهد بود؟

هدف پلتفرم Ontology دقیقا این است که کاربران آن بتوانند به طور همزمان استفاده کاملی از یک بلاک چین بصورت خصوصی و عمومی داشته باشند. حال این مطلب را کمی برایتان شرح میدهیم:

یک مؤسسه‌‌ی مالی مایل نخواهد بود که تمام اطلاعات خود را بر یک بلاکچین عمومی قرار دهد، زیرا این امر، به رقبای آنها اجازه خواهد داد که به تمام اطلاعات آنها دسترسی داشته باشند. از این نظر، این مؤسسات، بلاک‌چین آنتولوژی را نصب خواهند کرد. این بلاکچین، یک بلاکچین خصوصی است که تنها با صدور مجوز از سوی آن مؤسسه‌‌ی مالی قابل دسترسی خواهد بود.

با‌این‌وجود، ممکن است اطلاعات معینی مانند قابلیت تایید هویت توسط افراد وجود داشته باشند که مؤسسات مایل باشند آنها را عمومی سازند. بنابراین، اگر یک مشتری جدید مایل به افتتاح یک حساب در مؤسسه‌‌ی مالی باشد و سپس، بخواهد که هویت خود را تأیید نماید، آنگاه بلاکچین عمومی می‌‌تواند با بلاکچین خصوصی که در آن اطلاعات خصوصی ذخیره شده‌‌اند، ارتباط برقرار نماید.

بنابراین، Ontology به‌عنوان یک پل بین دنیای دیجیتال و دنیای واقعی و در یک محیط بدون اعتماد عمل می‌‌کند. اما شما چگونه می‌‌دانید که می‌‌توان به اطلاعات اعتماد نمود؟ مانند تمام بلاکچین‌‌های دیگر، شبکه‌‌ آنتولوژی، از یک مکانیسم اجماع استفاده می‌‌کند.

مکانیسم تفاهم یکی از روش های بلاکچین ها برای تایید اطلاعات است. در واقع این چیزی است که بلاک چین ها را غیر متمرکز می کند. proof of work وproof of stake از معروف ترین مکانیسم های تفاهم هستند. شبکه انتولوژی علاوه بر اطلاعات مالی می تواند هر نوع از اطلاعات را نگه داری و منتقل کند. بلاکچین بیت کوین در هر ثانیه هفت تراکنش انجام می دهد. گفته می شود با تکامل و پیشرفت شبکه انتولوژی. این امکان وجود دارد که در هر ثانیه هزاران معامله و تراکنش مختلف انجام شود.

با‌این‌وجود، توکن آنتولوژی در‌نظر دارد که از چیزی که آن را VBFT می‌‌نامد استفاده کند. این الگوریتم ۳ مدل مختلف را باهم ترکیب می‌‌نماید. این سه مدل، اثبات سهام (PoS)، عیب‌‌تابی بیزانسی (BFT) و تابع تصادفی قابل‌‌تأیید (VRF) هستند.

پتانسیل رمز ارز آنتولوژی ONT

آنتولوژی نه تنها این ویژگی را در اختیار کاربران می‌گذارد، بلکه در قدمی فراتر پایانه‌ای برای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند که توسط بلاک‌چین نئو حمایت خواهند شد. و این ویژگی راهی جدید رو به سوی اتوماسیون خواهد گشود که در آن سازمان‌های بسیاری می‌توانند تراکنش‌های داده را بدون احتیاج به تایید شخص ثالث انجام دهند.

علاوه برای موارد انتولوژی برای امور مالی غیر متمرکز و قرار داد های هوشمند نیز می تواند پلتفرم فراهم کند. که این پلتفرم توسط بلاک پین NEO پشتیبانی می شود. ارزش این ارز دیجیتال از روز عرضه به بازار تا به امروز رشد چشمگیری داشته است. در واقع ارزش این ارز از یک میلیارد دلار نیز رد شده است. هرچند گفته می شود که در آینده حتی رشد بیشتری خواهد داشت. هرچند این رشد به همکاری های این ارز بستگی دارد.

حالا یک مشارکت با چین کافی است تا قیمت این ارز با سرعت موشک رشد کند. هرچند توجه داشته باشید که ONT در یکی از سخت گیر ترین دولت های دنیا در حال فعالیت است. دولت چین سیاست های سختگیرانه ای در برابر ارز های دیجیتال دارد. حتی معامله بعضی از ارزها در این کشور ممنوع است. و اگر دولت این کشور احساس کند که ONT با سیاست های آن در تناقض است به راحتی می تواند کار این ارز را تمام کند. اما به تازگی در توییتر شرکت OnChain اعلام شد که با نمایندگان دولت چین دیدار داشته اند که این قطعا نشانه خوبی است.

ایمن بودن آنتولوژی

تمام معاملات اطلاعات در یک محیط غیرمتمرکز تأیید می‌‌گردند. به این معنی که هیچ فرد یا سازمان خاصی نمی‌‌تواند کنترل شبکه را به دست گیرد. از آنجایی که تصدیق ها توسط جامعه‌‌ی Ontology تأیید می‌‌گردد، یک هکر برای هرگونه تأثیرگذاری، نیاز به در دست گرفتن کنترل بیش از نیمی از دستگاه‌‌های روی شبکه را خواهد داشت! حتی پس از آن، اجرای حمله‌‌ برای هکر بسیار گران‌‌قیمت خواهد بود، به طوری که انجام آن هیچ ارزشی نخواهد داشت.

آنتولوژی، بسیار امن‌‌تر از یک سیستم معمولی و متمرکز می‌‌باشد، زیرا در یک سیستم متمرکز، هک نمودن بسیار ارزان‌‌تر خواهد بود و به تلاش بسیار کمتری از تلاش برای یک سیستم غیرمتمرکز مانند بلاک چین آنتولوژی نیاز دارد. در یک سیستم متمرکز، یک نقطه‌‌ی ورود واحد برای یک هکر وجود دارد. در یک سیستم غیرمتمرکز، نقاط بی‌‌شماری وجود دارند که باید هک شوند.

مزایا و معایب Ontology

حال به مزایا و معایب این ارز دییجیتال خواهیم پرداخت:

مزایا

🔸 ورود آسان برای کسب و کارها: آنتولوژی، برای کسب‌‌وکارهایی با اندازه‌‌های مختلف ، ایده‌‌آل خواهد بود، زیرا هیچ دانش قبلی از فناوری بلاکچین مورد نیاز نیست.

🔸 گروه عالی: Onchain، یعنی شرکت زیربنای انتولوژی، تاکنون با پروژه‌‌ی نئوی خود، موفقیتی عالی‌‌ در صنعت بلاکچین داشته است.

🔸 توانمندی نامحدود: تعداد بخش‌‌های صنعتی که از کوین انتولوژی سود خواهند برد، بی‌‌پایان است.

🔸 اجماع منحصر به فرد: مدل اجماع VBFT که توسط آنتولوژی استفاده شده است، منحصر به فرد است و سرعت و امنیت را با هم ترکیب می‌‌کند. امید است که در هر ثانیه، هزاران معامله امکان‌‌پذیر باشند.

🔸 پل بین واقعی و مجازی: بلاکچین Ontology ، به اقتصاد دیجیتال اجازه خواهد داد که به واسطه‌‌ی بلاکچین‌‌های متعدد، با اقتصاد واقعی مرتبط شود.

معایب

🔹 کشور مبدأ سخت‌‌گیر: آنتولوژی، در یکی از سخت‌‌گیرترین کشورها برای قانونمندسازی ارز رمزنگاری شده، یعنی چین، فعالیت می‌‌کند.

🔹 روزهای نخست: اگرچه توکن ONT، توانمندی عالی‌‌ دارد، اما این پروژه هنوز در روزهای بسیار نخست خود به سر می‌‌برد.

نحوه خرید Ontology

خرید مستقیم آنتولوژی با ریال از طریق برخی صرافی‌های داخلی انجام می‌شود و احتمال این‌که بتوانید این ارز را در سایت‌های داخلی پیدا کنید بسیار کم است. یکی از رایج‌ترین روش‌های خرید ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین و اتریوم، مخصوصا برای کاربران ایرانی، خرید این دو ارز از سایت‌های ایرانی است و سپس با توجه به جفت ارزهایی که برای این ارز دیجیتال در صرافی‌های خارجی وجود دارد، می‌توان آن را به انتولوژی تبدیل کرد.

کیف پول های آنتولوژی

در سایت آنتولوژی برای نگهداری ارزهای دیجیتال ONT و ONG کیف پول‌های رسمی ONTO و OWallet معرفی شده است. از این کیف پول‌ها برای نگهداری ONT و ONG در ویندوز/لینوکس/MacOS و همینطور اندروید و iOS می‌توان استفاده کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا خوش اقبال

این موقعیت نیست که انسان را می‌سازد، این انسان است که موفقیت و ثروت را خلق می‌کند.. سرنوشت شما حاصل باور هایتان است ♕

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا